arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۴۱۱۸
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۸ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۳

واکنش «خاویر باردم» به کشتار مردم مظلوم فلسطین

در حالی که حملات رژیم صهیونیستی به مردم بی‌پناه غزه وارد هفته سوم شده است،‌ «خاویر باردم»، بازیگر سرشناس هالیوودی برنده اسکار با انتشار نامه‌ای به جمع چهره‌های سرشناس دنیای هنر پیوست که اعتراض خود را نسبت به جنایات اسرائیل اعلام کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 خاویر باردم هم به کمپین "کشتار همنوعان خود را متوقف کنید" پیوست.

در حالی که حملات رژیم صهیونیستی به مردم بی‌پناه غزه وارد هفته سوم شده است،‌ «خاویر باردم»، بازیگر سرشناس هالیوودی برنده اسکار با انتشار نامه‌ای به جمع چهره‌های سرشناس دنیای هنر پیوست که اعتراض خود را نسبت به جنایات اسرائیل اعلام کرده‌اند.

او همچنین با پیوستن به کمپین ایرانی "کشتن همنوعان خود را متوقف کنید" موضع خود را نسبت به اتفاقات غزه نشان داد. این کمپین ایرانی با عنوان « Stop Killing» با انتشار عکسی از اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی برنده اسکار و نسرین ستوده - حقوقدان - که شعار "کشتار همنوعان خود را متوقف کنید" را به زبان انگلیسی در دست داشتند، فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون هنرمندان سرشناس ایرانی و خارجی از جمله «هانی ابو اسعد»، کارگردان فلسطینی به آن پیوسته‌اند.

در نامه خاویر باردم آمده است: در اتفاقات وحشتناکی که هم‌اکنون در غزه می‌افتد، جایی برای بی‌طرفی و فاصله گرفتن وجود ندارد. این یک جنگ اشغالگرانه و کشتار علیه مردمی است که هیچ وسیله‌ای برای دفاع ندارند و در یک منطقه محدود حبس شده‌اند؛ بدون اینکه آب، بیمارستان یا آمبولانسی وجود داشته باشد. در این جنگ کودکان هدف قرار می‌گیرند به این بهانه که تروریست هستند. واقعا درک این موضوع سخت و توجیه آن غیرممکن است.

این شرم‌آور است که کشورهای غربی اجازه چنین نسل‌کشی را می‌دهند. من نمی‌توانم این وحشی‌گری را درک کنم که حتی خشن‌تر و غیرقابل فهم‌تر از همه اتفاقات تلخی است که مردم یهود در گذشته متحمل شده‌اند. فقط اتحادهای ژئوپولتیک و ماسک ریاکارانه‌ تجارت - مثلا فروش تسلیحات - می‌تواند موضع شرم‌آور آمریکا،‌ اتحادیه اروپا و اسپانیا را توصیف کند.

در ادامه نامه خاویر باردم می‌خوانیم: من می‌دانم افراد خاصی هستند که معمولا حق اظهار نظر مرا با حملات شخصی زیر سوال می‌برند، به خاطر همین می‌خواهم در اینجا به موارد زیر اشاره کنم:

بله، پسر من در یک بیمارستان یهودی به دنیا آمد، چون من دوستان بسیار صمیمی دارم که یهودی هستند و البته یهودی بودن الزاما به این معنا نیست که شما از این نسل‌کشی حمایت می‌کنید. همین‌طور که عبری بودن به این معنا نیست که شما صهیونیست هستید و همین‌طور فلسطینی بودن معنایش این نیست که شما عضو حماس هستید. این‌ها همگی به همین اندازه بی‌معنی‌اند که تصور می‌شود آلمانی‌ بودن یعنی شما نازی هستید.

بله، من در آمریکا کار می‌کنم، جایی که دوستان و آشنایان یهودی دارم که مخالف این مداخلات و سیاست‌های جنگی هستند. یکی از همین دوستانم دیروز تلفنی به من گفت: کشتن کودکان بی‌گناه را نمی‌توان دفاع از خود دانست. و با بقیه این افراد نیز من نظراتم را به راحتی در میان می‌گذارم.

بله، من اروپایی هستم و از اتحادیه اروپا خجالت‌زده‌ام که با سکوت و اظهارات شرم‌آورش، نماینده من است.

بله، من در اسپانیا زندگی می‌کنم و مالیات می‌پردازم و نمی‌خواهم پول من برای حمایت از سیاست‌هایی هزینه شود که هدف آنها حمایت از این وحشی‌گری‌ها و تجارت اسلحه با کشورهایی است که با کشتن کودکان بی‌گناه ثروتمند می‌شوند.

بله، من از این همه بی‌عدالتی و کشتار انسان‌ها عصبانی، شرمسار و آزرده‌خاطرم. کودکانی که کشته می‌شوند فرزندان ما هستند. این وحشتناک است. من فقط امیدوارم آن‌هایی که دست به کشتار می‌زنند در قلب‌هایشان بتوانند به شفقت برسند و این سم کشنده که به نفرت و خشونت بیشتر می‌انجامد بتواند آن‌ها را درمان کند. آن دسته از مردم اسرائیل و فلسطین که فقط در آرزوی صلح و همزیستی هستند روزی در کنار هم این راه حل را پیدا خواهند کرد.

خاویر باردم که در سال‌های 2001 و 2011 نامزد جایزه‌ اسکار بود، برای ایفای نقش مکمل در فیلم «جایی برای پیرمردها نیست» ساخته برادران کوئن، موفق به دریافت جایزه‌ اسکار سال 2008 شد.

باردم همسر «پنه‌لوپه کروز» در بیش از 20 نقش‌آفرینی سینمایی‌اش جوایز متعددی چون جایزه بافتا بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر مرد از جوایز فیلم اروپا، جایزه‌ گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد، چهار جایزه‌ بهترین بازیگر از جوایز گویا اسپانیا، صدف نقره‌ای بهترین بازیگر جشنواره سن‌سباستین، دو جایزه بهترین بازیگر از جشنواره‌ ونیز کسب کرده است.

نظرات بینندگان