arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۴۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۶ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۳

ورود خودروهای شخصی عراقی از مرز مهران به کشور آزاد شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون برنامه ریزی استاندار ایلام از موافقت گمرک جمهوری اسلامی ایران با ورود خودروهای شخصی عراقی از راه پایانه مرز بین المللی مهران به درون کشور خبر داد.


«حشمت اله عسگری» روز سه شنبه  گفت: رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به استاندار ایلام موافقت خود را با ورود خودروهای شخصی عراقی در قالب تردد موقت و ورود مسافرتی اعلام کرده است.

وی ادامه داد: «مسعود کرباسیان» در این نامه خطاب به «محمدرضا مروارید» استاندار ایلام آورده است که با توجه به ابراز علاقه مندی و تمایل شهروندان عراقی ساکن استان های مرزی و همسایه ایلام برای مسافرت به جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته، با تردد آنان با خودروهای شخصی موافقت می شود.

معاون استاندار ایلام افزود: همچنین «بیمه دی» آمادگی خود را برای تضمین خودروهای ورودی عراقی به رویه گمرکی ورود موقت اعلام کرده است.

عسگری اضافه کرد: اکنون نمایندگی این بیمه در حال استقرار در پایانه مرز بین المللی مهران است و با دستور ویژه استاندار ایلام تمهیدهای لازم در این زمینه انجام شده است.

وی اظهار کرد: اکنون همه امکانات مورد نیاز به منظور هماهنگی برای عملیاتی شدن این رویه گمرکی در مرز بین المللی مهران با دستور استاندار فراهم شده است.

وی یادآور شد: مرز بین المللی مهران خوشبختانه امن ترین و پرترددترین سرحد کشور از حیث تردد زوار و گردشگران مذهبی و نیز مبادله کالا و خدمات میان جمهوری اسلامی ایران و عراق است.

معاون برنامه ریزی استاندار ایلام افزود: با پیگیری های جدی و دامنه دار استاندار و مجموعه مدیران کلان ایلام خوشبختانه رویه مبادله کالا و تردد زوار شهرهای مذهبی ایران و عتبات عالیات عراق از سال گذشته بسیار آسان شده که این موضوع بیانگر پیوندهای موثر مسوولان استان برای توسعه بازرگانی و رونق فعالیت های اقتصادی در این مرز بین المللی است.

عسگری ابراز امیدواری کرد که با کمک و اعلام دولت تدبیر و امید در نتیجه پیگیری های مدیریت ارشد استان مبنی بر تصویب منطقه آزاد اقتصادی، تجاری و صنعتی مهران، ایلام به قطب فعال اقتصادی و بازرگانی غرب کشور تبدیل شود.

استان ایلام 430 کیلومتر مرز مشترک با سه استان عراقی «میسان، واسط و دیالی» دارد که از این لحاظ در میان پنج استان ایرانی هم مرز با عراق دارای بیشترین و طولانی ترین سرحد است.

پایانه مرزی بازرگانی و مسافری مهران در 100 کیلومتری جنوب باختری ایلام در کنار کوتاهی مسیر و مسافت تا بغداد و شهرهای زیارتی این کشور از جمله کربلا، نجف و کاظمین، به سبب سکونت و وجود جمعیت شیعیان آن سوی مرز، امن ترین خروجی جمهوری اسلامی ایران به عراق است.

روزانه بیش از پنج هزار تبعه ایرانی و عراقی از راه پایانه مسافری مرز بین المللی مهران راهی زیارت مکان های مذهبی دو کشور می شوند.

همچنین 800 دستگاه کامیون حامل کالاهای ساخت جمهوری اسلامی ایران در روز محموله های خود را برای صادرات به عراق در بخش بازرگانی پایانه مرزی مهران تخلیه می کنند.

به دنبال پیگیری استاندار دولت تدبیر و امید در ایلام و با توجه به نقش بی بدیل و جایگاه مهم شهرستان مرزی مهران در صادرات کالا و خدمات و نیز تردد گسترده زوار و مسافران ایرانی و عراقی از این منطقه به دو کشور، راه اندازی «منطقه آزاد اقتصادی، تجاری و صنعتی مهران» در دولت یازدهم به ویژه در سفر استانی (اردیبهشت 93) رییس جمهوری به ایلام در دستور کار قرار گرفت و سرانجام پس از بررسی های کارشناسی، دولت تیرماه گذشته با این مطالبه مهم و تاریخی مردم و مسوولان ایلامی موافقت کرد.

بر پایه اعلام دولت و مسوولان بلندپایه ایلام، لایحه تبدیل مهران به منطقه آزاد اقتصادی و تجاری که در توسعه و رفع محرومیت از چهره استان نقش ممتاز و بی بدیل ایفا خواهد کرد، به زودی برای تصویب پایانی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: مرز ، بیمه دی ، گمرک ، منطقه آزاد
نظرات بینندگان