arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۴۳۱۸
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۴ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۳

وقتی گرما امواج مغزمان را زیر و رو می‌کند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در ساعاتی از طول روز گرمای هوا آزار دهنده‌تر می‌شود و در این میان گرما گاهی اوقات خلقیات مردم را زیر و رو می‌کند تا جاییکه طبق آمار به دست آمده نزاع‌های خیابانی در تابستان 30 درصد افزایش پیدا می‌کند.
 
جعفر بای آسیب شناس اجتماعی درگفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: گرما تاثیر مستقیمی بر اعصاب و روان دارد و موجب آشفتگی روانی می‌شود.
 
گرمای تابستان موجب کاهش حجم مایعات بدن می‌شود که این امر در عملکرد مغز و ضربان قلب ما تاثیر مستقیم دارد.
 
اثرات موجود از این امر موجب کاهش آستانه صبر و تحمل ما می‌شود تا جایی که رویارویی با کوچکترین مشکلی باعث می‌شود مازودتر به اصطلاح از کوره در برویم.
 
وی در ادامه گفت: در فصل تابستان مردم مدت زمان بیشتری را در بیرون از خانه به سر می‌برند و این امر باعث می‌شود تعاملات اجتماعی گسترده‌تری با یکدیگر داشته باشند که کاملا برقراری این تعاملات اجتماعی چالش برانگیز می‌شود و منجر به نزاع و درگیری در بین آنها می‌شود.
 
وی در ادامه افزود: درفصل تابستان حوزه کارو فعالیت‌های اقتصادی وسیع‌تر است و این موضوع موجب برقراری ارتباط بیشتر بین اقشار مختلف جامعه می‌شود، اقشاری با فرهنگ و نژاد گوناگون که بعضا گروهی از این افراد از روحیه ستیزه‌جویی بیشتری برخوردار هستند و همین امر موجب بروز درگیری در میان افراد می‌شود.
 
وی در ادامه اظهارداشت: در تابستان‌ها روزها طولانی‌تر است و به تبع این امر بر میزان قوای جسمانی افراد و انرژی از دست رفته آنها درطول روز تاثیرگذار است افراد وقتی خسته هستند کم حوصله‌تر می‌شوند و خستگی موجب می‌شود صبوری کمتری در مقابل ناملایمات به خرج دهند.
 
وی در ادامه بیان داشت: درهوای متعادل بزهکاری کمتراست چون نشاط درونی در هوای متعادل بیشتر است به واقع می‌توان گفت دما یک پارامتر تاثیرگذار در ابعاد اجتماعی است.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه فاکتورهایی مثل ماه رمضان هم نتوانسته میزان این اختلافات و نزاع‌ها را کاهش دهد.
 
درست است که در ماه رمضان عامل گرسنگی و بی‌حالی به تاثیرگذار است اما ما نباید پیوست‌های مذهبی متصل به این ماه را که مناسبت این گرسنگی وبی حالی است را فراموش کنیم.

نظرات بینندگان