arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۴۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۳

انتقاد شدید سناتورهای آمریکایی: امتیازهایی که به ایران داده چشمگیر نیست/مذاکرات هسته ای فاجعه است/تهران حسن نیت ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا شماری از سناتورها به انتقاد از مذاکرات هسته ای ایران پرداختند.

به گزارش «تیک»، سناتور جمهوریخواه مارکو روبیو که در این جلسه صحبت می کرد، در سخنانی انتقاد آمیز، مذاکرات هسته‌ای با ایران را "فاجعه" خواند.

 سناتور روبيو به گسترش برنامه موشکی جمهوری اسلامی اشاره کرد و آن را نشانه‌ای از عدم حسن نیت ايران دانست.

او مدعی شد: نخست بايد نسبت به حسن نیت ايران در اجرای تعهداتش ترديد داشت، دوم اين که با برداشتن تحريم‌ها، اعمال دوباره آنها در صورت نقض تعهدات توسط تهران، بسيار دشوار خواهد بود، و سوم آن که جمهوری اسلامی در گذشته هم شيوه های فريبکارانه به کار برده و هيچ اطمينانی نيست که در آينده نيز چنين نکند.

سناتور دموکرات باب منندز نیز که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را برعهده دارد، نسبت به حسن نیت طرف ایرانی در مذاکرات ابراز تردید کرد.

به گفته منندز، امتیازهایی که ایران به طرف مقابل واگذار کرده، "چشمگیر" نبوده است.

منندز مدعی شد: "من از روز نخست نسبت به حسن نیت ایرانی‌ها بدبین بوده ام و نمی‌توانم بگویم که امروز از بدبینی من کاسته شده است."

او گفت با تمدید مجدد مهلت گفت‌وگوها مخالفت خواهد کرد.

وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در پاسخ به سوالات اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، از مشخص کردن مهلت قطعی برای مذاکرات اتمی با ایران خودداری کرد اما گفت در صورتی که دولت باراک اوباما بخواهد بخش دیگری از تحریم‌های این کشور را تعلیق کند، با کنگره مشورت خواهد کرد.

سناتور دمکرات باربارا دکستر از ايالت کاليفرنيا هم تاکيد کرد که هيچ‌گونه توافقی قابل پذيرش نخواهد بود مگر آن که تمام شرايط اعلام شده به ايران، از جانب اين کشور پذيرفته شود و راستی آزمايی آنها قابل تاييد باشد.

نظرات بینندگان