arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۴۴۳۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۲ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۳

معاون ظریف: باید بین ایران و عربستان مذاکرات جدی صورت گیرد/ ایران هرگز در امور داخلی لبنان دخالت نمی کند/نگران ابتکارعمل های مصر نیستیم

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: مقامات فرانسوی و لبنانی با ما در این باره مذاکراه و بر نقش ایران در کمک به انتخاب رییس جمهوری لبنان تاکید کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
« حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید به اینکه روابط ایران و لبنان به تحرک بیشتر نیاز دارد، به ضرورت کمک و حمایت همه جانبه جهان اسلام از ملت و مقاومت فلسطین در جنگ غزه اشاره کرد و گفت که افق روابط تهران و ریاض امیدوار کننده است.


به گزارش انتخاب،  امیرعبداللهیان که روزهای شنبه و یکشنبه این هفته به لبنان سفر کرد درگفت وگویی با روزنامه لبنانی« الاخبار» بررسی راه های تقویت روابط تهران و بیروت و تحولات غزه را از جمله اهداف اصلی این سفر اعلام کرد و افزود: معتقدیم روابط دوجانبه ایران و لبنان نیازمند تحرک و پیگیری بیشتر است.

این مصاحبه به علت تعطیلات عید سعید فطر در شماره امروز( پنجشنبه) روزنامه لبنانی الاخبار منتشر شده است.

وی که به سئوالی در باره اهداف این سفرپاسخ می گفت، به توافق های امضا شده بین ایران و لبنان در دوره نخست وزیری « سعد حریری» رییس حزب جریان المستقبل اشاره و تاکید کرد که ایران برای اجرایی شدن این توافق ها از جمله ساخت ایستگاه های تولید برق آمادگی دارد اما تاکنون از طرف لبنانی اشاره مثبتی دریافت نشده است.

معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سئوال ، آیا با مقاامات لبنانی در باره انتخاب رییس جمهوری جدید هم گفت وگو کرده است یا خیر؟، اظهارداشت: ایران هرگز در امور داخلی لبنان دخالت نمی کند، معتقدیم نخبگان و جریان های سیاسی لبنان صلاحیت و توانایی لازم را در این زمینه دارند و این یک مسئله داخلی لبنانی است اما اگر از ما کمکی خواسته شود، دریغ نخواهیم کرد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: مقامات فرانسوی و لبنانی با ما در این باره مذاکراه و بر نقش ایران در کمک به انتخاب رییس جمهوری لبنان تاکید کرده اند.

وی با بیان اینکه ایران با آمریکا در باره مسائل لبنان از جمله انتخاب رییس جمهوری این کشور هیچگونه مذاکره ای نکرده است، گفت: می خواهم تاکید کنم که محور مذاکرات بین ایران و آمریکا فقط موضوع استفاده مسالمت آمیز ایران از انرژی هسته ای است و تاکنون وارد مسائل منطقه ای نشده ایم.



** تلاش ها برای توقف جنایات صهیونیست ها در غزه افزایش می یابد

خبرنگار الاخبار سئوال کرد: این نگرانی وجود دارد که جنگ علیه غزه مانند جنگ سال 1973 ، جنگ برای مذاکره و نه جنگ برای پیروزی باشد و پایان آن هم براساس ابتکار عمل « جان کری» وزیر خارجه آمریکا خلع سلاح مقاومت و نابودی زرداخانه موشکی و تونل های مقاومت در مقابل کمک های مالی و برخی امتیازات دیگر از جمله آتش بس طولانی ، رفع محاصره غزه و بازگشایی گذرگاه ها باشد؟

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه« تنها راه حل قضیه فلسطین و تحقق حقوق ملت آن ، مقاومت است، اظهارداشت: بزودی تلاش ها برای جلوگیری از جنایات اسراییل در غزه افزایش می یابد و برای دستیابی به این هدف رایزنی های منطقه ای و بین المللی زیادی انجام شده است.

امیرعبداللهیان با اشاره به بیانات حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برای کمک به ملت و مقاومت فلسطین و کمک تسلیحاتی دوستداران فلسطین به نوارغزه و کرانه باختری، خاطرنشان کرد که رژیم صهیونیستی بجز زبان قدرت ، زبان دیگری را نمی فهمد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص کمک های ایران به مردم و مقاومت در نوار غزه بویژه در جنگ با دشمن صهیونیستی، خاطرنشان کرد: ایران هرگونه کمک و حمایت از مقاومت فلسطین در نوار غزه را در گذشته دریغ نکرده و در آینده هم آن را ادامه خواهد داد و در زمینه تسلیحات امکان تقدیم انواع سلاح به مقاومت فلسطین ازسراسر جهان وجود دارد و امروز مقاومت می تواند انواع موشک را در داخل فلسطین بویژه غزه بسازد.



** روابط ایران با حماس هرگز قطع نشده است

معاون وزیر امور خارجه ایران در باره روابط ایران و جنبش حماس بویژه در 3سال گذشته و بعداز بحران سوریه گفت: روابط ایران و حماس در سه سال گذشته خوب و ممتاز بوده و جمهوری اسلامی ایران همواره از گروه های مقاومت فلسطین از جمله جنبش حماس حمایت کرده است و معتقدیم که حماس همچنان در مسیر مقاومت حرکت می کند هرچند برخی تصمیم ها را متناسب با سلوک سیاسی برای تحقق اهداف خود اتخاذ کرده است.

امیرعبداللهیان افزود: برغم برخی اختلافات در دیدگاه های ایران و حماس در قضیه سوریه ، همواره معتقدیم که فلسطین قضیه اصلی و محوری جهان اسلام است و به همین دلیل اجازه نمی دهیم بحران سوریه بر روابط ما با گروه های مقاومت در فلسطین تاثیر بگذارد.



** مواضع مصر و جنگ غزه

وی در پاسخ به پرسشی در باره ارزیابی ایران از اقدامات مصر در قبال جنگ علیه غزه اظهارداشت: معروف است که مصر یک ابتکار عمل سیاسی را در خصوص جنگ غزه دنبال می کند و ما با در نظر گرفتن برخی ملاحظات در باره محتویات، از آن استقبال می کنیم ، معتقدیم این ابتکار عمل سیاسی مصر باید بر بازگشت حقوق فلسطینی ها متمرکز باشد و مشورت های سیاسی بین تهران و قاهره در این باره افزایش یابد تا این ابتکار برای تحقق حقوق و مطالبات فلسطینی ها به موفقیت نزدیکتر شود.

معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به این پرسش ، آیا این موضوع را که مصر در جنگ علیه غزه در صف اسراییل قراردارد، رد می کنید؟ گفت: مصر برای آرام شدن اوضاع تلاش می کند و اعلام کرده است که بزودی اجازه می دهد تا کمک های انسان دوستانه وارد نوار غزه شود.

امیرعبداللهیان افزود: نگران ابتکارعمل های مصر نیستیم و تصمیم داریم وارد مذاکرات جدی با مصری ها در باره اقداماتی که به توقف جنایات اسراییل علیه غزه و رفع محاصره ظالمانه آن می شود، شویم.

وی تاکید کرد: از طرف مصری خواسته ایم تا اجازه دهد کمک های انسان دوستانه ایران وارد نوار غزه شود و زخمی های فلسطینی بتوانند برای درمان به ایران منتقل شوند.



** روابط ایران و مصر بر حسن همکاری متمرکز است

معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه ایران در پاسخ به این پرسش، آیا انتظار دارید تحولاتی در روابط ایران و مصر صورت گیرد؟، تصریح کرد:به عنوان نماینده رسمی ایران در مراسم سوگند «عبدالفتاح السیسی » رییس جمهوری جدید مصر شرکت و در حاشیه این مراسم با وی و دیگر مقامات مصری و بویژه در باره نقطه نظرات رسمی تهران در باره بازداشت ها و اعدام های دسته جمعی در مصر گفت وگو کردم.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: اهتمام خاصی به تلاش های السیسی در مصر و منطقه بویژه مواضع او در خصوص مسئله تروریسم و تکفیری ها و تندروها در سوریه و عراق داریم.



وی اظهار داشت: روابط دوجانبه تهران و قاهره در زمان حاضر بر حسن همکاری متمرکز است و زمانی که مصری ها برای گسترش سطح روابط اعلام آمادگی کنند با پاسخ مثبت تهران مواجه خواهند شد اما بطور صریح و روشن ملاحظات خود در باره برخی مواضع و رفتار قاهره را هم اعلام می کنیم.

خبرنگار الاخبار گفت: السیسی در مراسم سوگند ریاست جمهوری خود به امنیت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس اشاره کرد و معنای دیگر آن ارسال نیروهای خارجی برای حمایت از این کشورها در مقابل ایران بود؟ ارزیابی شما چیست؟

معاون وزیر امور خارجه ایران در پاسخ تاکید کرد: به مصری ها به صراحت گفته ایم که افزایش سطح روابط تهران و قاهره بدون هرگونه پیش شرط خواهد بود و روابط کنونی ما با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ، ممتاز است و نیازی به نصایح طرف سوم وجود ندارد،حتی روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی خوب و اختلاف نظرهای دو کشور مرتبط با پرونده های منطقه ای است.



** روابط ایران با ترکیه و قطر

امیرعبداللهیان در پاسخ هب این سئوال، به نظر می رسد روابط دو جانبه ایران با کشورهای منطقه مانند قطر و ترکیه خوب است اما در قبال بحران های در منطقه اختلاف وجود دارد؟ ، نقش قطر و ترکیه در قبال جنگ غزه را چگونه ارزیابی می کنید؟ ، گفت: هیچ رویارویی بین ایران با ترکیه و قطر حتی در خصوص مسائل منطقه ای وجود ندارد، اما برخی اختلافات در دیدگاه ها در قبال پرونده های منطقه بویژه بحران سوریه وجود دارد.

وی افزود: روابط موجود بین ایران و ترکیه راهبردی است و دو طرف تمام تلاش خود را بکار گرفته ایم تا اجازه ندهیم اختلافات نظر در قبال بحران سوریه بر این روابط تاثیر منفی بگذارد، بین مواضع ایران با ترکیه و قطر در قبال برخی پرونده های منطقه نقاط اشتراکی هم وجود دارد.



** روابط ایران و یمن و حمایت از حوثی ها

خبرنگار الاخبار سئوال کرد: برخی مدعی هستند که تحرکات نظامی حوثی ها در یمن و حرکت آنها بسوی صنعا پایتخت این کشور، پیامی از جانب ایران به عربستان سعودی است؛ آیا این ادعا درست است؟

معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه ایران گفت: نخست باید اشاره کنم که امنیت در یمن ، امنیت ایران و منطقه است ، دوم اینکه روابط ما با همه گروه ها و طیف ها در یمن متوازن و متعادل است و مشکلات بین حوثی ها و دولت یمن را موضوعی داخلی می دانیم.

امیرعبداللهیان افزود: بارها به دولت یمن هشدار داده ایم که نباید برای حل مشکلات داخلی خود مسائل را به جمهوری اسلامی ایران ربط دهد زیرا در امور داخلی یمن به هیچ وجه دخالت نمی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: « علی عبدالله صالح» رییس جمهوری پیشین یمن بارها مدعی حمایت ایران از حوثی های این کشور شده بود اما چند ماه قبل از کنار رفتن از ریاست جمهوری اعتراف کرد که حمایت ایران از حوثی ها یک ادعا و مسئله خیالی است.

معاون وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: ماه گذشته به یمن سفر کردم و گفت وگوها با وزیر خارجه و رییس دستگاه امنیتی این کشور مثبت بود، ما از وحدت ، حاکمیت و ثبات یمن حمایت و خواستار آشتی ملی بین همه مردم این کشور هستیم.



** به نتایج مذاکرات با غرب خوشبین هستیم

امیرعبداللهیان در پاسخ به این پرسش، مذاکرات با غرب در باره برنامه هسته ای ادامه دارد ، آیا نسبت به دستیابی به توافق خوشبین هستید؟، اظهارداشت: مذاکرات را با جدیت پیگیری می کنیم اما مشکلات و سختی هایی وجود دارد.

وی تاکید کرد: تیم مذاکره کننده ایران به نحوی منطقی و عقلانی مذاکره می کند و در صورتیکه آمریکایی ها با منطق و بر مبنای عقلانیت با ما مذاکره کنند بدون شک بزودی به یک توافق مورد رضایت طرفین دست خواهیم یافت و دراین چارچوب به پایان این مذاکرات خوشبین هستیم.



** افق روابط ایران و عربستان امیدوارکننده است

معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه ایران در پاسخ به این پرسش، روابط ایران و عربستان سعودی در زمان حاضر چگونه است؟ ، گفت: در گذشته دو دیدار با شاهزاده عبدالعزیز معاون وزیر امور خارجه عربستان و پسر پادشاه این کشور دیدار داشته ام که یکی در خلال همایش های منطقه ای و دیگری در حاشیه مراسم سوگند رییس جمهوری جدید مصردر قاهره بود.

امیرعبداللهیان افزود: در حاشیه مراسم سوگند السیسی همچنین با ولیعهد عربستان سعودی دیدار کردم و به او گفتم که « حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران برای عربستان فقط خیر و خوبی می خواهد و ولیعهد سعودی با استقبال از این توجه ایران با ابراز دوستی و محبت پاسخ داد.

وی خاطرنشان کرد:سفر« محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی برغم آمادگی ظریف و اعلام « سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان برای استقبال گرم از او با مسائل پروتکلی مانند ملاقات با پادشاه عربستان مواجه شد و به تعویق افتاد.

معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به این پرسش، آیا ایران سفر رییس جمهوری و یا وزیر خارجه به ریاض را مشروط به سفر پادشاه عربستان به تهران کرده است؟، تصریح کرد: ما هیچ پیش شرطی قرار نداده ایم و البته همه می دانند در روابط دو جانبه پروتکل هایی وجود دارد که باید رعایت شوند.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: تهران شرایط سلامتی و جسمی پادشاه عربستان سعودی را درک می کند اما طبیعی است که برای سفر هر مقام ارشد ایرانی باید هماهنگی های لازم صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: معتقدم روابط دو جانبه تهران و ریاض در مسیر رو به جلو و با افقی وسیع در حرکت است و ما نسبت به آینده روابط دو طرف خوشبین و امیدوار هستیم.

خبرنگار الاخبار سئوال کرد: در باره تحولات عراق ، گفته می شود عربستان سعودی به گروه های تکفیری برای جلوگیری از نفوذ ایران کمک می کند و این بهترین دلیل است که روابط دو کشور خوب نیست، نظر شما چیست؟

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران در پاسخ گفت: در اظهاراتم تاکید کردم که روابط دو جانبه خوب است اما در خصوص پرونده های منطقه ای اختلاف نظر وجود دارد و همواره از مقامات سعودی خواستار افزایش رایزی ها و تبادل نقطه نظرات دوجانبه شده ایم.

وی افزود: برخی مقامات منطقه ای ترجیح می دهند که مذاکرات بجای طی روند رسمی از طریق رسانه ها صورت بگیرد اما از آنها می خواهیم که مذاکرات بطور مستقیم دنبال شود.

امیرعبداللهیان اظهارداشت: ایران و عربستان سعودی دو کشور مهم منطقه هستند و باید بین دو کشور مذاکرات جدی صورت گیرد تا آرامش و ثبات به همه منطقه بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی طرف ها در عربستان سعودی که به شدت عمل و تندروی معروف هستند که البته این مشکل در همه کشورها وجود دارد، تلاش می کنند تا روابط تهران و ریاض در خصوص پرونده های منطقه ای را تخریب کنند.

معاون وزیر خارجه ایران تصریح کرد: معتقدیم وجود پادشاه عربستان سعودی همچنان فرصتی برای این کشور است زیرا وی در گذشته مواضعی مثبت داشته است و امیدواریم و می خواهیم که از این فرصت برای نزدیک شدن در قبال پرونده های منطقه ای بشکلی خوب استفاده کنیم و بطور طببعی مشکلات داخلی و منطقه ای اطراف عربستان سعودی را هم درک می کنیم.
منبع: ایرنا
برچسب ها: رایض ، دوجانبه ، روزنامه ، صلح
نظرات بینندگان