arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۴۴۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۵ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۳

دلایل سکوت غرب در مقابل درگیری‌های خونبار در لیبی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در شرایطی که این روزها، از یک سو جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و از سوی دیگر، ادامه تهاجم نیروهای تکفیری در عراق، بخش عمده توجه محافل رسانه ای و همچنین سیاسی بین المللی را به خود اختصاص داده است، در گوشه ای دیگر از خاورمیانه، یعنی لیبی نیز اوضاع بسیار آشفته است. در این میان، به نظر می رسد قدرت های بزرگ جهانی تمایل خاصی به توجه به این موضوع از خود نشان نمی دهند.

سایت تحلیلی «المانیتور» در مطلبی به بررسی اوضاع جاری در کشور لیبی پرداخته و اشاره می کند در حالی که در پی درگیری گروه های مختلف شبه نظامی، اوضاع در این کشور به سرعت رو به وخامت بیشتر می گذارد، جامعه بین المللی درباره این موضوع سکوت کرده است.

در این مطلب آمده است:

طرابلس در آتش می سوزد. آتش سوزی گسترده ای که روز 27 ژوئیه و در جریان درگیری میان گروه های شبه نظامی رقیب در مسیر فرودگاه مرکزی این شهر آغاز شد، به دو مخزن بزرگ سوخت رسید و نیروهای دولتی نتوانسته اند در مهار کامل این آتش سوزی موفق عمل کنند.

نه تنها نیروهای آتش نشانی لیبی که برای مهار آتش باید عملاً وارد یک منطقه جنگی شوند، در کار خود ناموفق بوده اند، بلکه درگیری ها در این منطقه نیز تا روز چهارشنبه همچنان ادامه داشته است. حجم آتش سوری به حدی گسترده بود که شعله آن در تصاویر ماهواره ای نیز قابل مشاهده بود.

به جز خطرات فیریکی ناشی از آتش سوری، احتمال جدی این امر که دو منبع مهم سوختی طرابلس منفجر شده و از میان برود، سبب افزایش قیمت بنزین در پایتخت شده؛ به گونه ای که بهای سوخت در حال حاضر حدود 30 برابر بیش از حد معمول است.

مخزن سوختی برقه هم اکنون در کنترل شناخته شده ترین شبه نظامیان لیبی است که به شهر شرقی زینتان تعلق دارند. این شبه نظامیان، مشغول مبارزه با گروه دیگری از نیروهای شبه نظامی متعلق به مصراته بوده اند و نخستین درگیری ها میان این دو گروه، در 13 ژوئیه در فرودگاه طرابلس اتفاق افتاد. در حالی که گفته می شود اسامه الجوالی، وزیر دفاع پیشین به هماهنگی نیروهای زینتانی کمک می کند، صلاح بادی، نماینده سابق پارلمان، چنین مسئولیتی را در جبهه مقابل بر عهده دارد.

بادی در ابتدا از سوی نوری ابو سهمین، رئیس کنگره ملی لیبی، به سمت رئیس اطلاعات ارتش منصوب شده بود؛ اما این انتصاب مورد پذیرش مقامات ارشد نظامی این کشور قرار نگرفت. وی در حال حاضر به هماهنگ کردن «نیروهای سپر لیبی» (یک گروه شبه نظامی که اسماً تحت کنترل عبدالسام العبیدی، رئیس ستاد ارتش است) مشغول می باشد.

در این میان، در شرایطی که بادی و نیروهای وی در خیابان های طرابلس مشغول نبرد هستند، کشت و کشتار در بقیه بخش های کشور نیز طور مستمر ادامه دارد. بر اساس آمارهای رسمی، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، 650 نفر به طور خشونت آمیزی به قتل رسیده اند که 348 مورد آن تنها در ماه جاری بوده است. 

در بنغازی، درگیری میان نیروهای تحت رهبری خلیفه حفتر، ژنرال سابق و رئیس ستاد ارتش لیبی در زمان قذافی، روز به روز شکل خونبارتری به خود می گیرد. حفتر فعالیت های خود را از ماه مه و پس از آن آغاز کرد که گروه های شبه نظامی افراطی، از ضرورت تصفیه نیروهای نظامی سابق لیبی سخن گفتند. حفتر شماری از چهره های سرشناس نظامی را نیز در حلقه خود دارد. وی هدف خود را ایجاد «شورای عالی نیروهای نظامی» در لیبی اعلام کرده است.

به هر حال، درگیری های 27 ژوئیه، ده ها کشته بر جای گذاشت که برخی از چهره های سرشناس گروه «انصار الشریعه»، از گروه های شبه نظامی افراط گرا در لیبی نیز در میان آن ها بودند. بررسی صفحات این گروه در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که آن ها هفته گذشته توانسته بودند به مجموعه ای از اسلحه و مهمات دست یافته و آن را علیه دیگر گروه ها مورد استفاده قرار دهند.

در حال حاضر، شرایط در بنغازی به حدی خطرناک شده که اعضای تازه انتخاب شده مجلس نمایندگان لیبی که پیش از این تصمیم گرفته بودند مرکز فعالیت خود را از طرابلس به بنغازی انتقال دهند، اکنون به فکر یافتن محلی جدید افتاده اند که احتمالاً در شهر تبروک در مناطق شرقی تر لیبی خواهد بود.

اما با وجود همه این وقایع، واکنش جامعه بین المللی بسیار محدود بوده است. نمایندگان ویژه اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، مالت، اسپانیا، انگلیس و آمریکا تنها خواستار آتش بس فوری شده اند و در تاریخ 23 ژوئیه نیز مایکل آرون، سفیر انگلیس، برای بحث درباره اهمیت خلع سلاح شبه نظامیان با نخست وزیر لیبی به گفت و گو پرداخت.

روز 28 ژوئیه، دفتر نخست وزیری لیبی به طور رسمی از جامعه بین المللی درخواست کرد برای مهار آتش سوری نسبت به ارسال کمک اقدام کنند. مقامات لیبی امیدوار بودند هواپیماهایی برای مهار آتش در اختیارشان گذاشته شود. اما این درخواست نیز مانند دیگر درخواست های دولت لیبی، مورد توجه قرار نگرفت. 

در حقیقت، هیچ کشوری در حال حاضر نفع خاصی در کمک به دولت لیبی برای خود نمی بیند، زیرا همه معتقدند که این دولت از اقتدار واقعی برخوردار نیست. از سوی دیگر، نیروهای شبه نظامی مخالف دولت به سلاح های ضد هوایی مجهزند و هیچ گونه مداخله خارجی را نیز بر نمی تابند.

در این میان، نه تنها هیچ اقدام جدی برای کمک به دولت لیبی صورت نگرفته، بلکه کشورهای اتریش، هلند، آلمان، ژاپن، ترکیه و آمریکا سفارتخانه های خود را نیز در این کشور تعطیل کرده و کارکنان آن را فراخوانده اند. به نظر می رسد دیگر کشورهای غربی نیز هم اکنون در حال بررسی گزینه خروج از لیبی هستند. 

بر این اساس و با توجه به شرایط کنونی، انتظار می رود روند ناآرامی ها در لیبی همچنان ادامه پیدا کند و سکوت و انفعال کشورهای غربی نیز تنها بر عمق و شدت درگیری ها در این کشور خواهد افزود.

منبع: تابناک
برچسب ها: هواپیما ، نبرد ، مقامات ، آمار
نظرات بینندگان