arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۴۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۰ - ۲۷ بهمن ۱۳۸۹

واكنش نمایندگان بحرین به كشته شدن یك تن در حوادث دیروز

جمعی از نمایندگان مجلس بحرین در اعتراض به كشته شدن یك هموطن خود در اعتراضات دیروز این كشور، از فعالیت دست كشیدند و احتمال استعفای خود را مطرح كردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جمعی از نمایندگان مجلس بحرین در اعتراض به كشته شدن یك هموطن خود در اعتراضات دیروز این كشور، از فعالیت دست كشیدند و احتمال استعفای خود را مطرح كردند.

به گزارش رویترز، "ابراهیم المطر” عضو فراكسیون "وفاق ملی” در پارلمان بحرین اعلام كرد: فراكسیون "وفاق ملی” متشكل از تعدادی از نمایندگان شیعه در پارلمان بحرین امروز سه شنبه در اعتراض به كشته شدن یك شیعه بحرینی در تجمعات و راهپیمایی های دیروز مخالفین در این كشور، ادامه فعالیت خود را به حالت تعلیق درآوردند.

المطر اضافه كرد: فراكسیون وفاق ملی طی روزهای آینده موضع نهایی خود در مورد استعفا از نمایندگی یا ادامه فعالیت بیان می كند. وی این اقدام نمایندگان فراكسیون وفاق ملی را شیوه ای برای بیان خواسته آنان برای مذاكره با دولت دانست.

به گزارش خبرگزاری  ابنا تظاهرات مردم مسلمان بحرین علیه ظلم خاندان آل خلیفه كه از دیروز آغاز شده بود، امروز هم ادامه یافت .

مردم بحرین به تاسی از انقلاب تونس و مصر دیروز ـ دوشنبه 25 بهمن ـ را روز خشم توصیف كرده بودند كه در تظاهرات دیروز، یك جوان 21 ساله (به نام «علی المشیمع») شهید و 20 تن دیگر زخمی شدند.

اما تظاهرات اعتراض آمیز امروز بحرین هم با حمله نیروهای امنیتی به خشونت كشیده و به شهادت یك تن و زخمی شدن چند بحرینی دیگر منجر شد. این درگیری در جریان تشییع شهید مشیمع به وجود آمد.

ایجاد تغییرات سیاسی ، آزادی فعالان، و توقف اعطای تابعیت سیاسی، از جمله مطالبات تظاهركنندگان در بحرین است.

این تظاهرات همزمان با صدوربیانیه ای از سوی هفت انجمن سیاسی مخالف برگزار شد. در این بیانیه آمده است: "وظیفه سیاسی ما اقتضا می كند كه خواستار تسریع در روند تغییرات در همه جنبه ها و نیز انتقال به حاكمیت قانون شویم؛ حاكمیت قانون همان نظام دموكراتیك است كه مردم در یك همه پرسی آن را تایید كردند و بر ماده نخست قانون اساسی مبنی براینكه مردم می توانند حكومت خود را انتخاب كنند، تاكید می كند. زمان انجام تغییرات گسترده و بازسازی كشور بر پایه آزادی، دموكراسی، عدالت و دولت قانون فرا رسیده است".

بامداد دیروز دوشنبه تعداد بسیاری از خودروهای نظامی گارد ملی عربستان از طریق پل ملك فهد وارد بحرین شدند. همزمان با ورود نیروهای نظامی عربستان، مسوولان گذرنامه بحرین در پل ملك فهد، مسافرانی را كه از سمت عربستان به این كشور می آمدند، حتی دانشجویان، كارمندان و اتوبوسهای بحرینی حامل زائران مدینه منوره، را به عربستان بازگرداند.

آخرین خبرها حاكی از شهادت حداقل 2 و حداكثر 3 بحرینی و مجروح شدن 20 نفر دیگر به ضرب گلوله عناصر امنیتی بحرین در شهر "منامه" است.

در شهر "النویدران" در شرق منامه هم نیروهای امنیتی برای پراكنده كردن تظاهركنندگان در مناطق مختلف این شهر مستقر بودند، به درگیری با تظاهركنندگان پرداختند.

در حالی كه قرار است مراسم تشییع شهید دوم (شهید فاضل المتروك) فردا صبح برگزار شود، یكی از شهروندان معترض بحرینی در گفتگو با ابنا گفت: "ما به دولت اعلام كرده بودیم كه اعتراضات ما تنها برای اصلاحات و از بین رفتن تبعیض است و ما قصد براندازی حكومت را نداریم، ولی اگر تنها یك نفر از معترضین كشته شوند دیگر به كمتر از تغییر رژیم رضایت نخواهیم داد".

وی افزود: "حالا با تعرض حكومت و شهادت شهروندان شیعه، دیگر به دنبال اسقاط نظام و تغییر رژیم خواهیم بود".

نظرات بینندگان