arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۴۵۸۶
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۵ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۳

روباتهایی که با پای شکسته راه می روند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهندسان با ساخت روباتی که می تواند در صورت شکسته شدن یک پا، راه رفتن را به خود بیاموزد، گامی دیگر به سوی داشتن ماشینی برداشته اند که می تواند در صورت آسیب دیدن باز هم کار کند.

به گزارش ایرنا از منابع خبری، مهندسان سازنده این روبات می گویند: این روش جدید روبات ها را قوی تر، مؤثرتر و مستقل تر خواهد کرد و با استفاده از روش ˈآزمون و خطای هوشمندانهˈ، روبات شش پای آنها می تواند در کمتر از دو دقیقه بیاموزد که چگونه دوباره راه برود.

به گفته آنها هدف از این کار، تقلیدی از رفتار حیوانات مجروح بوده است.

روش آزمون و خطا می تواند برای روبات هایی به کار رود که کاربردهای نظامی و اداری داشته باشند و بتوانند بدون توجه به میزان آسیب دیدگی همچنان بجنگند.

به گفته یک کارشناس، علم رباتیک تطبیقی، حالا به نقطه عطف رسیده است و در شرایطی که بیشتر روبات ها اکنون در کارخانه ها نصب شده اند و وظایف خیلی خاصی را انجام می دهند، دانشمندان می خواهند که روبات ها شرایط جدید و چالش برانگیز را درک کنند.

دکتر فومیا ایدا از آزمایشگاه هوش ماشینی دانشگاه کمبریج بیان داشت: یکی از چالش های جدی که ما در علم روباتیک دنبال می کنیم، روبات هایی هستند که در محیط های نامطمئن و بی برنامه، بتوانند تطبیق پیدا کنند.

آنتوان کالی و کلیک جین باپتیست مورت از دانشگاه سوربن پاریس و جف کلون از دانشگاه وایومینگ، مقاله پژوهشی خود درباره روباتشان را در سایت ˈآرکایوˈ چاپ کرده اند.

آرکایو مکانی برای انتشار نسخه های اولیه پژوهش های علمی در کتابخانه دانشگاه کورنل است.

آرکایو در یک نوشته وبلاگی درباره این پژوهش می نویسد: وقتی که حیوانات یکی از اندام های خود را از دست می دهند، سریعا یاد می گیرند که لنگان لنگان راه بروند.

این روبات مشکلش را با تقلید رفتار حیوانات حل می کند و این کار را با کشف اینکه کدام پایش آسیب دیده است و سپس استفاده از روش آزمون و خطا برای یافتن بهترین راه برای ادامه گام برداشتن، انجام می دهد.

به اعتقاد دکتر ایدا، جا به جایی یک چالش جدی و موضوعی برای مصرف بهینه انرژی است و روبات ها در این زمینه در مقایسه با حیوانات به طرز فزاینده ای ناکارآمدند.

شرکت های دیگری چون بوستون دینامیکس که در حال حاضر از زیر مجموعه های گوگل به شمار می آید نیز برای تقلید از حیوانات تلاش می کنند.

این شرکت تعدادی روبات از جمله ˈبیگ داگˈ (سگ بزرگ) را ساخته که می تواند در موقعیت های دشوار و متفاوت همچنان به حرکت خود ادامه داده و جا به جا شود.

ˈبیگ داگˈ توسط دارپا (DARPA) یا سازمان پروژه های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی ایالات متحده آمریکا با همکاری شرکت بوستون دینامیکس و به سفارش ارتش آمریکا ساخته شد، جایی که در آن الگوریتم آزمون و خطا به ویژه برای ماشین آلات آسیب دیده در جنگ می تواند به کار گرفته شود.

اما دکتر ایدا معتقد است که استفاده نظامی تنها یک جنبه استفاده از روبات های سازگار است.

او معتقد است کاربردهایی فراتر از استفاده نظامی می تواند وجود داشته باشد که بشر می تواند از این روبات ها در محیط های نامتعارف، نه تنها میدان جنگ، بلکه ماه و مریخ یا نیروگاه هسته ای چون فوکوشیما استفاده کند، نقاطی که انسان نمی تواند به آنجا برود.

در حالی که این مهندسان روی روبات های خودآموز متمرکزند، دیگران در حال ساخت روبات ها و موادی هستند که می توانند در صورت خرابی ˈخود درمانگرˈ باشند.

بی ای ئی سیستمز (BAE Systems) یک شرکت صنایع دفاعی و هوافضایی بریتانیایی اخیرا اعلام کرده که در آینده می تواند پهپادهایی بسازد که حاوی مایعی سبک هستند که اجازه می دهد جت ها، آسیب های حین پرواز را خودشان تعمیر کنند.

چاپگرهایی سه بعدی تحولی در ساخت قطعات حتی در خانه به وجود آورده اند، در عین حال پلاستیکی توسط دانشگاه ایلینوی اختراع شده که به تقلید از خون می تواند لخته شده و پارگی خود را بهبود بخشد.
نظرات بینندگان