arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۴۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۲ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۳

جاده‌ها ‌کم آوردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بالا بودن حجم سفر‌ها در تعطیلات ۴ روزه عید فطر پیش‌بینی می‌شد اما نه آنقدر که رکورد سفرهای نوروزی را بشکند.

به گزارش همشهری براساس آمار پليس راهور ناجا اين سفرها 14درصد از سفرهاي نوروزي بيشتر بوده است؛سفرهايي كه باعث شد مسافراني كه قصد سفر به استان‌هاي شمالي كشور را داشتند بيشتر از 12ساعت در ترافيك بمانند و با تني خسته به مقصد برسند و البته بودند مسافراني كه هرگز هم به مقصد نرسيدند.

ركورد شكني

تعطيلات عيد فطر امسال فقط ركورد حجم سفر‌هاي نوروزي را جابه‌جا نكرد بلكه بالاترين ركورد مصرف بنزين پس از اجراي گام دوم قانون هدفمندسازي يارانه‌ها شكسته شد و به 86ميليون ليتر رسيد. براساس اعلام شركت پخش فرآورده‌هاي نفتي بيشترين مصرف بنزين در آستانه دور دوم سفرهاي تابستاني مربوط به روز پاياني‌ماه رمضان (ششم مرداد ماه) بود كه 86ميليون ليتر بنزين مصرف شد. هنوز آمار دقيق سفرهاي اين چند روزه اعلام نشده اما وقتي فقط چهارمحال و بختياري ميزبان 850هزار مسافر بوده، چنين ركوردهايي چندان عجيب هم نيست.

همان هميشگي

ترافيك سنگين جاده‌هاي منتهي به استان‌هاي شمالي و شهرهاي سياحتي موضوعي نيست كه قابل پيش‌بيني نباشد. جفت و جور شدن تعطيلات چند روزه را تقريبا همه مردم شانس خوبي براي مسافرت‌مي‌دانند و نتيجه‌اش شكل‌گيري ميليون‌ها سفر به تنها چند نقطه مشترك است. مخصوصا در سال‌هاي گذشته و قرار گرفتن‌ماه رمضان در تابستان، تعطيلات عيد فطر نقطه اوج سفرهاي فصل گرما شده است. امسال هم بار سنگين ترافيكي جاده‌ها كه از روز دوشنبه آغاز شده بود تا پايان روز سه‌شنبه در مسير‌هاي رفت و از روز پنجشنبه تا غروب ديروز در مسيرهاي برگشت ادامه داشت، آنقدر كه پليس از مردم خواست زمان برگشت‌شان را تغيير بدهند.

اگر چه تعداد زيادي از مسافران ظهر دوشنبه را براي رفتن به سفر انتخاب كردند اما حجم بالاي سفرها همزمان با پايان نماز عيد فطر به اوج خود رسيد به‌گونه‌اي كه خروجي‌هاي استان تهران، محورهاي كرج- قزوين، قزوين- رشت، جاده چالوس و جاده هراز، محدوده منجيل، تونل شيرگاه و امامزاده هاشم با ترافيك سنگين مواجه شدند و تردد در آنها به كندي صورت گرفت. تعدادي از مسافران نيز به‌دليل همين ترافيك عطاي مسافرت در ترافيك سنگين را به لقايش بخشيدند و راه خانه را در پيش گرفتند.

بعد از جمعه برگرديد

حجم سفر‌ها آنقدر بالا رفت كه ستاد مركزي هماهنگي خدمات سفر از مسافران خواست تا بازگشت سفرهاي خود را به روزهاي شنبه و يكشنبه موكول كنند. اين ستاد از مسافران خواست يا روز پنجشنبه به سمت شهر‌شان حركت كنند يا اين كار را تا 2روز بعد به تأخير بيندازند و براي بازگشت از سفر، زمان بيش از حد معمول را درنظر بگيرند.

چقدر تلفات؟

به رسم هر ساله با پايان تعطيلات بايد منتظر اعلام آمار بالاي تصادفات رانندگي و كشته و زخمي شدن تعداد زيادي از هموطنان در جاده‌هاي كشور باشيم اما امسال ظاهرا اوضاع بهتر است. اما رئيس پليس راهور ناجا - بدون اعلام آمار - از كاهش تعداد تصادفات در اين مدت نسبت به سال‌هاي قبل خبر داده است.با وجود شلوغي دور از انتظار جاده‌هاي كشور سردار محمد رضا مهماندار، ‌فرمانده پليس راه كشور از كنترل جاده‌ها و روان‌سازي ترافيك و برخورد با تخلفات حادثه‌ساز توسط نيروهاي راهور خبر داد و گفت:‌ از زمان آغاز سفرهاي تابستاني تصادف با ميزان تلفات بالا نداشتيم.

مدير مركز كنترل هماهنگي عمليات سازمان امداد و نجات هلال احمر نيز از كاهش 2.1درصدي سوانح جاده‌اي كشور در مدت طرح امداد و نجات تابستانه سال‌جاري به نسبت سال گذشته خبر داد و گفت:‌ سازمان امداد و نجات هلال احمر از ششم مرداد تا روز جمعه 738مورد عمليات امداد و نجات در كشور انجام داده كه در اين عمليات‌ها 7هزار و 900امدادگر به آسيب‌ديدگان كمك‌رساني كردند و طي اين عمليات‌ها 558نفر به مراكز درماني منتقل شدند.

به گفته مرتضي مرادي پور در طرح تابستانه امداد و نجات 2.1درصد كاهش حوادث جاده‌اي و 5.6درصد كاهش انتقال بيمار به مراكز درماني در سوانح ثبت شده است. با اين حال بايد منتظر آمار دقيق و نهايي ماند، چنانچه فقط در 48ساعت آغازين سفر‌ها 3كشته و 34مجروح در استان گلستان ثبت شده است.

بخش زيادي از همين تلفات البته همچنان به مسيرهاي غيراستاندارد و نا امن مربوط مي‌شود. تكميل نشدن آزاد راه تهران شمال از موضوعاتي است كه همزمان با آغاز سفرهاي نوروزي و تابستاني شهروندان مورد توجه مسئولان و رسانه‌ها قرار مي‌گيرد. سردار اسكندر مؤمني ضمن انتقاد از تكميل نشدن آزاد راه تهران شمال مي‌گويد: جاده‌هاي شمالي كشور به‌عنوان يك معبر درون شهري محسوب مي‌شود و هميشه پر ترافيك و شلوغ است، اما اگر اين آزاد‌راه تكميل شود جاده‌هاي هراز و چالوس با اختصاص منابع مالي به مسيرهايي ايمن براي سفرهايي ايمن تبديل مي‌شوند.

براساس آمارهاي اعلام شده توسط پليس راهور ناجا از كل تعداد سفرهايي كه در تعطيلات عيد فطر انجام شده، 20درصد سفرها به استان‌هاي مازندران، گيلان، خراسان رضوي، قم و فارس انجام شده كه محورهاي اين استان‌ها پرترددترين محورها نسبت به ديگر استان‌ها بوده‌اند.مرگ‌وميرها در اين دوره از سفرها هرچقدر هم كه كاهش داشته باشد، باز عدد قابل توجهي است. فقط در همين 4روز تعطيلي 7نفر در سواحل انزلي و رضوانشهر و سدهاي كرج و طالقان جان خود را از دست دادند.
نظرات بینندگان