arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۴۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۲ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۳

پارک ملی گلستان آتش گرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مسئول روابط عمومی پارک ملی گلستان گفت: پارک ملی گلستان در منطقه دو راهی دشت بر اثر بی‎احتیاطی مسافران دچار حریق شد.

یحیی مرادی  اظهار داشت: ابتدای منطقه دو راهی دشت از بعدازظهر امروز توسط عامل انسانی، طعمه حریق شد و بر اساس اعلام کارشناسان حدود پنج هکتار در آتش سوخت.

وی با بیان اینکه تلاش بی‎وقفه و سرعت عمل نیروهای ستادی و مردمی منجر به مهار آتش‎سوزی در منطقه مذکور شده است، تصریح کرد: این آتش‎سوزی از ساعت سه بعدازظهر منطقه دو راهی دشت را فراگرفت و پس از حدود یک ساعت و نیم با همکاری نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست پارک ملی و ذخیره‎گاه زیست‎کره گلستان، هلال‎احمر، منابع طبیعی و مردم منطقه مهار شد.

مسئول روابط عمومی پارک ملی گلستان با اشاره به اینکه این پنجمین آتش‎سوزی در پارک طی یک‌ماه گذشته بوده است، یادآور شد: در این مدت دو بار منطقه پیچ سلیمان کشته، یک‎بار منطقه دره گوشاد، یک‎بار منطقه ییلاق و یک‎بار منطقه دو راهی دشت طعمه حریق شده است.

پارک ملی و ذخیره‎گاه زیست‎کره گلستان، نخستین پارک ملی ایران و خاورمیانه است که در ردیف 10 پارک اول جهان قرار دارد، این پارک با دارا بودن یک هشتم گیاهان، یک دوم پستانداران و یک سوم پرندگان کل ایران از ارزش اکوتوریسم بالایی برخوردار است.

پارک ملی گلستان، بهشت گمشده ایران زمین در شرقی‌ترین نقطه استان بوده که با جاذبه‌های منحصر به فرد خود ‬پذیرای زائران حرم امام هشتم و مسافران نوروزی است.

این پارک با وسعت 92 هزار هکتار، زیستگاه گونه‌های زیبایی از حیوانات مختلف از جمله گوزن، آهو، غزال، قوچ، میش، پلنگ و ... است. وجود مناطق جنگلی و استپی، پارک‌های ملی و طبیعی، آبشارهای زیبا و منحصر به فرد طبیعی در این منطقه، خلقت بی‌نظیر و بی‌بدیل آفریدگار توانا را به رخ هر بیننده‌ای می‌کشاند.

این پارک در ‪ 30‬ کیلومتری شرق شهر گالیکش از توابع شهرستان مینودشت و در 115 کیلومتری غرب بجنورد به عنوان گلوگاه استان گلستان به شمار می‌رود. عبور جاده بین‌المللی تهران ـ مشهد از میان این پارک سبب شده تا زائران امام هشتم و مسافران نوروزی ساعاتی هر چند کوتاه از استراحتگاه این پارک استفاده کنند.

علاوه بر وجود یک هشتم گونه‌های گیاهی و یک سوم گونه‌های پرندگان، بیش از ‪ 50‬ درصد پستانداران کشور به دلیل برخورداری از منابع آبی متعدد نظیر چشمه‌ها، رودخانه‌ها، نهرها و آبشارهای متعدد در این پارک زندگی می‌کنند. در حال حاضر در این بوستان یک‌هزار و ‪ 350‬ گونه گیاهی، ‪ 302‬ گونه جانوری، هشت گونه ماهی و حشرات متنوع وجود دارد.

در این پارک زیبا آبشارهای زیبایی وجود دارد که مسافران در کنار این آنها به استراحت می‌پردازند.
نظرات بینندگان