arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۴۶۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۳

واکنش مصر به انتقاد ایران: تهران اصرار داد که هواپیمای امدادی اش برای مردم غزه در فرودگاه قاهره بنشیند

در این دستورالعمل آمده که کشورهای متقاضی ارسال کمک باید نوع هواپیما، مشخصات محموله، مبدا و مقصد هواپیما، مشخصات مددرسانان، و فرودگاه درخواستی را به مصر اعلام کند. در این دستور العمل برخی موارد از جمله ارسال وجوهات نقدی و خودرو منع شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق الاوسط نوشت: بدر عبدالعاطی سخنگوی وزارت امور خارجه مصر در واکنش به انتقاد ایران نسبت به تعلل دولت مصر در خصوص کمک های ارسالی تهران برای مردم غزه گفت: «مصر در حال حاضر با همه کشورها در زمینه کمک رسانی به غزه همکاری می کند. ما دستور العملی به سفارتخانه و دفاتر حافط منافع خود در تمام کشورها فرستاده ایم. بحرین، مراکش، عربستان سعودی و دیگر کشورها از این دستور العمل تبعیت کردند و عملیات کمک رسانی به خوبی انجام می شود.»

به گزارش «انتخاب»، در این دستورالعمل آمده که کشورهای متقاضی ارسال کمک باید نوع هواپیما، مشخصات محموله، مبدا و مقصد هواپیما، مشخصات مددرسانان، و فرودگاه درخواستی را به مصر اعلام کند. در این دستور العمل برخی موارد از جمله ارسال وجوهات نقدی و خودرو منع شده است.

می خلیل، مدیر امور فلسطین در وزارت امور خارجه مصر گفت: «مقامات ایرانی روز پنجشنبه ۲۴ ژوییه ساعت ۷ بعد از ظهر، پس از ساعت کاری وزارت خارجه، ایمیل کوتاهی برای ما ارسال کردند که درخواست مجوز ورود به مصر برای روز ۲۵ ژوییه کردند. این امر در کمتر از ۱۲ ساعت غیرممکن است. در پاسخ به ایمیل ما که باید مشخصات کمک ها ارسال شود، مقامات ایرانی ایمیل دیگری در روز ۲۶ ژوییه فرستادند و بخشی از مشخصات خواسته شده را اعلام کرده و درخواست مجوز عبور از فرودگاه قاهره کردند.»

خلیل افزود: به دلیل شرایط سیاسی و امنیتی که مصر درگیر آن است، هر فروگاهی آماده پذیرش هواپیماهای امدادی نیست. این کشور «فرود گاه اسماعیلیه» را برای امدادرسانی و انتقال کمک های بشردوستانه به غزه انتخاب کرده است.

وی اضافه کرد: «با وجود آن که ما به همه کشورها اعلام کردیم که تنها فرودگاه اسماعیلیه قادر به ارائه خدمات است، تهران اصرار دارد که مجوز برای فرودگاه قاهره صادر شود.»

خلیل بیان داشت: « مشخصات درخواستی باید با جزییات به وزارت خارجه مصر اعلام شود. ما آن ها را در اختیار هلال احمر مصر، ارتش قرار می دهیم تا با تمام ایست های بازرسی از فرودگاه اسماعیلیه تا مرز رفح، که ۵۰۰ کیلومتر است، هماهنگ شود و در نهایت انتقال کمک های امدادی سریع تر انجام شود.»

نظرات بینندگان