arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۵۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۳

شعار توریست درمانی در ایران؛ امکانات جهان اول، قیمت‌های جهان سوم

اردشیر اروجی، مدیر کل سابق دفتر اطلاعات و آمار سازمان میراث فرهنگی معتقد است که در این بازار نو ظهور اما داغ، پیروزی از آن کشورهایی خواهد بود که بتوانند شعار توریسم سلامت در دنیا را به خوبی به مرحله اجرا در آورند و آن شعار چیزی نیست جز امکانات در حد کشورهای جهان اول، قیمت‌ها در حد کشورهای جهان سوم .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چندی پیش ربيع فلاح، استاندار مازندران از حضور ٧٠ میهمان خارجی از 9 كشور در كنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اکو در رامسر خبر داده است.

به گزارش انتخاب از ٢٧ تا ٢٩ مرداد نخستين كنفرانس گردشگرى سلامت با هدف شناساندن قابليت‌هاى گردشگرى و سلامت مازندران، با حضور كارشناسان و متخصصانی از آذربایجان، ازبکستان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، پاكستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان و مهمانان داخلی برگزار خواهد شد.

فلاح معتقد است: آینده مشخص می‌کند که این کنفرانس تا چه اندازه می‌تواند در پیشبرد توسعه گردشگری در ایران موثر باشد.

اردشیر اروجی، مدیر کل سابق دفتر اطلاعات و آمار سازمان میراث فرهنگی معتقد است که در این بازار نو ظهور اما داغ، پیروزی از آن کشورهایی خواهد بود که بتوانند شعار توریسم سلامت در دنیا را به خوبی به مرحله اجرا در آورند و آن شعار چیزی نیست جز امکانات در حد کشورهای جهان اول، قیمت‌ها در حد کشورهای جهان سوم .

به گفته اروجی با توجه به اینکه در بسیاری از کشورهای جهان (مانند انگلستان،استرالیا) انجام عمل‌هایی مانند جراحی زیبایی، دندان پزشکی و ... از مزایای بیمه برخوردار نیستند. هزینه‌های زیاد از سویی و از سوی دیگر زمان انتظار طولانی ،باعث می‌شود افراد زیادی در سفرهای توریستی خود از این خدمات نیز بهره ببرند: حال اگر کشوری در این بین مثلا خدمات دندان پزشکی را ارزان تر (تا حد مجانی) انجام دهد و یا سایر عمل‌های جراحی بدون زمان انتظار صورت گیرد و تسهیلات و امکانات لازم را فراهم آورد (از فناوری‌های روز دنیا در حوزه پزشکی و قوانین بیمه‌ای که مطابق با استانداردهای جهانی و مورد تایید کمپانی های معتبر بیمه هستند استفاده کند) می‌تواند جلب توریست بسیار بالایی داشته باشد.

مدیر کل سابق دفتر اطلاعات و آمار سازمان میراث فرهنگی به خبرآنلاین می‌گوید: برنامه‌های بازاریابی برای جذب توریست سلامت را باید مد نظر بگیرید و همچنین امکان مراقبت های پس از درمان را،آیا کشور مقصد توریست‌های سلامت نخواهد بود؟ اگر پاسخ کشور ما به این سوال مثبت باشد گوی رقابت را از رقبا خواهد ربود در غیر اینصورت ایران با داشتن تمامی استعدادهای ذکر شده باز هم از بازندگان صنعت توریسم خواهد بود و این یعنی از دست دادن یک سرمایه ملی،ازدست دادن هزاران شغل و از جهاتی از دست دادن وجه سیاسی، علمی و منطقه ای. پس مدیران امروز به هوش باشید که میان برنده و بازنده بودن در این صنعت نو ظهور تنها به اندازه یک واژه فاصله است و آن هم غفلت ما چقدر توانسته این از این پتانسیل‌ها استفاده کنیم؟

اروجی یکی از مهمترین مشکلات کنونی در جذب گردشگر درمانی را نبود آمارهای صحیح می‌داند: «به دلیل نبود نظام جامع و هماهنگ توریسم درمانی کشور، و باتوجه به اینکه این بیمارستان‌ها درحال‌حاضر موظف نیستند تعداد بیماران خارجي خود را به وزارت بهداشت گزارش کنند، آمار دقیقی از بیماران خارجی که در ایران درمان می شوند در دست نیست و از طرفی وجود دلالان درمانی مستقر در مرزها و آنسوی کشور که هدایت کننده انتفاعی و غير شفاف بیماران خارجی به داخل کشور است باعث سردرگمی آمار توريست درماني شده است. با این حال ارزانی و کیفیت بالای خدمات پزشکی از جاذبه‌های درمانی ایران برای خارجی‌ها و به ویژه از کشورهای منطقه مي تواند باشد.»

به گفته او در حال حاضر كشور اردن توانسته با ارائه خدمات درماني سالانه به 120 هزار گردشگر سلامت، 620 ميليون دلار در آمد كسب كند و به عنوان موفق ترين كشور در منطقه تبديل شود: درآمد كشور ما با وجود پتانسيل هاي موجود از گردشگري سلامت تنها 80 تا 90 ميليون دلار در سال است و هرچند به گفته مسئولان آمار دقيقي از بيماران خارجي كه در ايران درمان مي شوند وجود ندارد اما به نظر مي رسد سالانه 30 هزار گردشگر از اتباع كشور هاي حوزه خليج فارس و عراق به قصد درمان به ايران سفر مي كنند .


منبع: خبرآنلاین

برچسب ها: توریست ، بهداشت ، گردشگر ، شعار
نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
رضاجوانشیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
0
5
سلام
آیا مسئولان نمی دانند چرا توریست حتی برای درمان هم به ایران نمی آیند؟دلایل متعددی دارد که هر کس با یک نگاه کوتاه می تواند دلیل این امر را بیابد.
نظرات بینندگان