arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۵۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۲ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۳

خداداد عزیزی: دروغ فوتبال وارد فرهنگ جامعه خواهد شد/ارقام اعلامی، دروغ و دزدی از جیب بیت‌المال است

خداداد عزیزی: هيچ وقت رحمتي را با اين تجربه و كيفيت با دروازه‌بان‌هاي ديگر مقايسه نكنيد، حتي معتقدم اگر رحمتي در جام‌جهاني حضور داشت گل‌هاي خورده تيم‌ملي كمتر مي‌شد و استقلال امسال بايد خيلي مراقب دروازه خود باشد تا ضربه نخورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خداداد عزیزی با صراحت لهجه پاسخگوی سؤالات ما شد و درباره غیرواقعی بودن ارقام اعلامی قرارداد بازیکنان هشدارهایی داد که منطقی به نظر می‌‌رسد.

به گزارش انتخاب در ادامه گفت گوی ما با وی می آید:

‌ هفته اول ليگ برتر را ديديد؟
بله، تقريباً چند بازي را رصد كردم اما زود است درباره تيم‌ها اظهارنظر كنيم.
كدام تيم‌ها در فصل نقل و انتقالات عملكرد بهتري داشتند؟

استقلال، سپاهان و پرسپوليس هم تيم‌هاي بزرگي هستند و هم خوب پول خرج مي‌كنند و طبيعتاً بازيكنان با‌كيفيت‌تر را استخدام مي‌كنند. پيكان هم چند بازيكن خوب جذب كرد. در اين ميان تيمي مثل استقلال يك كار خوب انجام داد و دست به جوانگرايي زد، درست كاري كه پارسال پرسپوليس انجام داد و تنها نكته منفي در كارنامه استقلال از دست دادن مهدي رحمتي بود.

‌ به جايش فروزان و داسيلوا را گرفته‌اند.
هيچ وقت رحمتي را با اين تجربه و كيفيت با دروازه‌بان‌هاي ديگر مقايسه نكنيد، حتي معتقدم اگر رحمتي در جام‌جهاني حضور داشت گل‌هاي خورده تيم‌ملي كمتر مي‌شد و استقلال امسال بايد خيلي مراقب دروازه خود باشد تا ضربه نخورد.

بحث نقل و انتقالات به ميان آمد، امسال همه باشگاه‌ها ليست هزينه‌هايشان را اعلام كردند. به نظر شما هزينه‌هاي اعلام شده صحت دارند؟
حتي آدم‌هايي كه در فوتبال نيستند، مي‌دانند ليست قرارداد دو، سه باشگاه دروغ است و صادقانه مي‌گويم اين كار دزدي از جيب بيت‌المال است. وقتي بازيكن 5/2 ميليارد مي‌گيرد اما قراردادش يك ميليارد اعلام مي‌شود براساس اين مبلغ ماليات مي‌دهد، ماليات براي صندوق مملكت و بيت‌المال است و آقايان با اين كار خودشان را مديون مردم ايران مي‌كنند و اگر به آخرت اعتقاد دارند بايد بدانند فوتبال اين‌قدر ارزش ندارد كه آدم آخرتش را به مخاطره بيندازد. اگر به آخرت اعتقاد دارند و اين حرف من تكانشان مي‌دهد سريع اشتباه بزرگشان را اصلاح كنند، اگر مي‌بينند نمي‌توانند به صورت علني به اشتباهاتشان اعتراف كنند به صورت پنهاني كاري انجام دهند تا ماليات رقم اصلي قرارداد بازيكنان به صندوق بيت‌المال منتقل شود.
جالب اينجاست پافشاري مي‌كنند كه ارقام اعلام شده صحت دارد؟

كسي كه بقيه را احمق فرض كند از همه نادان‌تر است. با اين كار دارند قُبح دروغگويي را از بين مي‌برند، فوتبال يك پديده مهم و تأثيرگذار در اجتماع است و حتي نوجوانان با علاقه پيگير مسائل ريز و درشت قراردادها هستند و با از بين رفتن قبح دروغگويي آسيب‌ بزرگي به فرهنگ و اخلاق مردم ما وارد خواهد شد و اميدوارم مسئولان فكري به حال اين اتفاق ناخوشايند كنند. مثالي است كه مي‌گويد آمدند ابروي طرف را درست كنند زدند چشمش را كور كردند و اين مصداق فوتبال ماست، آمدند يك كاري كنند هزينه‌ها كاهش يابد اما نه‌تنها كاهش نيافت بلكه افزايش پيدا كرد و به الگويي براي دروغگويي و ظاهرسازي و سندسازي تبديل شد. اين اختراعات مختص فوتبال ماست. از اختراع قانون 27 ساله‌ها براي تيم‌ملي در دهه 60 آغاز شد، به عدم استخدام دروازه‌بان خارجي، عدم حضور بازيكن خارجي در ليگ يك، سقف قراردادها و اكنون سقف بودجه براي باشگاه‌ها منجر شده است. يك كار خوب فدراسيون اجبار به استفاده از بازيكنان جوان در تيم‌ها بوده و نمي‌توان گفت اين كار به نفع فوتبال نيست، هرچند در هيچ جا مرسوم نبوده است، ولي سقف قرارداد و بودجه باشگاه‌ها منطقي نيست، چرا به باشگاه اجبار مي‌شود؟ همه باشگاه‌ها دارند از دولت پول مي‌گيرند، خب دولت ندهد، آنهايي كه اسپانسر خصوصي دارند از بودجه خودشان استفاده مي‌كنند و آسيبي به بيت‌المال نمي‌رسانند اصلاً بروند 100 ميليارد خرج كنند، اما يادتان باشد يك مؤسسه خصوصي يك ريال هم پول مفت خرج نمي‌كند.

كروش هم قرار است 20 مرداد بيايد. به نظرت براي جام ملت‌ها با تيم جام‌جهاني برويم استراليا تا عنوان بگيريم يا بايد تحول ايجاد شود؟
جام ملت‌هاي آسيا كه مسابقات پيشكسوتان فوتبال نيست كه تيم جام‌جهاني به آن اعزام شود! تيم‌ملي نياز به جوانگرايي دارد، تيم جام جهاني در بازي با نيجريه و آرژانتين دنبال مساوي بود كه تدافعي بازي مي‌كرد و تا خواست از بوسني امتياز بگيرد شكست خورد چون حمله كردن بلد نبود و خود ملي‌پوشان در مصاحبه‌هايشان گفتند براي حمله كردن و گلزني تمرينات لازم را نداشتند. در جام ملت‌هاي آسيا با قطر، امارات و بحرين همگروه هستيم كه مي‌خواهند يك بازيكن به اميد ضدحمله بگذارند وسط زمين و 9 نفر ديگر روي خط يك سوم دفاعي بزنند زير توپ! اگر تيم جام‌جهاني ايران به جام ملت‌ها برود و با آن شيوه بازي كند مسابقات به واليبال يا سپك‌تاكرا تغيير خواهد يافت چون از اين‌ور زمين ما مي‌زنيم زير توپ و آن طرف آنها (خنده). كروش در سال‌هاي گذشته در نتيجه‌گيري موفق بوده ولي تغييري در ساختار تيم‌ملي ايجاد نكرده است و براي جام ملت‌ها بايد اين تغييرات را ايجاد كند. ما نياز به انجام فوتبالي پوياتر و هجومي داريم و نفرات حاضر در جام‌جهاني اكثراً بازي هجومي را فراموش كرده‌اند چون در 3، 4سال گذشته عادت به بازي دفاعي و بزن زيرش پيدا كرده‌اند و ترك عادت در اين سن و سال برايشان سخت است.


منبع: خبرآنلاین

نظرات بینندگان