arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۰۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۳

وزیر ارتباطات: فیلترینگ فعلی کارآمد نیست /دولت آقای دکتر روحانی بنای آن را ندارد وارد حاشیه سازی شود

فناوری اطلاعات و ارتباطات جزو فناوری‌هایی به حساب می‌آید که روز به روز در حال پیشرفت است پس باید همه امکانات هماهنگ با تحولات جهانی پیشرفت داشته باشد این فیلترینگی که در حال حاضر اجرا می‌شود فیلترینگی است که در گذشته از آن استفاده می‌شد و اصلاً از نظر ما راضی‌کننده هم نبوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بیش از 10 سال است بحث شبکه ملی اطلاعات تحت عناوین مختلف مطرح بوده و حتی در برنامه پنج ساله دوم قرار براین بود که شبکه ملی اطلاعات در دوسال اول برنامه، نهایی شود که در قالب این شبکه 60 درصد خانوارها و100 درصد کسبه به این شبکه بپیوندند. حالا که در گذشته هیچ کدام این کارها انجام نشده و کسی هم صدایش در نیامده جالب است از زمانی که دولت جدید آغاز به کار کرده است همه دل نگران این شبکه هستند.

به گزارش انتخاب این دولت و اکثر افراد جامعه روی یک مسئله اتفاق نظر دارند و این مسئله آن است که آنچه که عفت عمومی را خدشه‌دار می‌کند مثل سایت‌های ضد اخلاق و مستهجن و سایت‌های ضد دین باید فیلتر شوند بنابراین از این جنبه هیچ اختلاف نظری بین مراجع، علما، متدینین، خانواده‌ها و دولت وجود ندارد ولی آن چیزی که باعث اختلاف نظر می‌شود برخی اعمال سلیقه‌های شخصی است.

فناوری اطلاعات و ارتباطات جزو فناوری‌هایی به حساب می‌آید که روز به روز در حال پیشرفت است پس باید همه امکانات هماهنگ با تحولات جهانی پیشرفت داشته باشد این فیلترینگی که در حال حاضر اجرا می‌شود فیلترینگی است که در گذشته از آن استفاده می‌شد و اصلاً از نظر ما راضی‌کننده هم نبوده است.

 در شبکه ملی اطلاعات، تلاشمان براین است که بسیاری از نیازمندیهای مردم در همین شبکه توسط دستگاه‌های مختلف و همه بخش‌هایی که تولید محتوا می‌کنند به وجود بیاید مانند دسترسی به اطلاعات وزارتخانه‌های مختلف، سایت‌هایی که تولید محتوای آموزشی و سرگرمی دارند و... به طور کلی تلاشمان بر این است که سرویس پرسرعت به مردم بدهیم یعنی همه چیز که در داخل کشور است مردم به راحتی با سرعت بالا بتوانند آن را بارگذاری و از آن استفاده کنند.

«آقای واعظی با وجود این‌که طی سال‌های اخیر چهره فعال‌تری در عرصه سیاست خارجی داشته‌اند، اما تحصیلاتشان در رشته ارتباطات است و اولین آشنایی بنده بعد از انقلاب با ایشان وقتی بود که مسئول مخابرات کشور در زمان مرحوم شهید قندی بودند و من تأیید می‌کنم که ایشان از مدیران فعال و ارزشمند کشور هستند که هر کجا بوده‌اند شاهد مدیریت خوب ایشان بوده‌ایم». این بخشی از سخنرانی دکتر روحاتی در جلسه علنی مجلس در 21مرداد ماه 92 برای معرفی و دلیل انتخاب «محمود واعظی» به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. 

امروز یک سال از آن تاریخ سپری شده است و وزیر پیشنهادی در آن زمان توانست با 218رأی موافق مجلسیان، لقب دهمین وزیر حوزه آی سی تی را از آن خود کند. وی در حالی سکاندار این وزارتخانه مهم و کلیدی شد که طی 8 سال قبل از آن به دلیل سوء مدیریت، این وزارتخانه با چالش‌های بسیاری دست به گریبان بود.به بهانه یک‌سالگی این سکانداری، مهمان وزیر در ساختمان شهیدی قندی شدیم تا از نزدیک جویای  احوال حوزه آی سی تی کشور باشیم .

- بهبود سرعت و کیفیت اینترنت سال‌ها است برای کاربران کشورمان به یک آرزوی دست نیافتنی بدل شده است و شما از زمان ریاست خود بر وزارت ارتباطات برای تحقق این امر در تلاش هستید و در آخرین آمار اعلام کرده‌اید طی یک سال فعالیت‌تان بیش از 2 میلیون کاربر، دارای اینترنت پرسرعت شده‌اند و سرعت اینترنت در دانشگاه بالا رفته و در حدود 6 هزار روستا هم دارای اینترنت پرسرعت شده است و در عین حال پروژه‌هایی در دست دارید که با اجرای آن سرعت اینترنت بهبود خواهد یافت. در خصوص این پروژه‌ها توضیح دهید و اینکه دقیقاً چه زمانی سرعت و کیفیت اینترنت بهبود خواهد یافت؟

در حال حاضر شرایطی در کشور به وجود آمده که همه به دنبال اینترنت هستند و در عین حال اینترنت نیاز به یک زیرساخت دارد که باید سرمایه‌گذاری بسیاری در این خصوص انجام شود تا مردم سراسر کشور بتوانند از این خدمت بهرمند شوند. متأسفانه طی سال‌های گذشته به دلایل مختلف روی این زمینه سرمایه‌گذاری نشده و در مقابل ما مواجه هستیم با انبوهی از متقاضیان دریافت اینترنت از سوی افراد شخصی، دولتی، دانشگاهی و... البته از زمان برعهده گرفتن این پست در تلاش هستم وضعیت موجود را مدیریت کنم و سعی داریم تا آنجایی که از نظر فنی امکان دارد با ترمیم‌هایی با پروژه‌های کوچک با جابجایی‌ها با آوردن میزبانی‌ها از خارج به داخل کشور یک مقدار تسهیلات برای مردم بوجود بیاوریم. به عنوان مثال سال گذشته که من این وزارتخانه را تحویل گرفتم 10 درصد میزبانی‌ها در داخل کشور و 90 درصد سرورها و میزبانی‌ها در خارج از کشور بود و تلاش بسیاری صورت گرفت تا آنجا که امروز که با شما صحبت می‌کنم 34 درصد میزبانی در داخل و 66درصد در خارج کشور صورت می‌گیرد و تلاش ما براین است با تسهیلاتی که برای سایت‌های مختلف خبرگزاری‌ها، دانشگاه‌ها و.... قائل شدیم همگان را تشویق کنیم که اگر تولید محتوا در داخل کشور دارند میزبانی آن را نیز به داخل کشور منتقل کنند و آمادگی داریم که تخفیف‌هایی به همراه تسهیلات بسیاری برایشان فراهم کنیم.

این یکی از روش‌هایی بوده که ما در این یکسال انجام داده‌ایم و از این طریق توانستیم یک مقدار فضای پهنای باند برای ما آزاد شود و سعی داریم با ابتکار و روش‌های فنی دیگری به نوعی سیل عظیمی از درخواست‌های اینترنت را سروسامان دهیم حدود 2 میلیون کاربر توانستند به اینترنت دسترسی داشته باشند اما هنوز درخواست‌ها بشدت بالا است و درخصوص سرعت اینترنت نیز باید به این نکته اشاره داشته باشم تا زمانی که این تعداد متقاضی دریافت اینترنت داریم یا باید به فکر ارائه اینترنت به این دسته از کاربران باشیم یا بگذاریم این افراد سال‌ها در انتظار نوبت بمانند و امکانات را معطوف به بالا بردن سرعت کنیم.

اما تصمیم ما بر این است که همه مردم به اینترنت دسترسی داشته باشند به جای اینکه عده‌ای به طور کامل از تکنولوژی محروم شوند بنابراین ما در یک مقطع ناچاریم که با امکانات کمی که داریم به نوعی ساماندهی کنیم تا پروژه‌های‌مان اجرا شود.

اما در ارتباط با پروژه‌هایی که داریم باید بگویم با اجرای شبکه ملی اطلاعات، بخشی از مشکلات مردم حل خواهد شد به این معنا که ما در شبکه ملی اطلاعات، تلاشمان براین است که بسیاری از نیازمندیهای مردم در همین شبکه توسط دستگاه‌های مختلف و همه بخش‌هایی که تولید محتوا می‌کنند به وجود بیاید مانند دسترسی به اطلاعات وزارتخانه‌های مختلف، سایت‌هایی که تولید محتوای آموزشی و سرگرمی دارند و... به طور کلی تلاش می کنیم که سرویس پرسرعت به مردم بدهیم یعنی مردم به راحتی با سرعت بالا بتوانند بارگذاری و از اینترنت استفاده کنند.

- دقیقاً چه زمانی این وعده تحقق خواهد یافت؟

به امید خدا اگر بودجه مورد نیاز تأمین شود اواخر سال 94 این کار انجام خواهد شد ولی این به این معنا نیست که ما همه کارها را نگه خواهیم داشت تا پایان سال 94 چرا که ما بخش بخش هر چه آماده باشد را در اختیار مردم قرار می‌دهیم. در عین حال ذکر این نکته ضروری است که شبکه ملی اطلاعات یک شبکه هوشمند است که کاربر بنا به نیاز می‌تواند مسیر داخل یا خارج را انتخاب کند و طبیعی است که سرعت اینترنت داخلی بسیار بیشتر از دسترسی بین‌الملل خواهد بود به هرحال ما برای این کار پروژه‌های مختلفی تعریف کردیم و قرار است در سراسر کشور حدود 10 تا 12 هزار میلیارد تومان دولت سرمایه‌گذاری کند و تا سال آینده بخش خصوصی نیز باید برای شبکه ملی اطلاعات سرمایه‌گذاری کند و با این هماهنگی‌های انجام شده امیدوارم شبکه ملی اطلاعات را در موعد مقرر به بهره‌برداری برسانیم.

با اجرای این شبکه مردم سراسر کشور دولت الکترونیک خواهند داشت و سلامت الکترونیک و همچنین آموزش الکترونیک و بخش قابل توجهی از نیازمندیهای مردم از طریق این شبکه برطرف می‌شود در دو جلسه که در شورای عالی فناوری اطلاعات داشتیم ما همه دستگاه‌های مختلف را موظف کردیم که همزمان که ما داریم زیرساخت را آماده می‌کنیم دستگاه‌های مختلف نیز سرویس‌های خود را آماده کنند که همزمان بتوانیم از این شبکه بهره‌مند شویم.

- صحبت از شبکه ملی اطلاعات شد و جا دارد به این نکته اشاره داشته باشم که دولت تدبیر و امید خواسته و ناخواسته به نوعی میراثدار دولت قبلی است و باید جوابگوی بسیاری از ناکامی‌های دولت قبل باشد. یکی از این موارد شبکه ملی اطلاعات است و حاشیه‌هایی که در خصوص آن در این مدت صورت گرفته و متأسفانه شاهد هستیم آن طور که باید از سوی وزارتخانه و شخص شما اظهار نظری صورت نگرفته، دلیل این سکوت چیست؟ و شبکه ملی اطلاعات دقیقاً چه زمانی به سرانجام خواهد رسید؟

دولت آقای دکتر روحانی بنای آن را ندارد وارد حاشیه سازی شود حتی اگر دیگران هم بخواهند برایش حاشیه ایجاد کنند. قرار نیست ما در این بازی وارد شویم وگرنه شما خودتان در جریان هستید که بیش از 10 سال است بحث شبکه ملی اطلاعات تحت عناوین مختلف مطرح بوده و حتی در برنامه پنج ساله دوم قرار براین بود که شبکه ملی اطلاعات در دوسال اول برنامه، نهایی شود که در قالب این شبکه 60 درصد خانوارها و100 درصد کسبه به این شبکه بپیوندند. حالا که در گذشته هیچ کدام این کارها انجام نشده و کسی هم صدایش در نیامده جالب است از زمانی که دولت جدید آغاز به کار کرده است همه دل‌نگران این شبکه هستند و دنبال اجرای آن، ما جواب این افراد را نمی دهیم چون قصد داریم اول عمل کنیم بعد حرف بزنیم چون اهل شعار نیستیم.

با توجه به اینکه ما کارهای مربوط به طراحی، برنامه‌ریزی و هماهنگی بین دستگاه‌ها را انجام داده‌ایم ولی شبکه ملی اطلاعات به یک بودجه عظیمی نیاز دارد که بتواند پژوهش‌هایش را اجرایی کند. تا به امروز با اینکه بودجه اختصاص داده شده ولی به دلایل مختلف دولت تا کنون نتوانسته پولی به  ما بدهد. پس ما منتظر هستیم تا گشایشی به وجود آید که بتوانیم این پروژه‌ها را عملیاتی کنیم تا از این طریق در 2سال آخر این برنامه آنچه که قرار بود در 10 سال گذشته اجرا شود را عملیاتی کنیم.

ما برنامه زمانبندی داریم و قدم به قدم هم داریم پیش می رویم و امیدوارهستیم که طبق برنامه که پایان سال 94 است شبکه ملی اطلاعات در بسیاری از شهرهای بزرگ و در تهران اجرا شود. فعلاً تصمیم گرفتیم که استان قم به عنوان پایلوت انتخاب شود تا از این طریق مشکلاتی که در این شهر می بینیم در جاهای دیگر برطرف کنیم ولی به طور جدی یکی از اولویت‌های اصلی وزارتخانه اجرای شبکه ملی اطلاعات است.

- در خصوص بودجه اجرای شبکه ملی اطلاعات شما اعلام کرده‌اید که بودجه‌ای که در دست دارید تنها کفاف حقوق کارمندها را می کند به همین علت به فکر فروش اوراق قرضه هستید؟

عرض من در مورد بودجه این بوده که آنچه که ما در این مدت از دولت دریافت کردیم تنها کفاف هزینه‌های کارمندهایمان بوده چرا که دولت به خاطر مشکلاتی که از دولت قبل برایش به ارث گذاشته شده، نتوانسته بودجه مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهد ولی ما در یازده ماه گذشته با آنکه بودجه نداشیم ولی آنچه که مربوط به طراحی و هماهنگی با دستگاه‌ها، اپراتورها، PAP‌ها و... بوده انجام داده ایم و به نوعی مدل مفهومی این شبکه آماده است، تنها ما منتظر بودجه هستیم تا پروژه را اجرا کنیم. در خصوص رقم بودجه نیز فکر می‌کنم بودجه‌ای که امسال تعیین شده کفاف ندهد و ما ناچار باشیم با مجوزی که دولت در خصوص فروش اوراق داده از این طریق کمبود را جبران کنیم.

- شما همیشه اعلام کرده‌اید جلوی افزایش تعرفه‌های بخش مخابراتی کشور را خواهید گرفت چرا که افزایش تعرفه چه در بخش ثابت و چه همراه غیرقانونی است اما شاهد هستیم که به یکباره همراه اول تعرفه خودش را افزایش داد و این در حالی است که شما به عنوان رئیس کمیسیون سازمان تنظیم مقررات اجازه این افزایش تعرفه را به همراه اول داده‌اید.

آنچه که من اعلام کردم در 26 مرداد 92 بود. وقتی آمدم به وزارتخانه و دیدم تصمیمی گرفته شده که تعرفه تلفن ثابت و همراه درصد بسیار بالایی افزایش پیدا کند. پس با این کار مخالفت کردم چرا که آن رقم، رقم بالایی بود. لذا یک گروه کارشناسی برای این مسأله در نظر گرفتیم و اجازه ندادیم تا پایان سال 92 هیچ افزایشی صورت بگیرد بعد از آن نتیجه کار کارشناسی را به کمیسیون تنظیم مقررات بردیم. جایی که از دستگاه‌های مختلف وزارتخانه‌ها نماینده حضور دارد و سه نماینده هم به انتخاب دولت‌، آنجا روی این مسأله بررسی صورت گرفت و چند تصمیم گرفتیم یکی اینکه برای تلفن ثابت همسان‌سازی کد انجام شود یعنی اینکه در یک استان وقتی که از هر نقطه این استان به نقطه دیگر تلفن شهری حساب شود و اینکه  ازیک استان به هر نقطه از کشور تنها یک تعرفه لحاظ شود چرا که در گذشته به این صورت بود که مثلاً تماس از تهران به کرج یک تعرفه داشت و از تهران به قزوین یک تعرفه دیگر و به تبع آن از تهران به تبریز این رقم افزایش بیشتری پیدا می‌کرد.

یعنی هر چه فاصله بیشتر می‌شد تعرفه نیز افزایش پیدا می‌کرد بنابراین تصمیم گرفتیم برای تلفن ثابت هرکسی از هر نقطه از ایران به هرنقطه دیگر تماس بگیرد تعرفه دیگر ثابت باشد. این مسأله خیلی به نفع مردم است مخصوصاً مردمی که در نقاط دور افتاده زندگی می‌کنند. تصمیم دیگری که در این کمیسیون گرفتیم برای تلفن همراه بود به این صورت که تماس از هر نقطه‌ای از این به بعد تنها یک تعرفه داشته باشد به همین علت یکسان سازی تعرفه در تلفن همراه را اجرا کردیم و برای هر دقیقه 499ریال پایه انتخاب شد و اپراتور‌ها می‌توانند تا 599 ریال در این رنج با هم رقابت داشته باشند این تصمیمی بود که در کمیسیون گرفته شد و ابلاغ کردیم پس اتفاقی که در سال 93 صورت گرفت درست بر اساس تصمیمی است که ما خودمان در کمیسیون گرفتیم و شما الان می‌دانید که بین سه اپراتور رایتل، همراه اول و ایرانسل هر اپراتور تشخیص داده چه تعرفه‌ای را اجرا کند. اما در عین حال ما به سه اپراتور توصیه کرده‌ایم که براساس نیازمندیهایی که مردم دارند آنها بسته‌های مختلف ارائه دهند.

در همین راستا در چند ماه گذشته شاهد هستیم که هرکدام از این اپراتورها بسته‌هایی را  تبلیغ می‌کنند بنابراین سعی ما بر این است که رقابت سالم در افزایش کیفیت و پایین آوردن تعرفه بین اپراتورها را بالا ببریم که مردم بتوانند سود بهتری داشته باشند. ضمن اینکه ما در آینده برنامه ای داریم که در نیمه سال 94 اجرا خواهیم کرد به این صورت که هر کاربر می تواند با حفظ شماره خودش اپراتور را تغییر دهد این مسأله باعث می‌شود یک رقابت چه از نظر کیفیت و چه از نظر تعرفه بین اپراتورها به وجود آید.

- پس شما از افزایش تعرفه همراه اول گلایه ندارید؟

نه چون این افزایش طبق نظر کمیسیون انجام شده اما در عین حال بهتر بود که همراه اول افزایش تعرفه را به صورت مرحله ای انجام می‌داد تا به مردم شوک وارد نشود.

- شما اعلام کرده‌اید که دوره انحصار اپراتور سوم تمدید نخواهد شد و توصیه کرده‌اید که اپراتورها باید از نسل سوم عبور کنند و سرمایه گذاری برای نسل چهارم انجام دهند اما سؤال اینجا است نسل سوم برای ارائه خدمات خودش مثل ارائه مکالمه تصویری در کشور با مشکل روبه رو شده است پس چطور می‌توان در این شرایط از نسل چهارم صحبت کرد؟

توجه داشته باشید که مکالمه تصویری یکی از ده‌ها ویژگی نسل سوم تلفن همراه یا نسل چهارم است چرا که با اجرای این نسل می‌توان کیفیت صدا،پوشش دهی بهتر آنتن، بهره برداری از اینترنت با کیفیت یا انواع و اقسام اپلیکیشن‌های مختلف را اجرا کرد.

- اما آقای دکتر قبول دارید وجه تمایز اپراتور سوم با دو اپراتور فعال دیگر برای ارائه خدمات مکالمه تصویری بود، خدماتی که برای بسیاری از جمله نسل جوان یک دغدغه محسوب می‌شود خدماتی که در حال حاضر جلوی آن گرفته شده است؟

بحث پیوست فرهنگی در شورای عالی فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفته و باید به این نکته توجه داشته باشید رأی ممنوعیت استفاده از مکالمه تصویری را همه علما صادر نکرده‌اند و تا آنجا که من در جریان هستم نظرات مختلف است و یک نظر واحد در این زمینه وجود ندارد. توجه داشته باشید در گذشته اپراتورهایی که امکان ارائه نسل سوم نداشتند در رقابت با رایتل بودند، بنابراین بستگی داشت سؤال خودشان را در خصوص مکالمه تصویری چگونه مطرح کنند تا به پاسخ مورد نیاز برسند؛ چراکه رایتل هم سؤال خودش را پرسیده و پاسخ‌هایی که گرفته مثبت بوده پس امیدواریم هر چه سریعتر این مشکل برطرف شود.

- استفاده از شبکه اجتماعی فیس بوک بین اعضای دولت رواج دارد شما به عنوان وزیر ارتباطات آیا عضو این شبکه هستید؟

من در فیس‌بوک عضو نیستم.

- آیا به دلیل خاصی عضو این شبکه نشده‌اید؟

دلیل خاصی ندارد. حتی قبل از اینکه وزیر هم بشوم عضو این شبکه نبودم چون به نظرم بسیار وقت گیر است شاید این جور عضویت‌ها قبل از پذیرفتن مسئولیت یک زنگ تفریح باشد اما به گمان من زمان زیادی از افراد می‌گیرد و من ترجیح می‌دهم به جای اینکه وقتم را در فیس بوک صرف کنم مقاله‌های علمی پژوهشی بنویسم. اما در عین حال به این مسئله هم اعتقاد دارم افرادی که عضو فیس‌بوک هستند کار اشتباهی انجام نمی دهند.

- نوشتن مقاله و انتشار آن در سایت‌ها و نشریه‌های بین‌المللی بار علمی برای کشورمان دارد اما قبول کنید عضویت یک وزیر در یک شبکه اجتماعی و تعاملش با کاربران تأثیر بسیار زیادی مخصوصاً روی نسل جوان دارد؟

دقیقاً به دلیل همین علاقه‌ای که بین جوانان وجود داشت در چند شبکه اجتماعی داخلی عضو شدم و علت عضویت در شبکه اجتماعی داخلی هم به این دلیل بود که احساس کردم باید شبکه‌های داخلی خودمان را تقویت کنیم. اگر من به عنوان وزیر عضو این شبکه‌های داخلی نمی‌شدم و نمونه خارجی را انتخاب می‌کردم این نشان‌دهنده بی‌توجهی من به زحمت عده‌ای از جوانان است که در این زمینه تلاش می کنند.

- آیا خودتان کارهای صفحاتی که در آن عضو هستید را انجام می‌دهید؟

تا حدودی سعی می‌کنم نظراتی که نوشته می‌شود را با دقت بخوانم و براساس مواردی که هست پاسخ بدهم، اما نمی‌توانم به تک تک نظرات جواب دهم بنابراین بعضی وقت‌ها یک پاسخی می‌نویسم و از همکاران می‌خواهم به نظرات مشابه همان پاسخ را بدهند چون واقعاً فرصت پاسخگویی به همه نظرات وجود ندارد از طرفی می‌دانید شبکه‌های اجتماعی از مقررات خاصی پیروی نمی‌کنند و هر کاربر هر چه دل تنگش می‌خواهد را می‌نویسد تا آنجا که زیر یک مطلب یک نفر نظر بی‌ربط می‌نویسند یکی فحش می‌دهد و دیگری تشویق می‌کند و در مجموع هر جور آدمی در این شبکه‌ها فعالیت می‌کنند و نظر می‌دهند، اما من سعی می‌کنم روزهای تعطیل وقت بیشتری برای این صفحه‌ها در نظر بگیرم.

- وعده دولت تدبیر و امید رفع فیلتر از شبکه‌های اجتماعی بوده و در این مدت دولت و شخص شما برای رفع فیلتر این شبکه‌‌ها دقیقاً چه اقداماتی انجام داده‌اید و چه برنامه‌هایی در نظر دارید؟

این دولت و اکثر افراد جامعه روی یک مسئله اتفاق نظر دارند و این مسئله آن است که آنچه که عفت عمومی را خدشه‌دار می‌کند مثل سایت‌های ضد اخلاق و مستهجن و سایت‌های ضد دین باید فیلتر شوند و بعید می‌دانم شما خانواده‌ای را پیدا کنید که به عنوان پدر یا مادر خانواده بخواهد پسر یا دخترش به این سایت‌ها دسترسی داشته باشد.

بنابراین از این جنبه هیچ اختلاف نظری بین مراجع، علما، متدینین، خانواده‌ها و دولت وجود ندارد ولی آن چیزی که باعث اختلاف نظر می‌شود برخی اعمال سلیقه‌های شخصی است. مثلاً در یک شبکه اجتماعی کسی یک عکسی می‌گذارد که ممکن است آن عکس در شأن یک جوان ایرانی نباشد همین مسئله باعث می‌شود کل شبکه فیلتر شود که از نظر ما این رفتار درست نیست؛ چرا که نظر دولت آن است که اگر خلافی در جایی انجام می‌شود آن را اعلام کنند؛ چرا که ما نمی توانیم اگر راننده یک خودرو در اتوبان خلافی مرتکب شد کل اتوبان را مسدود کنیم بلکه نیاز است فرد خاطی توقیف شود پس اعتقاد دولت در این خصوص اجرای فیلترینگ هوشمند است.

- جناب وزیر به اعتقاد شما فیلترینگی که در حال حاضر اجرا می‌شود کارآمد است؟

به هیچ وجه، شما می‌دانید فناوری اطلاعات و ارتباطات جزو فناوری‌هایی به حساب می‌آید که روز به روز در حال پیشرفت است پس باید همه امکانات هماهنگ با تحولات جهانی پیشرفت داشته باشد این فیلترینگی که در حال حاضر اجرا می‌شود فیلترینگی است که در گذشته از آن استفاده می‌شد و اصلاً از نظر ما راضی‌کننده هم نبوده واز روزی که این دولت آغاز به فعالیت کرده است ما پروژه‌های مختلفی را به دانشگاه‌های مختلف داخل کشور سپردیم که فیلترینگ هوشمند را طراحی کنند ما می‌توانستیم با صرف هزینه این برنامه را از خارج کشور تهیه کنیم، اما برای ما مهم است که برنامه فیلترینگ، محصول خودمان باشد یک محصول بومی که با پیشرفت تکنولوژی بتوانیم روی آن کار انجام دهیم براین اساس ما این مسئله را با جدیت دنبال می‌کنیم که بزودی فیلترینگ بهتری داشته باشیم. نگاه ما به فیلترینگ محدود کردن نیازمندی‌های صحیح مردم نیست.

- در جریان هستید که 10 نفر از نمایندگان مجلس به اظهار نظرهای شما در خصوص رفع فیلترینگ و پهنای باند تذکر داده‌اند که به گفته کارشناسان این تذکر مخصوصاً در مورد افزایش پهنای باند خلاف ماده 46 و برنامه پنجم توسعه کشور است؛ چرا که در مدت باقی مانده از این برنامه باید کشور ما از رتبه 15 میان 32 کشور منطقه به رتبه دوم برسد در این خصوص چه نظری دارید؟

این مسئله را که این تذکر خلاف است را باید هیأت رئیسه محترم مجلس بررسی کند. ولی جا دارد به این نکته اشاره داشته باشم که ما از یک طرف از سوی مردم تحت فشار هستیم که چرا اینترنت توسعه پیدا نمی‌کند و از طرف دیگر از سمت برخی نمایندگان، نمی‌توانم بگویم کل مجلس چون این نگاه را یک اقلیت خاص دارد. به هر حال قرار است در این خصوص من توضیحی ارائه دهم. من به عنوان وزیر دقیقاً برنامه‌ای را انجام می‌دهم که با ارائه همان برنامه توانستم از مجلس محترم رأی اعتماد بگیرم. پس به اعتقاد بنده مجلس موافق کارهایی است که ما در حال پیگیری و انجام آن هستیم.

منبع: ایران
نظرات بینندگان