arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۱۱۱
تعداد نظرات: ۳۸ نظر
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۲ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۳
مرکز پژوهش های مجلس:

مردم برای کسب خبر ماهواره نگاه می کنند/ قانون منع استفاده از تجهیزات ماهواره ای اثر خود را از دست داده است

تا نیمه دهه 1380 مطالعات حاکی از این بود که استفاده کنندگان ماهواره در پی تامین نیاز سرگرمی بودند در شرایط کنونی و با رفع نیاز از طریق شبکه های داخلی ، نیازهای کسب خبر و تحلیل تامین نیازهای فکری،
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در نخستین شماره از سلسله گزارش های خود تحت عنوان مطالعات ماهواره ، دیدگاه ها و سیاست های مرتبط با شبکه های ماهواره ای در ایران را بررسی کرد.

به گزارش «انتخاب»، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز در نتیجه گیری این گزارش آورده است: در سرگذشت دیدگاه ها و سیاست های ماهواره ای سه رویکرد بیش از دیگر رویکردها آشکار و به عمل نزدیک شده است. نخستین رویکرد ممنوعیت استفاده از برنامه های ماهواره است مهمترین دلیل این رویکرد جلوگیری از علنی شدن و رسمیت دادن به استفاده از برنامه های ماهواره بر می گردد.

دومین رویکرد که از سال های نخست دهه 1380 و مجلس هفتم دیده می شود. بهره برداری مدیریت شده از ماهواره را مورد توجه قرار داده است. در ماده (104) قانون برنامه چهارم توسعه سازمان صدا و سیما موظف گردید مقدمات دریافت و پردازش شبکه های ماهواره را در قالب های شبکه های تلویزیونی فراهم آورد.

در سومین رویکرد که قانون برنامه پنجم نقطه عطف آن به شمار می رود، دولت مکلف شده است تا از شبکه ها و برنامه های رسانه ای همسو حمایت کند. به عبارت دیگر، این رویکرد مشی رقابت را با شبکه های ماهواره ای تقریر کرده است.

اگرچه نمی توان درباره میزان اثربخشی هر یک از رویکردهای فوق اظهارنظر روشنی کرد، اما تبیین آنها می تواند چگونگی مواجهه با این پدیده را نشان دهد. همچنین بررسی انگیزه شهروندان در استفاده از برنامه های ماهواره می تواند شواهد دقیق تری از اثربخشی این سیاست ها را نشان دهد.

مرکز پژوهش ها در بخش دیگری از جمع بندی خود در این گزارش آورده است : البته میان استفاده از برنامه های ماهواره و نیازهای رسانه ای شهروندان ، نسبت مستقیمی برقرار است و برای تعیین سیاست های موثر باید این نیازها مورد توجه قرار گیرد. در سیاست های موجود می توان با رویکرد محتوایی و بر اساس شناخت نیازهای یاد شده از ظرفیت سیاست های سه گانه (منع، استفاده مدیریت شده و حمایت از برنامه های همسو) استفاده بیشتری کرد.

دو رویکرد استفاده مدیریت شده و حمایت از برنامه های همسو آنچنان که در قانون پیش بینی شده بود به اجرا درنیامد، برای مثال در راهبرد حمایت از برنامه های همسو که در قانون برنامه پنجم آمده، دولت می توانست با حمایت از تاسیس شبکه های ماهواره ای همسو بخشی از نیاز رسانه ای مردم را از این طریق تامین کند.

در رویکرد استفاده مدیریت شده نیز می توان با استفاده از الگوی شبکه های کابلی که در اغلب کشورها رایج است، شرایط استفاده مدیریت شده را برای مجتمع های مسکونی، شهرک ها و شهرهای کوچک فراهم کرد. همچنین ایجاد شبکه های تلویزیونی از طرف سازمان صدا و سیما راه حل دیگری است که در قانون برنامه چهارم پیش بینی شده است. البته تاسیس شبکه های متعدد سرگرمی در سال های اخیر می تواند پاسخی به تحقق هدف این قانون تلقی شود.

طبعا هر یک از راهبردهای فوق بخشی از مسائل ناشی از استفاده از برنامه های ماهواره ای بیگانه را رفع می کند. با این وجود همچنان بخش قابل توجهی از نیاز رسانه ای از طریق ماهواره ها تامین می شود. اگرچه تا نیمه دهه 1380 مطالعات حاکی از این بود که استفاده کنندگان ماهواره در پی تامین نیاز سرگرمی بودند، اما در شرایط کنونی و با رفع نیاز از طریق شبکه های داخلی ، نیازهای کسب خبر و تحلیل تامین نیازهای فکری، باقی مانده از این رو انگیزه استفاده از برنامه های ماهواره همچنان وجود دارد.

در این جهت راه حل هایی از جمله افزایش تعداد شبکه های مبتنی بر آرا و دیدگاه های مختلف سیاسی و فکری و همچنین استفاده از ظرفیت فضای دیجیتال برای تامین این نیازها می تواند مورد توجه قرار گیرد.

در مجموع عدم اتخاذ یک رویکرد ثابت و مشخص باعث شده است که کلیه اقدامات صورت گرفته در این حوزه به نتیجه مشخصی نرسد. از این رو در حالی که قانون منع استفاده از تجهیزات ماهواره ای به باور بسیاری از کارشناسان کارآیی و اثربخشی خود را از دست داده است. تلاش های صورت گرفته برای تصویب قانون جدید به دلیل فقدان سیاست واحد به شکست انجامیده در نتیجه اولین گام برای ساماندهی این حوزه اتخاذ رویکرد مشخص و ثابت است تا در ذیل آن قانون مدنی برای این عرصه تنظیم شود.

اکنون به نظر می رسد قانونگذاری جدید در این عرصه مستلزم اجرای قوانین معطل مانده مانند قانون برنامه پنجم است و با ارزیابی اجرای قوانین موجود می توان به خلا قوانین جدید نائل شد.

اجرای قوانین معطل مانده مانند بند «ب» ماده (10) قانون برنامه پنجم، مستلزم تقویت هم اندیشی کمیسیون محترم فرهنگی با دستگاه های اجرایی و اصحاب رسانه در خصوص یافتن راه حل منطقی و پسندیده است .همچنین باتوجه به اینکه شعار سال به موضوع فرهنگ اختصاص دارد، همکاری مجلس و دولت برای تهیه راهبرد مشخص به منظور برون رفت از وضعیت منفعل در قبال شبکه های ماهواره ای اهمیت مضاعف یافته که اقدام عاجل همه طرفین را نیاز دارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۵۲
غیر قابل انتشار: ۱۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
6
560
وجود سانسور شدید ومحدودیتهای پوششی عدم جذابیت در برنامه ها و دروغ گویی در صدا و سیما مردم رو از این رسانه کاملا دور و به ماهواره نزدیک کرده است بهتره بیخودی بودجه های چند صد میلیادی بیت المال رو برای این رسانه مثلا ملی حیف و میل نکنن
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
دروغ گویی را بسیار خوب آمدی .
پوریا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
مردم چند سالی هست که با تلویزیون قهر کرده اند
سید مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
3
400
دقیقا" همینطور است ما که خبر از ماهواره دنبال میکنیم
زمیبن تا هوا خبر های ایران متفاوت است اصلا" صدا وسیما خبر نمیگه که..تازه الانم که فقط داره تخریب میکنه
پاسخ ها
طیب عالی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
البته یادمون نره ، اونور آبیام قصد دارن ماهایی رو که طرفدار اصلاحات هستیم کم کم و با ترفندهای مختلف از اصلاحات ناامید کنن و در نهایت بگن : فقط ما راه نجات شما هستیمو بس .
باید خیلی مراقب باشم که تو تله هیچ کس و هیچ فرقه ای نیفتیم ، حالا با هر تیپ و قیافه ای که هست .
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
احسنت همینه گیر کا ، جالب اینجاست که تمام شبکه های خبری اخبار رو میگن ودر تحلیل اون به سمت و سوی منافع خودشون تحلیل میکنن ولی صدا وسیما یا اصلا خبری رو نمیگه یا اینکه یه چیز دیگه میگه اصلا
همایون
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
1
168
وقتی صدا و سیما انحصاری باشد و بلندگوی یک جریان خاص خوب مردم راه خودشان را پیدا می کنند . بسیاری از مردم صدا و سیما را نگاه نمی کنند .و برخی هنوز پیام انتخابات سال 92 را نگرفته اند .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
2
151
پ ن پ شبکه یک اخبار ساعت 14 نگاه میکنیم!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
2
135
تا زمانيکه نتوان شبکه خصوصي راه اندازي کرد همين اش است وهمين کاسه وصدا وسيما اگر صد شبکه هم راه بيندازد فايده اي ندارد چون يک گروه اقليت رانمايندگي ميکند.
محمد امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
1
130
سلام
باید به عرض مبارک نمایندگان و به اصطلاح دلسوزان نظام برسونم که (رسانه ملی )جایگاهی در میان ملت ایران نداره و میتوان به جرات ادعا نمود که بیش از 70 درصد مردم خبرها و فیلمهای مورد علاقه خود را از ماهواره نگاه میکنند
قانون سانسور و زور دیگه جوابگو نیست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
1
118
اصلا"چرا باید ممنوع باشد. نظام از چه میترسد.حقایقی را که برنامه های ماهواره ای میگویند مردم بهتر و بیشتر میدانند.دروغهایشان را هم همینطور.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
0
113
خوبه که مجلس قبل از یاداوری جمع آوری تجهیزات ماهواره از منازل، به مسئله پارازیتهای منتشره که برای مردم خطرناکه بپردازه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
1
111
مردم اعتمادي به خبر هاي داخلي ندارند ودليل رويكرد به ماهواره خبرهاي دقيق و فيلم هاي شاد وبا نشاط است سيماي ايران چيزي براي گفتن ندارد باور نداريد نظر سنجي كنيد
پاسخ ها
حسین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
اینکه مردم اعتماد ندارن درست ولی اینکه شبکه های ماهواره(bbc ,voa, manoto) خبرهای دقیق !!! میگن هم مخالفم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
0
60
یا ماهواره دروغ میگه یا صدا و سیما
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
1
73
اگرچه تا نیمه دهه 1380 مطالعات حاکی از این بود که استفاده کنندگان ماهواره در پی تامین نیاز سرگرمی بودند، اما در شرایط کنونی و با رفع نیاز از طریق شبکه های داخلی ، نیازهای کسب خبر و تحلیل تامین نیازهای فکری، باقی مانده از این رو انگیزه استفاده از برنامه های ماهواره همچنان وجود دارد.

این جمله خیلی خنده دار بود، در شرایط کنونی و با رفع نیاز (سرگرمی) از طریق شبکه ی داخلی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
1
86
مردم مدتهاست که فهمیده اند معیار گزینش اخبار در رسانه وطنی مصلحت است نه واقع گرایی.گاهی به وضوح اتفاقی را نادیده میگیرند و گاهی واقعیتی را معکوس جلوه میدهند.هرچه هست حسن نیتی نیست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
4
59
به نظرم توی چارچوب جمهوری اسلامی میشه هم سریال خوب، و هم برنامه خوب ساخت و تمامی اخبار رو بدون سانسور و غرض ورزی پوشش داد چون مردم به درستی تمامی جهت گیری های رسانه رو تشخیص میدن و اعتمادشون کم میشه و شده. و از بین هم رفته.
مثلا خبرنگارهایی که در اروپا هستن فقط از درگیریها، تظاهرات و اختلافات اونجا خبر تهیه میکنن و من حداقل ندیدم از پیشرفتها ، نواوری ها و خلاقیتهاشون گزارش تهیه و پخش کنن.
والسلام
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
212
10
من با نظر برخي از مردم مخالفم چون اعتقاد دارم صدا وسيما دروغ نميگويد فقط همه خبرها رو پوشش نميدهد ولي رسانه هاي جهان درست برعكس همه اخبار رو ميگن ولي بعضي از اين خبرها رو درست برعكس وبه دروغ ميگويند. من اينرو به اطمينان ميگويم چون ما از پانزده سال پيش ماهواره داريم. بشر بالاخره عقل داره وميتونه مقايسه كنه وانصاف داشته باشه. واينكه صداوسيما ضعفهاي زيادي دارد مثل نداشتن تكنولوژي ونداشتن جذابيت حتي لگو وآرم شبكه هاي ايراني جذاب وزيبا نيست مثلا لگوي شبكه يك كه سالهاست همينجوريه.
پاسخ ها
سید مسعود
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
آقا رضا نظرتون قابل احترامه..اما بنظر میاد شما اصلا" خبرها رو دنبال نمیکنید اگه شما هم مثل ما هم خبرگزاری های رسمی کشور (سایتهای اینترنی) وخبرهای شبکه های ماهواره ای وهم خبرهای صدوسیما رو باهم توجه کنید آنوقت متوجه میشوید حق با چه کسی است...چون خبرهای بیگانه اگر دقت کنید استناد میکند به خبرهای داخلی خوده کشور...شاید بعضی از تحلیل های که میکنند زیاده روی باشه اما همش دروغ نیست.. ولی صداسیمای ملی ما چه کار میکنه!!همیشه سعی کرده خبرهای داغ رو پنهان نگه داره وخبرهای که بر ضد دولت وبر علیه منافع ملی هست رو مغراضانه شروع به تجزیه وتحلیل غیر منطقی میکنه...مثال میزنم چرا صدا سیما نسبت به این همه فساد دولت قبلی سکوت کرده و هیچ نوع خبری رو منتشر نمکنه ...هیچ از خودت پرسیدی چرا؟؟!!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
همون ها هم که میگی پوشش میدهد، جهت دار خبررسانی می کند و به شدت جانبدارانه و جایی برای تصمیم گیری مخاطب باقی نمی گذارد. و نتیجه گیری را هم خودش میکند.
متین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
بسیار عالی...حرف حقی زدی!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
آخ چشم!!!! صدا و سيما دروغ نميگه فقط بعضي خبرها رو پخش نميکنه؟؟؟؟!!!! چشم باورم شد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
0
73
من ماهواره ندارم اما اخبار را از سایت های بی بی سی و رادیوفردا دنبال می کنم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
1
98
پریروز هواپیما سقوط کرده بود و 39 ایرانی درگذشته بودن؛ اخبار ساعت 9 شبکه یک به مدت 5 دقیقه به این خبر پرداخت و بعد از اون به مدت 25 دقیقه به اخبار غزه پرداخت که در اون روز مجموعاً 4 زخمی و کشته داشت
کانال های دشمن بیشتر از کانال های ملی واقعه جانسوز سقوط هواپیما رو پوشش دادند
اونوقت اسم این شده رسانه ملی؟؟؟؟
خوب معلومه گرایشات برای بدست آوردن اخبار صحیح میره به سمت کانال های ماهواره ای
صبا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
1
79
صدا و سیما متعلق به ملت است نه آقای ضرغامی که هر طور دلش می خواهد عمل می کند. به نام مردم حرف می زند ولی مردم حرفهایش را قبول ندارند. واقعیت خود را تحمیل خواهد کرد آقای ضرغامی. شما با رسانه ملی در واقع میلی رفتار کردید. باندبازی کردید. واقعیت ها را وارونه جلوه دادید.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
1
54
پس نه می خواهی مدم دروغهای شما را ببینند و بشنوند..
کارمند زاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
1
60
آقا رضا. همونجوری که خودت گفتی آدم باید بلاخره عقل و انصاف داشته باشه.
واقعا فکر می کنی صدا و سیمای ما راست میگه؟؟؟؟؟
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
96
4
متاسفانه بعضيها بدليل نگاه غير منصفانه اي كه دارند
انتقاد شديد از صدا وسيما ميكنند . برخي نيز بدليل آزادي بي حد وحصر كه خواهانند كه اين هم مغاير با اصل انفلاب است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
2
81
پس فکر کردین 20:30 نگاه میکنیم؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
0
60
چه ماهواره چه اینترنت دلیل رشد استفاده از رسانه های بیگانه کلیشه ای بودن، قلب همیشگی حقیقت به نفع خود است مثلا خبر پیشروی همیشگی ارتش سوریه در 4 سال گذشته که اگر حقیقت داشت آنها باید هم اکنون واشنگتن را فتح می کردند یا حتی در مورد یک فیلم معمولی مستر بین، عوض کردن شخصیت جانی اینگلیش و نشان دادن او به عنوان یک. پلیس. اولین وظیفه ذاتی رسانه گفتن حقیقت است...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
1
72
به جرات میگویم که نودو پنج درصدازکسانیکه بنده میشناسم مدتهاست که با صدا و سیما خداحافظی کرده و اخبار و برنامه های سرگرمی خودرا ازطریق کانالهای ماهواره ای دنبال میکنند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
1
74
اگر خود مجلس می داند چرا صدا و سیما را نصیحت نمی کند دست از رفتار سبک سانسور بردارد؟؟
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
3
78
من فقط به خاطر اخبار از ماهواره استفاده میکنم چون اصلا به رسانه ضرغامی اعتماد ندارم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
3
73
یکی نیست به این صدا و سیما بگه اینقدر احساس برتر بینی نداشته باشه،واقعا اعتماد مردم به این رسانه از دست رفته
معلم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
17
9
اولا ، در جامعه اسلامی اختیارات و حریم خصوصی افراد باید محترم شمرده شود - ثانیا درصورت استفاده ، مواظب کودکان و نوجوانان خود باشید !.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
2
24
ما ماهواره نداریم چون پدر و مادرم مذهبی ان و نمیخرن ولی من تلوزیون هم نمیبینم به خدا سر بازی والیبال انقدر اعصابم خرد شد که شب قدرم هم خراب شد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
0
11
صدا سیما شکست خیلی سختی خورده چون صدای مخالف رو نمی تونه تحمل کنه . حتی وقتی یه برنامه رو می سازن و میبینن بر خلاف اون چیزی که فکر می کنن نیمه کاره رهاش میکنن مثل برنامه که تو شبکه چهار با صادق زیبا کلام داشتند . از یک کفاش یا بازاری که هیچ تخصصی در تحلیل بازار یا انرژی هستهای ندار ه نظر خواهی مکنن .
نظرات بینندگان