arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۹ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۳

دستور مالکی به نیروهای امنیتی برای عدم مداخله در بحران سیاسی عراق

در این بیانیه آمده است که مالکی در پیام خود خطاب به طرف‌های امنیتی گفته است که باید این مساله (مکلف کردن العبادی برای تشکیل دولت) را به مردم، سیاستمداران و دستگاه قضا واگذار کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخست وزیر عراق که دوران حکومتش پایان یافته است به نیروهای امنیتی این کشور دستور داد تا در بحران سیاسی عراق مداخله نکنند.

به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، پایگاه نوری مالکی نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که مالکی افسران و نیروهای دستگاه امنیتی را ترغیب کرده است تا خود را از بحران سیاسی دور ساخته و به وظایف امنیتی و نظامی خود جهت حفاظت از کشور پایبند باشند و در بحران این کشور مداخله نکنند.

این دستور مالکی به افسران امنیتی عراق پس از آن صورت گرفته است که حیدر العبادی مکلف به تشکیل دولت آتی عراق شده است.

در این بیانیه آمده است که مالکی در پیام خود خطاب به طرف‌های امنیتی گفته است که باید این مساله (مکلف کردن العبادی برای تشکیل دولت) را به مردم، سیاستمداران و دستگاه قضا واگذار کنند.

مالکی در سخنانی در دیدار با گروهی از افسران امنیتی گفت: عراق یک روستا برای یک دولت مشخص نیست بلکه نماینده تمامی گروه‌ها است برخی کشورها می‌خواهند که موج تروریستی برای تحقق اهداف طائفه‌ای رخ دهد.

ظرف روزهای اخیر و در پی استقرار گسترده نیروهای امنیتی و بستن راه‌های اصلی و اتخاذ تدابیر شدید امنیتی، تنش امنیتی در بغداد رخ داده بود.

مالکی همچنین در دیدار با فرماندهان امنیتی نسبت به سرانجام سوء استفاده القاعده و داعش از شرایط و فضای متشنج کنونی هشدار داد.

وی گفت: آنچه که من نگران آن هستم اقدام داعش و القاعده و شبه‌نظامیان به بهانه دفاع از مالکی و کشور است.

مالکی افسران را به کنترل محافظانشان، افزایش تفتیش تمامی خودروها و اطمینان از قانونی‌ بودن حمل سلاح‌ آنها فراخواند.

این تحولات پس از آن صورت گرفته است که فواد معصوم رئیس جمهوری عراق، حیدر العبادی نامزد ائتلاف اتحاد ملی را مکلف به تشکیل دولت آتی کرد که نوری مالکی این اقدام را نقض قانون اساسی به شمار آورد.

مالکی پیشتر واشنگتن را به دست داشتن در این مساله متهم کرده و گفته بود: واشنگتن در نقض قانون اساسی دست دارد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان