arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۳۷۹
تعداد نظرات: ۴۷ نظر
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۸ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

او یک دانشمند است...

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اهدای جایزه «فیلدز» به خانم «مریم میرزاخانی» اسباب مسرت جامعه علمی ایران و به‌ویژه جامعه ریاضیدانان ایران است؛ چراکه از یک‌طرف نشان‌دهنده ظرفیت‌های علمی ایران و از طرف دیگر بیانگر توانایی‌های بانوان کشورمان در حوزه‌های علمی است.

البته لازم به یادآوری است که موفقیت‌های خانم «مریم میرزاخانی» یکباره به دست نیامده و سال‌هاست که مجامع ریاضیات جهان، وی را می‌شناسند. برای مثال وی پیش از این نیز برنده جایزه «کلی» شده و روز گذشته نیز جایزه‌ای را دریافت کرد که بسیاری آن را از لحاظ اعتبار علمی و اهمیت، همتای نوبل در زمینه ریاضیات می‌دانند، هرچند مبلغ مالی آن از جایزه نوبل کمتر است. جایزه «فیلدز» اولین‌بار در سال 1936 (78 سال پیش و سال تولد اینجانب) اهدا شد که طی این مدت هیچ خانمی در جهان موفق به دریافت این جایزه نشد و همین موضوع گویای جایگاه علمی «مریم میرزاخانی» در دنیای ریاضیات است. اما اعطای این جایزه از لحاظ دیگر هم برای من بسیار هیجان‌انگیز بود. اینجانب به‌تازگی معرفی کتابی درباره 92 ریاضیدان برجسته و زنده ساکن در ایالات متحده آمریکا را آغاز کردم که هم‌اکنون در مراحل پایانی است.

 این کتاب تالیف خانم «ماریانا کوک» است که انتشارات دانشگاه پرینستون در سال 1999 منتشر کرد. گردآورنده این کتاب به هرکدام از ریاضیدانان دو صفحه اختصاص داده است. در یک صفحه تصویری از این ریاضیدانان چاپ شده و در صفحه مقابل آن شرح مختصری از فعالیت‌های علمی آن ریاضیدان ذکر شده که به قلم خود آنان تنظیم شده است. البته روی جلد این کتاب نیز تصویر 25 ریاضیدان قرار دارد که خانم «میرزاخانی» یکی از آنهاست. برای آنکه به اهمیت کتاب پی ببریم خوب است اشاره کنم یکی از ریاضیدانان این کتاب «جان نش» ریاضیدان برجسته آمریکایی است که فیلم «یک ذهن زیبا» بر مبنای زندگی و دستاورد علمی او تهیه شده. وی ریاضیدان برجسته‌ای است که به‌دلیل ارایه نظریه‌های جالب در حوزه اقتصاد، برنده نوبل اقتصاد هم شده است.

خوب است به همین مناسبت بخش‌های مربوط به خانم «میرزاخانی» را برای خوانندگان  بیان کنم. خانم «کوک» در مقدمه کتاب می‌گوید: «یکی از آخرین ریاضیدانانی که عکسش را برای تنظیم این کتاب تهیه کردم، یکی از جوان‌ترین ریاضیدانان هم هست: خانم مریم میرزاخانی. من با وی مصاحبه کردم. پس از صحبت درباره علاقه اولیه‌اش، از کار تخصصی‌اش نیز جویا شدم. کنجکاوانه به من نگاه کرد و کوشید بفهمد چقدر از پاسخش خواهم فهمید. تحت‌تاثیر ملاحظه‌کاری‌اش قرار گرفتم. فنجانی را از روی میزش برداشت و درباره شکل دسته فنجان به سخن پرداخت. اینکه این شکل چگونه می‌تواند تغییر کند و در فرآیند تغییر چه پرسش‌ها و پاسخ‌هایی در زمینه ریاضیات می‌توان مطرح کرد، صحبت کردیم. ضمن خوشحالی از اینکه توانستم اندکی از پاسخش را بفهمم به او گفتم که عکس ریاضیدان دیگری به‌نام دنیس سالیوان را هم گرفته‌ام. فریاد برآورد که سالیوان پدربزرگ علمی من است و مک‌مولن رابط بین ماست.

پروفسور مک‌مولن که استاد من بود، زمانی دانشجوی سالیوان بود. بین ریاضیدانان همبستگی چشمگیری وجود دارد. دانشجویان، وقت و زحمات استادان خود را ارج می‌نهند و خود نسل بعدی را پرورش می‌دهند.» اما در صفحه مربوط به خانم «میرزاخانی» زندگی‌نامه خودنوشت وی نیز نقل شده است. وی می‌گوید: «تخصص من نظریه ارگودیک و هندسه هذلولی است و هم‌اکنون استاد ریاضیات دانشگاه پرینستون هستم. (البته خانم میرزاخانی در آن زمان استاد دانشگاه پرینستون بود و هم‌اکنون استاد دانشگاه استنفورد است.) من در ایران متولد شدم و
رشد کردم و دوران کودکی شادی داشتم. در بین اعضای خانواده ما کسی دانشمند نبود اما من از برادر بزرگ‌تر خود که همواره به ریاضیات و علوم علاقه داشت، مطالب بسیاری آموختم.

در آن روزگار به خانم‌ها توصیه می‌کردند مستقل باشند و علایق خود را دنبال کنند. به خاطر دارم که در آن زمان، تلویزیون ایران درباره خانم‌های متشخص و توانایی مانند ماری کوری و هلن کلر برنامه‌هایی پخش می‌کرد، از کسانی تمجید می‌کردم که کارشان را با جدیت انجام می‌دادند. من تحت‌تاثیر کتاب‌هایی مانند «شور زندگی» (زندگی‌نامه «ونسان ون‌گوگ») قرار گرفتم، با وجود این همیشه در رویای نویسندگی بودم و با خواندن داستان‌های گوناگون، اوقات‌فراغتم را پر می‌کردم. بعدها درگیر رقابت‌های ریاضی شدم و علاقه‌ام به ریاضیات بیشتر و بیشتر شد.

دوستان صمیمی زیادی داشتم که آنها هم به ریاضیات علاقه داشتند که سال‌های تحصیل در دوره کارشناسی را مهیج و الهام‌بخش‌ می‌ساختند. من برای ادامه تحصیلات به دانشگاه هاروارد رفتم. در هاروارد زیر نظر پروفسور مک‌مولن فعالیت می‌کردم و به شاخه‌های گوناگون ریاضیات علاقه‌مند شدم. در آن زمان در بخش‌های ریاضی دانشگاه‌ها به خانم‌ها چندان توجه نمی‌کردند، البته به من بی‌توجه هم نبودند و من همیشه از لطفشان برخوردار بودم. ولی هنوز هم تا آن جایگاه مطلوب فاصله داریم.»

اهدای این جایزه را یک‌بار دیگر به جامعه علمی ایران تبریک می‌گویم و امیدوارم این رویداد باعث تشویق جوانان و دانشجویان ما شود. ذات و طبیعت بشر اینگونه است که از تشویق‌ها خشنود و خرسند می‌شود، به‌ویژه جوانان و نوجوانان. به همین دلیل از قدیم جوایز مختلفی را در حوزه‌های گوناگون علمی پایه‌ریزی کردند تا باعث سرافرازی جوانان شود. از بدو تاسیس انجمن ریاضی ایران در سال 1350، یک مسابقه ریاضی بین دانشجویان دوره‌های کارشناسی ریاضی سراسر کشور برگزار ‌شد که مسوولیت اولین دوره آن با من بود. خوشبختانه این مسابقه تداوم پیدا کرد و هنوز هم ادامه دارد. یکی از نکات جالب، آنکه خانم «میرزاخانی» علاوه بر شرکت در مسابقات المپیاد دانش‌آموزی، در این مسابقات نیز شرکت ‌کرده است. در پایان ذکر این نکته ضروری است که خانم «میرزاخانی» بسیار بیش از اینها بر گردن جامعه ایران حق دارد و شایسته است که مطبوعات و رسانه‌های کشور در روزهای آینده نیز به این موضوع بپردازند و اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تری را به مخاطبان ارایه دهند و به همین یادداشت تلفنی اینجانب اکتفا نکنند.

منبع: شرق
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۱۸
غیر قابل انتشار: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
61
511
این افتخار متعلق به محیط علمی است که وی در آنجا رشد کرده است. به ایران ارتباطی ندارد. اگر در ایران مانده بود شاید الان دچار تفکیک جنسیتی شده بود و الان هم حداکثر یک دبیر ریاضی مناطق دورافتاده بود که ....
خدا را شکر که کشورهای غربی زمینه رشد علمی برخی ایرانی ها را ایجاد می کنند.
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
دوست عزیز. با نهایت تاسف باید اعتراف کنم که تا حدود زیادی حق با شماست. من از نزدیک خانم مریم میرزا خانی رو میشناسم. در دانشگاه صنعتی شریف یک ورودی فاصله داشتیم. این بانو یک نخبه بود. ولی برای اینکه یه نخبه به درجات بالا برسه نیازمند بستر هایی هست که ما تو ایران یا نداریم و یا بسیار کم. اونم با تنگ نظری های فراوان که اکثرا به نور چشمی ها داده میشه. در هر حال از اینکه یک ایرانی و بخصوص یک بانوی ایرانی به این درجه رسیده خوشحالیم. ولی شوربختانه اون شاید الان دیگه حتی شناسنامش هم امریکاییه
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
شما که از ریاضیات و محیط دانشگاهی تخصصی نداری نظر نده لطفاً. بنده به عنوان دانشجوی حال حاضر دانشکده ریاضی شریف بهتون می گم که محیط دانشکده ریاضی شریف یکی از حرفه ای ترین ها در جهان هست (شاید بین 50 تای برتر) و دست دانشجو در انتخاب و تحقیق بسیار باز هست. اگر فکر می کنید که کسی با پایه ی ضعیف ریاضی می تونه بره هاروارد زیر دست یک فیلدز مدالیست درس بخونه بعد پرینستون و استنفورد درس بده معلومه که در این زمینه صاحب نظر نیستید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
بله
اما چیزی که در اونجا وجود داره پویایی محیط علمی هست،نه چیزی مثل تفکیک جنسی.اتفاقا این چیزی که من تو دانشگاه شریف میبینم همین عدم تفکیک و فضای ناپخته جامعه باغث شده این پویایی از بین بره
مثلا انجمن علمی دانشکده ریاضی جایی شده برای خوش و بشه دانشجو ها و اصلا کارعلمی نمی کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
اگر از اول تو آمریکا بدنیا اومده بود الان هم به اینجا نمیرسید. دختران در هیچ کجای دنیا مثل ایران ظرفیت پذیرش دانشگاه رو پر نمیکنند . بد نیست بفهمید ایشون لیسانس شریف هستند.کجا رشد کرده؟ نکنه فکر کردی خام رفته اونجا بعدا نخبه شده! هزینه مالی و انسانی در دبیرستان های تیزهوشان رو فراموش کردین؟ بی انصافی هم حدی داره.
آیدین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
ناشناس 10:23 ما همین الانم خیلی نخبه داریم ولی کدومشون از دانشگاه شریف یا تهران و ... به نزدیکیایه این جایزه رسیدند؟
اگر محیط دانشگاه شریف خوب بود(اینم بگم ایشون وسط دوران اصلاحات از ایران رفتند) و محیط علمیش پویا بود که نمیرفتند. البته این حرف بنده منکز هوش و استعداد عزیزان شریفی نیستا. منظور محیط و امکانات دانشگاه هست. بنده هم معتقدم این افتخار به دانشگاه هاروارد و پرینستون و استنفورد تعلق داره تا ایرانو و دانشگاه شریف
lمحسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
بابا بیخیال حالا چرا دعوا میکنید، خداروشکر که یه اااایییییررررررااااااننننننیییییییی تونسته یه افتخار کسب کنه باید خوشحال و امیدوار باشیم برای فردای بهتر ایران عزیزمون.زنده باد سرزمین ایران این مرز پر گهر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
ناشناس 11:09بدنیست بدونین مدارس تیز هوشان معادل نصف شهریه مدارس غیر انتفاعی شهریه میگیرن اونم برای 6 تا 8 ساعت کلاس اضافه تریعنی رسما شهریه میگیرن البته بعنوان کمک به مدرسه
یعنی امثال ما به دولت باید کمک هم بکنیم که فرزند تیز هوش داریم متوجه ای ؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
@ناشناس 10:23 -> عموجان! از دبیرستان تیزهوشان و المپیاد ریاضی و لیسانس شریف شما تا مدال فیلدز فاصله زمین تا آسمانه. فکر میکنی این فاصله را کی پر کرده؟ دانشگاه شما و اساتید شما میتونستن این فاصله را پر کنند؟!
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
آیدین عزیز، جایزه فیلدز گرفتن بحثش جداست، خیلی از بزرگترین ریاضیدان های فوق العاده قوی جهان با شایستگی های بسیار بسیار بالا این جایزه رو نگرفتن اما امثال آرش رستگار یا ایمان افتخاری یا امثال امید حاتمی و علی اکبر دائمی یا خیلی افراد دیگه که تونستن با فیلدز مدالیست ها کار کنن یا همین الان هم دارن پیششون درس می خونن تو شریف کم نیستن. حالا یکی مثل آرش رستگار بر می گرده ایران به کشورش خدمت کنه، یکی مثل ایمان افتخاری اخلاقی داره که اصلاً به خارج نمی خوره یه سری ها هم ممکنه افختار آفرینان آینده ایران باشن بعد از اینکه درسشون تموم شد. یادمون نره که همین مریم میرزاخانی زمانی که تو شریف بود برترین مطلق تو دوره ی خودش نبود بلکه جزو بهترین ها بود، نه از همه بهتر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
ناشناس 10:23 مریم میرزا خانی در دبیرستان فرزانگان دو بار مدال طلای المپیاد ریاضی را داشته است چرا به زور افتخاراتش را به دانشگاه شریف می چسبانید ؟
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
4
122
واقعاً باعث افتخار است....
پاسخ ها
نظرسنجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
به سوال من پاسخ دهید آیا اگر خانم میرزاخانی در ایران می ماند باسیستم بورس احمدی نژاد میتوانست بورسیه شود؟درمقایسه بافرزند وزیر وقت اوشانس بیشتری داشت یا فرزندوزیر؟منتظرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
3
212
در کشور جهان سومی ما میلیارد میلیارد پول به فوتبالیست ها می دهند ولی اینچنین نابغه ای از حمایت لازم برخوردار نمی شود. به پروفسور میرزاخانی از صمیم قلب تبریک می گویم و مطمئنم موفقیت های ایشان منجر به زندگی بهتر برای بشریت خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
جانا سخن از زبان ما می گویی...
bname
|
United States of America
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
3
96
کاش همه ایرانی ها به حق واقعی شون برسن تبریک میگم به این خانم
farhad
|
United States of America
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
59
142
ربط چندانی به ایران نداره !!
استعدادی بوده که در کشور آمریکا پرورش یافته است و این افتخار مال کشور آمریکاس نه ایران.
باور کنید اگر تو ایران بود دبیر ریاضی هم نبود.
من خودم دانشگاه بوعلی مهندسی کامپیوتر می خوانم تقریبا سطحی علمی دانشجو ها و استاد ها با هم اندازه ی سطح علمی یک دانشجویی خارجی نیست ، و همین طور فضای بد دانشگاه که مسیولینشان نهایت تفکرشان خراب کردن دیوار و ساخت دری جدید است که دختر و پسر جدا از هم وارد ساختمان شوند!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
شما دانشجوی خود باخنه ای هستی. باکدام قیاس سطح علمی یک دانشجوی خارجی را با تمام مجموعه ی خود اندازه گرفته ای؟
سیامک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
ناشناس 10:37 بذار یه آمار بهت بدم من دانشجوی سال اخر دکتری شیمی هستم دانشگاه ما سال 89 فقط 3 دانشجو در گرایشی که من هستم برداشت اما امسال نزدیک به 17 نفر دانشجوی دکتری شیمی فقط گرایش آلی برداشته از امکانات دانشگاه بگم صفر صفر اساتید فقط میخوان دانشجو بگیرین و یه پایان نامه آبکی بدن به دانشجو که به پولشون برسن....الان واسه دکتری خوندن هم زحمت زیادی نباید یکشی.....سواد استاتید تعطیله تطیله من تو صنعت هم هستم اگه بگم بتونن این اساتید کمی از مشکلات صنعتی رو حل کنن که مطمئن هستم نمی تونن...اگه از اینها بپرسی علم بهتر است یا ثروت حتما میگن ثروت ....اساتید بساز بفروش ....
sam
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
حالت خوبه عمو؟تا مقطع لیسانس تو این کشور درس خونده از این کشور فرستادنش المپیاد حالا تو چیزی نشدی دلیل نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
2
90
در داخل کشور هم از این دست افراد که عشق دانش و کشف هستند، وجود دارند، ولی متاسفانه یا ظرفیت بروز ندارند یا بروز کرده اند اما شناخته شده نیستند یا هم قرار نیست شناخته شده باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
موافقم که یه عده شناخته نشدن
مثل دکتر رستگار دانشگاه شریف که واقعا کارهای خیلی مهمی در ریاضیات کردن ولی خب یکم فضای علمی دنیا هم سیاسی هس
مثلا همه تو خود آمریکا می دونن سیاسی کاری آقایانی مثل وایلز رو . . .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
29
55
این چه حرفی است ، پایه علمی اش در ایران گذارده شده در دبیرستان و در دوره کارشناسی در دانشگاه صنعتی شریف. مثل اینکه یک ساختمان بلند مرتبه را بخواهند روی خاک بنا کنند مگر می شود . انصاف داشته باشیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
1
46
شاد باش به خانم دکتر میرزاخانی و سپاس به خاطر این موفقیت فوق العاده
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
10
50
همه خاک ایران معدن استعداد است
بیایید قدرش را بدانیم و کمتر ناله کنیم
پاسخ ها
سیامک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
دلمون میخواد اما امان از روابط ....معیار استاد شدن هم پایه قوی علمی نیست
پرويز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
2
46
خوشحالم و بخود مي بالم ، متشكرم هموطن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
6
24
انتظار داشتم اوج احساسش چیزی بیشتر از «آها» باشه. شاید هم احساس های بلندتری داره ولی رو نکرده.
گودرز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
1
43
از این دست ژن ها در ایران عزیز بسیار است فقط بایست زمینه بیانشان در کشور ایجاد شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
11
46
تعجب ميكنم افراد ميگن ربطي به ايران نداره
اولا بدانيد برندگان اين جايزه خودشان مليتشان را به اهدا كنندگان جايزه اعلام ميكنند و ايشان حتي حاظر نشده است بگوييد ايراني و امريكايي و گفته ايراني و در تمام سايت ها با اين نام از ايشان يادوري ميكنند
دوما رياضيات يعني مداد و كاغد و هوش و خلاقيت فردي كه تا انجايي كه من ميدانم مداد و كاغد در ايران موجود است و به تكنولوژي خاصي لاز نيست
سوما در مصاحبه هاي سابق خانم ميرزاخاني علاقه خودشان را به رياضي و توانشان را مديون معلم ها و استادشان در دانشگاه شريف اعلام كردند و ميتوانيد مراجعه كنيد
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
آفرین

برای نبوغ ریاضی ، فرقی بین ایران و آمریکا نیست

چشمه نبوغ باید در درون شخص باشد که در ایشان بوده

مثل 10 نفر و 50 نفر و 500 نفر اول کنکور هر سال

موفقیت ایشات باعث وجد و افتخار ما شد

درود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
1
37
چه بسیار نخبه هایی که به دنبال چاپ مثلا ده مقاله و کسب رتبه از دستیابی به یک حقیقت ارزشمند علمی باز می مانند...
بخش قابل توجهی از افول نخبه ها ناشی از قوانین نامناسب نظام آموزش عالی خود ماست
عبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
59
13
بنده خودم در دانشگاه شریف همکلاس بسیاری از این دوستان المپیادی ونخبه بوده ام وآنها را واقعا تحسین میکنم.اما به نظر من نکته مهم در این موارد اینست که این دانشگاه و یا دانشگاههای مشابه تهران فقط محلی برای آماده سازی نیروهای نخبه وکارآمد برای کشورهای آمریکا واروپاست. واقعا اگر مثلا بودجه همین دانشگاهها به دانشگاههای پایینتر که نیرو برای خود مملکت آماده میکنند واین نیروها دارند با جان ودل برای میهن کار میکنند بهتر نیست؟!! آیا واقعا این نخبگان فراری افتخار ماهستند یا آنهایی که دارند از اینها استفاده میکنند؟! آیا بسیاری از بچه هایی که در کوره دهات ها بی امکانات دارای IQ بالایی هستند وهیچ کس نیست آنها را استعدادیابی کند گناهی کرده اند که عده ای بیایند از بودجه مملکت استفاده کرده وتحصیل کنند وبعد فرار کنند وبروند.؟!
پاسخ ها
amir
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
اگه همونایی که شما میگی مال کوره دهاتن دارای استعداد هستن خب این دانشگاه دولتی که دیگه هزینه ای نداره باسشون چرا استفاده نمیکنن ازش؟
شهروند اردبیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
1
21
با شکر الهی وابراز مسرت و افتخار، این موفقیت ستودنی را به خانم میرزاخانی و هم میهنان عزیزم تبریک میگویم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
7
14
واقعا آدم وقتی میبینه کسانی که تا به حال جایزه فیلدز رو گرفتن مثه ادوارد ویتن یا گریگوری پرلمان نابغه که البته جایزشو نخواست، به اهمیت کار خانم پروفسور واقعا پی میبره، من خودم به دانشگاه شریفم هم خیلی افتخار میکنم که چنین نوابغی رو تربیت البته در دوره کارشناسی کرده، البته یک نفر دیگر به نام خانم دکتر بهشتی که الان تو ام آی تی دارن کار میکنند ان شالله چهار سال دیگه یه افتخار دیگه کسب میکنن.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
خانم رویا بهشتی زواره ام آی تی نیستن، اگر اشتباه نکنم دانشگاه واشنگتن هستن، مدتی پیش هم ایران اومده بودن و فیلم سخنرانی مرزهای ریاضیشون تو دانشکده هست. ضمناً کیفیت ایشون در حد جایزه فیلدز نیست.
ناشناس
|
Singapore
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
4
30
اگر در ایران مانده بود الان دبیر ریاضی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
5
32
این یک سوال جدی است که آیا ما که با وجود نخبه بودن و پیشنهاد از دانشگاههای خارج از کشور در ایران ماندیم تا به کشور خود خدمت کنیم، کار درستی کردیم یا کسانی مانند خانم میرزاخانی که رفتند و علم، دانش و استعداد خود را در دانشگاهها و مراکز تحقیقات غربی به کار بستند. امثال من که ماندیم، از نظر مادی وضعیت مناسبی نداریم و بخشی از ذهن و انرژیمان صرف دغدغه های اقتصادی زندگی شده است و عملا نمی توانیم از همه انرژی، دانش و استعدادمان در زمینه های علمی استفاده کنیم، ولی کسانی که رفتند از همه نظر تامین هستند و بدون هیچ دغدغه ای به کارهای علمی می پردازند. ولی ما هر فعالیت و کوششی که می کنیم، مستقیما کشور و هموظنانمان ذینفع می شوند و این مورد است که تنها دلخوشیمان است و تحمل سختیها را میسر می سازد. آنان که رفتند درست است که نتیجه دسترنشان می تواند به طور غیر مستقیم برای کشورشان مفید باشد، ولی ثمره و میوه اصلی را کشورهای دیگری می برند که معلوم نیست از این تحقیقات و نتایج علمی در چه راهی و برای چه هدفی استفاده می کنند؟ چندین و چند بار در طول زندگی پیشنهاد های وسوسه انگیز دانشگاههای غربی مرا در تصمیم مردد نمود، ولی هر بار که فکر کردم، نتوانستم قبول کنم که در زنجیره ای علمی در غرب وارد شوم که بخش زیادی از کشتارهای مظلومان جهان به واسطه محصولات نظامی آنها و برنامه ریزی سیاستمدارانشان صورت می پذیرد. کسانی که طی هشت سال در جنگی ظالمانه بهترین دوستانم را از من گرفتند و امروز در عراق، افغانستان، سوریه، لبنان، فلسطین، لیبی، الجزایر، ..... از کودک تا بزرگ بیگناه را هدف قرار می دهند. همیشه اولین نتیجه تحقیقات علمی سر از مراکز نظامی در می آورد و این مراکز هستند که نهایتا از این دستاوردها بر علیه خودمان استفاده می کنند.
دوستانی که می گویند ایران برای امثال خانم میرزاخانی هیچ کاری نکرده است، سخت در اشتباهند. هر یک از این عزیزان همانند درختی هستند که نهالشان در این خاک کاشته شد و حدود 25 سال آبیاری شدند تا به درختی برنا و تنومند تبدیل شدند و وقتی نوبت میوه دادنشان رسید، دیگران آگاهانه و با سیاستی هوشمندانه ای درخت را به تملک خود درآوردند و از میوه و ثمره آن نهایت استفاده را می برند. وقتی کشورهای جهان سوم به این خوبی درخت پرورش می دهند و دو دستی تقدیم غرب می کنند، چه نیازی هست که غرب خودش استعداد بومی داشته باشد. غرب بهترین استعدادهایش را در زمینه های علوم انسانی به کار می گیرد و با مدیریت و برنامه ریزی آنها، برای علوم پایه و فنی از استعدادهای دیگر کشورها بهره می برد. به امید آن روزی که از یکسو خودمان بتوانیم از استعدادهایمان بهره ببریم و زمینه فرار آنها را فراهم نکنیم و از سوی دیگر نخبگان و استعدادها با قناعت، صبوری و تحمل با شرایط سخت کشور بسازند و دست در دست هم دهند تا کشورشان آینده ای بهتر از این داشته باشد.
باباخانی
|
Kazakhstan
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
7
28
اگر در ایران مانده بود فوقش الان دبیر ریاضی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
دوست عزیز مگر دبیر خوب و مستعد بودن چه ایرادی دارد؟! امروزه اغلب کشورهای پیشرفته دنیا استعدادهایشان را به سمت دبیری و استادی سوق می دهند تا این دبیران و اساتید توانمند و کارآ شاگردانی توانمند تربیت کنند. مثلا در آلمان یک دبیر اگر حرمت و قدری بالاتر از یک وزیر نداشته باشد، کمتر هم ندارد. اینکه کسی دبیر یا استادی ممتاز باشد و در خدمت مردم کشور خودش باشد و شاگردانی خوب و ممتاز تربیت کند که آینده کشورش را بسازند بهتر است یا اینکه سبب رشد و ارتقاء رتبه علمی کشور، دانشگاه یا کسانی شود که نه تنها خیر کشور و مردمش را نمی خواهند، بلکه در طول تاریخ و از کودتای 28 مرداد گرفته تا به امروز از هر آزاری فروگذار نکرده اند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
4
46
اگه الان ایران بود نمی تونست وارد دوره دکترا بشه چون ظرفیت دکترای دانشگاهها با بورسیه های غیر قانونی بی سواد پر شده بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
احمدی روشن ورضایی وشهریاری فقط یه دبیر شدند؟با همون استعداد و همون میزان سرمایه گذاری در کشورمون بالاترین خدمتها رو کردند
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
5
32
موفقیت این خانم باعث افتخار من هست ولی من به عنوان فوق لیسانس شیمی صنعتی شریف میگم که ایشون اگه ایران می موندند به هیچ عنوان به این مقام نمیرسیدند و من موفقیت ایشونو مرهون محیط علمی و خوبه دانشگاه استنفورد آمریکا میدونم
ناشناس
|
Iraq
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
1
16
سطح ریاضی دانش آموزان ما علیرغم استعداد بالا اما بواسطه ی سیاستهای غلط چه در زمینه ی آموزش و علی الخصوص ارزشیابی ها و نبود مشوق لازم برای دبیران و اساتید علوم پایه روز بروز تحلیل میرود نتایج آزمونهای بین المللی تیمز تایید کننده مطالب مذکور است هیچگاه مسولین امر به اهمیت دروس پایه بجهت رشد قوه ی استدلال و استقرا پی نبرده اند قبولی در دروس پایه با نمره ی صفر و ارتقا به کلاس بالاتر چیزی نیست که بتوان آن را در نظام آموزشی فعلی کتمان کرد عوامل دیگری هم در ضعف نظام آموزشی دخیل است که جای بحث آن نیست در این میان افرادی نظیر این خانم هموطن که سرمایه های معنوی مان هستند خود را در شرایطی نمی بینند که در کشور بمانند اعتراف مسولین امر به فرار نخبه ها و عدم عزم جدی برای جلوگیری از این اتفاق شوم واقعا ناراحت کننده است امیدوارم روزی برسد که کلید داران درک کنند سرنوشت کشور در دست دانشمندان دلسوز و متخصصینی است که اگر ببینند شرایط لازم برای رشد و پیشرفت وجود دارد یقینا مملکت را ترک نخواهند کرد نه در دست کسانی که یک شبه میلیاردها تومان از بیت المال را به جیب می زنند و آب از آب هم تکان نمی خورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
2
17
بابا اینقدر با هم دعوا نکنید. مبارکش باشه. این جایزه یک افتخار برای همه محققین و دانشمندان عالم هست. مگر پیامبر (ص) نفرموده اند اگر شده برای علم آموزی به چین (سرزمین علم و دانش در آن زمان) بروید. یک دانشمند متعلق به همه عالم هست. نه خودتون و کشورتون را دست کم بگیرید نه محیط غرب را خیلی دست بالا. هر کسی یک اعتقاد و هدفی در زندگی داره و برای رسیدن به اون تلاش می کنه. دیگه قرار نیست که همه به یک جا بروند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
1
34
کجان بورسیه های معدل 12!!!!!!!!!!
نظرات بینندگان