arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۳۹۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

فارین پالیسی: ایران و آمریکا در کنار رفتن مالکی از قدرت به هم رسیدند /مالکی از ابتدا یک نخست وزیر تصادفی بود

اکنون اما ایران برای درخواست خروج از مالکی از قدرت در عراق به آمریکا پیوست؛ رهبر تحت فشار عراق با انتخاب‌های تاریخی مواجه شد: انتقال صلح آمیز قدرت به جانشین بعدی و یا مخالفت با متحدان نزدیکش و استفاده از زور برای باقی ماندن در قدرت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سایت مجله فارن پالیسی در گزارشی می نویسد که مالکی که از حمایت قوی تهران و واشنگتن برخوردار بود اکنون هر دو را از دست داده است.

به گزارش انتخاب فارن پالیسی در این گزارش می‌نویسد: واشنگتن و تهران بر سر بسیاری از مسائل اتفاق نظر نداشتند؛ اما این دو کشور هشت سال پیش مسیر را برای نوری المالکی برای نخست وزیری عراق مهیا کردند و به وی کمک کردند تا در این سمت باقی بماند.

اکنون اما ایران برای درخواست خروج از مالکی از قدرت در عراق به آمریکا پیوست؛ رهبر تحت فشار عراق با انتخاب‌های تاریخی مواجه شد: انتقال صلح آمیز قدرت به جانشین بعدی و یا مخالفت با متحدان نزدیکش و استفاده از زور برای باقی ماندن در قدرت.

فارن پالیسی در ادامه می‌نویسد: مالکی از ابتدا یک نخست وزیر تصادفی بود، واشنگتن و تهران وی را بهترین گزینه برای تصدی بالاترین سمت عراق دانستند. مالکی در زمان حضور در قدرت توانست با مهارت هر دو متحدانش را راضی نگه دارد؛ وی با استفاده از نیروهای نظامی عراق برای شکست دادن قدرتمندترین گروه ضد دولتی در عراق بسیاری را در آمریکا تحت فشار قرار داد و همزمان با متمرکز کردن قدرت در دستان شیعیان در عراق اعتماد ایران را نیز جلب کند.

حمایت پشتیبانان مالکی از وی از چند ماه پیش اما ضعیف شد و روز سه شنبه، 12 آگوست، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران رسما «حیدر العبادی» نخست وزیر جدید عراق را تایید کرد و در همین حال شفاف سازی کرد که تهران معتقد است حضور مالکی در قدرت در عراق به پایان رسیده است.

شمخانی در این باره گفت: ما معرفی حیدرالعبادی به عنوان نخست وزیر جدید عراق را به وی، مقامات مذهبی عراق و مردم این کشور و همچنین گروه های سیاسی تبریک می‌گوییم و از روند قانونی انتخاب نخست وزیر جدید عراق حمایت می‌کنیم.

این اظهار نظر قابل توجه بود؛ شمخانی رابطه شخصی خوبی با رهبر ایران دارد و مدت زمان بسیاری از دوران فعالیتش را در سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران گذراند. این به آن معناست که شمخانی احتمالا از جانب همه اطراف سیاسی ایران صحبت می‌کند.

تهران یک روز پس از آنکه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا انتخاب عبادی را به وی تبریک گفت و از وی خواست که به سرعت دولت وحدت ملی را تشکیل دهد مالکی را رها کرد. اوباما در سخنان کوتاهی بدون اینکه از مالکی نامی ببرد به طور شفاف از تمایل قوی کاخ سفید برای خروج رهبران تندرو از قدرت در عراق گفت.

میشائیل ایسنستانت، مدیر موسسه واشنگتن در این باره گفت: مالکی حامیان داخلی و خارجی خود را از دست داد. تنها 38 نفر از 96 نماینده ائتلاف دولت قانون از نخست وزیر جدید عراق حمایت نکردند.

فارن پالیسی می‌نویسد: دور از انتظار است که مالکی به آرامی از صحنه سیاسی عراق خارج شود.

منبع: نامه نیوز
نظرات بینندگان