arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۴۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

واکنش رسانه های آلمان به دریافت جایزه معتبر دنیای ریاضی توسط «مریم میرزاخانی»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دریافت جایزه معتبر دنیای ریاضی توسط «مریم میرزاخانی» بانوی ایرانی، بازتاب گسترده ای در رسانه های آلمانی داشت و نشریاتی چون اشپیگل، فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ، زود دویچه سایتونگ، تاگس اشپیگل و برخی رسانه های دیگر در مطالب جداگانه ای به این موضوع پرداختند.


مدال جهانی «فیلدز» که به نوبل ریاضی معروف است، هر چهار سال یک بار به دو تا چهار ریاضیدان زیر 40 سال داده می شود که امسال «مریم میرزاخانی» به عنوان نخستین زن در جهان و نخستین ایرانی موفق به دریافت این جایزه ارشمند علمی شد.

رییس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به پروفسور «مریم میرزاخانی»، کسب برترین جایزه ریاضیات در جهان را به وی تبریک گفت.

در پیام تبریک حسن روحانی به این دانشمند ایرانی آمده است: امروز ایرانیان می توانند به خود ببالند که نخستین زن برنده جایزه «فیلدز» هموطن آنان است؛ آری باید که شایستگان بر صدر نشینند و قدر ببینند.

«علی اکبر صالحی» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی نیز در پیام تبریکی خطاب به مریم میرزاخانی تاکید کرد: کسب بالاترین نشان علمی ریاضیات جلوه ای دیگر از قابلیت بی پایان بانوان ایرانی است.

هفته نامه آلمانی «اشپیگل» به عنوان یکی از پرتیراژترین نشریات اروپا در نسخه آنلاین خود نوشت: ظهور مریم میرزاخانی در سطوح بالای علمی جهان در رشته ریاضی با مسابقات المپیاد ریاضی آغاز شد و امروز این بانوی ایرانی با دریافت جایزه فیلدز به عنوان برترین ریاضیدان جهان معرفی شد.

اشپیگل نوشت: با توجه به اینکه رشته ریاضی در جوایز نوبل وجود ندارد، مدال فیلدز را در واقع باید نوبل ریاضی دانست و کسب این افتخار از سوی یک زن برای نخستین بار اتفاق مهمی برای زنان دانشمند در این رشته علمی است.

این نشریه آلمانی نوشت: هنگام اهدای جایزه فیلدز که در کنگره ریاضیدانان در شهر سئول کره جنوبی انجام شد، میرزاخانی به عنوان نخستین بانوی برنده این جایزه جهانی بیشترین تشویق را از سوی حاضران از آن خود کرد و شور و هیجان مراسم به اندازه ای بود که وی برای لحظه ای فراموش کرد مدال و دیپلم افتخار خود را دریافت کند.

«یورگ کرامر» رییس اتحادیه ریاضیدانان آلمان در واکنش به انتخاب این بانوی ایرانی به اشپیگل آنلاین، گفت: بسیار خوشحالم که یک ریاضیدان زن این جایزه بزرگ و با افتخار را بدست آورده است و به نظرم دیگر وقت آن فرارسیده بود که یکی از زنان ریاضیدان این جایزه را به نام خود ثبت کند.

روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ»، نوشت: در تاریخ 80 ساله مدال فیلدز، برای نخستین بار یک زن برنده این جایزه مهم شد و این برنده بزرگ یک ایرانی است.

این روزنامه نوشت: مریم میزاخانی که در ایران چهره شناخته شده ای است، ابراز امیداری کرده است که دستیابی وی به این مدال ارزشمند موجب تشویق دیگر زنان ریاضیدان در ایران و دیگر کشورهای جهان شود.

این روزنامه آلمانی نوشت: میزاخانی ابراز اطمینان کرد که زنان ایرانی با بروز توانمندی های خود در آینده جوایز بیشتری در این حوزه و دیگر رشته های علمی کسب کرده و افتخار آفرینی کنند.

روزنامه «زوددویچه سایتونگ» دیگر نشریه آلمانی نیز موفقیت میرزاخانی به عنوان یک زن ریاضیدان در کسب این مدال علمی جهانی را بسیار مهم و ارزشمند توصیف کرد و نوشت: یکی از الگوهای بزرگ میرزاخانی در ریاضیات، دانشمند آلمانی این رشته، «کارل فریدریش گاوس» بوده است.

زود دویچه سایتونگ نوشت: میزاخانی در کودکی عاشق کتابخوانی بوده و تصمیم داشته یک نویسنده بزرگ شود، اما به مروز زمان با تشویق برادر بزرگترش و تعریف وی از ریاضی و دانشمند آلمانی این رشته «فریدریش گاوس»، به ریاضی علاقمند شد و امروز با کسب مدال افتخار آفرین فیلدز، به یکی از دانشمندان بزرگ این رشته تبدیل شده است.

این رسانه آلمانی نوشت: میرزاخانی در حوزه مسائل تخصصی هندسه تحقیقات مهمی انجام داده و موفقیت هایی داشته که بسیاری از دانشمندان ریاضی در آن ناکام مانده اند. میرزاخانی با قابلیت های بالای خود دقیقا مانند «گاوس» برای مسائل سخت این رشته راه حل های آسانی ابداع کرده است.

زود دویچه سایتونگ در ادامه به نقل از میرزاخانی می نویسد: من هر چه بیشتر برای ریاضی وقت اختصاص می دهم بیشتر به این رشته علمی علاقمند می شوم.

به نوشته این روزنامه آلمانی، همکاران میرزاخانی وی را انسانی صبور، بشاش، با اخلاق و افتاده حال می دانند که این از ویژگی های مورد نیاز در رشته ریاضی بوده و برای حل مسائل پیچیده ضروری است.

روزنامه «تاگس اشپیگل» نیز در رابطه با موفقیت جهانی بانوی ریاضیدان ایرانی به اهمیت این جایزه اشاره کرد و نوشت: اهدای این جایزه به میرزاخانی به اندازه ای مهم بود که حتی پاپ نیز برای ملاقات با رییس جمهوری کره جنوبی سفر خود را به این کشور به تعویق انداخت تا مراسم اهدای این جایزه تمام شود.

به نوشته این روزنامه آلمانی، «پارک» رییس جمهوری کره جنوبی تاکید داشته است که خود باید شخصا در مراسم اهدای جایزه فیلدز حضور داشته و جوایز برترین های این رشته را اهدا کند.

تاگس اشپیگل نوشت: رییس جمهوری کره جنوبی به طور قطع از اینکه چنین تصمیمی گرفته بسیار خوشحال است، زیرا اهدای این جایزه جهانی به یک زن ریاضیدان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و این اتفاقی است که در تاریخ اهدای این جایزه از سال 1936 تاکنون بی سابقه است.

«گونتر سیگلر» استاد ریاضی دانشگاه آزاد برلین به عنوان عضو آلمانی کمیسیون 12 نفره تصمیم گیرنده درمورد اهدای این جایزه نیز گفت: میرزاخانی از سوی اعضای کنگره جهانی ریاضی بسیار مورد تشویق قرار گرفت و همه ریاضیدان های حاضر در سالن به خوبی می دانستند که این یک لحظه تاریخی است.

اعطای جایزه فیلدز از سال 1936 میلادی آغاز و نام خود را از «جان چارلز فیلدز»، ریاضیدان کانادایی گرفته که نقش کلیدی در برقرار کردن این سنت داشته است. پس از چند سال وقفه ناشی از جنگ جهانی، اعطای جایزه مجددا از سال 1950 از سر گرفته شد.

مریم میرزاخانی متولد سال 1356 در تهران و از دانش آموختگان دبیرستان فرزانگان تهران است. میرزاخانی در دو دوره متوالی المپیاد جهانی ریاضی، در سال های 1373 و 1374، عضو تیم ایران بود و هر دو سال مدال طلا و در سال 1374 نمره کامل گرفت. او دوره کارشناسی ریاضی را در سال 1387 در دانشگاه صنعتی شریف به اتمام رساند و برای دوره تحصیلات تکمیلی به دانشگاه «هاروارد» آمریکا رفت.

میرزاخانی دوره دکتری را زیر نظر «کورتیس مک مولن» برنده مدال فیلدز سال 1998 میلادی، در سال 2004 در دانشگاه هاروارد به پایان رساند. او از سال 2004 تا 2008 محقق موسسه ریاضی کلِی و استادیار و سپس استاد تمام دانشگاه پرینستون بوده و از سال 2008 میلادی نیز استاد تمام دانشگاه استنفورد بوده است.

وی همچنین جوایز ریاضی متعدد دیگری دریافت کرده و در سال های 2010 و 2014 جزو سخنرانان مدعو کنگره بین المللی ریاضیدانان بوده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳۷
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
6
292
تبریک
نظرات بینندگان