arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۱ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳

دبی و ابوظبی مشتریان جدید گاز ایران/ نقشه راه صادرات گاز به عمان مشخص شد

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: آنها بیشتر برای شیرین سازی آب، از گاز استفاده می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان اینکه نقشه راه صادرات گاز به عمان مشخص شده است، گفت: ابوظبی و دبی نیز خواستار دریافت گاز ایران هستند و مذاکرات اولیه با آنها برگزار شده است.


به گزارش انتخاب علی ماجدی روزشنبه در خصوص آخرین وضعیت صادرات گاز به عمان نیز اظهار داشت: مرحله پیشرفته مذاکرات گازی با عمان انجام شده و نقشه راه آن نیز مشخص شده است.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت از دبی و ابوظبی به عنوان مشتریان جدید گاز ایران نام می برد و می گوید: ابوظبی و دبی نیز خواستار دریافت گاز ایران هستند و مذاکرات اولیه با آنها برگزار شده است.

ماجدی خاطرنشان کرد: البته میزان درخواست آنها برای واردات گاز زیاد نبوده و قابل مقایسه با حجم صادرات گاز به عراق و ترکیه نیست.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: آنها بیشتر برای شیرین سازی آب، از گاز استفاده می کنند.

وی در خصوص صادرات گاز به کویت نیز اظهار داشت: کویت برای واردات گاز از ایران ابراز تمایل کرده، اما هنوز وارد مذاکرات جدی برای اجرایی شدن این طرح نشده ایم.

در جریان سفر اخیر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به عمان، توافقاتی برای صدور گاز به این کشور حاصل شد که در صورت اجرایی شدن آن، ایران وارد بازار خرده فروشی گاز خواهد شد.

براساس این توافق، سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز به عمان صادر می شود.

صادرات گاز ایران به عمان برای ٢٥ سال برنامه ریزی شده و ارزش گاز صادراتی در این مدت با توجه به قیمت های روز ٦٠ میلیارد دلار تخمین زده می شود.

ایران در طرح بلندمدت قصد دارد تا در سال 1400 خورشیدی با در اختیار گرفتن بخش عمده بازار گاز، سالانه 80 میلیارد متر مکعب به کشورهای اروپایی و آسیایی صادرات گاز داشته باشد.

براساس آمارها با بهره برداری کامل از فازهای پارس جنوبی و توسعه میادین گازی مشترک و مستقل، ظرفیت تولید گاز تا پایان سال 1397 به یکهزار میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان