arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۴ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۳

افخمی: خیلی بشار اسد را دوست دارم /دیگر به سیاست نزدیک نمی شوم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بهروز افخمی کارگردانی که این روزها "آذر شهدخت پرویز و دیگران" را روی پرده دارد سعی میکند با گفتگوهایی که به بهانه این اکران با رسانه های مختلف دارد هم به تبلیغ فیلمش پرداخته و هم پاره ای دغدغه های ذهنی خود را بیان کند.

افخمی در یکی از متفاوت ترین گفتگوهای خود که با سیامک رحمانی و هیوا یوسفی در "تماشاگران امروز" انجام شده به جای همه حرفهای تکراری درباره "آذر..." به بیان پاره ای از دغدغه های سیاسی-اجتماعی خود پرداخته است.

جواب مانی حقیقی به عطاران به درد عمه اش میخورد

به گزارش صبا افخمی در بخشی از این گفتگو درباره ماجرای طعنه ای که رضا عطاران به روشنفکران زده بود و پاسخی که امثال مانی حقیقی به او داده بودند می گوید:«{روشنفکرانی مانند مانی حقیقی و صفی یزدانیان} جواب عطاران را دادند ولی خب جوابشان خیلی شنیدنی نیست و به درد عمه شان میخورد...اما من مثل عطاران نیستم؛ اگر بخواهم پاچه شان را بگیرم بد میگیرم.»

بی.بی.سی را میبینیم اما رادیوآمریکا را نه!

افخمی در پاسخ به این سوال که آیا تلویزیون می بیند اظهار میدارد:«من همه اش خبر می بینم. هم خبر تلویزیون خودمان و هم خبر بی.بی.سی اما رادیوآمریکا را دیگر نمی بینم چون خیلی یکطرفه شده. مثلا در مورد بی.بی.سی میتوان این انتقاد را وارد کرد که بالاخره دارند سیاستهای آن حکومت را دنبال میکنند اما در مورد صدای آمریکا باید گفت آنها کسانی هستند که انگار هم دشمن خود آمریکا هستند و هم دشمن ایران و انگار میخواهند بین این دو کشور جنگ بیندازند.»

بشار اسد آدم شجاعی است

بهروز افخمی درباره دیدگاههای متناقضش در برهه های زمانی مختلف و اینکه آیا امکان دارد روزی علیه بشار اسد فیلم بسازد می گوید:«اگر کسی بگوید من علیه اسد فیلمی میسازم تب دارد. غلط میکند کسی چنین حرفی بزند. من خیلی اسد را دوست دارم یعنی یک جاهایی موضع آدم مشخص است و این حرف زیادیه اگه کسی بزند.» به گزارش صبا افخمی ادامه میدهد:«بشار اسد آدم شجاعی است و در موقعیتی که هر رهبر دیگری ممکن بود فرار کند پای از بین رفتن خودش و خانواده اش ایستاد...هیتلر هم شجاع بود...ولی مدعی این نیستم که اصلا هولوکاستی وجود نداشته اما میدانم این دروغ است که هیتلر اینقدر آدم بدی بوده و ملت آلمان را سقط کرده بود. این مزخرفات را من باور نمیکنم برای اینکه اگر ملتی به پیشوایش اعتقاد نداشته باشد تقریبا تمام مردانش کشته نمیشوند.»

مجلس برای من وقت تلف کردن بود

این کارگردان پیرامون بازگشتش به سیاست می گوید:«داستان نزدیک شدنم به سیاست دیگر تکرار نخواهد شد. اشتباه کردم...مجلس برای من وقت تلف کردن بود.»

کروبی را شماها نمی شناسید

افخمی درباره حمایتش از کروبی در انتخابات ریاست جمهوری می گوید:«من 79 به مجلس رفتم و همان اولش احساس کردم که این آدم(کروبی) چرا این قدر ناشناخته مانده و این قدر چرا فضای سوء ظن و تهمت علیه او درست کرده اند؟ ببینید کروبی را شماها نمی شناسید. همین الان هم شناخته شده نیست. وقتی یک نفر قرار است رییس جمهور شود از دیدگاه مهندسی و تکنیکی باید یک آدمی باشد که بتواند مثل مکانیکها ماشین دولت را اوراق کند و دوباره سر هم کند. هیچکس با کروبی قابل مقایسه نبود. به گزارش صبا افخمی ادامه میدهد:«کروبی سه هفته اول مجلس 300 نماینده را که 200 نفرشان جدید بودند به اسم صدا میکرد. این یعنی رییس جمهور؛ کسی که هوش عملی دارد نه نظری چون برای ریاست جمهوری شما فیلسوف احتیاج ندارید. کسی را میخواهید که هوش عملی داشته باشد...کروبی همه را خوب اداره میکرد از جمله همین کسانی که هیچکس نمیتوانست اداره شان کند.»

اصلاح طلبان معین را انتخاب کردند و در نهایت احمدی نژاد را گذاشتند در کاسه ما

افخمی ابایی ندارد که در بخشی از گفتگویش هم طعنه ای بزند به اصلاح طلبان و بگوبد:«اصلاح طلبان معین را انتخاب کردند و در نهایت احمدی نژاد را گذاشتند در کاسه ما! آن وقت به من میگویند اصلاح طلب نیستم. »

احمدی نژاد طرح توزیع یارانه را از کروبی گرفته بود!

جالبترین جای گفته های افخمی آنجاست که میگوید طرح توزیع یارانه میان مردم که احمدی نژاد آن را اجرایی کرد طرحی بوده که او برای اول بار به مجلس ششم ارائه اش کرده است و کسی آن را جدی نگرفته. به گزارش صبا افخمی میگوید:«من سه سال در مجلس از این و آن پرسیدم که این طرح عیب و ایرادش کجاست؟ بعد فهمیدم که عیبی ندارد فقط میگویند قابل اجرا نیست اما این برنامه همین الان هم قابل اجراست.» افخمی خاطرنشان میسازد:«{درباره کپی احمدی نژاد از این طرح} باید بگویم بله ایشان قبل از انتخابشان گفته بودند خاستگاه طرح کروبی صحیح است و کاری کنیم که پول نفت بیاید سر سفره مردم.»
نظرات بینندگان