arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۶۹۸۷
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۰ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۳

میانمار در آستانه آتش بس اقوام مسلح/ پیشرفت مذاکرات با دولت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دولت و گروه های مسلح قومی میانمار روز دوشنبه از پیشرفت در دور پنجم مذاکرات آتش بس سراسری برای رسیدن به پیش نویس نهایی توافق آتش بس و غلبه بر درگیری ها خبر دادند.
 

به گزارش ایرنا، تیم هماهنگی گروه های مسلح قومی میانمار و دولت این کشور روز دوشنبه در پایان پنجمین دور مذاکرات صلح در بیانیه ای اعلام کردند مذاکرات صلح در خصوص توافق پیش نویس آتش بس ماه سپتامبر (شهریور – مهر) پیگیری می شود.

تارنمای ˈایلون میانمارˈ روز دوشنبه پس از پنج دور مذاکره پیش بینی کرد پیمان صلح گروه های مسلح قومی میانمار و دولت ماه اکتبر (مهر – آبان) امضا شود.

بنابراین گزارش در طول این مذاکرات آتش بس سه روزه در مرکز صلح میانمار که از روز جمعه آغاز شد و تا روز یکشنبه ادامه یافت،موضوعاتی همچون امتیازات درخواستی گروه های مسلح قومی برای ایجاد سیستم فدرال، تضمین دموکراسی و برابری ملیت ها و ایجاد خودمختاری مورد بررسی قرار گرفت.

چگونگی آتش بس، تضمین گفت وگوهای سیاسی و روند کار در دوره مذاکرات از محورهای دور بعدی نشست اعلام شده است.

ˈتین سینˈ رییس جمهور میانمار اواخر سال گذشته پیش بینی کرده بود مذاکرات این دوره دولت و گروه های مسلح قومی منجر به توافقنامه برسر آتش بس سراسری شود.

نخستین نشست آتش بس سراسری گروه های مسلح قومی با دولت میانمار اوایل آبان ماه سال گذشته با حضور نمایندگان گروه های متعدد قومی برگزار شد.

دولت ˈتین سینˈ از زمان به قدرت رسیدن در سال 2011 میلادی موافقتنامه های آتش بس دوجانبه با تمام گروه های قومی امضا کرده است و قصد دارد موافقتنامه سراسری را برای سال جاری میلادی محقق کند.

17 گروه مسلح قومی از جمله ارتش استقلال کاچین، شورای فدرال اتحاد ملیت ها، ارتش ملی آزادیبخش کارن و حزب ترقی خواه ملی کارن در این نشست شرکت دارند.

میانمار که از نظر مساحت چهلمین کشور جهان است، با نام پیشین برمه از مستعمره های بریتانیا بود که در سال 1948 به استقلال رسید. از زمان استقلال، این کشور شاهد درگیری های درازمدت میان اقوام پرشمار خود بوده و یکی از طولانی ترین جنگ های داخلی را به خود دیده است.

میانمار کشوری در جنوب شرق آسیا با 144 قومیت است.

اقلیت مسلمان میانمار نیز طی چند سال اخیر تحت فشار دولت و بوداییان تندرو قرار داشته اند. بوداییان تندرو تاکنون صدها مسلمان میانماری را کشته، هزاران نفر در درگیری ها ناپدید و بیش از 140 هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.

برخی آمارها نشان می دهد 68 درصد از جمعیت میانمار را برمه ای ها، 9 درصد را شان ها، هفت درصد را کارن ها و 16 درصد را بقیه اقوام تشکیل می دهند.

89 درصد از مردم میانمار بودایی و چهار درصد مسلمان هستند.
نظرات بینندگان