arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۷۰۴۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۲ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۳

لاریجانی: شرایط در منطقه حساس است، باید در کشور آرامش سیاسی باشد/نباید وقت‌ها و انرژی‌ها صرف سایش‌های سیاسی شود

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: نفس این جلسه کار بسیار مبارکی است، اینکه دست‌اندرکاران تولید منطقه با مسئولان مربوطه نشست‌هایی داشته باشند و تبادل نظر کنند، برای آبادانی منطقه اقدام بسیار ارزشمند، لازم و ضروری است، چراکه توسعه امر فرمایشی نیست، بلکه باید در اذهان آحاد جامعه تفکر توسعه شکل گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس با بیان اینکه در شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای حساسی هستیم، گفت: نباید وقت‌ها و انرژی‌ها صرف سایش‌های سیاسی شود و شرایط حکم می‌کند تا آرامش سیاسی و همگرایی را در داخل کشور دنبال کنیم.

به گزارش «انتخاب»، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در سخنانی در همایش اقتصاد مقاومتی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهریار اظهار داشت: در حال حاضر در شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای حساسی قرار داریم و مذاکرات هسته‌ای را دنبال می‌کنیم، همه این موارد حکم می‌کند تا آرامش سیاسی و همگرایی را در داخل کشور دنبال کنیم.

وی افزود: نباید وقت‌ها و انرژی‌ها صرف سایش‌های سیاسی شود و باید هم‌افزایی به سمتی باشد که مقام معظم رهبری می‌فرمایند.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: نفس این جلسه کار بسیار مبارکی است، اینکه دست‌اندرکاران تولید منطقه با مسئولان مربوطه نشست‌هایی داشته باشند و تبادل نظر کنند، برای آبادانی منطقه اقدام بسیار ارزشمند، لازم و ضروری است، چراکه توسعه امر فرمایشی نیست، بلکه باید در اذهان آحاد جامعه تفکر توسعه شکل گیرد.

وی ادامه داد: مقتضیات منطقه همیشه لازم است در زمینه توسعه و آبادانی مورد توجه قرار گیرد، در کشور ما دوره‌هایی سپری شد که بعضی از افکار اقتصادی ناموفقی در آن شکل گرفته بود، اما هم‌اکنون سیاست‌های کلی اقتصادی تا حد زیادی مشخص شده‌اند و هدف و سند چشم‌انداز توسعه فی‌الحال مشخص شده و اینکه اقتصاد کشور باید مبتنی بر نیروهای مردمی باشد، مسجل شده است.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: این یک پایه موضوع است و باید شرایط منطقه‌ای نیز در نظر گرفته شود، در قانون برنامه پنجم توسعه نیز این توصیه شده است، ایجاد تالار گفت‌وگو بین مسئولان منطقه و بخش خصوصی برای همین فلسفه بود که بخش خصوصی به عنوان افرادی که عامل سرمایه‌گذاری و تولید هستند با دست‌اندرکاران سیاسی و بخش تولید کشور در نشست‌هایی با یکدیگر تبادل نظر کنند و با هم تصمیم‌ بگیرند.

وی با بیان اینکه اراده کشور ابتدا آبادانی است، تصریح کرد: باید کشور توسعه یابد تا خدمات مناسبی به مردم ارائه شود، اینکه بتوانیم بخش بهداشت و درمان را سامان‌ دهیم و یا شرایط فرهنگی و اجتماعی مردم بهتر شود، نیازمند سرمایه‌گذاری است، اما زمانی که خزانه دولت مشکل داشته باشد، دردی درمان نمی‌شود.

لاریجانی تصریح کرد: شرایط دیوانی کشور مانند یک کشتی سنگین است، حجم نیروی انسانی در بخش جاری بسیار زیاد است و این کشتی چنین شرایطی را نمی‌تواند تحمل کند.

وی با بیان اینکه بخش دیوانی کشور باید کوچک و چابک باشد، گفت: در این سال‌ها متأسفانه نه تنها این بخش کوچک نشده بلکه سنگین‌تر هم شده و چابکی ما در آن شاهد نیستیم، ما نمی‌توانیم درآمد نفتی‌مان را صرف بودجه جاری کشور کنیم، البته می‌توانیم این درآمدها را به بخش بهداشت و درمان اختصاص دهیم.

رئیس ‌مجلس همچنین گفت: کشور باید آباد شود و پروژه‌های عمرانی باید تکمیل شوند تا آبادانی در کشور ایجاد شود و چرخ اقتصاد راه بیفتد، سیاست کشور بر این است و ما باید در این جهت کمک کنیم.

وی با بیان اینکه باید نگاه برونگرا داشته باشیم و صادرات کشور باید فعال شود، اضافه کرد: زمانی که سیستم دیوانی کشور فربه شود، مشکلات ایجاد می‌کند، زمان سرمایه‌گذاری در کشور بسیار طولانی است و آن طور که به بنده گزارش دادند، 200 روز طول می‌کشد تا کسی بتواند سرمایه‌گذاری کند و باید هفت بند نادر را طی کند تا برسد به اینکه این صنعت را پابرجا کند و این راه طولانی نیز کفش آهنی می‌خواهد.

وی افزود: ساختار وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی باید این زمینه را فراهم کند که افراد برای سرمایه‌گذاری تا این حد دوندگی نداشته باشند و این امر نیازمند اصلاح ساختار اجرایی کشور است، باید زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری فراهم شود که به نظرم عزم دولت فعلی بر این است که چنین شرایطی را ایجاد کند.

رئیس مجلس ادامه داد: از آنجایی که کلیت بخش تولید در رکود است، از این رو باید در این زمینه بسیار فعال‌تر عمل شود، این همه کلنگ‌زنی برای چیست، چه کسی می‌گوید این همه کلنگ بزنید، به اندازه‌ای که دارید کلنگ‌ بزنید، دولت باید پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام را برای تکمیل به بخش خصوصی واگذار کند.

لاریجانی گفت: 400 هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ‌زده داریم، در حالی که کل منابع عمرانی کشور 20هزار میلیارد تومان است، ‌با شرایط فعلی 40 یا 50 سال طول می‌کشد تا این پروژه‌های کلنگ‌زده شده تکمیل شوند.

به گزارش فارس، رئیس مجلس در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین باید از ظرفیت‌های قانونی استفاده شود و این پروژه‌ها واگذار شوند، فرهنگ کشور باید یاری‌رسان توسعه کشور باشد، آموزش و پرورش ما نیز باید در این زمینه سهم داشته باشد، اگر روزنامه‌ها را هر روز صبح ورق بزنیم، متوجه می‌شویم که 70 تا 80 درصد مطالب جراید درباره مشاجرات و دعواهای سیاسی است و درباره موضوعات اقتصادی نیست، اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی در کشور شکل گیرد باید رسانه‌ها در این زمینه کمک کنند، فرهنگ برای عمل به وظیفه خود باید اراده‌اش را به آن سمت سوق دهد.
نظرات بینندگان