arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۷۳۳۶
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۲ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۳

هجوم ده‌ها هزار معترض پاکستانی به ساختمان پارلمان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هزاران معترض پاکستانی مسلح به سیم‌چین با استفاده از جرثقیل‌ موانعی را که از پارلمان و دیگر ساختمان‌های دولتی پاکستان حفاظت می‌کنند، درهم شکسته و خواستار استعفای نخست وزیر کشورشان شدند.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات دولت پاکستان هشدار داده بودند که به معترضان اجازه ورود به "منطقه قرمز" اسلام‌آباد را نمی‌دهند اما این معترضان با هیچ نوع مقاومت فوری از جانب ماموران پلیس یا صدها نیرویی که از این ساختمان‌ها محافظت می‌کنند، مواجه نشدند.

معترضان که ماسک به صورت زده و سپرهای موقت به دست داشتند، سیم خاردارها را قطع کرده و کانتینرهایی را که به عنوان مانعی در اطراف این منطقه مستقر شده بودند، از سر راه کنار زدند. در منطقه قرمز خانه‌های تشریفاتی رئیس جمهور و نخست وزیر و ساختمان‌های دیپلماتیک بسیاری وجود دارد.

زنان و مردان معترض که انگشتان خود را به نشانه پیروزی به صورت حرف "V" بالا گرفته بودند، خواستار استعفای نواز شریف، نخست وزیر پاکستان شده و شعار "برو نواز برو" سر دادند.

سعد رفیق، یکی از وزرای دولت پاکستان گفت: نخست وزیر به این معترضان اجازه داد تا به این منطقه حساس وارد شوند تا از درگیری و خونریزی اجتناب شود.

ارتش پاکستان به معترضان درباره ورود به پارلمان یا دیگر موسسات هشدار داده و از تمامی طرفین خواسته تا برای حل وضعیت کنونی به پای میز مذاکره بنشینند.

حدود 30 هزار تن از حامیان عمران خان، رهبر حزب مخالف تحریک انصاف و طاهر القدری، روحانی ضد دولتی در این اعتراضات شرکت دارند که متشکل از زنان، مردان و کودکان هستند.

این دو تن خواستار برکناری نواز شریف شده و وی را به تقلب در انتخابات متهم می‌کنند. نواز شریف این اتهامات را رد کرده و به سربازان دستور داده تا در خیابان‌ها مستقر شوند.

دو تن از مقامات امنیتی پاکستان گفتند: برای محافظت از "منطقه قرمز" 700 نیرو در اطراف این منطقه مستقر شده‌اند.

به علاوه 30 هزار نیروی امنیتی دیگر نیز در سراسر اسلام‌آباد مستقر شده‌اند.

پرویز رشید، وزیر اطلاعات پاکستان گفت: این معترضان خواستار خونریزی و کشتار هستند. این سیاست آن‌ها است. اگر هر اتفاقی بیفتد، معترضان مسئول آن هستند.

در همین حال عمران خان گفت، حامیانش در خارج از پارلمان یک "میدان تحریر" ایجاد می‌کنند. این واژه اشاره‌ای به میدان تحریر در مصر است که معترضان بسیاری در سال 2011 میلادی برای سرنگونی حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر در آنجا تجمع کرده بودند.

طاهر القدری از حامیانش خواست: قول می‌دهیم که اعتراضات خود را صلح‌آمیز ادامه دهیم.

عمران خان نیز به حامیانش گفت: هیچ‌کس بدون اجازه وارد هیچ ساختمانی نمی‌شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان