arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۷۴۳۵
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۸ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۳

نخست‌وزیر ایتالیا به اقلیم کردستان عراق رفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخست‌وزیر ایتالیا که به عراق رفته است، پس از دیدار با مقامات دولت بغداد، به اقلیم کردستان سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماتئو رنتسی، نخست‌وزیر ایتالیا در دیدار با نوری مالکی، همتای عراقی‌اش که روزهای پایانی دوره نخست‌وزیری خود را می‌گذراند، بر حمایت ایتالیا از حفظ حاکمیت عراق و لزوم نظارت دولت این کشور بر کمک‌های تسلیحاتی به منطقه کردستان عراق تأکید کرد و نظارت دولت مرکزی را شرط ارائه سلاح به کردستان دانست.

نخست‌وزیر ایتالیا در سخنان خود به مواضع محافظه‌کارانه بغداد در قبال تجهیز منطقه کردستان عراق به سلاح از سوی برخی کشورهای غربی اشاره کرد.

ماتئو رنتسی خواستار همکاری و هماهنگی بیشتر دو کشور و لزوم پایبندی بغداد به راهکارهای دموکراتیک در روند سیاسی کشور شد و از انصراف مالکی برای نامزد شدن دور سوم نخست‌وزیری‌اش قدردانی کرد.

نوری مالکی نیز ضمن تأکید بر لزوم گسترش روابط دوجانبه، گفت: دو کشور در زمینه‌های اقتصادی به خصوص در بخش انرژی، تسلیحات و آموزش نظامیان همکاری خوبی دارند و امکان توسعه بیشتر این روابط وجود دارد.

وی از نقش ایتالیا درحمایت از عراق و ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به آوارگان و همکاری در مبارزه با تروریسم قدردانی کرد و خواستار اجرای قطعنامه شورای امنیت در مجازات حامیان گروه‌های تروریستی شد.

نوری مالکی گفت دموکراسی درعراق با وجود نوپا بودن آن، درحال پیشرفت است و هرچقدر هم درخصوص موضوعات مختلف، اختلاف وجود داشته باشد، این اختلافات را به شیوه دموکراتیک حل و فصل خواهیم کرد. وی ادامه داد، در هر جایگاه و مقامی که باشد، از دولت جدید عراق حمایت می‌کند.

نخست‌وزیران عراق و ایتالیا درخصوص تحولات کنونی منطقه گفت‌وگو و بر لزوم همکاری برای تعامل با اوضاع تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نخست‌وزیر ایتالیا همچنین با حیدر العبادی، مأمور تشکیل کابینه جدید و هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق به طور جداگانه دیدار و با آنان درباره تحولات سیاسی و امنیتی و توسعه همکاری‌های دو کشور در مقابله با تروریسم و از بین بردن منابع حمایت‌های مالی، سیاسی و رسانه‌ای از تروریست‌ها گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

نخست‌وزیر ایتالیا پس از این دیدارها در بغداد برای مذاکره با مسئولان منطقه کردستان عراق به اربیل رفت.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان