arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۷۶۳۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۳ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۳

پایان احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عراق

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با اتمام عملیات ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به عراق تا پایان امسال گاز ایران به نیروگاه بغداد می رسد.
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس براساس اظهارات مسئولان شرکت ملی گاز ایران، عراق پس از ترکیه، دومین مقصد صادراتی گاز ایران است که هدف از صادرات گاز ایران به این کشور 40 میلیون نفری تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه های این کشور است.
 
اولین مذاکرات صادرات گاز ایران به عراق به اواخر دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد باز می‌گردد، به طوری که «تفاهم‌نامه» صادرات گاز ایران به عراق در سال 91 امضا و «قرارداد» صادرات گاز طبیعی بین ایران و عراق در 30 تیر ماه 1392 بین شرکت ملی گاز ایران و وزارت نیروی عراق در بغداد نهایی شد.
 
در اولین مذاکرات صورت گرفته میان مسئولان وقت وزارت نفت ایران و عراق قرار بود صادرات گاز در فاز نخست روزانه 25 میلیون متر مکعب باشد، اما در مذاکرات بعدی حجم صادرات گاز در فاز نخست به 40 میلیون متر مکعب در روز رسید.
 
اخیرا نیز برخی از مسئولان صنعت نفت اعلام کرده‌اند، حجم صادرات گاز ایران به عراق در دو فاز به روزانه 90 میلیون متر مکعب می‌رسد که براساس قیمت تعیین شده سالانه 17 میلیارد دلار درآمد برای ایران کسب خواهد شد.
 
براساس مذاکرات صورت گرفته میان مسئولان ایران و عراق قرار است، گاز ایران از دو مسیر کرمانشاه و خرمشهر به این کشور صادر شود، به طوری که برای احداث خط لوله صادراتی گاز به بغداد و نیروگاه‌های المنصوره نیاز به احداث 227 کیلومتر خط لوله در خاک ایران است که هم اکنون شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران مشغول احداث این خط لوله است.
 
اولین خط لوله که از چارمله استان ایلام تا نفت‌شهر در مرز ایران و عراق به طول 100 کیلومتر است که تاکنون 80 درصد تکمیل شده‌است.
 
گاز صادراتی عراق از فازهای گازی پارس جنوبی و از طریق خط لوله ششم سراسری تامین شود، به طوری که این مسیر صادراتی به عنوان یک انشعاب از خط لوله ششم سراسری محسوب می‌شود.
 
فاز دوم صادرات گاز ایران به نیروگاه های بصره نیز قرار است، با احداث  ١٤٢ کیلومتر خط لوله انتقال گاز صورت گیرد که هم اکنون درحال خرید تجهیزات مورد نیاز برای احداث این مسیر صادراتی هستیم.
 
در حالی مقامات ایران درگذشته از آغاز صادرات گاز ایران به عراق در فروردین سال جاری خبر داده‌ بودند که علی ماجدی معاون بین‌الملل وزیر نفت می‌گوید هم اکنون امکان صادرات گاز به عراق وجود ندارد.
 
معاون وزیر نفت ایران ادامه می دهد صادرات گاز به عراق از اوایل سال آینده و پس از اتمام ساخت خط لوله انتقال، آغاز خواهد شد.
 
اخیرا علیرضا غربی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز اعلام کرده است، عملیات اجرایی ٩٧ کیلومتر از خط ٤٨ اینچ صادرات گاز به عراق به پایان رسید و تست این خط لوله برای آماده سازی آن باهدف ارسال گاز به نیروگاه های بغداد با ظرفیت اولیه ٥ میلیون متر مکعب آغاز شد.
 
به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، با بهره برداری از این بخش از خط لوله (٩٧ کیلومتر) می توان با لوپ کردن (پوشش دادن) خطوط دیگر به این خط، آماده صادرات گاز به عراق شد.
نظرات بینندگان