arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۷۶۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۳

این روزها در پاکستان چه خبر است؟

خبرگزاری فرانسه نوشت: پاکستان این هفته با اعتراضات ضد دولتی تحت رهبری عمران خان از رهبران مخالفان دولت، وارد دوره ای از بحران شد و اکنون بسیاری به ارتش چشم دوخته اند که می تواند این بن بست را با کودتایی مخملی بشکند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری فرانسه نوشت: پاکستان این هفته با اعتراضات ضد دولتی تحت رهبری عمران خان از رهبران مخالفان دولت، وارد دوره ای از بحران شد و اکنون بسیاری به ارتش چشم دوخته اند که می تواند این بن بست را با کودتایی مخملی بشکند.

به گزارش «انتخاب»، عمران خان ستاره سابق کریکت سه سال پیش با استفاده از محبوبیت گسترده خود و نطق های آتشین علیه دولت که نفس های آخر خود را می کشید در عرصه سیاسی ظهور کرد. اما نتوانست خود را در این سطح نگاه دارد و در انتخابات پارلمانی مه 2013 که نواز شریف را به قدرت رساند ، به پیروزی برسد.

نواز شریف در پایگاه خود پنجاب ( پرجمعیت ترین ایالت پاکستان ) حامیان زیادی دارد.

به این ترتیب ، عمران خان و طاهر القادری از روحانیون پاکستانی مستقر در کانادا که در راس شبکه ای از مدارس و مساجد در پاکستان هستند هفته گذشته وارد میدان و خواستار استعفای نواز شریف شدند.

آنان انتخاب پارلمانی اخیر را که در آن شریف به پیروزی رسید توام با تقلب می دانند.

این دو مخالف دولت پاکستان « سونامی» مرکب از یک میلیون تظاهرکننده را در اسلام اباد پایتخت پاکستان وعده داده بودند. قادری نام این راهپیمایی را انقلاب و عمران خان آن را آزادی گذاشته بود .

هرچند عمران خان و قادری نتوانستند این یک میلیون جمعیت را جمع کنند ، توانستند هزاران تظاهرکننده را در کنار خود نگاه دارند و حتی اعتراضات را به «منطقه قرمز»( منطقه فوق امنیتی که در آن پارلمان ، سفارتخانه ها و اقامتگاه نخست وزیر قرار دارد) بکشانند.

درحالی که گفتگوها بین مخالفان و دولت تقریبا شروع شده بود عمران خان در حرکت چشمگیر دیگری از طرفداران ایالتی خود خواست به پایتخت بیایند.

صبح جمعه ،هزاران تن از آنان در زیر چادرهای بزرگی که در برابر پارلمان و در برابر نظامیان و نیروهای خسته پلیس برپا کرده بودند ، بسر می بردند.

ارتش قدرتمند پاکستان که از زمان استقلال این کشور در سال 1947 سه کودتا در این کشور انجام داده است فعلا خواستار گفتگو است اما ممکن است در صورتی که این بن بست ادامه یابد مداخله کند.
به گفته برخی از مفسران ،عمران خان و طاهرالقادری به نفع ارتش یا دست کم بخشی از دستگاه های امنیتی عمل می کنند تا فشار را بر دولت غیر نظامی افزایش دهند و به این ترتیب از اقتدار نواز شریف بکاهند.

حمید گل رئیس سابق دستگاه های اطلاعاتی پاکستانی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت:« آنها ( عمران خان و قادری ) تلاش می کنند ارتش را به مداخله وادار کنند اما ارتش با وجود اختلافات با نواز شریف بسیار محتاط عمل می کند.»

گفته می شود نواز شریف که در انتخابات پارلمانی مه 2013 برای سومین بار نخست وزیر شد روابط چندان دوستانه ای با ارتش ندارد.

نواز شریف سال 1999 در دومین دوره نخست وزیری خود به دست پرویز مشرف سرنگون شده بود . پرویز مشرف اکنون در دادگاهی که دولت پاکستان تشکیل داده است به خیانت به کشور متهم است .
این نخستین بار است که یک ژنرال سابق در تاریخ پاکستان محاکمه می شود.

علاوه بر پرونده مشرف ، ارتش همچنان در خصوص نزدیکی با هند محتاط است و از نواز شریف به سبب اینکه با حمله اواسط ژوئن خود به پایگاه های طالبان در منطقه هم مرز با افغانستان بیش از حد انتظار دارد ، انتقاد می کند.

گل تاکید می کند:« اگر نواز شریف می خواهد در قدرت باقی بماند ، انتخاب دیگری به جز حرف شنوی از ارتش ندارد.

گروه بین المللی بحران ، یکی از مراکز تحقیقاتی در مناطق مناقشه ، به احتمال کودتای مخملی اشاره می کند که در آن نظامیان پس از به اجماع وا داشتن دو طرف مخفیانه حکومت را برعهده خواهند گرفت.
طلعت مسعود ژنرال بازنشسته می گوید :« هرچند مداخله نظامی مستقیم ، سناریویی که اعطا کنندگان بین المللی کمک به پاکستان آن را رد می کنند ، غیر محتمل به نظر می رسد ، مداخله غیر مستقیم به عنوان راه حل این بحران بسیار متحمل به نظر می رسد.»

وی می گوید:«من احساس می کنم در صورتی که اوضاع به سمت بی نظمی و آشوب کشیده شود ارتش ناظر خاموش باقی نخواهد ماندو احتمال زیادی دارد که ارتش بر دو جناح برای تشکیل وحدت ملی فشار وارد کند اما حکومت واقعی به دست نظامیان خواهد بود .»

دولت نیز صبر پیشه کرده است و در تلاش برای خارج کردن از این بحران بدون متحمل شدن خسارات زیاد ،بر حمایت های مستحکم در درون افکار عمومی ، به جز مرکز اعتراضات ، تکیه کرده است .
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
0
5
سلامتی....
نظرات بینندگان