arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۷۷۸۹
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۵ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۳

درگیری های شدید در مناطق مختلف عراق ادامه دارد/ جنگ پیشمرگه ها با داعش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در عراق جنگ بزرگی علیه داعش در جریان است. نیروهای پیشمرگه کرد عملیات تازه را برای باز پس گیری شهر جلولا در استان دیالی عراق آغاز کرده اند. آن ها در اطراف کرکوک نیز شدیدا با داعش درگیرند. درگیری شدیدی نیز میان نیروهای دولت عراق و داعش در 50 کیلومتری بغداد در جریان است.

 از اواخر هفته گذشته ارتش عراق عملیات گسترده خود را برای باز پس گیری مناطق مختلف این کشور از داعش آغاز کرد، این عملیات از  تکریت آغاز شده است و در مناطق دیگر نیز در جریان است.

به گزارش خبرگزاری ها نبرد سنگین که از پنجشنبه در «البحیرات»، از توابع اسکندریه استان بابل در جنوب بغداد، شروع شده، در روز جمعه همچنان ادامه یافت.

این درگیری ها در منطقه ای موسوم به منطقه مرگ در جریان است که داعش تلاش دارد با تصرف آن، جاده ارتباطی بغداد با جنوب عراق را قطع کند.

شهرهای جرف الصخر، لطیفیه، یوسفیه و اسکندریه به همراه مسیب در استان بابل در جنوب بغداد، یک مثلث را تشکیل می دهند که به دلیل نفوذ داعش از طریق استان الانبار و از مسیر جرف الصخر، ناامن است.

از استان صلاح الدین نیز خبر می رسد که ارتش عراق با انجام عملیات موفقیت آمیز علیه گروه های مسلح پیشروی گسترده به سوی پایگاه هوایی اسپایکر، داشته است و مناطقی را آزاد کرده است.

پایگاه هوایی اسپایکر در جنوب تکریت قرار دارد.

در همین حال گزارش منابع خبری از مناطق عملیاتی استان دیالی در شرق عراق، حاکی است که پیشمرگان و گریلاهای پ ک ک برای بازپس گیری شهر مهم و استراتژیک جلولا در نزدیکی مرزهای عراق با ایران، عملیات جدیدی را آغاز کرده اند.

از روز گذشته اخباری درباره باز پس گیری جلولا منتشر شد که شواهد نشان می دهد صحت ندارد و این شهر همچنان در کنترل داعش است.

نیروهای داعش حدود 10 روز پیش با انجام عملیات بزرگ انتحاری همراه با سه کامیون مواد منفجره وارد جلولا شده و بعد از عقب نشینی پیشمرگان این شهر را به اشغال خود در آوردند.

آنها در روزهای بعد چندین پل مهم ارتباطی منطقه را منفجر کرده و حتی تلاش داشتند تا به سمت خانقین در مرز ایران حرکت کنند که با مقاومت نیروهای ارتش عراق این تلاش ها ناکام ماند.

جلولا در حدود 50 کیلومتری مرز ایران با عراق قرار دارد.

همچنین در جبهه دیگری در کرکوک خبر می رسد که نیروهای داعش در حال پیش روی به سوی کاکه‌ای ها (یارسانی های) کردستان عراق هستند، به این ترتیب خطر جدی این اقلیت مذهبی را تهدید می کند.

پیشینه نحوه برخورد داعش با اقلیت های مسیحی و ایزدی شمال عراق حساسیت حمله آن ها به کاکه‌ای ها را افزایش می دهد.

در همین حال حیدر العبادی نخست وزیر جدید عراق خواستار حمایت نظامی و لجستیکی از منظقه «آمرلی» واقع در شمال عراق شد تا اهالی این منظقه بتوانند در برابر داعش مقاومت کنند.

منطقه آمرلی واقع در شهرستان طوزخورماتو  است که به زبان ترکمانی صحبت می‌کنند و از چندی پیش از سوی گروه بعثی تکفیری داعش محاصره شده است.

عبادی گفت: «مقاومت مردم این منطقه در برابر تروریسم نشانگر سرآغازی حقیقی برای شکست این تروریسم است.»

تاکید جان کری بر تشکیل سریع دولت عراق
در عرصه سیاسی نیز تلاش های جدی برای تشکیل هر چه سریعتر دولت عراق ادامه دارد. حیدر عبادی در حال رایزنی فشرده با گروه های دیگری عراقی است.

امروز وزیر خارجه‌ی آمریکا در گفت‌و‌گوی تلفنی با وزیر خارجه دولت نوری مالکی، بر لزوم تشکیل دولت جدید عراق در سریع‌ترین زمان ممکن تأکید کرد.

جان کری در گفت و گو با هشیار زیباری از تمامی طرف‌های عراقی خواست تا از مطرح کردن پیش شرط‌ها برای تشکیل دولت خودداری کنند.

گفته می شود دولت جدید عراق روز دوشنبه به پارلمان معرفی خواهد شد.

در همین حال جوبایدن معاون باراک اوباما در سرمقاله روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد: «واشنگتن در حال انجام تمهیدات برای کمک به عراق در ایجاد یک فدرالیسم است که به تمرکززدایی قدرت از بغداد می‌پردازد.»

منبع: فرارو
نظرات بینندگان