arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۷۹۰۴
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۱ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۳

سیدحسن خمینی: خون دلی که امام از متحجرین خورد، فراموش شده/اگر خدای ناکرده بچه های مردم بد می شوند، من و شما بد بوده ایم

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی گفت: اگر به جایی رسیدیم که هدفی درست را انتخاب کردیم، باید شجاعت اجرای آن را داشته باشیم. نه خوف از دست دادن چیزی مانعمان شود و نه طمع به دست آوردن چیزی جلویمان را بگیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی گفت: اگر به جایی رسیدیم که هدفی درست را انتخاب کردیم، باید شجاعت اجرای آن را داشته باشیم. نه خوف از دست دادن چیزی مانعمان شود و نه طمع به دست آوردن چیزی جلویمان را بگیرد.

به گزارش «انتخاب»، یادگار امام در مراسم تجدید میثاق وزیر آموزش پرورش، روسای آموزش و پرورش مناطق کشور و جمعی از فرهنگیان با آرمان های امام خمینی که در اولین روز هفته دولت در مرقد مطهر امام خمینی برگزار می شد، اظهار کرد: سال های پیش در کنگره ای به دبیری مرحوم دکتر حبیبی، موضوعی با عنوان «بازشناسی اندیشه امام خمینی در رابطه با علم اصول و تأثیر قدرت بر ورود امام به عرصه انقلاب و مبارزه» از جانب من مطرح شد. نتیجه آن بحث این بود که مبنای اصولی فقه، چگونه در رفتار یک فرد برای ورود او در اجتماع تأثیرگذار است و اینکه چطور عده ای وارد مبارزه می شوند اما عده ای دیگر خیر.

وی افزود: در آن کنگره وقتی از تریبون پایین آمدم، یکی از یاران قدیمی امام به من گفت: آنچه که باعث ورود امام به مبارزه شد، این بود که امام نمی ترسید و دیگران می ترسیدند؛ بنابراین دنبال تئوریزه کردن بسیاری از عدم تحرک ها نباشید.

به نوشته ی جماران، یادگار امام با توضیح این مسئله که شاید بسیاری از ما ترس خودمان را پشت مفاهیم و عناوین پنهان می کنیم، اظهار کرد: مصلحت سازی هایی برای نشان ندادن واقعیت های رفتاری، همواره در ذهنیت همه انسان ها وجود داشته است. اگر کسی کاری را انجام می دهد، علل متعددی دارد و لزوما علت انجام کار، همان چیزی نیست که به عنوان دلیل مطرح می شود. علت و دلیل با هم متفاوت اند. علت واسطه ثبوت است، اما دلیل واسطه اثبات. برای اینکه چیزی را ثابت و القا کنند، دلیل می آورند ولی علت، واقعیت نفسانی قضیه است.

سید حسن خمینی یکی از رموز توفیق امام در مبارزه را شجاعت دانست و گفت: شجاعت یعنی اینکه انسان برای هدفی که انتخاب کرده است، حاضر به پرداخت هزینه های مالی، جانی و آبرو باشد. برخی مفسرین معتقدند کسانی که صغری و کبری چیدن را بلد هستند، بیشتر از بقیه سر خودشان کلاه می گذارند. وقتی می خواهند کاری را انجام دهند با اینکه علتش چیز دیگری همچون حسد، ترس، طمع، کینه و بغض است، آن را بروز نمی دهند. همواره گروهی که در مقابل پیامبران ایستاده اند از چنین توانایی هایی برخوردار بوده اند و در مقابل آنها از استدلال های به ظاهر قوی استفاده می کردند. آدم های ساده دل چون بلد نیستند توجیه کنند، راحت حرفشان را می زنند، اما اگر دو کتاب خوانده باشند آن را پشت الفاظ زیبا و اهداف مقدس پنهان می کنند.

وی ادامه داد: حضرت سید الشهدا (ع) در حدیثی می فرمایند:«کلکم عاص لامری غیر مستمع قولی فقد ملئت بطونکم من الحرام» که در آن می پرسند: چگونه می شنوید وقتی شکم هایتان از حرام پر شده است؟ این حدیث اشاره می کند که شکم حرامخوار، روح حقیقت جو را پشت پرده توجیهات منفعت طلبانه و به ظاهر خوب پنهان می کند.

سید حسن خمینی شجاعت امام خمینی در برابر شاه را یکی از مهم ترین رموز توفیق وی دانست و گفت: شجاعت امام به اندازه ای بود که در زمانی که چیزی در دست نداشتند، خطاب به شاه گفتند:«می دهم از مملکت بیرون ات کنند. زمانی که ایشان در عاشورای 1342 در مسجد اعظم قم سخنرانی می کردند، در میان همهمه حضور جمعیت حتی یک برگ از درخت بر زمین نمی افتاد و همه ساکت به سخنان ایشان گوش می دادند.

یادگار امام افزود: در نجف یکی از مراجع از امام پرسیده بود آیا تا به حال ترسیده اید. امام پاسخ داده بودند، در جریان تبعید در سال 1343،  در مسیر دیدم که خودرو از جاده منحرف شد و به طرف دریاچه حوض سلطان پیچید. فکر می کردم من را می برند تا اعدام کنند. در آن لحظه اندیشیدم که آیا ترس بر من عارض شده است؟ دیدم نه، هیچ ترسی ندارم. بنابراین نترسیدن شرط نیل به هدف و پیروزی است.

سید حسن خمینی ادامه داد: شجاعت امام در برابر خارجی ها، به عنوان بعد دیگری از شجاعت ایشان، بسیار ستودنی است. در مقابل بمباران هایی که هر لحظه ممکن بود خانه ایشان را مورد هدف قرار دهند، ذره ای اضطراب و نگرانی به خود راه نمی داد. دادن جان سخت است، دادن مال هم همین طور. بعضی ها جان و مال می دهند اما آبرو نمی دهند. امام شجاعت در پرداخت آبرو را نیز داشت و به همین دلیل آبروی خود را با خدا معامله کرده بود.

وی درباره فراموش شدن مبارزه با تحجر پس از امام گفت: امام یک بار فرمودند «خون دلی که از متحجرین خوردم به پای هیچ چیز نمی رسد.» این یکی از کلیدواژه های زندگی امام است که گم و فراموش شده است. باید توجه کنیم خطاب امام به چه کسانی بوده و چرا در فلسفه سیاسی کشورمان این کلید واژه ها گم شده است. شهید مطهری در روزگار خود از متحجرین لطمه بسیاری خورد. وقتی ایشان کتاب حجاب را نوشتند، گروهی به امام نامه نوشتند که مطهری مردم ایران را بی حجاب کرده است.

یادگار امام تصریح کرد: توفیق در رسیدن به هدف، مرهون ایستادگی و شجاعت است. امام تنها به دلیل آگاهی بر فقه، فلسفه و عرفان امام نشد، بلکه شجاعت تأثیر بیشتری بر توفیق او داشت. مقام معظم رهبری تعبیر با عنوان فلز و جوهره وجودی انسان دارند و «شجاعت» فلز لازم الوجود امام بود، که ریشه در باور به خدا و عدم طمع و چشمداشت شخصی و گروهی داشت. امروز هم هرجا توفیقی پدید آید مرهون شجاعت است.

وی ادامه داد:  اگر به جایی رسیدیم که هدفی درست را انتخاب کردیم و برای رسیدن به آن به خدا اتکا کردیم، باید شجاعت اجرای آن را داشته باشیم. نه خوف از دست دادن چیزی مانعمان شود و نه طمع به دست آوردن چیزی جلویمان را بگیرد. باید ریشه ترس و طمع را در دل هایمان از میان ببریم.

سید حسن خمینی در پایان گفت: اگر هر کداممان در مسیر اخلاقی زیستن، یک قدم کوچک برداریم، موج عظیمی از اخلاقی شدن در جامعه به راه می افتد. معلمان اخلاق آنها که خوب حرف می زنند نیستند؛ معلمان اخلاق کسانی هستند که خوب زندگی می کنند و وقتی پیش آنها می روید حالتان خوب می شود. اگر خدای ناکرده بچه های مردم بد می شوند، من و شما بد بوده ایم. فرزندان این مملکت امانت های ملت در دستان شما هستند. دوره مسئولیت خود را دوره ارزشمندی بدانید. امیدوارم خداوند نیز در این راه یاور شما باشد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۲۳
غیر قابل انتشار: ۱۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
6
40
درووووووووووووووووووود بر سید حسن آقا بر وجود تو بر خود می بالم خداوند نگهبان تو باد آقا..........
دروووووود بر هاشمی
محمد امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
5
97
احسنت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
5
31
سید عزیز چون جد بزرگوارت شجاعانه حقایق را گفتی. خداوند نگهدارت باشد که نگران آینده فرزندان این آب و خاکی.خداوند به متحجران هم خوی خمینی وار دهد.
همایون
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
4
28
درود خدا بر خمینی کبیر خداوند شما ایت ا... سید حسن خمینی را به سلامت دارد درود بر خاتمی روحانی . فرجی دانا ....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
5
68
درود بر فرزند امام خميني
سامان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
4
27
این یعنی حرف حساب، درود بر شما
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
4
24
احسنت
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
4
23
آفرین بر آن شیر پاک وخوب وحلالی که خورده ای امیدوارم در زیر سایه اجداد افتخار افرینت همچنان سرزنده و پرنشاط بمانید تا روزیکه اجداد پاک و مومن شما نتیجه زحماتشان را با الگوئی نمونه ازمیراث خاندان خویش خصوصا جنابعالی را در صدر جهان اسلام ناب محمدی ببینند وبدانند که راهیان راهشان همچنان همراهند وهچنان براهشان ادامه میدهند. انشاالله
روح الله
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
5
22
این روزها بعضی انقلاب را طوری معنا میکنند که همان معنای ارتجاع را میدهد.آیا این یک عمل منافقانه نیست که هدفش در واقع مقابله با هرنوع انقلابی در جامعه است؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
5
25
الحق که نوه امام بزرگواری.
جواد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
6
24
حرفات به دل میشینه سید چون حقه.دوست داریم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
6
24
سلام همه ملت ایران تقدیم به آقامان سیدحســـــــن خمینی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
2
4
همانطور که یکبار به صورت حضوری خدمت آقا سید حسن عزیز عرض کردم اینجا هم می گویم که عاشقانه آقا سید حسن را دوست دارم بخاطر دل پاک - اخلاص-اخلاق و فکر و اندیشه اش . خدا نگهدارت
نظرات بینندگان