arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۲۴۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۳

رتبه سوم ازدواج کودکان برای هند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طبق گزارش جدید صندوق کودکان سازمان ملل متحد، 720 میلیون زن در سراسر جهان در سنین کمتر از 18 سال ازدواج کرده‌اند و در حالی که این آمار در مردان 156 میلیون نفر است.

از میان زنان و مردانی که در سنین کمتر از 18 سال ازدواج می‌کنند، یک سوم یا حدود 240 میلیون نفر از آنان ساکن هند هستند. این آمار نشانگر جمعیت بالای این کشور به خصوص تراکم جمعیت قابل توجه آن در مناطق روستایی با سطح سواد پایین است.

طبق این گزارش، هند از میان 10 کشوری که آمار بالای ازدواج کودکان در میان دختران را دارند، رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. همچنین با بررسی کشورهایی که آمار بالایی در ازدواج کودکان دارند، می‌توان به این نتیجه رسید که شاخص توسعه انسانی زنان در این مناطق غیر از بورکینافاسو،‌ کمتر از میانگین جهانی است. در واقع این نتایج از ارتباط تنگاتنگ ازدواج کودکان و رشد اجتماعی پایین زنان حکایت دارد. این گزارش در عین حال نیز نشان‌دهنده کاهش ازدواج کودکان در جهان به ویژه در میان افراد زیر 15 سال است هر چند این معضل همچنان در هند نگران‌کننده است.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) پیش از این در سال 2012 میلادی نیز گزارشی مبنی بر ازدواج کودکان در هند منتشر کرده بود. در واقع ازدواج‌های پیش از موقع در کنار عدم دسترسی به امکانات آموزشی از عوامل سلامت پایین مادران و نرخ بالای مرگ و میر در میان نوزادان است. ضمن اینکه بارداری‌ در سنین پایین برای سلامت مادر و فرزند بسیار زیانبار است.

بر اساس آمار به دست آمده در مرکز ملی تحقیقات سلامت خانوار هند، نرخ باروری در میان دختران 15 تا 19 سال گزارش شده که طبق آن 16 درصد از این دختران یا یک مورد از هر شش نفر در این گروه سنی باردار می‌شوند. همین مساله نشان دهنده پیامدهای بیشتر ازدواج‌های زودرس برای دختران نسبت به پسران است.

آمار مرگ و میر مادران و نوزدان نیز بر اساس آخرین گزارش‌ها قابل توجه است. نرخ مرگ و میر مادران در این کشور در سال 2006 میلادی، 254 مورد بوده و با کاهش اندک در سال 2009 میلادی به 212 مورد رسیده است. دولت هند در نظر دارد تا در سال 2015 میلادی این آمار را به 109 مورد کاهش دهد. نرخ مرگ و میر در میان نوزادان نیز از 68 مورد در سال 2000 میلادی به 50 مورد در سال 2009 کاهش یافته است. هدف دولت برای سال 2015، کاهش این آمار به 28 مورد است که نشان دهنده نیاز به اقدامات گسترده‌ای برای رسیدن به این وضعیت است.

بر اساس اطلاعات جدید سیستم‌های آموزشی در هند، ثبت نام دختران و پسران در مقاطع راهنمایی و متوسطه روند مثبتی را طی کرده است. درحالی که آمارهای ثبت نام در مدارس راهنمایی در هند همچنان پایین است اما تفاوت‌ این آمار در میان زنان و مردان آنچنان زیاد نیست.

به نقل از سایت اینترنتی ایندیااسپند، با توجه به آمارهای اعلام شده می‌توان گفت پدیده ازدواج‌ کودکان بیشتر از آموزش‌های تحصیلی بر سلامت مادران و نوزادان تاثیر می‌گذارد ومساله‌ ازدواج کودکان و فرهنگ آن در میان مردم هند یک مبحث اجتماعی است که نیازمند سیاست‌گذاری‌های مناسب در این زمینه است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان