arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۸ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۳

جزییات گزارش ویژه شورا از حادثه فوت علی چراغی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کمیته ایمنی شهر تهران، گزارشی از جزئیات حادثه درگیری مرحوم چراغی و پیمانکاران شهرداری که منجر به فوت وی شد، ارائه داد.

به گزارش ایسنا، متن گزارش شورای شهر در پی می آید:

"ساعت 10 صبح روز پنج‌شنبه مورخه 16/5/93، یکی از شهروندان تهرانی به نام علی چراغی، طی درگیری پیش آمده پیرامون جمع‌آوری ضایعات و پسماند خشک واقع در اتوبان باقری نبش خیابان 196 غربی به شدت مجروح و پس از یک هفته بستری در بخش مراقبت‌های ویژه، روز پنج‌شنبه 23 مردادماه جان خود را از دست داد.

چراغی، کارگر خیاطی 41 ساله که برای گذران مخارج زندگی همسر و چهار فرزندش یک دختر سه ساله، یک دختر دانشجو و دو پسر نوجوان با استفاده از یک وانت به جمع‌آوری ضایعات می‌پرداخته است.

شرح حادثه

روز پنج‌شنبه (16/5/93) ساعت 10 صبح در اتوبان باقری نبش خیابان 196 غربی، مأمورانی همراه با خودرویی که دارای آرم شهرداری بوده است مقابل خودرو وانت توقف کرده و با برخورد تندی از راننده خواسته است تا برای توقیف ماشین به جهت ایجاد سد معبر همراهشان برود.

چراغی نسبت به خواسته‌های آنان مبنی بر همراهی برای توقیف ماشین و یا پرداخت 150 هزار تومان پول مقاومت کرده و مجرمان به جهت جلوگیری از تماس وی با پلیس 110، وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند. نهایتاً چراغی با اصابت ضربه محکمی به سرش به شدت مجروح شده و مجرمین نیز از صحنه حادثه متواری می‌شوند.

علت فوت

شهروند به دلیل شدت ضایعات، شدت جراحات وارده و شکستگی جمجمه، ابتدا در بیمارستان امام حسین (ع) بستری می‌شود و پس از یک هفته بستری در بخش مراقبت‌های ویژه روز پنج‌شنبه 23 مردادماه در بیمارستان نور افشار تهران جان باخت.

از آنجا که به گفته شهود مامورین از اشیاء غیر مجاز در برخورد با شهروند برای مقابله با سد معبر استفاده کرده‌اند، بررسی نحوه وارد آمدن ضربه بر سر آقای چراغی از سوی پزشکی قانونی همچنان در حال پیگیری است. به علت برداشته شدن بخشی از جمجمه وی گزارش نهایی پزشکی قانونی منوط به دریافت گزارش از پزشکان جراح در هر دو بیمارستان می‌باشد.

دستگیری مجرمان

پس از گزارش حادثه، به دستور بازپرس از شعبه 10 دادسرای امور جنایی تهران تیمی از اداره ویژه قتل پلیس آگاهی وارد عمل شد و پس از بازداشت پیمانکار شهرداری، چهار مأمور سد معبر شناسایی و در تاریخ 28/5/93 سه نفر از آنان به اسامی «محمد.م»، «محمد.ص» و «حسین» بازداشت شدند.

آخرین متهم پرونده نیز که در تاریخ 1/6/93 برای سرکشی به دادسرای جنایی مراجعه کرده بود از سوی مأموران پلیس مقابل دادسرای جنایی شناسایی و دستگیر شد.

نتایج بدست آمده تاکنون

چهار کارگر متهم به عنوان مأمور گشت‌زنی پسماندها و ضایعات در محدوده منطقه 4 در استخدام شرکت پیمانکاری هستند که با گشت‌زنی در منطقه، افرادی را که مشغول جمع‌آوری ضایعات هستند کنترل کرده، چنانچه مجوز نداشته باشند آن‌ها را به ایستگاه واقع در خیابات اتحاد معرفی کنند تا تعهد بدهند که دیگر در محدوده منطقه ضایعات جمع‌آوری نکنند یا اینکه با پرداخت مبلغی مجوز برایشان صادر شود. به صورتی‌که در ازای 150 هزار تومان پرداخت وجه به پیمانکار برای این وانتی‌ها کارت تردد صادر شود و برای تمدید آن نیز 72 هزار تومان پول بدهند.

در این نزاع شهرداری مدعی است که درگیری از سوی عوامل شرکت پیمانکاری پسماند خشک به نام شرکت "تلاش گستران سرزمین طلایی"، اتفاق افتاده است. این شرکت پیمانکار که مسئول جمع‌آوری پسماند خشک در منطقه 4 می‌باشد، پس از وقوع حادثه مسئولیت حادثه را به گردن گرفته و موضوع را در کلانتری صورتجلسه کرده است که افراد خاطی از عوامل پیمانکار بود‌ه‌اند. عوامل پیمانکاران تحت نظارت مستقیم خود پیمانکاران هستند و افرادی که در این موضوع حضور داشتند زیرمجموعه پیمانکاران بوده‌اند.

در صورتی که در بازرسی و همچنین شهادت فرزند وی که در صحنه حادثه حضور داشته است، علت درگیری مقابله عوامل با سد معبر توسط راننده وانت عنوان شده است. در هر صورت نکته حائز اهمیت اینست که درگیری میان یک شهروند با عواملی سوار بر خودروی شهرداری رخ داده است. این در حالیست که بر اساس بخش‌نامه‌ای که شهرداری تهران که به کلیه پیمانکاران ابلاغ کرده است، هیچ‌یک از پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری حق استفاده از آرم شهرداری را ندارد.

در حال حاضر رسیدگی به پرونده در سه حوزه عملیات ذیل در حال پیگیری می‌باشد:

1. تحقیقات قضایی و پلیسی برای اتمام بازرسی، تکمیل پرونده دادگاه و افشای جزئیات بیشتر از این حادثه

2. تحقیقات پزشکی قانونی برای بررسی امکان اصابت سلاح سرد به سر شهروند با استناد به مدارک پزشکی وی در هر دو بیمارستان

3. گزارش جامع شهرداری برای ارائه کلیات و جزئیات مربوط در خصوص نحوه اختیار خودرو با آرم شهرداری به پیمانکار طرف قرارداد خود"

نظرات بینندگان