arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۲ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۳

ابتکار: 3.5 برابر بیشتر از ظرفیت زیستی ایران استفاده شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در کشورما فراتر از ظرفیت‌های زیست محیطی فشار تحمیل شده به گونه‌ای که سه و نیم برابر ظرفیت زیستی ایران استفاده شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر معصومه ابتکار در جلسه با دانشگاهیان، سازمان‌های مردم نهاد نهادهای زیست محیطی و واحدهای HSE در محل استانداری کرمان اظهارکرد: خوشبختانه فضای دولت تدبیر و امید همراه با گفت وشنود، تعامل و پذیرش نقد است.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم در دو زاویه فضای اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد اقدامات بسیار مهمی انجام داده است، افزود: یکی از اقدامات مهم این دولت حمایت از سازمان‌های مردم نهاد و ایجاد فضای سالم علمی است به طوریکه تاکنون دستاوردهای خوبی نیز در این راستا کسب شده و نشان دهنده تغییر جدی در فضای کشور جهت گفته و شنیده شدن حرف‌های مردم به وجود آمده است.

ابتکار بیان کرد: رویکرد دیگر دولت دکتر روحانی توجه ویژه به محیط زیست است چراکه متاسفانه در کشورما فراتر از ظرفیت‌های زیست محیطی فشار تحمیل شده به گونه‌ای که در حال حاضر 3.5 برابر ظرفیت زیستی ایران از آب و خاک، هوا و فضای زیستی آن استفاده شده و دلیل این امر نیز فقدان برنامه‌ریزی، عدم اجرای ضوابط و همچنین مصرف بی‌رویه است.

عواقب سوء استفاده از محیط زیست دامنگیر بخش‌های دیگر جامعه

مشاور رییس جمهور گفت: عواقب سوء استفاده از منابع طبیعی و محیط زیست دامنگیر بخش‌های بهداشت، اجتماع، اقتصاد و فرهنگ جامعه شده است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بایستی توجه بیشتر وجدی‌تری به این مساله بشود.

ابتکار افزود: نگاه رییس جمهور در مناسبت‌های مختلف به مساله محیط زیست و همچنین حمایت‌های وی جهت رفع مشکلات این بخش نشان دهنده اراده پولادین دولت در امر محیط زیست و رفع مشکلات آن است.

رییس سازمان محیط زیست کشور تصریح کرد: ما در سال‌های گذشته تجربه تلخ آسیب‌های محیط زیستی را شاهد بوده‌ایم و دیگر نباید اجازه دهیم آن تجربیات تکرارشوند.

ابتکار گفت: یکی از پیشنهادات ما تشکیل اتاق فکر با حضور بازیگران اصلی این صحنه یعنی دانشگاهیان بود و معتقدیم این حرکت باید دانش‌بنیان باشد ضمن اینکه فعالین اقتصادی و صنعتگران هم باید در این اتاق فکر حضور داشته باشند چراکه یک صنعتگر و فعال اقتصادی بایستی در چارچوب قوانین زیست محیطی حرکت کند.

وی ادامه داد: رویکرد سوم دولت توجه به حضور سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای غیردولتی که نقش بسیار مهمی در سیاستگزاری‌ها دارند، می‌‍‌باشد.

اصلاح الگوی مصرف، بزرگترین گام در جهت رفع مشکل آب استان

مشاور رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: آب یک ثروت است که بایستی از آن درست استفاده کنیم و مساله آب استان هم بسیار کلیدی و بزرگترین گام در این زمینه اصلاح الگوی مصرف با مشارکت مردم به ویژه کشاورزان است.

ابتکار تاکید کرد: نقش رسانه‌ها که رکنی از جامعه مدنی به شمار می‌روند در زمینه جلب مشارکت مردم و همچنین رصد و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها بسیار حساس است از این رو باید خلاقانه با موضوعات برخورد شود.

رییس سازمان محیط زیست کشور گفت: باید با کوشش، گنجینه‌های بسیار باارزش طبیعت استان کرمان حفظ شود و امیدواریم در این زمینه شاهد نقش‌آفرینی همه آحاد جامعه جهت بهبود شرایط و کیفیت زندگی باشیم. همچنین امیدوارم طرح‌های بزرگ گردشگری نیز در این استان سرشار از پتانسیل شاهد باشیم . ضمن اینکه امروز نخستین گام استان کرمان برای جلب همکاری استانداران دیگر در راستای مدیریت طرح‌های حفاظت محیط زیست برداشته شده است.

ابتکار تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های استان کرمان به نحوی شایسته استفاده شود تا در زمینه گردشگری هم مردم و هم گردشگران تمایل به حضور و بازدید داشته باشند ضمن اینکه طبیعت و محیط زیست استان نیز باید بهتر نگهداری شود تا به دست نسل آینده برسد.

یادآوری می‌شود: در پایان این نشست تفاهم‌نامه همکاری "تهیه و اجرای برنامه‌های طرح مدیریت مناطق" بین سازمان محیط زیست به نمایندگی دکتر معصومه ابتکار و استانداری کرمان به نمایندگی علیرضا رزم‌حسینی امضا شد.


نظرات بینندگان