arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۳۵۷
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۲ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۳

پیش‌بینی قیمت‌ خانه از زبان مدیرعامل بانک مسکن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به کسری احتمالی 20 هزار میلیارد ریالی صندوق‌ پس انداز مسکن از ارائه مفروضات راه‌اندازی این صندوق در هفته آینده به بانک مرکزی خبر داد.

بت شکن در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد به ارائه توضیحاتی در مورد نامه مشترک رییس کل بانک مرکزی و وزیر راه و شهرسازی برای صندوق پس‌انداز مسکن پرداخت و اظهار کرد: بانک مسکن هفته آینده مفروضات مورد توجه برای راه اندازی پس انداز مسکن را به بانک مرکزی ارائه خواهد کرد تا بتوان این صندوق را بدون اتکا به منابع پرفشار ایجاد خواهد کرد.

مدیر عامل بانک مسکن با تاکید بر این‌که باید مفروضات تشکیل صندوق پس انداز مسکن مورد توجه قرار گیرد گفت:‌بر این اساس پیش بینی می‌شود که بتوان 50 درصد هزینه خرید مسکن برای قشر متوسط جامعه تامین شده و این درحالی است که می باید مسکن خریداری شده با توجه به الگوی مصرف مورد تایید بوده، خانه کمتر از 75 متر نباشد و از لحاظ مصرف انرژی در سطح استانداردی قرار گیرد.در عین حال که تسهیلات پرداختی برای بازپرداخت مشتری را دچار مشکل نکرده و پیش بینی می‌شود که اقساط کمتر از یک میلیون تومان باشد.

بت‌شکن در ادامه به مسائل پیرامون راه اندازی صندوق پس انداز مسکن اشاره و کسری آن را مورد تاکید قرار داد و گفت: وقتی که تسهیلات با سررسید 12 ساله بالا پرداخت می‌شود اما سپرده ها عموما کوتاه مدت و حدود یک ساله هستند که موجب عدم انطباق زمانی و ایجاد کسری‌هایی در منابع خواهد شد.

وی با اشاره به چگونگی تامین مالی صندوق‌های پس انداز مسکن گفت: باید منابع از طریق سپرده مشتریان، کمک‌های دولت و بازپرداخت تسهیلات ارائه شده تامین شود که در این حالت به نظر می رسد حدود 20 هزار میلیارد ریال کسری وجود داشته باشد که تامین مالی آن باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر عامل بانک مسکن تاکید کرد:‌ پیش بینی می کنیم که در اعطای منابع صندوق پس انداز مسکن ارائه تسهیلات به زوج‌های خانه اولی و احیا و بهسازی بافت‌های فرسوده در اولویت باشد.

بت‌شکن همچنین در مورد قیمت بالای اوراق تسهیلات مسکن نیز گفت: به هر حال سپرده گذارانی که در طول مدتی نسبت به این مورد اقدام کرده و ریسک سپرده گذاری را باتوجه به تحولات اقتصادی پذیرفته‌اند می بایست از امتیازاتی برخوردار باشند بنابراین هنگامی که یک مشتری نسبت به خرید اوراق اقدام می کند و هیچ یک از ریسک‌های صاحب سپرده را تحمل نکرده باید هزینه‌های آن را بپردازد.

آمارهای مدیرعامل بانک مسکن از مسکن مهر

مدیر عامل بانک مسکن در ادامه در مورد احتمال افزایش تسهیلات مسکن مهر تاکید کرد: این افزایش تسهیلات در حیطه اختیارات ما نیست و بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در مورد آن تصمیم گیری می کند این درحالی است که در آخرین بررسی‌ها این دو مرجع قانونی در این مورد مخالفت کرده‌اند.

بت‌شکن همچنین به ارائه آمار و ارقامی در مورد مسکن مهر و تسهیلات پرداختی به آن پرداخت و گفت:‌در یک سال گذشته حدود 31 هزار میلیارد ریال تسهیلات به مسکن مهر پرداخته‌ایم.

وی با اشاره به این‌که بانک مسکن تاکنون دو میلیون و 366 واحد قرارداد مسکن مهر منعقد کرده است، گفت: برای این مبلغ قرارداد منعقده ریالی 477 هزار میلیارد ریال است که تاکنون 427 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخته‌ایم.

مدیرعامل بانک مسکن توضیح داد: از مجموع دو میلیون و 366 واحد مسکن مهری که بانک مسکن برای آن قرارداد منعقد کرده تعداد فروش اقساطی تا به امروز حدود یک میلیون و 213 هزار واحد بوده است. بنابراین نزدیک به 239 هزار میلیارد ریال منابع برای فروش اقساطی مسکن مهر تخصیص یافته است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان