arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۴۴۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۰ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۳

صالحی: برای ترسیم نقشه راه انرژی جهان نمی توان ایران را نادیده گرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به قدرت و اثرگذاری ایران اسلامی در معادلات و مناسبات جهانی برای ترسیم نقشه راه انرژی جهان نمی توان جمهوری اسلامی ایران را نادیده گرفت.

به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی عصر چهارشنبه در آیین دهمین همایش بین المللی انرژی افزود: برگزاری این همایش با توجه به سمت و سوی تحولات در صحنه جهان از اهمیت بسزایی برای کشورمان برخوردار است چرا که در آستانه فصلی نو در تاریخ حضور ایران اسلامی در عرصه روابط منطقه ای و فرامنطقه ای هستیم و جای آن است که از چشم اندازی کلان و فراگیر به تبیین و تشریح مختصات این شرایط بپردازیم.

وی ادامه داد: بدون تردید هرگونه اهمال و بی تحرکی در این فضای جدید به منزله نادیده گرفتن سهم کشورمان در ترسیم نقشه راه فردا و به مثابه عدم توجه به ضرورت تامین حداکثری منافع ملی و مصالح عالی جمهوری اسلامی ایران تلقی خواهد شد.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: نباید از نظر دور داشت که پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی این وسوسه در ذهن و نیت تصمیم سازان ایالات متحده امریکا رشد یافت تا در مسیر تحکیم پایه های هیمنه نظام تک قطبی در جهان بکوشند.دستمایه و ابزار ایالات متحده امریکا برای دستیابی به هدف یادشده گسترش دامنه نفوذ اقتصادی، تحکیم ستون پایه های قدرت نظامی و ایجاد چتر گسترده رسانه ای در سطح جهانی است.

صالحی افزود: آمریکایی ها در تلاش هستند تا از رهگذر بهره مندی هوشمندانه از ابزار قدرت نرم،کشورهای حوزه اروپای غربی، روسیه، چین، هند و دیگر قدرت های بالقوه در سطح بین المللی را تحت ضبط و مهار درآورده و راه را بر گسترش هرگونه تفکر برتری جویانه در میان آنها سد کنند.

وی ادامه داد: از این منظر است که سردمداران ایالات متحده آمریکا بر آن هستند تا مدیریت کلان منابع حیاتی انرژی را درسطح جهان در اختیار گرفته و موازنه قوا را براساس مصالح مورد نظر خود تعیین کنند.

معاون رییس جمهوری گفت:از این چشم انداز نیز ایران برای آمریکایی ها اهمیت بسزایی خواهد داشت چرا که برای ترسیم نقشه راه انرژی جهان نمی توان جایگاه و پایگاه ایران را نادیده گرفت. از این رو بر ماست تا اهمیت و حساسیت روزافزون ایران را در عرصه رقابت های چندوجهی و در چنبره مناسبات بین المللی درک کنیم.

صالحی خاطرنشان کرد:درحال حاضر این واقعیت بر همگان عیان شده است که نقش آفرینی و اثرگذاری ایران اسلامی بر معادلات و مناسبات منطقه ای و جهانی و ارتقای روزافزون جایگاه نظام جمهوری اسلامی در عرصه های علمی، اقتصادی و صنعتی و نیز عرضه اندیشه های نوین سیاسی قابل چشم پوشی و انکار نیست.

وی ادامه داد:اکنون نیز ایران اسلامی برخوردار از موقعیت ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک منحصر به فرد در منطقه خاورمیانه، جایگاه یگانه و ویژه ای را در مناسبات جهانی به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران حلقه اتصال آسیای مرکزی و اروپا و همچنین کشورهای حوزه خزر به کشورهای منطقه خلیج فارس است گفت: جمهوری اسلامی ایران به رغم وجود برخی موانع و با وجود اعمال سیاست های مبتنی بر استاندارد دوگانه از سوی برخی قدرت های بیگانه توانسته است توانمندی های ذاتی خود را حفظ کند و در مسیر ارتقای آنها گام بردارد.

صالحی اظهار کرد: در حال حاضر فرایند پرورش نیروی انسانی فرهیخته و کارآزموده با رونق دانشگاه ها و توسعه مراکز آموزش عالی تقویت شده و اکنون بیش از چهارمیلیون دانشجو در سطوح مختلف به کسب دانش و معرفت برای ساختن ایران فردا مشغول هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر برخورداری ازسرمایه انسانی بی بدیل و مستعد برای پیشبرد برنامه های توسعه پایدار، ایران از ذخایر طبیعی و منابع عظیم انرژی بهره مند است.

وی اضافه کرد:براساس آمارهای ارائه شده توسط نهادهای معتبر داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران با احتساب مجموعه ذخایر گاز و نفت جهان در رتبه نخست برخورداری از این منابع قرار دارد.

معاون رییس جمهوری گفت:از یک چشم انداز فراگیر می توان گفت که برای دهه های سرنوشت ساز آینده چشم جهانیان به منابع بی پایان انرژی دوخته شده است که بخش اعظم آن در اختیار کشورهای خاورمیانه و جهان اسلام قرار دارد.

صالحی با بیان اینکه بزرگترین ضمانت برای انرژی مطمئن،استقلال سیاسی ایران در قلب منطقه حساس و بحران خیز خاورمیانه است افزود: ایران امروز متکی به آرای آحاد ملت و مستظهر به پشتوانه عظیم مردمی است و همین امر به معاهدات و تعهدات ایجاد شده از سوی کشورمان اعتباری روزافزون بخشیده است.

وی ادامه داد: افزون بر این زیرساخت های کشور ما در سطح منطقه تقریبا بی رغیب است.به عنوان مثال بالاترین ظرفیت تولید برق در منطقه خاورمیانه متعلق به ایران است.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: همچنین برخورداری از شبکه انتقال گاز به طول تقریبی 260 هزار کیلومتر بیانگر وزن و ظرفیت بالای ایران برای تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی در معاملات بازار گاز در سطح بین المللی است.

صالحی اظهار کرد: نباید از نظر دور داشت که بهینه سازی شبکه مواصلاتی کشور و توسعه پرشتاب شبکه راه آهن نیز با جدیت در دستور کار قرار گرفته و توانمندی های ایران به منظور حضور موثرتر در عرصه مبادلات تجاری و بازرگانی افزوده است.

صالحی افزود: کریدور شمال- جنوب که بخش مهمی از آن از خاک ایران می گذرد درحال حاضر مهمترین و مناسبت ترین معبر انتقال کالا بین آسیا و اروپا به شمار می رود.

وی ادامه داد: هزینه حمل کالاهای ترانزیتی میان کشورهای حوزه اقیانوس هند و شمال اروپا از طریق مسیر کریدور شمال و جنوب تا حدود 30 درصد نسبت به مسیرهای موجود به صرفه تر است؛ کشورهای جنوب شرقی آسیا، آسیای مرکزی، خاورمیانه، حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و شمال اروپا با پیوستن به کریدور حمل و نقل شمال- جنوب می توانند از مزایای آن در حمل و نقل سریع و ارزان کالا بهره مند شوند.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر چه مجموعه صنایع ایران در دوران جوانی به سر می برد اما از پویایی و تحرک لازم برخوردار بوده و اکنون آماده جهش به سمت قله های بلند است.

صالحی افزود:این نکته ای واضح و بی نیاز از شرح و تفصیل است که بن مایه اعمال برنامه های توسعه و سرچشمه رشد و پیشرفت همه جانبه تامین امنیت در ابعاد گوناگون آن است که به لحاظ امنیتی می توان گفت با توجه به تحولات منطقه ثبات نظام سیاسی کشورمان یک نمونه استثنایی در این منطقه پرتلاطم است و در این میان یکی از دلایل این ثبات،استقرار دولتی برآمده از اراده ملت است.

وی تاکید کرد: در حوزه سیاست خارجی نیز جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ سیاستی متوازن و مستقل و عملگرا، جایگاه مناسبی را به عنوان یک عامل تاثیرگذار در روند تثبیت امنیت منطقه ای به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: برخلاف بعضی از بازیگران منطقه ای رفتار ما بر پایه خردسیاسی بنیاد شده و در حال حاضر به پیشرفت و رشد همه جانبه با در نظر گرفتن الزامات زمانه و اجرای تعهدات تخلف ناپذیر نسبت به تامین امنیت منطقه ای می اندیشیم.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: این عوامل در پیوند با دیگر مولفه های عزت و اقتدار سامانه قدرت ایران را تشکیل داده و اکنون به یمن الطاف الهی و در سایه تثبیت فرایند توسعه زیرساخت ها کشور ما بر سکوی پرتاب قرار گرفته و نمی توان از ذکر این نکته غفلت ورزید که در این فضای جدید، فرصت مغتنمی برای گسترش و تعمیق تعاملات بین المللی و جهش های بزرگ اقتصادی فراهم شده است.

صالحی اظهار کرد: در حال حاضر با عنایت به افزایش پرشتاب تقاضای انرژی و ضرورت توجه به مباحث مربوط به امنیت انرژی، برنامه ریزی دقیق و فراگیری جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار و در عین حال حفظ منابع و میراث گرانبهای محیط زیست از اهمیت روزافزونی برخوردار شده و از این منظر لزوم استفاده بهینه از مزایای فناوری صلح آمیز هسته ای بیش از پیش مورد پذیرش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اکنون به رغم بروز برخی سوانح هسته ای مانند سانحه تیری مایل آیلند و فوکوشیما همچنان انرژی هسته ای یکی از گزینه های مهم برای تامین انرژی مورد نیاز دهه های آینده خواهد بود.

وی با بیان اینکه تعداد راکتورهای هسته ای برای تولید برق آهسته ولی پیوسته در حال افزایش است خاطر نشان کرد: در حال حاضر 434 راکتور قدرت با ظرفیت 380 هزار مگاوات در وضعیت بهره برداری و نزدیک به 75 راکتور قدرت با ظرفیت 78 هزار مگاوات در سطح جهان در حال ساخت است و افزون بر این برنامه ریزی جهت ساخت 95 راکتور قدرت با ظرفیت 110 هزار مگاوات در دستور کار قرار گرفته است.

معاون رییس جمهوری گفت: براساس مطالعه موسسه تحقیقاتی استنفورد که در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شده است سهم بهینه برق هسته ای تا میزان 19 هزار مگاوات در یک چشم انداز 20 ساله توصیه شده بود.

صالحی افزود: همچنین بر پایه مطالعه مشترک انجام شده توسط موسسه عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه دانشگاه صنعتی شریف، ضمن برآورد مصرف 52 هزار مگاوات در شبکه سراسری سهم بهینه برق هسته ای حدود 11 هزار مگاوات در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: برمبنای مطالعه کارشناسی صورت گرفته از سوی سازمان انرژی اتمی ایران جهت ارائه به شورای عالی انرژی برای سال 1400 خورشیدی ظرفیت برق هسته ای معادل 10 هزار مگاوات پیش بینی شده است.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: در آخرین بررسی انجام شده با مساعدت و همکاری شرکت توانیر جهت تدوین برنامه افق ایران 1410 خورشیدی با در نظر گرفتن میزان برق مورد نیاز کشور در حدود 120 هزار مگاوات برق دستیابی به هشت هزار مگاوات برق هسته ای توصیه شده است.

وی ادامه داد: از دیگر مزایای تولید انرژی با استفاده از نیروگاه های هسته ای می توان تولید قابل اطمینان و پایدار برق و طول عمر بالای نیروگاه برای تولید برق برای 60 سال اشاره کرد.

معاون رییس جمهوری گفت: از رهگذر مطالعه تطبیقی انجام شده از سوی مراجع گوناگون به منظور بررسی هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق در نیروگاه های هسته ای، گازی، بخاری و سیکل ترکیبی محاسبات فنی و اقتصادی دقیقی صورت پذیرفته که براساس نتایج به دست آمده با در نظر گرفتن هزینه های سالیانه از جمله هزینه سرمایه گذاری، هزینه ثابت بهره برداری و نیز هزینه متغیر بهره برداری و با محاسبه هزینه های زیست محیطی و هزینه های تامین سوخت مورد نیاز در مجموع بهره برداری از نیروگاه های هسته ای بهترین شیوه برای تامین انرژی مورد نیاز کشور برآورد شده است.

صالحی افزود: از این رو با توجه به برنامه بلندمدت کشور برای بهره برداری از 20 هزار مگاوات برق هسته ای، احداث حداقل هشت هزار مگاوات نیروگاه هسته ای برای تامین بار پایه در میان مدت از نظر اقتصاد ملی در محدوده توجیه پذیری قرار می گرفت و بر این اساس برنامه احداث دو واحد نیروگاهی به ظرفیت دو هزار مگاوات با کشور روسیه در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: از این چشم انداز انتظار می رود که عملیات اجرایی واحد اول با ظرفیت هزار مگاوات طی سال جاری به اجرا درآید و مراحل احداث واحد دوم نیز با فاصله زمانی دو سال پس از آن در ساختگاه بوشهر آغاز شود.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت:در مجموع می توان گفت در آینده ای که علائم بروز و ظهور آن در افق آینده ایران قابل مشاهده است در پرتو عنایات الهی شاهد رشد اقتصادی دورقمی در ایران خواهیم بود و در حقیقت باید گفت: که انرژی انباشته ای برای رشد و توسعه همه جانبه آماده رها شدن است.

صالحی ادامه داد: در چنین شرایطی است که ایران حتی به اعتراف دیگران به عنوان بهترین کشور برای سرمایه گذاری بلندمدت به ویژه در بخش انرژی محسوب خواهد شد.

وی تصریح کرد: اکنون نیز همچون گذشته تلاش مستمر جمهوری اسلامی ایران معطوف به برقراری ثبات در منطقه بحران خیز خاورمیانه است و از این چشم انداز، حفظ ثبات و امنیت در حوزه خلیج فارس به عنوان شاهرگ حیاتی کشورهای منطقه از اولویت های راهبردی دکترین دفاعی و امنیتی ایران است.

معاون رییس جمهوری گفت: زمان آن فرارسیده است تا کلیه بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای با درک عمیق نسبت به ظرفیت ها و توانمندی های ملت بزرگ ایران تغییر پارادایم در مواجه با ایران را مدنظر قرار داده و از مواهب سرشار ایجاد روابط مستحکم با ایران بهره مند شوند.

صالحی افزود: اگر دیگران بر آن باشند تا به افق های روشن فردا در ارتباط با ایران اسلامی بیندیشند باید چشم ها را بشویند و جور دیگر ببینند، باید به زبان پدر شعر فارسی، رودکی بزرگ با ما سخن بگویند و ما بانگ برآورند که «کنون زمانه دگر گشت و ما دگر گشتیم».

وی ادامه داد: اگر با چنین زبانی با ملت ایران سخن بگویند مجالی گسترده برای ایجاد نظمی نوین براساس منافع مشترک و احترام متقابل فراهم شده و همگان از نعمات و برکات تعامل و همکاری در یک فضای چندقطبی برخوردار خواهند شد.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: به نظر می رسد که این انتخاب بیش از شجاعت به فراست و کیاست بازیگران شطرنج سیاست در عرصه منطقه ای و بین المللی نیازمند است و می تواند از احیای مناسبات دوره جنگ سرد ممانعت به عمل آورد.

معاون رییس جمهوری گفت: باید به انتظار نشست و میزان صداقت و درایت مدعیان خردگرایی را در این نقطه عطف تاریخی مورد سنجش قرار داد.و امید است که در این آوردگاه تاریخی شاهد جبران خطاها و اشتباهات گذشته و ترمیم نواقص و کاستی های موجود و بازآفرینی امید در پهنه جهان باشیم.

صالحی افزود: نباید فراموش کرد که تعامل سازنده امروز دیگر یک پیشنهاد نیست بلکه امری تخلف ناپذیر است که گزینه ای جایگزین برای آن قابل تصور نیست؛ پس بیایید تا به این قضایای گریزناپذیر گردن نهیم و فرصت به وجود آمده را مانند فرصت های پرشمار پیشین به دست باد نسپاریم.
نظرات بینندگان