arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۴۸۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۹ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۳

قصۀ دنباله دار قانون و ماهواره

از دیگر سو نباید اجرای این قانون موجب نقض قوانین دیگر شود و در تعارض با قوانین و حقوق شهروندی مردم نباشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
موضوع ماهواره‌ و نحوه برخورد با آن به یکی از داستان‌های تکراری جامعه ایران تبدیل شده است. از یک سو تصریحا قانون، ممنوعیت استفاده و به کارگیری ماهواره را بیان و اعلام داشته است و از سوی دیگر به لحاظ گسترش تکنولوژی  ارتباطات جمعی و تمایل شهروندان به دریافت برنامه‌های ماهواره، اکثریت شهروندان از این قانون تخطی نموده و با استفاده از ماهواره عملا مرتکب نقض این قانون شده‌اند. جدای از این در حال حاضر مردم به‌رغم تصریح این قانون می‌توانند برنامه‌های ماهواره را از طریق موبایل و تابلت و... نیز دریافت دارند که قانون برای این موارد هیچ‌گونه بحثی بیان نداشته است و از سکوت قانون برخورداریم. اما نکته مهمی که وجود دارد اجرای این قانون است که همواره با چالش مواجه بوده است. در بادی امر اینکه چه نهادی مسئول این امر است.

به گزارش انتخاب  طبق قانون دستگاه‌های مختلف در موضوع ماهواره دارای تکالیفی هستند؛ از وزارت کشور گرفته تا صداوسیما و ارشاد اسلامی و... از دیگر سو نحوه جمع‌آوری ماهواره است که گاهی به‌صورت گروهی صورت می‌گیرد که این امر منطبق با قانون نیست زیرا طبق اصل قانونی بودن جرم و مجازات‌ها و اصول مصرح در قانون اساسی اجرای هر حکم نسبت به هر فرد باید منطبق با قانون و بر اساس مجوز صریح مقام محترم قضایی نسبت به هر فرد صورت گیرد. از دیگر سو نباید اجرای این قانون موجب نقض قوانین دیگر شود و در تعارض با قوانین و حقوق شهروندی مردم نباشد. حریم خصوصی افراد باید رعایت و با شئون و الزامات قانونی صورت گیرد. بنابراین این پرسش مطرح می‌شود که این چه قانونی است که چنین شهروندان آن را نقض می‌کنند. اگر واقعا قانون اشکال دارد پس ضرورت اصلاح آن وجود دارد و اگر اجرای آن مشکل دارد باید مکانیسم مناسب برای اجرای آن تعریف شود. حرمت و کرامت قانون از واجبات و الزامات است لذا ایجاب می‌نماید تا در برخورد با این موضوع بازنگری و بازتعریفی دیگر داشته باشیم.

منبع: آرمان
برچسب ها: ماهواره ، ارشاد ، نقض ، حقوق
نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
0
14
در درس هایمان خواندیم که هر چه همگان انرا به مدت طولانی استفاده شود بصورت عرف در میاید و بطور کلی مردم انقدر بیچارگی دارند که به ماهواره نمیرسد
نظرات بینندگان