arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۳

ازدواج دوم، پدیده‌ای که خانواده را فرو می‌شکند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه خراسان با آوردن مطلبی از سوی یک شهروند به بررسی مشکلات مربوط به ازدواج دوم پرداخته است:

جوانی ۲۶ ساله دارای شغل آزاد و تحصیلات دانشگاهی هستم. یک دختر کوچک دارم و همسرم را خیلی دوست دارم، ولی به دختر خانم دیگری علاقه‌مند شده‌ام که همسن خودم است. قصد ازدواج مجدد دارم ولی نمی‌خواهم زندگی فعلی‌ام را نیز خراب کنم. لطفا راهنمایی‌ام کنید.

هرچند ازدواج مجدد تحت شرایطی از نظر شرعی و قانونی امری جایز است، اما کسانی که به چنین کاری اقدام می‌کنند باید توانایی اداره دو خانواده را به طور کامل و خوب داشته باشند و نیازهای همسر قبلی و جدید اعم از نیازهای مالی شامل مسکن، پوشاک، خوراک، نفقه، مهریه و همچنین نیازهای عاطفی و نیازهای تربیتی فرزندان را به صورت متعارف و عادلانه تأمین کنند. به اصطلاح شرعی که در قرآن هم به آن اشاره شده، باید عدالت بین همسران رعایت شود.

البته در قانون یک شرط دیگر نیز وجود دارد و آن رضایت همسر اول برای ازدواج مجدد است که در غیر این صورت، مرد نمی‌تواند ازدواج مجدد داشته باشد. از این روی به کسانی که حتی توانایی کامل مالی و روانی ازدواج مجدد را دارند، توصیه جدی این است که پنهانی و بدون رضایت همسر چنین اقدامی نکنند؛ زیرا این امر، عواقب و پیامد‌های بسیار زیادی برای آن‌ها و خانواده‌شان به همراه دارد.

به طور کلی مشاوران خانواده ازدواج مجدد را تنها در موارد بسیار خاص پیشنهاد می‌کنند که مشکلات و نیازهای جدی وجود داشته باشد. مثلا همسر بیماری ناعلاج یا واگیرداری دارد که از نظر جنسی نمی‌تواند نیاز شوهرش را تأمین کند.

احتمال بسیار پایین موفقیت

با این حال اگر چه با رعایت شرایط گفته شده، ازدواج مجدد مجاز است اما فرهنگ فعلی ما به گونه‌ای است که این امر تبعات زیادی را به دنبال دارد. معمولا بیشتر مردانی که به ازدواج مجدد اقدام کرده‌اند، در زندگی خود موفق نبوده و نتوانسته‌اند رضایت کامل همسر اول و دوم خود را تأمین کنند و سرانجام مجبور شده‌اند یکی از همسران خود و یا هر دو را طلاق بدهند.

نمی‌خواهیم بگوییم هیچ مردی در این زمینه موفق نبوده، ولی واقعیت این است تعداد مردانی که توانسته‌اند دو زندگی را با شیوه مطلوب و رضایتمندانه مدیریت کنند، بسیار بسیار کم است و اصلا تعدادشان قابل توجه نیست؛ به همین دلیل درباره سؤال شما برادر ارجمند که به همسر خود علاقه‌مند هستید و فرزند نیز دارید، به هیچ عنوان ازدواج مجدد توصیه نمی‌شود زیرا این اقدام می‌تواند شرایط خطیری را در آینده برای شما، همسرتان، دختر کوچکتان و حتی آن فردی که قصد ازدواج مجدد با او را دارید، ایجاد کند.

آرامش را از خانواده خود نگیرید

در نتیجه راه منطقی این است که همسر خود را‌‌ همان طور که هست بپذیرید و اگر مشکلی در روابط زناشویی شما وجود دارد از روش درست برای حل آن اقدام کنید.

نکته دیگری که قابل ذکر است اینکه در بسیاری از موارد ازدواج مجدد به خاطر تنوع طلبی آقایان است که این نیاز می‌تواند با تغییر در ظاهر همسر مثل تغییر در آرایش، رنگ مو، لباس و... برطرف شود. در این حالت خانواده دچار تزلزل نمی‌شود و اعضای خانواده آرامش خود را از دست نمی‌دهند.
نظرات بینندگان