arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۳

رويترز: سوءظن ايران و عربستان سعودي به هم، ادامه دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رويترز در گزارشي اعلام کرد آل‌سعود با توجه به تحولات عراق و سوريه اکنون با يک «معماي به شدت آزاردهنده» روبروست؛ مواجه شدن با «دولت‌هاي ورشکسته» و يا «دولت‌هاي حامي و نايب ايران».

به گزارش فارس، خبرگزاري رويترز در گزارشي به موضوع تحولات عراق و سوريه و آنچه «معماي ناخوشايند عربستان سعودي» خواند، پرداخته است.

اين خبرگزاری انگليسي مدعي شد که «خاندان سعودي بيشتر در سوريه و عراق خواستار دولتي باثبات است که در آن سني‌ها بتوانند به عنوان سنگر و خاکريزي براي مقابله با توسعه طلبي ايران و نيز مقابله با ايدئولوژي جنگجويان سني که تهديدکننده حکومت خود آل سعود هستند، باشند».

رويترز در ادامه با اشاره به نفوذ رياض در ميان مخالفان دولت سوريه نوشت: «عربستان در سوريه حامي اصلي گروه‌هاي شورشي از قبيل ارتش آزاد سوريه و جبهه اسلامي بوده و اکنون نيز براي تاثيرگذاري بر جنگ سوريع برخي اقدامات و گزينه ها پيش رويش وجود دارد».

اين خبرگزاري با اشاره به نداشتن دوست و متحد قابل اعتماد رياض در عراق نوشت: عربستان در عراق کشور همسايه خود دوستان مورد اعتماد بسيار کم داشته و روابطش با گروه‌هاي سني موجود عراق نيز کم است و به اين موضوع واقف است که اکثريت شيعيان بر تسلطشان بر قدرت اين کشور ادامه خواهند داد».

اين خبرگزاري با اشاره به استقبال ايران و عربستان از آغاز نخست‌وزيري حيدرالعبادي، موضوع همکاري رياض و تهران را پيش کشيد و نوشت: «برخي عراقي‌ها اميدوارند تغييرات در بغداد بتواند منجر به همکاري گسترده‌تر ايران و عربستان سعودي شده و تنش‌ها در روابط دو کشور و در خاورميانه را کاهش دهد».

رويترز در پايان با اشاره به واکنش‌هاي مقامات و رسانه‌هاي داخلي ايران و عربستان به ديدار اخير معاون محمدجواد ظريف با وزير خارجه آل سعود نوشت: «از نظر تحليلگران با توجه به برآيند واکنش‌ها به اين سفر بايد گفت سوء ظن و ترديدها بين دو طرف همچنان وجود دارد و زمان زيادي براي رفع آن نياز دارد».
نظرات بینندگان