arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۸ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۳

اخبار ورزشی شبکه سه در کادری عجیب!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برنامه اخبار ورزشی شبکه سه برغم قرار گرفتن در میان پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون، همچنان از پاشنه‌ی آشیلی به نام کادربندی غیرمعمول و عجیب‌ برخوردار است.

کادربندی یک تصویر، اصول تثبیت شده و فراگیری نزد همه تصویربرداران در همه نقاط جهان دارد،قواعدی چون قرار گرفتن سوژه در نقاط طلایی تصویر یا قانون یک سوم، که تقریبا از طرف همه افرادی که پشت دوربین قرار می‌گیرند، رعایت می‌شود و تخطی از آن باعث ایجاد تصویری عموما تخت و ساکن خواهد شد.

سوژه در وسط تصویر

و این درست همان مساله‌ای است که برنامه خبر ورزشی شبکه سه سال‌هاست با آن روبه‌روست و البته به نظر می‌رسد از کمبود امکانات و نداشتن استودیویی ثابت و مجزا برای تولید و پخش نشأت می‌گیرد!

کادربندی غریب این برنامه ورزشی آنقدر غیرمتعارف است که در وهله‌ی اول به نظر می‌رسد تصویر تلویزیون دچار اعوجاج شده یا شما با کنترل (ریموت) تلویزیون، تصویر را تا حد ممکن زوم کرده‌اید.






کادربندی اخبار ورزشی شبکه سه

اما به این بهانه مروری بسیار کوتاه می‌کنیم بر اصولی که اساتید بارها درباره‌ی کادربندی مناسب گفته‌اند و البته مسلم است که تصویربرداران و کارگردانان تلویزیون که سال‌هاست در این رسانه مشغول به کار هستند در صورت برخورداری از امکانات اولیه، بهتر از ما این اصول را می‌شناسند.

اولین و مهم‌ترین سوالی که در بستن یک نما به ذهن می‌آید این است که «سوژه اصلی‌مان را چگونه و در کجای کادر قرار دهیم تا بیشترین توجه و تمرکز بیننده متوجه آن شود؟». نکته بسیار مهم این است که اگر سوژه را صرفاً در وسط کادر قرار دهیم، تصویری تخت و بی‌روح و یکنواخت عایدمان می‌شود.

کادربندی و نقاط طلایی

تقریبا درست مثل همین کادری که تصویر مجری اخبار ورزشی از تلویزیون دیده می‌شود.

مطالعات هم نشان داده است که اصولاً انسان در نگاه اول به طور ناخودآگاه توجهش معطوف به چهار نقطه از یک تصویر می‌شود که در حواشی کادر وجود دارند. اما این چهار نقطه در کجای تصویر قرار می‌گیرند؟

کادربندی و نقاط طلایی تصویر

فرض کنید کادر را با دو خط موازی در عرض و دو خط موازی در طول در مجموع به ۹ قسمت مساوی تقسیم کرده‌ایم. مسیر هر خط مکان مناسبی برای قرار دادن سوژه اصلی در کادر است.

از تقاطع این چهار خطِ یک سوم، چهار نقطه حاصل می‌شود که به آنها «نقاط طلایی» می‌گویند. تجربه نشان داده است که تاثیرگذارترین و چشم‌رباترین نقاط هر کادر همین نقاط طلایی هستند.

البته چنین تصاویری در برخی دیگر از برنامه‌های صداو سیما نیز قابل مشاهده است.

نظرات بینندگان