arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۸ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۳

چین با اخطار به آمریکا برای انجام گشت های جاسوسی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چین با اخطار به آمریکا برای انجام گشت های جاسوسی و شناسایی هوایی و دریایی در نزدیکی مرزهای این کشور خواستار پایان این گشت ها شد و احتمال ˈحوادث نامطلوبˈ را رد نکرد.


 ˈیان یوجینˈ سخنگوی وزارت دفاع چین روز پنجشنبه در نشست خبری، گفت: ارتش آمریکا بارها در فاصله ای نزدیک به خاک چین به گشت زنی و اکتشاف پرداخته و علت اصلی وقوع حوادث غیرمترقبه دریایی و هوایی نیز این اکتشافات است.

یک فروند سوخوی 27 چین 28 مرداد یک فروند هواپیمای گشت زنی ˈپی 8 پوسیدانˈ آمریکایی را در فاصله 15 متری رهگیری کرد.

پنتاگون به نزدیک شدن این جنگنده چین به هواپیمای گشتی ارتش آمریکا در آسمان شرق جزیره هاینان اعتراض و این رویارویی را بسیار خطرناک توصیف کرد.

به گزارش رادیو بین المللی چین، سخنگوی وزارت دفاع چین در واکنش به اتهامات آمریکا گفت: موضع آمریکا درست نیست. در حقیقت این حادثه ناشی از برنامه های شناسایی آمریکا است.

وی گفت: نگاهی به نقشه جغرافیایی حقایق را روشن می کند. این حادثه در 220 کیلومتری جزیره هاینان چین رخ داد و نه در 220 کیلومتری هاوایی یا فلوریدای آمریکا.

پنتاگون مدعی است در حادثه در آسمان بین المللی شرق جزیره هاینان اتفاق افتاده است.

این چهارمین برخورد از این نوع میان جت های چینی و هواپیماهای آمریکایی از ماه مارس گذشته تا امروز است.

ˈیان یوجینˈ گفت که اقدام خلبانان چین حرفه ای بوده و شرایط و عوامل امنیتی را مدنظر قرار داده اند.

وی گفت: جنگنده ها و جان خلبانان چین ارزشمند هستند. در مقایسه با کشورهایی که خلبانان خود را به کشورهای دیگر اعزام می کنند، چین به امنیت جانی سربازان خود و تجهیزات بسیار توجه می کند.

چین از اوایل آذرماه سال گذشته محدوده جدیدی برای شناسایی حریم هوایی در دریای شرق این کشور مشخص کرد و از نیروهای نظامی دیگر کشورها خواست در صورت استفاده از آسمان این منطقه خود را مطابق آیین نامه های بین المللی معرفی کنند.

ژاپن، کره جنوبی و آمریکا محدوده ای که چین تعیین کرده را به رسمیت نمی شناسند و به پرواز در این محدوده ادامه می دهند.

منطقه دفاع هوایی چین شامل حریم هوایی جزایر مورد مناقشه این کشور با ژاپن می شود و بنا بر اعلام وزارت دفاع چین، هواپیماهایی که وارد حریم هوایی این منطقه شوند یا باید از مقررات چین تبعیت کنند یا با اقدامات دفاعی اضطراری چین روبرو شوند.

سال 2001 میلادی برخوردی میان هواپیمای جنگنده چینی و هواپیمای جاسوسی آمریکا در این منطقه روی داد که براثر آن خلبان چینی کشته شد.
منبع: فارس
برچسب ها: گشت ، ارتش ، فروند ، هواپیما
نظرات بینندگان