arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۶۶۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۳

انتشار ویدئوی بریدن سر یک کرد به دست داعش

ارتش آمریکا مدتی است مواضع و نیروهای داعش در عراق را هدف حملات هوایی قرار داده است اما واشنگتن در نظر دارد که دامنه این حملات را به خاک سوریه نیز گسترش بدهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
داعش ویدیویی را منتشر کرده که حاوی صحنه بریده شدن سر مردیست که به گفته این گروه از نیروهای پیشمرگه کرد عراق بوده است؛ به نظر می رسد که این فرد در درگیری‌های شمال عراق به اسارت پیکارجویان داعش درآمده باشد.

به گزارش انتخاب به نقل از  بی بی سی، ویدیوی منتشر شده حاکیست که سر این مرد در برابر مسجدی در شهر موصل بریده می شود و  چندین مرد دیگر که گفته می شود از اعضای نیروهای پیشمرگه هستند در حالی که لباس نارنجی رنگ به تن دارند، به نمایش گذاشته شده اند.

گروه داعش سابق در پیام ویدیویی تازه خود هشدار می دهد که اگر رهبران کردهای عراق به حمایت از آمریکا ادامه بدهند این اسیران نیز کشته خواهند شد.


نیروهای پیشمرگه، شبه نظامیان کرد شمال عراق هستند که در هفته‌های اخیر سرگرم جنگ با نیروهای دولت اسلامی بوده اند. این گروه هم اکنون بخش‌های وسیعی از شمال عراق را تصرف کرده است.

گروه دولت اسلامی که کنترل بخش‌های زیادی از خاک سوریه را هم در اختیار دارد، روز چهارشنبه (۲۰ اوت) فیلمی از بریدن سر جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی، را منتشر کرد که با محکومیت گسترده جهانی مواجه شد.

این گروه اعلام کرده بود که خبرنگار آمریکایی را به تلافی حملات هوایی ارتش آمریکا به مواضعش در عراق کشته است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه اعلام کرد که از چاک هیگل، وزیر دفاعش خواسته است که برای مقابله با گروه داعش در سوریه، گزینه‌های متعددی را آماده کند.

او در عین حال تاکید کرد که ایالات متحده قصد ندارد به تنهایی دست به یک عملیات نظامی گسترده و همه جانبه علیه پیکارجویان داعش بزند.

به گفته باراک اوباما، مقابله با این گروه نیازمند یک استراتژی‌ منطقه ایست.

ارتش آمریکا مدتی است مواضع و نیروهای داعش در عراق را هدف حملات هوایی قرار داده است اما واشنگتن در نظر دارد که دامنه این حملات را به خاک سوریه نیز گسترش بدهد.

با این حال، رئیس جمهوری آمریکا گفت که برخلاف آن چه در برخی رسانه‌ها گزارش شده است، دولتش هنوز برای گسترش دامنه حملات هوایی یک استراتژی مشخص و نهایی ندارد.

گزارش‌ها حاکیست که پروازهای شناسایی هواپیماهای آمریکایی بر فراز خاک سوریه آغاز شده است اما هنوز روشن نیست که باراک اوباما چه زمانی فرمان آغاز حملات احتمالی به پیکارجویان دولت اسلامی را صادر خواهد کرد.
 
باراک اوباما که روز پنجشنبه در کنفراس خبری کاخ سفید با خبرنگاران صحبت می کرد گفت که هدف اصلی عملیات هوایی محدود علیه نیروهای دولت اسلامی در عراق، محافظت از پرسنل دولت آمریکا در عراق بوده است.

او بار دیگر بر تشکیل یک دولت متحد و فراگیر در بغداد تاکید کرد و تحقق این امر را یکی از شرایط اصلی مقابله موثر با پیکارجویان دانست.

آقای اوباما گروه داعش را خطری قریب الوقوع برای مردم عراق و منطقه دانست و گفت که همکاری کشورهای منطقه برای مبارزه موثر با این گروه ضرورت دارد.

او گفت که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به زودی برای رایزنی‌های دیپلماتیک عازم خاورمیانه خواهد شد.

باراک اوباما با رد همکاری احتمالی با حکومت بشار اسد برای مقابله با پیکارجویان داعش گفت که بشار اسد مشروعیتش را از دست داده است و قادر نیست که صلح و آرامش را در سوریه برقرار کند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت که گروه داعش ایدئولوژی‌ای به غیر از خشونت، هرج و مرج و کشتار ندارد.

فعالان سوری اعلام کرده اند که شبه نظامیان داعش ده‌ها سرباز سوری را اعدام کرده‌اند.
 
سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن، روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای داعش پس از یورش به کلیک پایگاه هوایی 'طبقه' و تصرف آن، سربازانی را که قصد داشتند به استان حماه بگریزند، به اسارت گرفتند و اعدام کردند.

حساب‌های توییتر داعش از کشته شدن ۲۰۰ نفر می‌گویند و عکس‌ها و ویدئوهایی منتشر کرده‌اند که می‌گویند به این واقعه مربوط است.

در عکس‌ها بیش از صد مرد دیده می‌شوند که تنها لباس زیر به تن دارند و در بیابان به محل اعدامشان هدایت می‌شوند.

در ویدئویی هم که به نظر می‌رسد به این واقعه مرتبط باشد پیکارجویان فریاد می‌زنند: "داعش، برگشتی در کار نیست."

پایگاه هوایی 'طبقه' در نزدیکی شهر رقه، از مراکز قدرت داعش، پس از هفته‌ها درگیری شدید به دست شبه‌نظامیان این گروه افتاد.

رئیس سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه به خبرگزاری فرانسه گفته است که حدود ۱۴۰۰ نفر در این پایگاه حضور داشتند که حدود ۷۰۰ نفر از آنها موفق به فرار شدند.

تصور می‌شود به غیر از آنها و کسانی که اعدام شده‌اند، حدود ۵۰۰ نفر همچنان فراری هستند.
سازمان ملل متحد پیشتر در گزارشی گفت که شبه‌نظامیان داعش در ابعاد وسیع دست به اقدامات قساوت‌آمیزی می‌زنند که می‌توان آنها را جنایت جنگی تلقی کرد.


منبع: فرارو
نظرات بینندگان