arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۰ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۳

احتمال پیوستن اوکراین به ناتو افزایش یافت / بحران وارد مرحله خطرناکی شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همزمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر ورود نیروهای نظامی روسیه به خاک اوکراین و همکاری آنها با جدایی‌طلبان در شرق این کشور، دبیرکل ناتو از روسیه خواسته سریعا نشان دهد که برای کاهش بحران در اوکراین گام بر می‌دارد.

آندرس فو راسموسن، همچنین اعلام کرده که ناتو درخواست پیوستن اوکراین به ناتو را مورد توجه قرار خواهد داد.

سخنان راسموسن ساعاتی پس از آن ایراد شد که روز جمعه، ۲۹ اوت، آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین از تلاش دولت این کشور برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی خبر داد و گفت از پارلمان خواهد خواست زمینه این اقدام را فراهم کند.

یاتسنیوک گفت که دولت لایحه‌ای را به نمایندگان مجلس ارائه می‌کند که بر اساس آن موضع بی طرف اوکراین در رقابت روسیه و غرب تغییر می کند.

روز گذشته  ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با ستایش از جدایی‌طلبان شرق اوکراین، نگرانی‌های اتحادیه اروپا را در مورد دخالت مستقیم در بحران اوکراین به شدت تقویت کرد. در پی اشغال شهر مرزی "نوووازوسک" به وسیله جدایی‌طلبان، پوتین این "موفقیت" را به آن‌ها تبریک گفت.

رئیس‌جمهور روسیه همزمان از جدایی‌طلبان خواست که کریدوری برای خروج سربازان اوکراینی از محاصره ایجاد کنند و به این وسیله مانع از "خونریزی‌های ‌بی‌دلیل" شوند. آلکساندر ساخارچنکو رهبر شورشیان بلافاصله در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی روسی اعلام کرد که اگر نیروهای دولتی حاضر شوند اسلحه و مهمات خود را تحویل دهند، افراد تحت فرماندهی‌ او خواست ولادیمیر پوتین را اجرا خواهند کرد.

روز چهارشنبه (۲۷ اوت، ۵ شهریور) نیروهای ارتش اوکراین کنترل خود را بر شهر ۱۱ هزار نفری نوووازوسک از دست دادند. آن‌ها اکنون در "ایلووایسک" در برابر شورشیان موضع دفاعی گرفته‌اند.

پوتین در سخنان خود به صراحت جدایی‌خواهان اوکراین را "مدافعان روسیه نو" خواند. این موضوع به نگرانی همیشگی اتحادیه اروپا در این جهت دامن زد که روسیه ممکن است بخش بزرگی از اوکراین را مثل کریمه به خود ملحق کند. در کیف سخنان پوتین به‌عنوان سندی بر وابستگی مستقیم جدایی‌خواهان و کنترل آن‌‌ها از سوی مسکو ارزیابی شد.

موضع آلمان
در همین حال، آلمان هشدار داده است که بحران شرق اوکراین "از کنترل خارج می‌شود" و لازم است برای جلوگیری از رویارویی مستقیم روسیه و اوکراین، این وضعیت زودتر متوقف شود.

فرانک اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان می‌گوید بحران اوکراین وارد مرحله "خطرناکی" شده و ابعاد تازه ای یافته است.

اشتاینمایر در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا سخن می‌گفت که برای اعمال تحریم‌های بیشتر بر روسیه تشکیل شده است.

او از به نتیجه رسیدن مذاکرات مستقیم پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ابراز ناامیدی کرد.

 باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز در تماسی تلفنی به‌رایزنی درباره ابعاد بحران پرداختند. دو سیاستمدار بر سر این نکته هم‌نظر بودند که مسکو از طریق آموزش نظامی جدایی‌خواهان و تسلیح و پشتیبانی مالی از آنان به‌خشونت در اوکراین دامن می‌زند.

اشتفان زایبرت سخنگوی دولت آلمان روز جمعه گفت: «رفتار روسیه در اوکراین به یک مداخله نظامی تبدیل شده است. این روندی بسیار جدی است که هیچ توجیهی ندارد.» وی درباره تماس تلفنی اوباما و مرکل گفت: «عملکرد روسیه نمی‌تواند بدون پیامد بماند.»


نگرانی کشورهای غربی از دخالت نظامی مسکو در شرق اوکراین طی روزهای گذشته افزایش یافته است.

ناتو، روز گذشته تصاویری را منتشر کرد که به گفته این سازمان، سربازان روسی را در خاک اوکراین نشان می‌دهد.

ناتو می‌گوید که بیش از ۱۰۰۰ تبعه روسیه در عملیات نظامی در خاک اوکراین شرکت دارند.

روسیه اعزام ارتشیان خود به اوکراین را انکار می‌کند.

طرح اتهامات علیه روسیه زمانی بالا گرفت که شورشیان طرفدار این کشور مناطقی را در شرق اوکراین تسخیر کردند.

سازمان ملل در آخرین گزارش خود می‌گوید که از اواسط ماه آوریل تا ۲۷ اوت ۲۶۰۰ نفر در درگیری‌های شرق اوکراین کشته شده‌اند.

منبع: فرارو
نظرات بینندگان