arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۸۶۰
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۸ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۳

تحریم‌های جدید آمریکا ناقض توافق‌نامه ژنو است

* دکتر علی اکبر ولایتی
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با وجود تحریم‌های جدید آمریکا، جمهوری اسلامی ایران هم‌چنان بر اصول خود تأکید داشته و از حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد.

پیش‌بینی این که در مذاکرات چه خواهد گذشت آسان نیست و تا آنجا که مربوط به ایران می‌شود ما بر مواضع اصولی خود و ادامه مذاکرات تأکید داریم.

دکتر ظریف و تیم ایشان هم که از جانب ما در مذاکرات شرکت می‌کنند تا امروز نشان داده‌اند که ذره‌ای از مواضع به حق ایران عقب‌نشینی نخواهند کرد.اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در عمل اثری بر ما ندارد . این کارها تنها جنبه روانی دارد و قطعاً تأثیر مخربی بر روی مذاکره‌کنندگان ما نخواهد گذاشت.

جمهوری اسلامی ایران با تدبیر کامل و تکیه بر اصول خود به مذاکرات خواهد رفت و این اصول عبارتند از این که ما بر حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای مصمم هستیم. هم‌چنین ما انرژی هسته‌ای را به عنوان یک کار نمادین نمی‌خواهیم بلکه آن را برای مصارف صنعتی می‌خواهیم.

تا امروز همه تأکید کردند که هیچ نشانه‌ای از استفاده غیر صلح‌آمیز ایران از انرژی هسته‌ای در دست نیست و حتی رییس آژانس انرژی اتمی هم به ایران آمده و این را تأیید کرده است.

به استمرار مذاکره معتقد هستیم.  هم‌چنین باید بگویم با گذشت زمان کشورهای عضو 1+5 اتحاد کلمه پیشین را در مورد ایران ندارند و نمونه آن اظهارات وزیر خارجه روسیه است که اعتقاد دارد که انرژی هسته‌ای و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای حق ایران بوده و نباید ایران به خاطر آن تحریم شود.

روابط ایران با روسیه و چین و نیز کشورهای دیگر حاکی از آن است این که این تحریم‌ها تأثیر جدی بر اقتصاد ایران به طوری که نتواند به راه مقاومت خود ادامه دهد نداشته و ما حتماً به دنبال این هستیم که تحریم‌ها برداشته شود چرا که آمریکایی‌ها هم مانند گذشته قادر نیستند که همه کشورهای دنیا راوادار کنند تا هر چه آن‌ها دستور می‌دهند را در مورد تحریم‌ها عملی کنند.

تحریم‌ها علیه ایران منحصر به امسال و سال‌های اخیر نیست بلکه از ابتدای انقلاب تا به امروز آن‌ها همواره ایران را تحریم کردند و هم‌چنین دیگران را به تشویق به تحریم کردند ولی می‌بینیم که با گذشت زمان کشورهای مختلف دنیا هم نشان دادند که همه آن‌ها برای همیشه تابعی از متغیر آمریکا نخواهند بود و هر کشوری منافع ملی خود را دنبال می‌کند.

نقض توافق ژنو

تحریم‌های آمریکا علیه ایران ناقض توافق ژنو است. ما هم این اقدام را محکوم می‌کنیم و می‌گوییم این کار ناقض توافق ژنو بوده و در قرارداد ژنو که طی مذاکرات در ژنو مطرح شد قرار بود هیچ یک از کشورهای عضو 1+5 تحریم جدیدی را علیه ایران وضع نکنند ولی آمریکایی‌ها این قرارداد را نقض کردند و این از نظر ما محکوم است بنابراین این به آن معنا نیست که آن‌ها با اعمال تحریم‌های بیش‌تر کاری کنند که ایران دست از مواضع اصولی خود بردارد.

ایران ضمن محکوم کردن این تحریم‌های جدید به راه درست خود که مورد قبول اکثریت کشورهای جهان است ادامه خواهد داد و هم‌چنان بر این که مذاکرات باید ادامه یابد تأکید دارد.

* رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع

نظرات بینندگان