arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۸۹۹
تعداد نظرات: ۵۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۸ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۳

برای هشتادسالگی «آیت‌الله»

* غلامعلی رجایی
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این روزها مصادف با هشتادمین سالروز تولد آیت الله اکبرهاشمی است. مردی که همچون بسیاری از بزرگان روزگارخویش حجاب معاصرت مانع از شناخت دقیق همعصرانش از وی شده است. درمورد شخصیت آیت الله اکبرهاشمی بی آنکه قصد ویا نیاز به مبالغه ای باشد برخی ویژگیها را بیان می کنم وبه نکاتی که بیشترازسایر نکات به ذهن متبادر می شوداشاره خواهم نمود

1- ویژگی نخست شخصیت چند بعدی هاشمی است.

هاشمی سخنور

هاشمی علاوه برآنکه سخنور خوبی است که شاید بتوان خطبه های پرمحتوای او را درنمازجمعه تهران از این منظر کم بدیل دانست- محدود روحانیونی است که علاوه بر قرار گرفتن برقله فقاهت واجتهاد دست به قلم است وصاحب تالیفات فراوان هاشمی نویسنده وی کار نوشتن را از بدایت جوانی که درسالهای نخستین دهه 40 او را برخلاف مقررات کشوری درلباس طلبگی درقم دستگیر وبه سربازی بردند و دراولین فرصت ممکن توانست از پادگان بگریزد با ترجمه کتاب فلسطین نوشته اکرم زعیتر- سفیراردن درایران- آغاز کرد . هم اکنون تالیفات فردی وگروهی او بالغ برهشتاد جلد در زمینه سیاست تفسیر تاریخ و..است.

هاشمی تاریخ نگر

 هاشمی که اکنون حتی به شهادت بدخواهان خویش ازمحدود چهره های تاریخ ساز کشوراست از محدود شخصیتهایی است که نگاهی عمیق وکاربردی به تاریخ دارد. از نخستین تالیفات وی معرفی چهره وشخصیت میرزا تقی خان امیرکبیر صدراعظم ناصرالدین قاجار است .

 هاشمی همواره دغدغه پاسخ به تاریخ داشته وهم از این جهت است که از ابتدای دهه 60 خاطرات روزانه خود را با دو طبقه بندی محورعادی ومحرمانه وسری بطور روزانه می نویسد وهر سال یکی از دفاتر خود را به دست انتشار می سپارد. هم از این منظراست که می توان آثار وی را بدلیل نقش بی بدیلش در مبارزه ودرکنار امام یکی از معتبرترین منابع شناخت امام وانقلاب اسلامی دانست به اعتقاد من این بعد از شخصیت هاشمی هنوز شناخته مانده است .این بعد از شخصیت هاشمی جز با گذشت زمان وانتشار خاطرات محرمانه و سری وی برای تاریخ وملتها شناخته نخواهد شد. خدا می داند پس ازهاشمی انتشارخاطرات محرمانه وطبقه بندی شده وی تا چه میزان نگاه ونگرش جامعه دهها سال بعد را نسبت به برخی جریانها و چهره های نظام تغییر خواهد داد.

 

هاشمی مفسر

 هاشمی به تحقیق در قرآن بعنوان سنگ بنای اصلی اسلام اعتقاد واشتیاق فراوانی دارد غالب سخنرانی های او مستند به نقل برخی آیات است. هاشمی از محققین قرآنی ومفسرین معاصرجهان اسلام است وی مطالعات قرآنی اش را از دوره اول زندان شروع کرد .خوشبختانه اکنون این تلاشها که بعدها با مشارکت بعضی از دوستان محقق وی به بار نشست در60 جلد بنامهای تفسیر راهنما وفرهنگ قرآن دراختیار جامعه قرآنی ودانشگاهی وحوزه های علمیه کشور است.افسوس که ثمره این سالها جهاد واجتهاد علمی وچند دهه تلاش همچون خود وی مورد بی مهری بعضی مراکز فرهنگی وابسته به قدرت وسلایق خاص واقع شده است.

هاشمی شاعر

 هاشمی شاعر است .شاید کمتر کسی بداند که وی نه تنها شاعر است بلکه درشعر بدیهه گوی خوبی هم هست. نمونه شعر او را سالها قبل درمقاله ای بنام "گوهرشب چراغ رفسنجان" آورده ام. وی این شعر را درپاسخ به شعر ومدیحه مرحوم استاد شهریار نوشته است. خود یکبار گفته است درجوانی که گاه با دوستانش درجلسات مشاعره شرکت می جست گاه که درقافیه ای گیرمی افتاد بطوربداهه شعری می سرود وجالب اینکه بعضی نمی فهمیدند که آن شعر از خود وی است ودرهمان لحظه سروده شده است!

 هاشمی مرد سیاست

 هاشمی یک شخصیت ممتاز سیاسی درعصرحاضر نه تنها درایران ودربین کشورهای اسلامی که درسطح جهانی است . یکبار بمناسبتی درماههای آغازین انقلاب استاد شهید مطهری درباره وی گفت در بین ما روحانیون تنها کسی که مجتهد سیاسی است، آقای هاشمی است.بسیاری از چهره های برجسته سیاسی منطقه وجهان که دراین سالها به تهران آمده ومی آیند حتی اگر دوره توقفشان درتهران کم باشد اصرار دارند حتما دربرنامه آنها دیدار با آیت الله هاشمی گنجانده شود .این را مکرر از بعضی ازشخصیتهای خارجی که به دیدار آیت الله آمده اند شنیده ام.

 

2- از ویژگیهای جالب هاشمی که کمتر برای شخصیت های دیگر انقلاب می توان برای آن نظیر وهمانندی یافت طیف گسترده مخالفان وی در دومقطع قبل وبعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.دراین طیف در مقطع پیش از پیروزی، گروههای منحرف نظیر گروه فرقان، - که قصد شهادت وی را داشت ولی به مدد الهی وهوشیاری همسر فداکارش موفق به قصد شوم خود نگردید- تا سلطنت طلبها منافقین خلق ومارکسیستهای تند رو و سایر نیروهای وابسته به رژیم طاغوت قرار دارند.در مقطع پس از انقلاب علاوه براینکه این طیف باقی بود از درون گروههای مسلمان هم به آن افزوده شد.از طیف اصولگراها واصلاح طلبان ودردهه اخیر گروه انحراف .

 

3- ویژگی دیگرهاشمی تنوع مسولیتهایی است که درنظام جمهوری اسلامی داشته است. وی از ابتدای تشکیل مجلس شورای اسلامی رییس مجلس بوده است وپس از آن دو دوره رییس جمهور و درکناراین مسولیتها هم عضو مجلس خبرگان قانون اساسی بوده است وهم نماینده مجلس خبرگان و نزدیک به دودهه رییس مجمع تشخیص مصلحت وهمواره از زمان امام تاکنون تنها مشاور برجسته وبی بدیل درکنار رهبری نظام.آنگونه که آمارهای موجود نشان می دهد ایشان درمیان چهره های سیاسی داخلی وخارجی بیشترین رکورد حضور درانتخابات سیاسی یک کشور را داراست . 4

- هاشمی مرد روزهای سخت است . حلم و حوصله وحافظه ای مثال زدنی دارد. بسیار حاضر جواب است. به رغم ورود به سن 80 سالگی بسیار پرکار است .یک روز به من می گفتند روزها ازبعد از نماز صبح مشغول کار ومطالعه اند . اما شبها زود می خوابند.

درسالهای نسبتا طولانی مجمع کسی شاهد عدم حضورایشان درجلسات مجمع نبوده است هرروز مثل یک مدیر موظف میان سال به مجمع می آید وغالبا تاغروب درمجمع است. درماشین هم که نشسته است وبه مجمع می آید یا به خانه می رود یا مطالعه می کند یا از رادیو و..خبر می بیند و می شنود. گاه هم در موقع تردد به مجمع یا به خانه با دقت به اتفاقات پیرامون خود درشهرمی نگرد .

همواره با نشاط است. به ندرت عصبانی می شود مهربان است بارها شده وقتی کسی از رزمندگان وتلاشگران به او معرفی شده ات درنهایت خوشرویی با وی مواجه وبلافاصله بادادن هدیه ای به وی از او تقدیر نموده اند.

سریع الاجابه است کمتر دیده ام کسی از او تقاضای ملاقات یا هدیه یا ..داشته باشد و پاسخ منفی شنیده باشد.

هاشمی از آنچه دارد بخوبی استفاده می کند. اهل تظاهر نیست .از زهد نمایی و ریا بیزار است. بارها از وی خواسته شد اجازه دهد از نماز وی فیلمبرداری شود ،نپذیرفت.برسر آنچه معتقد باشد می ایستد.از میدان بدر نمی رود.

قدرت رصد بالایی دارد.بسیار عاطفی است و غیور نسبت به اطرافیان .

محال است ذزملاقاتهای خصوصی کسی بر او وارد بشود واو را نشسته ببیند .همیشه به احترام ملاقات کنندگان خود که گاهی همسن نوه ها وفرزندان اوهستند از قبل درکنار میزخود می ایستد تا ملاقات کننده به اتاق ملاقات با او واردشود. بارها شاهد بوده ام وقتی درمجمع با عده ای که به استقبالش شتافته اند قصد حضور درجمعی را دارد که برای ملاقات با او به مجمع آمده اند وقتی به در سالن ملاقات می رسد کاملا می ایستد وبه اطرافیانش تعارف می کند که پیش ازاو وارد شوند.

گاه که با نزدیکانش می نشیند یا درسفراست به رغم هیبتی که نزد آنها دارد، شوخیهای بامزه ای می کند. بسیار خوش اشک است واحساساتی.با اندک گزارش حساسی منقلب می شود وبویژه دربردن نام مبارک حضرت زهرا اختیار از دست می دهد وبغض می کند .

هاشمی بسیار زهرایی است. بیانی نرم وروان دارد.با گذشت بیش از 67 سال که از مهاجرت او از نوق و رفسنجان به قم می گذرد هنوز ته لهجه کرمانی او درصحبت محفوظ است.

5- هاشمی همانند امام شخصیتی با اندیشه تاسیسی است .

 بهترین نمونه این ویژگی پیشنهاد بنای دانشگاه آزاد اسلامی در 33 سال قبل به امام است که با موافقت وساعدت امام این نهال کاشته شد و اکنون به درختی تنومند تبدیل شده است وبرگ وبار آن سرتاسر کشور را فراگرفته است. نمونه ها فراوانند. مترو درزمان او تاسیس شد .

با هوش سرشاری که داشت دوره ریاست جمهوری خود را دوره سازندگی نام نهاد.در زمان ریاست او برکشور- کشور بدون امام وکشوری که رهبری جدید آن درآغاز کسب تجربه رهبری خود بود- خرابیهای پس از جنگ درمعرض بازسازی قرار گرفتند.بسیاری از راهها و سدهای موجود درکشور در زمان او ساخته شدند.آغاز حرکت به سمت وسوی استفاده از انرژی پاک وهسته ای در دوران او بود .

6- هاشمی اهل تحفظ در باره آبروی افراد است .

برای نمونه در دیدار دوهفته قبل آزادگان با ایشان با کنایه به گفتار یکی از فرماندهان سپاه که اخیراغیرمنصفانه ادعا کرده بود هاشمی از همان دوره امام برای بعد از امام نقشه می کشید و بدنیال کسب قدرت برای خود بود، اشاره ای کرد وبدون اینکه نامی از او ببرد، گفت یکی از فرماندهان - سردار رحیم صفوی-که من آخرین بار او را خوب نجات دادم این روزها می بینم گاهی حرفهایی می زند! سپس گفت وی فاو را با آن همه امکانات واموال گذاشت وبرگشت از روی پلی که با زحمت ساخته بودیم .

می گفت پس از این عقب نشینی که برای سامان دادن نیروهای جبهه به جنوب رفته بود مرحوم خلخالی به او مراجعه وگفته بود که آمده است بخاطراز دست دادن فاو ودادن تلفات زیاد سه نفر از فرماندهان سپاه وجنگ را اعدام کند چون باعث این همه خسارت وضرر به کشور ضرر شده و وکشور را در وضعیت بسیار بدی قرار داده بودند.

می گفت به آقای خلخالی گفتم شما که الآن قاضی دادگاه جنگ نیستی قاضی دادگاه انقلابی. گفت بالاخره قاضی منصوب امام که هستم گفتم دلایلت را برای محاکمه بنویس واستدلال کن تا آخر جنگ که دادگاه تشکیل شود.می گفت حتی در آخر جنگ که امام دادگاه رسیدگی به تخلفات فرماندهان را زیر نظر من تشکیل دادند که متشکل ازچند نفرازقضات برجسته بودند و زیر نظر من کار می کردند تمایل بود بعضی ها را اعدام کنند علت این تصمیم به عملیات خیبر برمی گشت که در آن الحاق بین نیروها از جزیره وبیرون جزیره ممکن نشد ویک گردان نیروی ما بکلی نابود شد.

می گفتند خیلی از بزرگان-ازجمله رییس جمهور وقت- می خواستند فرماندهانی که باعث این تلفات شده بودند اعدام شونداما من اجازه ندادم که دادگاه نظامی با این نیروها که باخلوص جنگیده بودند والبته گاهی هم ضعف نشان داده بودند برخورد کند .عملا می گفت وی باعث نجات جان آنها از اعدام شده است ولی حالا اینگونه با او رفتار می کنند.

7- هاشمی سینه ای پر از اسرار دارد .

از جریانات سال 84 و88 که اگر یک سند از آنها ارا افشا کند بسیاری که این سالها از فتنه وحامیان آن دم می زنند برای همیشه ازخجلت و خجالت سر به زیر خواهند شد.

 8- هاشمی دارای دیدگاههای فقهی وحکومتی منحصر بفردی است

ازبسته بودن دست حاکمیت و دولت درمحدودسازی حقوق مردم تا بهشت رفتن اهل کتاب وطاهر بودن آنان، از ضرورت اتخاذ موضع واحد مراجع عظام دربرابر استهلال در ماه شوال و ماه رمضان از ضرورت تشکیل شورا ی فقهی مراجع دراداره حکومت .از فردی نبودن احکام فقه تا وسیع بودن فقه سیاسی که مغفول مانده است.از تاریخی بودن اختلاف میان شیعه وسنی ولزوم عدم اعتنا به آن بعنوان یک منبع اختلاف وتفرقه تا ضرورت ایجاد وحدت بین مذاهب مختلف .

 9- هاشمی فردی صریح اللهجه است وگذشت عمرنتوانسته است دراین ویژگی اواندک تغییری ایجاد کند و وی را مانند خیلی ازهمسالان خود که برای بیان حقیقت به محافظه کاری رو آورده اند بکشاند و در میزان صراحت لهجه وی تاثیری بگذارد.این صراحت هاشمی جنبه عام دارد. تا آنجا که می دانم وی به رغم همه انقیاد واشتیاق وعلاقه اش نسبت به امام گاه نسبت به بعضی مواضع و نظرات وی هم اعتراضاتی داشته وبدون لکنت زبان آنها را بیان می کرده است .از این ویژگی غالب یاران امام درمحضر امام بی بهره بوده اند .البته وی درنهایت در برابر امر امام خاضع می شده است.

امام گاه نظر او را بر نظر خود مقدم می داشتند همانند بیانیه تلخ ششم فروردین68 درعزل مرحوم آیت الله منتظری از.مسولیت قائم مقامی رهبری که وقتی شنید امام دذستور داده اند این بیانیه از رادیو خوانده شود ضمن مخالفت با این نظریه که بجایی نرسید با چشمانی پر از اشک محضر امام را ترک کرد وبه خانه رفت .پس از این امام که درابتدا با نظر او مخالفت کرده بود با ارسال خادم بیت خود به منزل او پیغام داد نظر او را پذیرفته و از نظرخود مبنی بر اعلام بیانیه از رادیومنصرف شده است. مرحوم استاد پرورش به من می گفت درجلسه ای شاهد بوده است آقای هاشمی به امام می گفته است آیا نمی خواهد فتوای خود درباره خصوصی بودن معادن وچاههای نفت دراملاک شخصی را با توجه به مصلحت حکومت تغییر دهد.

10 - هاشمی فردی واقع بین است. او مساله مهم جنگ را ازهمین منظر با تایید امام به پایان برد . بی تردید از خدمات وی به ایران وایرانیان واسلام پایان بردن جنگ است وی اکنون که پس از امام قدری بی دفاع شده است در برابر بعضی که وی را ساقی جام زهرقطع نامه می خوانند ومی دانند و وی را شماتت می کنند که چرا قطع نامه را پذیرفته است می گوید اگرجنگ ادامه می یافت هدف ما چه بود ؟ جزسقوط بغداد واشغال عراق؟ خوب اینکه تجربه نشان می دهد حتی امریکا هم ازعهده آن برنیامده است چون بالاخره هرملتی دربرابر اشغال خاک خود مقاومت خواهد کرد .



نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵۷
در انتظار بررسی: ۴۰
غیر قابل انتشار: ۶۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
53
408
درود بر مرد سیاست ایران. خدا حافظ و نگهدارتان باشد.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
هاشمی از معدود افرادی است که اکنون که در سیاست است جایش در مرجعیت خالی است و اگر در مرجعیت بود سیاست و تاریخ ایران فقدانی جبران ناپذیر داشت . خدا حفظش کند و به ایران و اسلام ناب محمدی ببخشایدش.
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
41
311
درود بر هاشمی حفظه الله
ناشناس
|
Spain
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
48
278
آقای هاشمی اسلام شناس ترین فرد زمان ماست برای همین حسودان وجود او را برنمیتابند.
گوهري از ايلام
|
-
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
37
315
خداوند به ايشان طول عمر با بركت عنايت فرمايد%
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
31
298
هاشمی خاریست در چشم تمامیت خواهان
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
25
251
هاشمی عزیز تولت مبارک درود بر تو که مثل کوه استوار از حق مردم دفای مکنی وهمیشه بامردم بود ه ای انشاالله که خداوند به شما عمر طولانی بدهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
39
93
بله ملتهایی که از حکومتشان بیزار نباشند در برابر فتح سرزمینشان مقاومت می کنند، اما اکثر مردم عراق به زور سرنیزۀ صدام به جنگ آمده بودند که خودزنیهای سربازان عراقی و نیز کشتار مردم حلبچه عراق بوسیلۀ رژیم بعث و قیام نوزده استان عراق علیه صدام به فاصلۀ اندکی از جنگ با ما، کاملا موید این سخن است. بعلاوه دربارۀ اینکه گفته اند حتی امریکا هم از عهدۀ اشغال عراق بر نیامده، باید گفت که هنر امریکا مثل رژیم صهیونیستی(بر خلاف دلاوران ایرانی)، تنها جنگ با غیر نظامیان و یا حملۀ از راه دور و عدم رویارویی مستقیم است، و تاریخ معاصر گواهی می دهد هر جا که کشور مقابل قصد ایستادگی داشته است، امریکا موفق نبوده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
21
208
درود بر بزرگ مرد راه آزادي
سعيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
20
180
80 سال ديگر زنده وتندرست باشي آيه الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
18
179
درود بر هاشمی کبیر
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
16
125
همیشه دعا گوی وجود ارزشمند این مرد الهی بوده و خواهم بود
ما قدر این انسان فرهیخته را نشناختیم و متاسفم برای جهالی که به زیردستان و پیروانشان فرصت دادند و تشویق کردند که با تخفیف این شخصیت وارسته، بخیال خود بتوانند خود را بزرگ کنند.که باید گفت زهی خیال باطل.
چراغی را که ایزد برفروزد هر آنکس پف کند ریشش بسوزد
ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه تست
عرض خود می بری و زحمت ما می داری
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
20
115
درود بریار امام زمان
یک دلسوخته انقلاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
12
113
همه آنچه گفتید و نوشتید که بیان قطره ای از دریای وجود این بزرگمرد تاریخ ایران وانقلاب بود یک طرف آن جمله گهربار معلم شهید انقلاب و پاره تن امام استاد بینظیر مطهری بزرگ هم یک طرف که فرمودند :در بین ما روحانیون نتنها کسیکه مجتهد سیاسی است آقای هاشمی است.
براستی حسادت جمعی که خودرا در برابر ایشان ضعیف میدانند از همین جمله استاد سرچشمه میگیرد.یادم هست در یکی از کلاسهای مدرسه همکلاسی داشتیم که از همه ما چندین پله جلو بود وبه بهترین وجه درسهارا میفهمید وبهترین جزوه را تنظیم میکرد و با وجود فقر خانوادگی به درجه بالایی از تحصیلات دست یافت و فرزندانشان نیز اکنون همگی پزشک ومهندس هستند.بچه هایی که در کلاس اهل درس نبودند از روی حسادت هرروز علیه ایشان توطئه ای میکردند و دفتروکتابش را پاره میکردند درست همانگونه که در کلاس انقلاب و کشور ما امروز با هاشمی میکنند ودانستم که حسد ریشه همه مفاسد است خداوند حسودان را از بیماری مهلک نجات دهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
10
142
هاشمی زنده است چون نهضت زنده است. (امام خمینی)
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
13
125
درود برهاشمی تاریخ ساز کاش به نظرات او توجه میشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
12
103
حیف که ما انسانها قدر نعمت را تازمانی که هست نمیدانیم. هاشمی یکی از نعمات بزرگ الهی است که باید قدرش را دانست و از وجودش استفاده کرد اما افسوس که تنگ نظران و حسودان بیشتر و بهتر از ما هاشمی میشناسند.
مهدی
|
Spain
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
14
100
خداوند 120 سال عمر با عزت به این بزگوار عنایت فرمایند ان شا الله
جعفری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
13
92
ای بزرگمرد تاریخ تورا خواهد ستود .شرمنده باد کسانیکه تو را چون بهشتی تخریبت میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
11
86
دوستش دارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
13
82
هاشمی نازنین، کاش قدر تو را می دانستیم
فرهنگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
13
75
نام این مرد بزرگ در تاریخ ایران پر آوازه تر از امیر کبیر باقی خواهد ماند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
9
72
ازخدا برای ایشان طول عمر با عزت وبرای دشمنان او وانقلاب و مردم ایران نابودی خواستاریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
7
79
هاشمی حافظه 80سال ملت و انقلاب و کوه صبر و خودداری و عقلانیت است که سالها بعد خیلیها خواهند فهمید
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
8
73
باسلام .هرچه بیشتر که به رفتار .کردار وعملکرد این ابرمرد تاریخ می نگرم .به عظمت حضرت امام خمینی پی می برم .خدا روح امام را شاد وهاشمی کبیر را تا انقلاب مهدی نگهدارد . انشاء الله
سامان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
3
17
برایاین بزرگ مرد تاریخ ایران سلامتی و طول عمر آرزو میکنیم. پاینده باشی امیرکبیر دوران
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
2
19
امیر کبیر زما ن انشاا... عمر شان پاینده و همیشه صحت وسلامت باشند
نصراله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
2
21
باسلام روح بلند امام خميني شاد كه فرمود نهضت زنده است تا هاشمي زنده است .
ناشناس
|
Spain
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
3
29
با آخرین خطبه نماز جمعه جاودانه شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
3
25
و خلاصه اینکه آقای هاشمی ناجی ایران عزیز و از ارکان حماسه انتخابات نود و دو
محمد جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
3
21
سلام ..یک آرزو دارم اینکه ایشان رو از نزدیک ببینم
ارش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
2
17
انشاالله سایه ات همیشه بالای سر ایران عزیز و دوستدارانت بمونه. تنها امیدمون بعد از خدا شما هستی هاشمی عزیز
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
3
19
سلام و درود بر کسی که افراطیون از بردن نامش هراس دارند
ستايش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
1
15
درود برسردار هميشه سرافراز سازندگي درووود...
كاش اين ملت پيش تر از اين به اين مسئله پي ميبردند...كاش .. هرچند باز هم دير نيست...
قدر آيينه بدانيم كه هست...
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
1
21
هاشمی=تعقل=امید=منطق=خارچشم بدخواهان
مهدی ش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
1
16
اول مرد سیاسی باخرد و منعطف درباره مصالح ملت و صبور ، واقعا در صبر اسطوره زمان است خداوند حفظش کند و ایت الله عزیز بدانند ملت شریف ایران عاشقانه می دانند حفظ نظام برایتان از اوجب واجبات است و سکوتتان را می فهمند و سلامتی و طول عمر برایتان ارزومندیم
محمد حسینی
|
Canada
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
1
16
هاشمی همه هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
1
16
حوادث انسان های بزرگ را متعالی و انسان های کوچک را متلاشی میکند . هاشمی همیشه متعالی است
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
2
20
درود بر امیرکبیر ثالث
بدخواهان بدانند نهضت زنده است تا هاشمی زنده است.

امیدوارم سایه این بزرگ مرد تاریخ همیشه بر ایران عزیز استوار بماند..
شبنو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
2
16
هاشمی یعنی انقلاب وانقلاب یعنی هاشمی ! مردی از تا ریخ این سرزمین ؛ مرد صلح .مردجنگ مرد سازندگی وزندگی بی تکلف باتعهد
زهرا
|
Netherlands
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
2
17
هاشمی شهید زنده انقلاب اسلامی ایران است. خداوند سلامتش بدارد.
حمیدبابایی از قم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
2
20
عشق منی هاشمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
2
14
خداوند ایشان را حفظ فرمایند که الحق و الانصاف مرد بزرگ زمان خویش است و قدرت درک مسائل و تجزیه و تحلیل بسیار قوی و مناسبی را در جهت منافع ملت دارند. هاشمی زنده است چون انقلاب زنده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
3
24
هاشمي مظلوتر از بهشتي
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
4
13
بله البته در مقابل شخصیت احمدی نژاد ایشون شخصیت بارز،سیاستمدار،فرهیخته و .... هستند
سید ابوالفضل موسوی صدیق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
3
17
بعنوان یک طلبه به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی افتخارمی کنم ومرید ایشان هستم،مدتهاست باخود فکرمی کنم علت این همه مخالفتها با آیه الله چیست ؟ سری درآن نهفته است امیداورم روزی علت این کینه ها وحقدها مشخص شود.خداوند تبارک وتعالی به معظم له عمر بابرکت عنایت فرماید.آمین
علی رجایی دشتستان بوشهر
|
Kazakhstan
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
3
17
درود برآیت ا... هاشمی رادمرد روزهای سخت انقلاب تاکنون
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
3
15
درود بر مردی که به وحدت و یکپارچگی این کشور و ملت می اندیشد و پای بند است ، سکوت او در مقابل هجمه ها نشانه وجود قلب پهناوری است که خدا به او داده است
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
7
14
خصوصیات بارز اقای هاشمی:
- مرد اول سیاست ایران است.
- کاملا آگاه به زمانه است. بهترین موقع به مردم بازگشت.
- قاطع است.
- آرام است.
ايراني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
3
16
درودبرسردارسازندگي. تاهاشمي هست نهضت امام زنده است.
فرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
3
13
ادمهای کوچک برای بزرگ نشون دادن خودشون، با ناجوانمردی به اقای هاشمی میتازند، اما او محبوبتر از گذشته میشود.
اسماعیل یاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
3
16
آقای هاشمی بحق فرزند خلف آن بزرگ مرد تاریخ است او دانشمندی با تدبیر و مردی برای تمام فصول اکنون مظلوم واقع شده اند به نظر بنده این از الطاف خفیه خداوند است تا محبوب قلوب شود
حجت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
2
8
محبوب ترين چهره سياسي من هاشمي قهرمان است
حیدر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
3
10
هاشمی با من چه کرده که تا کوچکترین مطلبی در رابطه با اومیخوانم اشک میریزم؟
یا شایدبایدبگویم دشمنان هاشمی چه کرده اند؟

خدایا برای ما نگهدارش
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
2
7
درود و سلام بر سردار سازندگی تنها رئیس جمهوری که سخنان گزاف و بیهوده بر زبان نیاورد که در مجامع بین الملی ملت ایران سرافکنده باشد بلکه با سخنان سنجیده همیشه ایران و ایرانی را در دنیا مطرح و قابل ارزش نمود و این افتخاری بزرگی بر ایشان و ملت هوشمند ایران اسلامی سایه افکنده خداوند ایشان را حفظ فرمایندچون ایشان نیمی از تنه انقلاب و کشور هستند
lمهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
2
3
قدر زر زرگر شناسد قدر گوهري گوهري ...هاشمي اسطوره اي است كه نامش در تاريخ جاودانه خواهد بود آرزو دارم براي يكبار ديگر هم كه شده صداي اين بزرگ مرد از تريبون نماز جمعه تهران طنين انداز دلهاي عاشقش بشود انشاالله
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
2
3
سلام و درودخداوندبربزرگ مردتاریخ معاصرکشورمان ایران عزیزاوشناسنامه تاریخ انقلاب اسلامی است (...وتعزمن تشاء..)حفظه الله
نظرات بینندگان