arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۱ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۳

شکست مذاکرات تشکیل دولت جدید عراق

در همین حال محمد الکربولی، از اعضای کمیته مذاکره کننده از ائتلاف گروه‌های ملی اعلام کرد که کمیته ائتلاف اتحاد ملی مسئول شکست مذاکرات میان طرفین بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس هیات ائتلاف گروه‌های ملی (اهل تسنن) اعلام کرد: مذاکرات با ائتلاف اتحاد ملی شیعیان درخصوص تشکیل دولت جدید عراق شکست خورده است.

به گزارش انتخاب به نقل ازپایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، سلمان الجمیلی، رئیس هیات ائتلاف گروه‌های ملی با تأکید بر شکست مذاکرات تشکیل دولت جدید عراق با ائتلاف اتحاد ملی اعلام کرد که علت شکست این مذاکرات این است که برخی از گروه‌های ائتلاف اتحاد ملی شیعیان اصرار دارند روش سابق دولت را ادامه دهند.

وی با بیان اینکه روش پیشین دولت باعث شد که عراق به وضعیت کنونی برسد و کاملاً فلج شود، افزود: برخی از گروه‌های ائتلاف اتحاد ملی (گروه‌های شیعه) هنوز واقعیت برخی از استان‌های عراق را درک نکرده‌اند و نمی‌خواهند روش جدیدی را در پیش بگیرند که ثبات و امنیت را به این استان‌ها بازگرداند.

در همین حال خالد المفرجی، از اعضای ائتلاف گروه‌های ملی اعلام کرد که این ائتلاف که شامل اکثریت فراکسیون‌های سنی پیروز در انتخابات پارلمانی عراق است تصمیم گرفته تا از مذاکرات برای تشکیل دولت حیدر العبادی، نخست وزیر مکلف عراق عقب‌نشینی کند چرا که ائتلاف اتحاد ملی با درخواست‌های آنها موافقت نکرده است. این در حالی است که یک منبع سیاسی آگاه اعلام کرد که هیاتی از ائتلاف گروه‌های ملی شنبه شب با رابرت بی‌. کرافت، سفیر آمریکا در عراق دیدار کرد تا وی را در جریان تحولات مذاکرات تشکیل دولت قرار دهد.

در همین حال محمد الکربولی، از اعضای کمیته مذاکره کننده از ائتلاف گروه‌های ملی اعلام کرد که کمیته ائتلاف اتحاد ملی مسئول شکست مذاکرات میان طرفین بوده است.

وی در بیانیه‌ای مطبوعاتی خاطرنشان کرد: تا زمانی که کمیته مذاکره کننده ائتلاف اتحاد ملی به حقوق ما و چهل درصد نمایندگی اهل تسنن و تمام نهادهای غیرنظامی و امنیتی آن رسیدگی نکند ائتلاف گروه‌های ملی به مذاکرات با ائتلاف اتحاد ملی ادامه نخواهد داد.

پیشتر حیدر العبادی فراکسیون‌های پارلمانی را ترغیب کرد تا هر چه سریعتر اسامی نامزدهای خود برای تصدی پست‌های وزارتی در دولت وی را ارائه دهند و دولت حیدر العبادی باید تا پیش از پایان یافتن مهلت داده شده بر اساس قانون اساسی در نهم ماه آتی میلادی تعیین شود.

دفتر العبادی در بیانیه‌ای تأکید کرد که تشکیل دولت در مدت زمانی مشخص شده بر اساس قانون اساسی پاسخی به گروه‌های تروریستی خواهد بود که تلاش می‌کنند روند سیاسی و دموکراسی در عراق را به شکست بکشانند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان