arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۲ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۳

وقتی مربی همزمان داور می‌شود!

در تمام مسابقات اعتراض‌های زیادی از سوی شرکت‌کنندگان به چشم می‌خورد و این مساله تا جایی پیش رفت که بعضی از شرکت‌کنندگان وقتی دستشان به عنوان برنده بالا نمی‌رفت با نشستن روی زمین و ترک نکردن آن اعتراض خود را اعلام می‌کردند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دنیای ورزش ایران اتفاق بی‌سابقه ندارد؛ آخرین و شاید عجیب‌ترین آن حضور همزمان مربیان کیک بوکسینگ در لباس داوری است!

به گزارش انتخاب مسابقات کیک ‌بوکسینگ WKA قهرمانی ایران انتخابی تیم ملی جهت اعزام به مسابقات جهانی 2014 ایتالیا در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان هفته گذشته در شهر بابل برگزار شد. در این رقابت‌ها علاوه بر این که استانداردهایی از قبیل اسکوربرد و رینگ مسابقه وجود نداشت، نبودن دوربین بازبینی باعث شد تا حاشیه‌های زیادی پیش بیاید؛ حاشیه‌هایی که در نهایت در روند اعلام برندگان تاثیرگذار بود.

روند برگزاری مسابقه

مسابقات از ساعت 8:30 روز چهارشنبه همراه با رژه شرکت‌کنندگان در حضور عکاسان و فیلمبرداران آغاز شد. در ادامه با اعلام اسامی در رده سنی کودکان و نوجوانان، بازیکنان روی تشک رفتند. مسابقات کیک‌ بوکسینگ در دو سبک فول و لایت برگزار می شود که در سبک فول شدت ضربات ملاک نیست ولی در سبک لایت شدت ضربات بسیار مهم است.

مسابقات کیک بوکسینگ بانوان در حال حاضر تنها در سبک لایت در ایران برگزار می‌شود و سبک فول فعلا برای بانوان وجود ندارد. یکی از مسائلی که در روند مسابقه به چشم آمد نحوه امتیازدهی داوران در طول بازی بود؛ به طوری که تماشاگران تا زمانی که دست برنده مسابقه بالا نمی‌رفت از روند امتیازدهی باخبر نمی‌شدند که این موضوع موجب آزار تماشاگران شده و از جذابیت مسابقه هم کاسته بود.

داوری مسابقات

به طور کلی سه داور کنار زمین حضور داشتند که با اعلام امتیازهایشان و جمع آنها از سوی داور وسط، در نهایت برنده بازی از سوی هیات داوران اعلام می‌شد. یکی از مسائلی که در این دوره از مسابقات به شدت مورد توجه قرار گرفته بود، شیوه قضاوت‌هایی بود که از چشم تماشاگر حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای پنهان نمی‌ماند. در این دور از مسابقات مربیانی حضور داشتند که همزمان در میان هیات داوران هم بودند! این مساله تا جایی پیش رفت که در بازی فینال یکی از داوران در کنار زمین حضور پیدا کرد و شاگردش را هدایت ‌می‌کرد و با توجه به نبودن هرگونه دوربین در زمین مسابقه توانست مدال طلا را برای شاگردش به ثبت برساند! با توجه به این وضعیت قطعا حضور یک مربی در هیات داوران می‌تواند این امتیاز را برای ورزشکار به ارمغان آورد که از هدایت این داور به عنوان مربی خود بهره‌مند شود.

در تمام مسابقات اعتراض‌های زیادی از سوی شرکت‌کنندگان به چشم می‌خورد و این مساله تا جایی پیش رفت که بعضی از شرکت‌کنندگان وقتی دستشان به عنوان برنده بالا نمی‌رفت با نشستن روی زمین و ترک نکردن آن اعتراض خود را اعلام می‌کردند اما براساس قانون مسابقات در فینال اجازه اعتراض از شرکت‌کنندگان گرفته شده است؛ به گونه‌ای که در بازی‌های فینال این دوره کشمکش فراوانی میان شرکت‌کنندگان و داوران پیش آمد و با توجه به نبودن هرگونه امکان تصویربرداری از روند مسابقه به طور کلی امکان هرگونه شکایت از شرکت‌کنندگان در بازی‌های فینال گرفته شده بود!

در مسابقات جهانی کیک بوکسینگ نحوه امتیازدهی مساله‌ای است که مورد توجه قرار دارد؛ به طوری که تماشاگران هم در طول بازی از نحوه امتیازدهی داوران مطلع می‌شوند و هم دوربین بازبینی مسابقات وجود دارد تا در صورت شکایت با بازبینی فیلم‌ها به شکایات رسیدگی شود اما در ایران این روال بسیار غیرحرفه‌ای صورت می‌گیرد؛ به طوری که برخی مربیان همزمان در هیات داوران هم حضور دارند و این مساله باعث به وجود آمدن مشکلات و شکایت‌های متعددی در روند این دوره از مسابقات شد به طوری که چندین بار در وزن‌های مختلف شخصی که بازنده اعلام شده بود با روی زمین نشستن و قبول نکردن رای داوران اعتراض خود را اعلام کرد و در نهایت تغییر رای به سوی شخص بازنده اتفاق افتاد.

آرزو مقدوری، میزبان مسابقات واز اعضای هیات داوران درباره روند برگزاری مسابقات به خبرنگار ایسنا گفت: سه تا چهار سال است که دیگر مسابقات در سطح فول برای خانم‌ها برگزار نمی‌شود که این خود جای سوال دارد. با توجه به این که بانوان ایران بسیار قوی در ورزش‌های رزمی ظاهر شدند اما بهای لازم و کافی به آ‌ها داده نمی‌شود.

به گفته وی با توجه به این که ضعف داوری در روند مسابقات کیک بوکسینگ بانوان و آقایان وجود دارد امسال در مسابقات آقایان هم شکایات و ناداوری‌های زیادی به وجود آمد که متاسفانه هیچ اقدام جدی دراین باره صورت نگرفته است.

او در ادامه درباره اعزام نفرات برتر به ایتالیا گفت: وقتی بانوان به کشورهای دیگر اعزام می‌شوند آقایان در میان آ‌نها داوری می‌کنند این در حالی است که آنها با پوشش اسلامی هستند و روند داوری‌ها به شکل خوبی پیش می‌رود.

مقدوری تاکید ‌کرد: با توجه به این که ورزش بانوان کاملا مغفول مانده و با کم‌لطفی‌های بسیاری روبه‌روست، مشکلات باید از بالا پیگیری شود. به گونه‌ای که یا جلوی برگزاری مسابقات با این روند گرفته شود و یا دیگر کسی میزبانی مسابقات را نپذیرد. از مسئولان می‌خواهم چند دقیقه دستکش بوکس دست کنند، دو روز غذا نخورند، برای این که بتوانند وزنشان را کم کنند. فقط کافی است چند دقیقه خود را جای ما نیز بگذارند و در نظر بگیرند کسی که برای بالا بردن پرچم ایران زحمت کشیده است، با این روند وقتی حق خود را ضایع شده می‌بیند، به چه حالی می‌افتد.

حال با توجه به این که ورزش بانوان در این سطح با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند و با چنین روند داوری برگزار می‌شود آیا مسئولان چاره‌ای برای این وضعیت می‌اندیشند و با توجه به روند برگزاری این مسابقات آیا فدراسیون ورزش‌های رزمی به شکایات فراوانی که در این دوره از مسابقات وجود داشته رسیدگی می‌کند و آیا رسیدگی به این شکایات منجر به تغییر روند برگزاری مسابقات خواهد شد؟

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان