arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۰۸۱
تعداد نظرات: ۱۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۳
تحلیل نشریه «دیپلمات» از نتایج مهمترین جنگ صفویان و عثمانی ها،

این جنگ چالدران است که خاورمیانه امروز را شکل داده است/اگر صفویان شکست نخورده بودند، ایران وجود نداشت

شکست صفویان در چالدران مانع برپایی امپراتوری وسیعی در خاورمیانه شد، چراکه آنها نتوانستند کنترل شرق ترکیه و عراق را بدست بگیرند. این رویداد منجر به شکل گیری مرزهای امروزی بین ایران، ترکیه و عراق شد و نهایتا منتهی به آن شد که اکثریت منطقه چه اعراب و چه کردها سنی بمانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشریه دیپلمات در مقاله ای تحت عنوان «نبرد قرن شانزدهم میلادی خاورمیانه امروزی را شکل داد» نوشت: چالدران امروز شهری است کوچک و ساکت در شمال غربی ایران در نزدیکی مرز ترکیه. اکنون نزدیک به پنج قرن از آن واقعه در روز 23 اگوست 1514 گذشته است ولی همچنان دشت چالدران زیر سنگینی مردان اسب سوار ناله می کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، جنگ چالدران یکی از مهمترین جنگ های تاریخ خاورمیانه است. این واقعه یک پاورقی شناخته نشده در تاریخ نیست بلکه نبردی با اهمیت فراوان است که نتایج آن همچنان در خاورمیانه مدرن مشاهده می شود. با تعیین مرزهای امپراطوری صفوی و امپراطوری عثمانی، نبرد چالدران خاورمیانه مدرن را شکل داد.

در اوایل قرن 16، دو امپراتوری برای شرق ترکیه و هلال حاصلخیز(عراق و سوریه بزرگ) رقابت می کردند. یکی از این ها، امپراطوری عثمانی در غرب ترکیه و قسطنطنیه بود. درحالیکه گروه حاکم ترک بود، اکثر ساکنان مسیحیان بالکان بودند. امپراتوری دیگر حاصل دوران جدید بود که امپراتوری صفوی نام داشت.

امپراتوری صفوی توسط شاه اسماعیل رهبر صوفیان شیعه صفوی که ترکیبی از نژاد کرد،فارس و ترک بودند پایه گذاری شد. این امپراتوری با مجموعه ای از فتوحات در آذربایجان و شمال غربی ایران کار خود را آغاز کرد. نه سال بعد، شاه اسماعیل تمام فلات ایران و بغداد را تصرف کرد.

توسعه ناگهانی امپراتوری صفوی تهدید جدی برای امپراتوری عثمانی به شمار می آمد. صفوی ها در ادامه فعالیت های خود، امپراتوری عثمانی را با تبلیغ شیعه در میان قبال ترک شرق ترکیه بی ثبات کردند.

پس از این رویدادها، سلطان سلیم امپراتور عثمانی تصمیم به مقابله با صفویان گرفت و  قبال ترک شرق ترکیه را سرکوب کرده و به چالدران رسید، محلی که صفوی ها و عثمانی ها در 23 اگوست 1514 بایکدیگر مبارزه کردند.

این نبرد با کمک تکنولوژی توپ آتش به نفع عثمانی به پایان رسید. پیروزی آنها موجب استحکام حکومت عثمانی بر شرق ترکیه و عمده ی کردستان و عراق شد.

صفویان که به شدت به سواره نظام و استفاده ی حداقلی از توپ خانه متکی بودند از شکست خود شوکه شدند.  نبرد چالدران تاثیر بزرگی بر شکل گیری خاورمیانه مدرن گذاشت. مهمترین میراث نبرد چالدران را می توان شکل گیری کشور  دولت - ملت شیعه در فلات ایران دانست.

شکست صفویان در چالدران مانع برپایی امپراتوری وسیعی در خاورمیانه شد، چراکه آنها نتوانستند کنترل شرق ترکیه و عراق را بدست بگیرند. این رویداد منجر به شکل گیری مرزهای امروزی بین ایران، ترکیه و عراق شد و نهایتا منتهی به آن شد که اکثریت منطقه چه اعراب و چه کردها  سنی بمانند.

بسیاری از مورخان بر این عقیده اند که کوچک ماندن این امپراتوری اتفاق خوبی بود چراکه در غیراین صورت به فتوحات بیشتری ادامه می داد و نهایتا به فرو می پاشید.

وجود امپراتوری تقریبا کوچک صفوی در مقابل مغول و عثمانی  منجر به ثتبیت منطقه ای شد که پیش از آن چند صدسال بی ثباتی سیاسی را تجربه کرده بود.

در نتیجه، ایران امروز انسجام بسیاری بیشتری نسبت به سایر همسایگان خود دارد که بسیاری از آنها  به طور غیرمستقیم توسط عثمانی اداره می شد. در کنار این رویداد، نبرد چالدران باعث شد که شیعه در داخل مرزهای صفوی بماند. پس از این اتفاقات، ایران شیعه توسط دریایی از اهل سنت احاطه شد.

بنابر عقیده ی مورخان، وجود شیعه باعث شد که این امپراتوری در درون عثمانی هضم نشود. ایران، آذربایجان، بحرین، شرق عراق و غرب و مرکز افغانستان از جمله مناطق و سرزمین هایی است که در دست صفویان یا تحت نفوذ آنان بود. این مناطق کاملا توسط مناطق سنی نشین احاطه شده اند.

بنابراین، نبرد چالدران مسئول آن است که اکثریت جمعیت شیعه در منطقه امروز «کجا» و «چگونه» قرار گرفته اند. از سوی دیگر، نبرد چالدران  به دگرگونی امپراتوری عثمانی و تسلط آن بر سرزمین های عرب منجر شد. عثمانی ها با الحاق کردستان و عراق به خود از شرق خود اطمینان حاصل کردند و سپس این توانایی را پیدا کردند به غرب چرخیده  و مصر و شام را در سال 1517 تصرف کنند.

تنها طی چندین سال، عثمانی جمعیت مسلمان عرب را به خود ملحق کردند که شمار آن ها بسیار بیشتر از ترک های حاکم و مسیحیان حاضر در امپراتوری می شد. بنابراین اکثریت اعراب استقلال خود را در مقابل عثمانی ها از دست دادند که نتیجه ی مستقیم یا غیرمستقیم جنگ چالدران بود.

بعلاوه، امپراتوری عثمانی  ارتودکس تر و سنتی تر شد، در نتیجه توانایی اش در جهت هضم فرهنگ و علوم اروپا کاهش یافت. امروز درحالیکه به پانصدمین سالگرد این نبرد تاریخی نزدیک می شویم،  باید نتایج آن و چگونگی خلق خاورمیانه مدرن را بررسی کنیم.

زمانیکه به اختلافات قبیله ای، قومی و مذهبی که خاورمیانه را تشکیل داده نگاه می کنیم و شکل گیری موفق کشورهای ایران و ترکیه را شاهد هستیم،  دقیقا با نتایج نبرد چالدران مواجه هستیم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱۱
در انتظار بررسی: ۸۶
غیر قابل انتشار: ۶۹
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
147
258
ما که نفهمیدیم چی میگه
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
سلام
ارزیابی نویسنده کاملا درسته.
هر پدیده در عالم سیاست ریشه های قدیمی تر دارد. اخیراً پژوهش های جدیدی با عنوان کد و ژنوم ژئوپلیتیک توسط تیم دکتر محسن خلیلی در مورد همسایگان ایران انجام شده که به صورت کاملا علمی این ریشه ها را شکافته و از دل آنها پدیده های جدید را بررسی نموده است.
هادي ابراهيمي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
منظورش اين است كه ثبات ايران امروز به عنوان يك كشور و يك ملت بسيار بسيار مديون سلسله اي به نام صفويه است. اگر كمي دقت كنيم آثار صفويان را دور و بر خود مي بينيم. مثلا حرم حضرت امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و ... اينها كه عامل مهمي در حفظ مليت و وحدت ايرانيان هستند، در زمان صفويه به اوج شكوفايي رسيدند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
برای اینکه متوجه نشدی بهت میگم فقط این را همیشه تو ذهنت داشته باش که تو تاریخ ایران میشه به هخامنشیان و صفویه افتخار کرد!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
به نظر میاد بازم عثمانی ها با وارونه کردن تاریخ به دنبال تثبیت وضعیت خود هستند! جنگ چالدران به دنبال زیاده خواهی های عثمانی در گسترش به شرق اتفاق افتاد نه گسترش صفویان به غرب! اینها می خواهند بگویند کردها و عربها اصالتاً به امپراتوری عثمانی وابسته هستند تا موجب همبستگی بین کردها و عربهای ترکیه با دولت امروزی ترکیه شوند. آنها می خواهند منکر اشغال عتبات عالیات و مناطق کردنشین و دیلمی نشین توسط عثمانی ها در دوران قدرت عصثمانی و ضعف ایران شوند که شاهان صفوی به دنبال جبران آن بودند ولی به امید خدا به هدفشان نمی رسند و این مناطق هویت خود را حفظ کرده اند. هنوز هم فرزندان خلف داعشی نئوعثمانی ها شیعیان عراق را رافضی های صفوی می خوانند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
126
188
نویسنده این متن از تاریخ ایران خبری ندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
96
56
آفرین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
86
185
یعنی شکست در جنگ رودر رو منجر به ثبات کشور بازنده جنگ می شود؟
بهتر است به این نویسنده جایزه نوبل تحلیل سیاسی داد
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
این فقط یک شکست بود زیرا اهداف کلی این نبرد برای عثمانی تسخیر ایران نبود و اگر بود حق با شما میشد ولی این شکست فقط مرزها رو تثبیت کرد و دست ایران رو از شرق ترکیه کوتاه کرد
ناشناس
| Belgium |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
کاملا درست میگه اگه نگاه کنی روسیه اون همه فتوحات داشت اخرش از بین رفت چون خیلی بزرگ شده بود ایران هم اگه خیلی بزرگ میشد ممکن بود به شکل بسیار فجیع تری سالهای بعدش از هم بریزه
پدرام خیاوی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
خوب دقت کنی به متن حتما متوجه میشی آقای نوبل
م
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
بله اگر مطلب را دقیقتر بنگریم توضیح داده که در صورت پیروزی آن، وسعت امپراطوری به حدی گسترش می یافت که با اون سیستم قادر به اداره آن نبود و از درون مضمحل میشد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
علوم سیاسی نوبل نداره
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
19
160
جنگ چالدران در زمان شاه اسماعیل بود. در جنگ بعدی به سرداری شاه عباس مجددا عثمانی شکست خورد و فتوحات متصرفه قبلی خود رو از دست داد. پس چرا از این جنگ و اثر اون در جغرافیای سیاسی کنونی نام نمیبرید؟
پاسخ ها
کاوه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
آقا رضا عجب تاریخ زیبایی ساختی. شاه عباس به عثمانی حمله کرد و همه سرزمینهایی را که از دست داده بود، پس گرفت؟!!!! کاش اینطور میشد ولی به نظرم این قصه ای که داری تعریف می کنی مربوط به فیلم دروغین سیصد باشد که در آن به شکل ناجوانمردانه ای قلب حقیقت صورت گرفته. بر اساس تاریخ و برای مزید اطلاعت خشایارشاه هنگاه حمله به اسپارت ها در یک تنگه گیر افتاد و از بالای تنگه بر سر او و سپاهینش سنگ و قلوه سنگ ریختند و او به ناچار عقب نشینی کرد اما چهل روز پس از این واقعه با رفع این مانع حمله اش را به یونان ادامه داد و پدر و مادر و جد و ایاد اسپارت ها رو در آورد. این فیلم مسخره و دروغ، قسمت اولش را به تصویر کشیده آنهم بر مبنای یک سناریوی احمقانه اما نهایت قصه را نگفته.
به هر حال دوست عزیز شاه عباس پس از چالدران به عثمانی حمله نکرده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
چون مدت زمان کمی دست ایران ماند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
چرا چاخان می بافی. عثمانی ها تبریز را هم گرفتند و شاه اسماعیل فراری شد. بعد از آن جنگ دیگری صورت نگرفت. عثمانی ها از تبریز عقب نشینی کردند و مرزهای فعلی میان دو کشور از همان زمان ماند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
آقای کاوه سوپر دانا برو بجای فیلم سیصد یک مقداری کتاب مطالعه کن. یا اگر حوصله نداری از همین ویکی پدیا مطالعه کن ببین تاریخ چی میگه. شما خودت معلومه بدجور تحت جو سریال درجه 3 حریم سلطان قرار گرفته ای. شما مردم انقدر تحت تاثیر این سریال سر ا پا دروغ و تحریف جو زده شدید که کم کم فکر کنم بگید ما ایرانی نیستیم و عثمانی هستیم. به خودتون بیائید. دوره عثمانیها فقط در زمان سلیمان قدری میتوان گفت که فتح و فتوحات داشته است که براش فیلم ساختن و خودشون را هم دارند براش میکشند. هیف این همه کارگردان داریم و تاریخ دان و متخصص کسی نمیاد یک فیلم درست و حسابی از تاریخ این کشور بسازه تا ببنید چه مفاخری تو این سرزمین بودند و نه تنها در ترکیه کل خاور میانه را بگردید یک همچین چیزی پیدا نمیکنید. بله رضا داره درست میگه شاه عباس انتقام سختی از عثمانیها گرفت و بعد از آن هم نادر شاه چندین بار آنها را در جنگ شکست داد. همیشه این را بخاطر داشته باشید تمام کشورهای منطقه به ایران، تاریخ ، ادبیات، و ثروتهای طبیعی این کشور بی همتا حسادت ورزیده اند و اینرا به وضوح میتوان در سریالها و برنامهها و حتی برخورد مردمانشان دید. حیف که نه مردم خودمان ، نه هنرمندان و نه مسئولین قدر اینها را نمیدانند و سعی نمیکنند تا از آن تمام قد دفاع کنند. صد افسوس که ما با استفاده درست از تاریخ و فرهنگ اصیل ایرانی هیچگاه به همین راحتی دچار تزلزل فرهنگی و تاریخی نخواهیم شد. این ضعف ما است که مردممان اینگونه ضعیف شده اند و خود را در مقابل اینها ضعیف میشمارند. به خود بیائید شما ایرانی هستید. ترکها انقدر ادبیات بی پشتوانهای دارند که حتی مولوی را هم مال خود میدانند در حالی که ما حتی اگر مولوی را هم ترک در نظر بگیریم آنقدر مفاخر ادبی داریم که اشعار آنها را اگر روی زمین بنویسیم کل استانبول پر میشود از اشعار فارسی. یک فردوسی برای کل ترکیه و مفاخر آن بس است.
سینا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
جنگ اول در زمان شاه اسماعیل بود که باعث شد مناطق غربی ایران که شامل تمامی دیاربکر بود برای همیشه از ایران جدا شود.جنگ دوم در زمان پسر شاه اسماعیل یعنی شاه طهماسب رخ داد که تا اشغال تبریز هم کشیده شد که بعد تخلیه شد.در زمان شاه عباس جنگ هایی در گرفت که به بزرگی و وحشتناکی 2 جنگ قبلی نبود و تا حدودی به تثبیت مرزهای فعلی ایران و ترکیه منجر شد.اما دوستان به این نکته توجه ندارند که مناطق وسیعی از غرب ایران که تقریبا بزرگتر از کل اذربایجان ما بود برای همیشه جدا شد.
کاوه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
23
74
عجب تحلیل عجیب و غریبی بود. به این جمله توجه کنید:
امپراتوری عثمانی ارتودکس تر و سنتی تر شد، در نتیجه توانایی اش در جهت هضم فرهنگ و علوم اروپا کاهش یافت. به نظرم صغرا و کبرایش غلط است.
جنگ چالدران در تاریخ اتفاق افتاده و ایران هم بازنده این جنگ بود اما بقیه اش گمانه زنی تحلیلگر است و به نظر من اصلا منطقی نیست.
پاسخ ها
کارشناس تاریخ
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
تحلیل صحیح است شما متوجه نشدید دقت کن: ارتدکس یکی از شاخه های مسیحیت است که در شرق اروپا و شبه جزیره بالکان و سرزمین های هم مرز روسیه مذهب رسمی بود بعد از سلطان سلیم در زمان پیشروی های عثمانی در زمان سلیمان ، عثمانی ها توانستند از یک طرف سرزمین ها ارتدکس مذهب و از طرف دیگر سرزمین های سنی مذهب عراق ، شام و مصر به متصرفات خود اضافه کنند و منظور نویسنده این است که بعد از چالدران و تمرکز عثمانی به سرزمین های دیگر اداره سرزمین های ارتدکس مذهب و سنی مذهب در داخل اعثمانی افزایش یافت.البته تیتر با متن هماهنگ نیست باد می نوشت "گر صفویه در چالدران شکست نمی خورد ایران با جفرافیای امروزی وجود نداشت و امروز بسیاری نواحی ترک نشین عثمانی از آن ایران بود."
کاوه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
اقای کارشناس عزیز
من دارم راجع به ارتباط ارتودوکس تر شدن و ارتباط مستقیمش با هضم فرهنگ اروپا حرف می زنم. اگر عثمانی مسلمان، ارتدوکس تر میشد که فرهنگ اروپا را به مراتب بهتر هضم می نمود. اینطور نیست؟ جملاتی که شما ردیف کرده اید هیچ ارتباطی با اشکال من ندارد. ضمنا آنطور که شما فهمیده اید نیستو نویسنده میگوید انسجام امروز ایران به دلیل شکست چالدران است!!! و اگر ایران در چالدران شکست نمیخورد، انسجام امروزش را نمیداشت و چه بسا چنین ایرانی ( و بطریق اولی ایران بزرگتر و قدرتمندتری) وجود نمی داشت و ایران گرفتار مصائبی نظیر آنچه امروز کشورهای خاورمیانه به آن مبتلایند، می شد. به نظرم تشما اول تحلیل را به له خود تغییر دادی و سپس از نظر خودت دفاع کردی. به هر صورت من نشریه دیپلمات را نمی شناسم. اگر نشریه خارجی باشد، احنمال ترجمه غلط و ذبیح اللهی وار!!! وجود دارد . در غیر این صورت تحلیلش فقط نظر شخصی اش می باشد. بنا بر این اینگونه به نظر می آید که ظاهرا آن که متوجه نشده، حضرتعالی باشی.!! با احترام
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
110
36
واقعا شما کتاب تاريخ رو نمي خونيد يا يه جاهاييشو ورق مي زنيد مي ريد جلو، مگه دوره صفويه ايراني بوده؟!

انقدر تاريخ رو منحرف نکنيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
پرسیده اید: مگه دوره صفویه ایرانی بوده؟ پس چی بوده؟ یعنی صفویه یکی از سلسله های ایران نبوده؟
یک ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
عزیز دل تبلیغات جدایی طلب ها خیلی روی شما اثر گذاشته.
تاریخ ایران از سلسله های حکومتی ترک و فارس و لر و... تشکیل میشه که در این محدوده جغرافیایی حکومت کردند.
دلیل نمی شه چون ترکی صحبت می کردند شما استدلال کنی ایرانی نیستند. من فارس به صفویان ترک به عنوان یک برهه درخشان از تاریخ کشورم افتخار می کنم.
من
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
مثل اينكه حالت خوب نيست علي آقا پس چي بوده...
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
صفویه ترک هایی بودن که خودشون رو برتر از دیگر اقوام ایرانی میدونستن و فارسها رو تاجیک خطاب میکردن ولی منشاء خدمات و مباهاتی هم برای تاریخ ما بودن. به هر صورت در دوره صفوی حکومت ایران یکپارچه بود. قدرتمندترین پادشاهان صفوی هم شاه اسماعیل اول شاه طهماسب و شاه عباس اول بودند که بعد از شاه عباس اول دوران افول صفویه آغاز میشه آخرینشون هم شاه سلطان حسین بود. شما را دعوت میکنم به خواندن کتاب سه جلدی «زندگانی شاه عباس اول» نوشته «نصرالله فلسفی»
آراز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
دوست عزیز اگه منظورت اینه که چون صفویه ترک بودن پس ایرانی نبودن باید بگم که اصلا اینگونه نیس. حدود 10 سلسله در ایران پایتختشون تبریز بوده و در میان پایتخت‌های ایران در طول تاریخ، دوران پایتختی تبریز بیش از هر شهر دیگری بوده‌است. کمی با مطالعه اظهار نظر کنیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
در مورد اینکه صفویان ترک بوده اند تردید جدی وجود دارد.آنچه مشخص است اینست ک آنها تلاش میکردند جد خود را به پیامبر اسلام برسانند و ادعای سیادت داشتند.هم چنین برخی از مورخان معتقدند صفویان کرد بوده اند
متین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
در تایید نظر این دوستمون این مطلب رو از ویکی پدیای فارسی نقل می کنم:
شیخ صفی‌الدین اردبیلی (۷۱۳ - ۶۳۱ خورشیدی برابر ۷۳۵ - ۶۵۰ قمری) نیای بزرگ دودمان صفویان از سادات بومی اردبیلایران است و نیز هشتمین نسل از تبار فیروزشاه زرین‌کلاه بود. فیروزشاه نیز از سادات بومی کردستان ایران بود.[۱] که در منطقه مغان نشیمن گرفته بود. زبان مادری شیخ صفی‌الدین زبان آذری بود[۲][۳] و اشعاری به این زبان ایرانی در کتاب صفوةالصفا و سلسلةالنسب سروده‌است.[۴]

دودمان صفوی نام خویش را از وی گرفته بودند. او پایه‌گذار خانقاه صفوی در اردبیل بود که با گذشت زمان پیروان بسیاری را به دست آورد پدر و اجداد وی در قریه کلخوران اردبیل زراعت داشتند و پیشینیان آنها از قریه رنگین گیلان به اسفرنجان در حدود اردبیل آمده بودند.
ناشناس
| United States |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
من فقط میخوام بدونم ترک های عثمانی قبل از اینکه وارد ترکیه بشن کجا زندگی میکردن به خاطر اینکه در ترکیه مسیحی ها یونانی و رومی و کردا زندگی میکردن من جایی خوندم زمان ساسانیان خیلی سعی کردن وارد منطقه بشن ولی نتونستن با سقوط ایران توسط تازی ها تونستن وارد خاور میانه بشن
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
1
57
باسلام گویا این نشریه تاریخ جنگ های امپراطوری عثمانی با دولت صفوی را نادیده گرفته .جنگ چالداران اولین نبرد دو دولت هست وپس از آن جنگها و معاهدات بسیاری بین دو امپراطوری رخ داده که تغییرات و تاثیرات بیشتری بر مرزهای دوکشور داشته اند در ضمن خاور میانه باشکل فعلی برآیند فروپاشی امپراطوری عثمانی پس از جنگ جهانی اول و قرار داد معروف سایکس پیکو مابین دولتین انگلستان و فرانسه می باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
20
68
این تحلیل که اگر شاه اسماعیل جنگ رو میبرد به فتوحات ادامه میداد، درست نیست. شاه اسماعیل نهایتا تمام کردستان و مناطق شیعه ی امروز عراق زو میخواست. هیچوقت به سمت بیابون های عرب نمی رفت. خداوند سلیم عثمانی رو لعنت کنه که باعث 500 سال بدبختی کشیدن کرد ها و وضعیت امروز عراق شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
34
66
کلا از هر چیزی بگذریم
این ترکیه هم برای خودش دکان وا کرده
یه حکومت جنگ طلب وحشی مثل عثمانی را قداست بهش داده است
این دوست تاریخدان مون از پیروزی های ایران بگه
این ترکیه هنوز عقده ی اون شکست ها رو داره
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
13
83
جنگ میهنی چالداران بزرگترین جنگ پارتیزانی ایرانه باوجودیکه ایران به دلیل کمی نفرات ونداشتن توپ شکست خوردولی ازجان گذشتگی وبی باکی ایرانیان دراین جنگ انقدر وحشت عظیمی دردل عثمانی ها ایجاد کرد که تا قرنها بعد هروقت می خواستند به ایران حمله کنند باارتش تادندان مسلح وباترس واحتیاط بسیار زیاد وارد فلات ایران می شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
درکتاب شاهکارهای ایرانیان در چالدران ویونان به رشادتهای ایرانیان بوِیژه کردها ولرها درجنگ با عمانی اشاره شده است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
ناشناس 11:31 با شما موافقم
ایران باهمین رشادت ها تا حالا دوام آورده و خیلی خوبه که قبل از قومیت به ملیت ایرانی خودمون فکر کنیم و بازهم کرد و لر و ترک و فارس و عرب و... با هم باشیم
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
نظرت کاملا متینه آقا فرهاد
یکی از تاریخ نویسان و شاهدان اون جنگ میگه اگه ایران توپ داشت با وجودیکه تعدادشون یک سوم جمعیت ارتش عثمانی بود ولی قطعاً پیروز جنگ چالدران ایران می بود.
فرهاد
| Germany |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
تا جنگ چالداران سرباز ایرانی دون شان خود می دانست که از راه دور و به ضرب گلوله ی تفنگ دشمن را از پا در بیاورد. سرباز ایرانی از ته دل اعتقاد داشت که در جنگ باید مردانه و با شمشیر نفر در مقابل نفر بجنگد. همین طرز تفکر در میان سرداران هم بود و از توپ استفاده نمی کردند.
پس از جنگ چالدران بود که تفکر جنگ در میان ایرانیان هم تغییر کرد.
etemad
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
19
12
یکی از تحلیل های منطقیست که تا حالا خواندم. ریشه اختلافات امروز به اختلافات و شکست و پیروزی های است که این مرزبوم به خود دیده است. ریشه یابی و دادن حالت تعادل به آن می تواند استحکامات و وفاق را بیش از این کند
شمسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
33
5
در این زمان روسیه پشت ایران را خالی کرد و در عاقبت عربستان و مصرو عراق که در دست عثمانی بود در اثر بیلیاقتی سلیم دوم و در جنگ جهانی اول با دسیسه انگلیسها عربستان و عراق و مصر از عثمانی جدار و دولت عثمانی متلاش شد ودر عربستان به کمک انگلیها و ابن تیمیه وهابیون سر کار امدند و در عرق فیصل به پادشاهی و در مصر هم پادشاهی و بطور کلی امپراتری متلاش شد و و ترکیه قبل از انقلاب کشوری بود که بسیار ضعیف و هر انچه تلاش میکند تا به اتحادیه اروپا وارد شود گر چه وارد است اما مشکل دارد و ایران کشوری است با وجود جدا شدن افغانستان و دیگر کشورها بعد از انقلاب با سیاستهای اسلامی گرچه روسیه متلاشی شده در 1990 ان 15 کشور جدا شده را مجدا ارام نمیگذارد و عامل بیشتر این جنگها و تصرفات شمال دریایخزر را روسیه مسبب ان است و تفرقه بیانداز حکومت کن انگلیس و امریکا که در 1492 با افراد ی همچوم جنیتکاران دزدان وافرد خلافکار کشف شد ای کاش امریکا هر گز کشف نمیشد تمام درگیریها از انگلیس روسیه امریکاست که اسرائیل امریکای کوچک را در خاور میانه جا دادند و گر نه اواره اسرایئل را در کنگو میخواستند جا بدهند تفرقه بیاندار منافع ملی را تامین کن
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
22
92
چالدران شهریست نباید بی وضو وارد شد
(علامه جعفری)
یاشاسین چالدران
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
60
31
تا حدود زیادی درست میگه. جنگ چالدران صفویه را به زانو درآورد. تاریخ را هم که درست بخوانیم متوجه می شویم قصد شاه اسماعیل فتح سرزمین هایی از عثمانی بود و خوش باورانه قصد جهاد و گسترش مذهب تشیع را داشت. ظاهرا هنوز متوجه میزان واقعی قدرت عثمانی نشده بودند.
پاسخ ها
سارا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
دوست عزيز من رشته م تارخ و پايان نامه م صفويه ست .انقدر راحت و بدون مدرك تحليل نكنيد چالدران جلو پيشروي ايران رو گرفت ولي شاه عباس چنان شكستهايي به عثمانيها و ازبكها و پرتغاليها وارد كرد كه تاريخ فراموش نميكنه قابل توجه شما شاه عباس كبير بزرگترين امپراتور ايران دوره اسلاميه شما رو ارجاع ميدم به كتاب سفرنامه شاردن
سینا
|
United States
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
7
21
به دور از تعصبات ملی گرایانه تحلیل جالبی بود واگر به تاریخ خوب بنگریم تمامی کشورها و امپراتوری هایی که از لحاظ جغرافیایی گسترش پیدا کردند در نهایت اگر هم باقی ماندند در حدود مرزهای اولیه محصور شدند ازجمله امپراتوری های ساسانی و رومی و یونانی و مغول و عثمانی و ناپلئون و اطریش و.....
یوسف از رشت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
18
27
ها ها ها این چه مورخی است.خنده داره!!!!!!!!!!!!!!!!!
مازیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
15
69
اولا که سلطان سلیم در این جنگ متجاوز بود و شاه اسماعیل مدافع، صفویان قصد کشور گشایی نداشتند و فعالیتشون به فلات ایران محدود بود کما اینکه این ترکهای عثمانی بودند که تبلیغات منفی علیه صفویان راه انداختند و صفویان حداقل در آن برهه برای عثمانی ها بی آزار بودند
دوما چالدران تنها یکی از چندین و چند جنگ ایران و عثمانی بود و شکست خوردن صفویان در این جنگ تنها نقطه ی شروعی برای سلسله جنگهای صفویان با عثمانی ها بود و چند سال بعد شاه عباس کبیر در جنگ های بغداد و تبریز تمامی مناطق از دست رفته در چالدران را به ایران برمیگرداند پس خیلی کوته نگریه که بخوایم چالدران رو تا این حد سرنوشت ساز بدونیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
ياشاسين شاه عباس
ودلاوران جنگ چالدران
سارا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
آفرين .درود بر شاه اسماعيل كه در سن 38 سالگي از غصه و غيرت شكست چالداران فوت كرد و درود بر تمام شهداي چالدران و در نهايت درود بر شاه عباس كبير كه دوره اي طلايي در تاريخ ايران رقم زد كه به آن ميبالم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
17
35
تحلیل خوبی بود مذهب تشیع باعث انسجام ایران و جدای آن از اعراب و ترکان عثمانی شد و همین تمامیت ارضی ایران را تضمین کرد
afshin
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
6
31
شکل گیری موفق کشورهای ایران و ترکیه را شاهد هستیم؟ یعنی بعد این جنگ ایران تشکیل شده؟
هه فکر کردن آمریکاست که بی تمدن دیمی به وجود اومده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
ولی از بعد از حمله اعراب کشور بیشتر حالت ملوک الطوایفی داشته تا زمان صفویه که دوباره ایران یک کشور متحد شده
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
12
37
نیوسنده این متن یک مغالطه آشکار انجام داده وبدون در نظر گرفتن پارامترهای مختلف، اومده به طور کلی یک پیش بینی ای انجام داده که هیچ دلیلی مبنی بر حتمی بودن وقوع این مساله نیست. مهمترین دلیل برای رد ادعای نویسنده مبنی بر اینکه اگر صفویان در این جنگ پیروز می شدند سایر مناطق را هم می گرفتند این است که اتفاقا صفویان به همان دلیلی که در چالدران شکست خوردند - یعنی عدم بهره گیری از سلاح های بروز و کارامد جنگی - مسلما در جبهه های دیگر هم با شکست مواجه می شدند. چرا که در آن صورت، امپراتوری عثمانی به قصد انتقام هم که شده به مقابله با صفویان می پرداخت. از طرفی، دلیل عدم عاستفاده امپراتوری صفوی در توپ و سلاح های کارآمد آن دوره، عدم آشنایی آنها با این سلاح ها نبود. بلکه به خاطر ایدئولوژی دینی خاصشان که استفاده از این سلاح ها را خلاف دین می دانستند از انجام این کار سر باز می زدند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
50
44
ایران سرزمین حیدر کرار است؛ سوسمارها نزدیک شوند توسط شیر له خواهند شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
ایران سرزمین فرزندان کورش است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
15
51
ایران یه فرهنگه یه نوع تفکر تکامل یافته ربطی به فتوحات نداره که اگر هزار قوم مهاجم دیگه هم تاخت وتاز کنن مثل ققنوس دوباره سر بر میکشه مقایسه ایران با هر کشوری کاری غلطه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
درود بر تو. بهترین نظری که بعد از مدتها خواندم.
سارا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
آفرين تمدن ايران عينه ققنوسه
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
2
16
این تحلیل باز هم به نقش بسیار مهم ایران در تحولات حال و آینده منطقه تاکید داره و اینکه تحولات سیاسی، نظامی و اجتماعی ایران بر تمام کشورهای منطقه خاورمیانه تاثیرگذار هست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
9
27
چه توجیه ناشیانه ای! چرا همزمان به جنگ های صلیبی و جنگ بین عثمانی و غربی ها پرداخته نشده که حکومت صفوی با تضعیف عثمانی مانع از پیشروی مسلمانان به سمت غرب و غلبه اروپایی ها بر امپراطوری عثمانی شد؟
تورک اوغلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
22
36
قوام دوام و شاکله ارتش صفویه ترکان سلحشور بودند به نام قزلباش
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
قوام و دوام قزلباش ها را در مقابل افغان ها دیدیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
5
33
باز این روزنامه نگارهای کم اطلاع غربی یک مطلب جدید به گوششون خورده شروع کردند آسمون ریسمون.اگر محمد خوارزمشاه جلوی مغول را گرفته بود.
اگر نادر خونریزی معده نداشت و مزاجش تند نمی شد،اگر شاه سلطان حسین درست می جنگید، اگر آقامحمدخان قاجار کشته نمی شد.اگر 28 مرداد نمی شد.تاریخ ایران پر از اگر است.پس میشه ده تا اگر دیگر هم آورد. بیخودی از مقاله نویسی یک ژورنالیست کم اطلاع غربی ذوق زده نشوید.
خدا روح همه ی شهدای ایران از جمله شهدای چالدران را غرق رحمت کند.
سعید
|
Germany
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
7
24
اصولآ بسیار احمقانه بوده که دوملت مسلمان و پر قدرت منطقه زمانی به جان هم افتاده بودند که امپریالسیتهای تازه نفس اروپائی (انگلیس, فرانسه, آلمان و روسیه) که در اروپا سر بر آورده بودند, در فکر تار و مار کردن امپراطوری مسلمان عثمانی بودند. نتیجه جنگ جهانی اول به منهدم شدن و تلاشی امپراطوری عثمانی انجامید و اروپا و مخصوصآ انگلیس تازه به میدان آمده را آقا بالا سر ملتهای منطقه نمود. در این میان مذهب و اسلام مورد سوء استفاده هر دوطرف قرار گرفت و شکاف ما بین مسلمانان بیشتر و بیشتر شد و صفویان بعضی از آداب و رسوم مذهبی اروپای کاتولیک را کپی کرده و در ایران نهادینه کردند!
پاسخ ها
فرزند کوروش و شاه اسماعییل
| United States |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
خیلی دوست داشتی عثمانی ایرانو میگرفت هنوزم دیر نشده میتونی به عشاقت توی انکارا بگی دست بجنبونن ما منتظریم فقط فتح استانبول توی کارنامه ایران نیست البته در زمان خسرو بخش شرقیش به نام کالسدون گرفتیم حالا تو میخواهی تمومش میگیریم
nashenas
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
24
30
درود بر شاه شهید و پدر ایران نوین شاه اسماعیل صفوی!
وطن دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
7
27
نويسنده گويا خيلی خوشحاله نصف بيشتر کردستان از ايران جدا شده. برادر من اگر کردها که خودشون و سرزمينشون جز ايران عزيز بودهار ايان جدا نمی شدن باز هم جای شما تنگ نمی شد ها. در ايران جا برای همه اقوام وحود دارد... شما از زوايه عجيب به موضوع نگاه می کنی و يک شکست تلخ و تاريخی رو تنحيد می کنيد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
5
42
خودمون رو با این حرف ها گذاشتیم سر کار...
مگر آمریکا تاریخی داره که امروزه از پیشرفته ترین کشور های دنیاست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
احسنت فقط تاریخ شرط نیست
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
14
28
درجنگ چالدران شاه اسماعیل باتعدادی ازافرادش تا زنجیره توپهای عثمانی پیش رفت وباضربت شمشیر دهانه یکی از توپها راشکافت وسلطان عثمانی را به وحشت انداخت چنین لشکری چنین پادشاهی داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
نه بابا مگه شما بودی دیدی ؟
بیشتر حواشی تاریخ یک کلاغ چل کلاغه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
38
7
یک برداشت آزاد و البته مستند تاریخی:
جنگ چالدران یک طرح از پیش تعیین شده توسط انگلیس ها بود تا خیال شاه اسماعیل از تعداد مشخصی قزلباش تندرو راحت بشه و بتونه به تدریج سبک سلطنت رو تغییر بده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
توهم توطئه رو تا اونجا هم پيش بردي.
کرمانشاهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
27
40
شاه اسماعیل درسته که زبانش ترکی بوده ولی اجدادش همگی فارس بودن(از نسل شیخ صفی) پس از مرگ پدرش در بین ترکها بزرگ میشه و زبان ترکی رو یاد می گیره. شاهاهن صفوی ترک نیستن بلکه عمده لشگرشون ترک بودن( همونهایی که شاه اسماعیل رو بزرگ کردن)
اسماعیل اگر هم ترک بوده باشه من یکی بهش افتخار می کنم چون ابهت رو پس از 1000 سال به سرزمین داریوش وکوروش برگردوند
متاسفانه خیلی ها ایرانی بودن را با فارس بودن اشتباه می گیرن یعنی ترک زبان های آذری نژاد ایرانی نیستن؟
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
شیخ صفی الدین اردبیلی فارس بوده؟!!!! مقبرش الان تو میدان عالی قاپوی اردبیله. منظورتو نمیفهمم!! اما اینکه هممون (ترک و فارس و کرد) ایرانی هستیم و از نژاد ایرانی، منم قبول دارم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
همچنین اجدادش سنی بودند، احمد کسروی این موضوع را ثابت کرده است.
آذری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
بنابرنظرغالب دانشمندان و تاریخ نویسان ، هموطنان آذری ما، ایرانی الاصل و از قوم ماد هستند و همین استدلال که ترکها از نژاد زرد و چشم بادامی هستند و ژن غالب دارند یعنی اگر کسی با ترکها (که عبارتند از :ترکمن ها ، تاتارها ، ازبکها ،قزاقها ، قزقیزها و ترکهای ترکستان یا سین کیانگ چین ) تداخل نژادی داشته باشد صد در صد شبیه آنها و چشم بادامی خواهد بود درحالیکه آذری های کشورمان بهیچوجه دارای چنین خصوصیتی نیستند و صرفا به دلیل تسلط تقریبا چند صد ساله مغولان و ترکان که از اسلاف آنها میباشند زبان اصلی خود راکه شاخه ای از زبان فارسی بوده فراموش کرده و ترکی صحبت میکنند ، کافیست تا تبلیغات پان ترکیستی عده ای مبنی بر ترک بودن آذری های ایران اندکی نیارزد .
ترک اذری از تبریز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
دوست عزیز اذری17.23 لطفا هذیان نگو
قدمت ترک ها به خیلی پیش از حمله مغولها بر می گردد. لطفا الکی داستان نگو با مدرک حرف بزن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
در جواب ناشناس دوم:
صفویه از سادات بوده و هیچ وقت سنی نبودند!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
یک قشقایی از اصفهان در پاسخ دوست عزیز ترک آذری از تبریز:
شما هم حرفهای صد من یک غاز عثمانی ها را تکرار می کنید! اولاً اگر مدرکی از وجود زبان ترکی قبل از زمان حمله مغول ها در ایران و ترکیه دارید رو کنید. ثانیا اگر زبان ترکی از زبان مغولی نیامده می توانید یک توضیح منطقی برای شباهت زبانی مردمان مغولستان با زبان ترکی ارائه کنید؟ شاید مدعی هستید مغول ها زبان ترکی را از آناتولی به مغولستان برده و مردم خود را مجبور کردند به این زبان صحبت کنند؟!!! در طول تاریخ فرهنگ و زبان با حمله و تهاجم منتقل شده است. مثالش همین زبان های ترکی و عربی! پس لطفا بی پشتوانه صحبت نکنید!
خسرو معتضد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
3
17
این تحلیل به هیچ وجه مستدل و علمی نیست. جغرافیای ارضی و اجتماعی منطقه ، محصول کنشها و واکنشهای بسیار قدیمی تر و نیز جدیدتر از جنگ چالدران میباشد که متاسفانه مورد غفلت مقاله نویس قرار گرفته است.
محمد حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
9
29
به منطقه که نگاه کنیم هر قوم و نژادی برای خودش یک کشور تشکیل داده و انصافا ایران با این تعدد قومی یک نگین درخشان در خاورمیانه هست.از خاورمیانه در جهان بی ثبات تر وجود نداره ولی سالهاست اقوام مختلف در ایران با هم یک کشور را تشکیل دادند.
درود بی پایان خدا بر حاکمان سلسله ی صفوی که بعد از فروپاشی ساسانی دوباره ایران متحد را تشکیل داند. البته همه اینها از لطف و کرم امیرالمونین علی (ع) هست.
فرزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
5
24
دوستان کتاب شاه جنگ ایرانیان رو بخونید هم لذت ببرید هم احساس غرور کنید.
درود بیکران بر تمامی دلاوران جنگ چالدران که وجب به وجب خاک پاک چالدران آغشته به خون شرافتمند این دلیران است. خواهش میکنم کتاب شاه جنگ ایرانیان رو بخونید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
5
8
منظور نویسنده اینه که شکست صفویها دراین جنگ و محدود شدنشان به مرزهای ایران باعث تعمیق و ریشه دار شدن فرهنگ ایرانی-شیعی در بین مردم این سرزمینها شد. مثل آب که اگر خیلی پخش بشه عمقش خیلی کم میشه اما اگر تا حدی محدود بشه عمق بیشتر خواهد داشت.
مانشت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
5
25
تمام کشورها دارن به دروغ واسه خودشون تاریخ درست میکنن؛ما حتی یه فیلم از تاریخمون نساختیم!!
این عثمانی یه مدت کوتاهی از ایران قویتر بوده,زمانیکه هخامنشیان از آناتولی یه قصد اروپا حرکت میکردن عثمانی کجا بود؟
ما یه شاعر و پیشگو کرد حدود 300 سال پیش تو منطقه کردستان(عراق؟)داریم که تو تمام اشعارش به نام ایران شعر میگفته؟زمانی بارزانی به ایرانی بودن کردها افتخار میکرد اما الان ما چه کاری کردیم که این اقوام جدا شده ایرانی دوباره به ایران بپیوندن؟
پاسخ ها
سارا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
ميليونها درووووووووووووووووووووود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
1
7
متاسفانه در این مقاله کلی گویی هایی شده است که به هیچ وجه به واقعیات تاریخ شبیه نیست. پس از جنگ چالدران شاه تهماسب شروع به بازسازی ارتش کرد(شاه اسماعیل پس از چالدران فوت کرد) و نزدیک به 25 سال با عثمانی ها جنگید ولی پیروزی قابل توجهی کسب نکرد پس از او شاه عباس با ارتشی کاملا مجهز طی دو جنگ توانست تمامی نواحی اشغال شده را به کشور باز گرداند که شامل کردستان ایران و آذربایجان غربی می شود و در ضمن موضوع جنگ چالدران کردستان عراق نبوده
ياشار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
16
18
شاه اسماعيل صفوي اصالتا ترک است حتي جد بزرگوارشان شيخ صفي الدين اردبيلي از ترکان اغوز تبار سلجوقي هستند.نه مليت ديگر ايراني
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
1
12
جناب کاوه تحلیل رضا درسته
شاه عباس عثمانی ها را از سرزمین ایران بیرون راند البته با سیاست خاص خودش که بهترست کتابهای مربوطه را مطالعه فرمایید.
از سوی دیگر مرزهای کنونی ایران تاحد زیادی منطبق با مرزهای ایران عصر صفوی می باشد بخصوص در در غرب که حتی امیرکبیر در قرارداد ارزنه الروم بر مبنای قرارداد آماسیه عصر شاه تهماسب با عثمانی ها به مذاکره پرداخت
امیر کبیر هم مثل دکتر ظریف خودمون در داخل با یکسری تندرو و افراطی کیهان نگر روبرو بود ولیکن آنچه را خواست عملی کرد.
بینش تاریخی جدا از مطالعات سطحی می باشد
پاسخ ها
سارا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
آفرين
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
18
20
نفوذ پان ترکیسم ها کاملا مشهود است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
5
13
فقط این تحلیل: به نظر میاد بازم عثمانی ها با وارونه کردن تاریخ به دنبال تثبیت وضعیت خود هستند! جنگ چالدران به دنبال زیاده خواهی های عثمانی در گسترش به شرق اتفاق افتاد نه گسترش صفویان به غرب! اینها می خواهند بگویند کردها و عربها اصالتاً به امپراتوری عثمانی وابسته هستند تا از یک سو موجب همبستگی بین کردها و عربهای ترکیه با دولت امروزی ترکیه شده و از سوی دیگر سایر ممالک عربی را با خود همراه کنند. آنها می خواهند منکر اشغال عتبات عالیات و مناطق کردنشین و دیلمی نشین توسط عثمانی ها در دوران قدرت عصثمانی و ضعف ایران شوند که شاهان صفوی به دنبال جبران آن بودند ولی به امید خدا به هدفشان نمی رسند و این مناطق هویت خود را حفظ کرده اند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
8
16
چالدران = دربدری 500 ساله کردها و تکه تکه شدن آنها بین 4 کشور
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
3
18
درود بر ايران و ايراني
محمد رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
7
13
ّبنده باید عرض کنم بعد از جنگ چالدران،شاه عباس با سیاست و کیاست خودش،ابتدا با عثمانی ها صلح می کنه تا مانع از پیشروی بیشتر اونها بشه ، تا به تجدید قوا بپردازه و ارتشی قوی درست کنه و حتی با استفاده از کارشناسان اروپایی به ساختن توپ بپردازه تا در زمان مناسب به عثمانی حمله کنه.که همین کار رو هم میکنه و تمام مناطق اشغال شده رو پس می گیره،و در داخل خاک عثمانی پیش روی می کنه و نخجوان رو هم تصرف می کنه.حتی برای انتقام (البته بنده افتخار نمی کنم)چند صد هزار نفر رو در گرجستان قتل عام می کنه و به ایران کوچ می ده.یعنی حتی مناطقی از عثمانی رو هم تصرف می کنه و عثمانی مجبور می شه ضمن پذیرش تمام شروط ایران،معاهده ی صلح امضا کنه.لازم به ذکر هستش که امپراتوران عثمانی ترسو هایی بیش نبوده اند،تاریخ گواه این ادعاست،چون که به محض این که از عزیمت شاهان ایرانی(مثلا شاه طهماسب)برای سرکوب یا سرکشی به مناطق شرق ایران(خراسان،افغانستان)خبر دار می شدند،سپاه فراهم کرده و از شمال شرق ایران حمله می کردند.ضمن این که بعد ها سردار سپاه ایران،نادر شاه،بارها و بارها سپاه عثمانی رو مفتضحانه شکست می ده و عراق رو از اون ها پس می گیره و عراق عثمانی رو مجبور به پذیرش مذهب شیعه می کنه و عثمانی ها با خفت تمام مجبور به امضای قرارداد صلح با مفادی مثل آنچه در بالا ذکر شد می شن.همچنین خود عثمانی حکومتی فاسد و نسل کش بوده که حاکمانی زنباره و با حرمسراهای فراوان داشته،که از این لحاظ هم قابل مقایسه با حکومت صفوی نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
پروفسور اینایی که اشاره فرمودید همشون باز ترک بودند! اگه ترکان عثمانی اینقدر که می فرمایید بزدل و ترسو بودند چطور توانستند بیزانس را به زانو دربیاورند و اروپا را تا اطریش کنونی چندین بار تصرف کنند! همین ها بودن که به فرمایش پیامبر اکرم عمل کردند و استانبول را فتح کردند! یادمان باشد که حتی اگر دشمنی هم داریم به توصیه دین مان با کرامت با او صحبت کنیم و او را خرد و ذلیل نشماریم! علاوه بر این نوشتار جنابعالی باعث رنجش میلیونها ترک کشور می شود که با هیچ عقل سلیمی جور در نمی آید. آنچه الان می شود گفت این است که این نبردها احمقانه بوده و انرژی و اقتصاد دو قدرت اسلامی را به هدر داده است. در غیر این صورت و اگر خیالشان از مرزهای همدیگر راحت بود ایران می توانست از شرق تا چین کشورگشایی کند و عثمانی ها هم تمام قاره اروپا را می توانستند به تسخیر خود دربیاورند. شاید الان بگوییم که برای چی باید دیگر کشورها را تصرف می کردند. راستش من هم الان مخالفم ولی با فلسفه تاریخ آن زمان اینگونه بوده است و علت آنرا بنده نمی دانم!
ناشناس
| United States |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
شاه عباس هفناد سال بعد از جنگ جالدران به حکومت رسید فعلا برو الف تاریخ یاد بگیر بعد صحبت از ب بکن در زمان شاه طهماسب چندین جنگ بین ایران و عثمانی انجام شد که پیمان اماسیه انجامید عثمانی باید خدا رو شکر کنن که نادر شاه خاکشونو به توبره نکشید
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
4
23
من به ایران این دوران وسلسله صفوی افتخار میکنم ادم وقتی تاریخ این دوران رو میخونه احساس غرور میکنه وقتی کتاب تاریخ ایرانو میخونی بعد ورود اسلام حکومت مرکزی وقدرتمندی رو نمیبینی وکلافه میشی تا اینکه به این دوران و شکوفایی ایران و تشیع میرسی از شاه اسماییل صفوی ممنونم که غرورو به ایرانیها برگر دوند در ضمن اگه ایران ایرانه بخاطر فداکاری تمام اقوام ایرانه
پاسخ ها
سارا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
آفرين دقيقا همينطوره واقعا تاريخ صفويه در ايران مهجوره كاش همه بخونن و بدونن شاه عباس كبير كي بود درود بر شاه عباس قهرمان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
2
17
دیار بکر مال ایران بود که درهمان جنگ عثمانی ها گرفتند واونها متجاوز بودندودرهمه جنگهاچه بسمت ایران وچه بسمت غرب اونها متجاوز بودندواگر مقاومت مردانه ایرانیها نبود ما بخشی ازعثمانی شده بودیم
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
2
18
شکافتن دهانه توپ مستنده ودرمنابع تاریخ ایران وعثمانی ذکر شده بعد از جنگ چالدران سلطان سلیم از شاه اسماعیل درخواست شمشیری راکرد که بااون دهانه توپ راشکافته بود شاه اسمعیل ان را برای او می فرستد ولی هیچ کس باان شمشیر نمی تواند چنین کاری انجام دهد وسلطان ناراحت شده وبه شاه اسماعیل پیام می فرستد چرا شمشیر واقعی رانمی فرستد شاه پاسخ می دهد شمشیر همان است ولی بازوی شاه اسماعیل رامی طلبد
ناشناس
|
New Zealand
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
7
28
بسیار احمقانه است که آدری های خودمان را با عثمانی ها قاطی کنیم. یکی از دلایل بزرگ توقف عثمانی پشت مرزهای ایران مشت محکم آذربایجان سرافراز بر دهان عثمانی بود و برای همین هم بازماندگان آن حکومت پوشالی تبریزیان را خائن میدانند.
پاسخ ها
سارا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
دقيقا همينطوره من كوردم ولي شجاعت تبريزيها در برابر عثمانيها رو ميستايم عثمانيها با زور تبريز را تصرف كردند ولي در زمان شاه عباس كبير ايرانيها آن را پس گرفتند خيلي جالبه زنان تبريزي مردان عثماني كه با اجبار شوهرشان شده بودند را با دستان خود كشتند كاملا مستنده منابع اينو گفتن
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
9
18
آقای کرمانشاهی نظر اجماع مورخان و صفویه شناسان براین است که اصالت خاندان صفویه از منطقه سنجار یا شنگال امروزی است که مورد تجاوز داعش قرار گرفته است و در واقع اصالتا ایرانی و کرد هستند.
و نظر اون ناشناسی که می گوید جنگ چالدران مساوی با تکه تکه شدن کردهاست را قبول نداریم چرا که قبل از این هم خبری از انسجام کردها نبود

ما ایرانیان کرد به وجود ایرانی متحد و یکپارچه افتخار می کنیم که این امر بوسیله شاه اسماعیل بعد از900سال از ورود اعراب مسلمان به ایران محقق شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
6
18
ياشاسين اذربايجان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
12
10
اگر ایران شیعه نمیشد امروز هیچی چیز از تمدن ایرانی نمانده بود وما هم برخلاف میلمان عرب میشدیم. زبان فرهنگ وهمه چیز خود را وا میدادیم و افسانه وداستان از تمدن ایران نمیماند. خدارحمت کند صفویان وبعد نادرشاه را .


حالا پر از شنیدنم یه حرف تازه تر بزن
خواستی بیای به دیدنم حرفی بزن
چیزی بگو از عشق پاییزی بگو
از آتشی که با نگات در من می افروزی بگو
فرزند بابک خرمدین
|
United States
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
1
12
چه کسی باعث شد شیعه مذهب رسمی اسلام بشه فرزند خلف ایران یتیم زاده ای از دل مردم ایران نادر دوران خاری توچشم دشمنان ایران الگو ی جوانان ایران کسی که دریای خزر رو از روسا پس گرفت وحشت تمام امپراطوری عثمانی صفویه که توسط محمود افغان سقوط کرد این نادر بود که ایران و ایرانی بلند کرد چرا شما مذهبی ها با این ابر مرد دشمنید در زمان صفویه امپراطوری عثمانی شیعه رو به عنوان مذهب اسلامی قبول و ایرنی ها از رفتن به مکه منع شده بودن بله این فرزند بابک خرمدین بود که این ممنوعیت برداشت نه با رجز خونی بلکه با نبرد در میدان جنگ اگه کوچکترین احترامی براش قایلی نظرم چاپ کن البته بعید میونم چاپ کنی
حیدر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
12
6
باسلام..
تعجب برانگیز است ..
برخی کاربران امپراطوری هخامنشیان را در کنار صفویه قرار میدهند!!!
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
1
6
بزرگترین اشتباه نویسنده اینه که فکر میکنه فقط یه جنگ یا یه حادثه یا یه معاهده... میتونن سرنوشت یه کشور یا منطقه رو رقم بزنند. حال و روز ما مردم خاورمیانه برآیند هزاران اتفاق و حادثه و جنگ و دخالت بیگانه در طی چندین قرن هست، نه فقط یه جنگ چالدران!
نظرات بینندگان