arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۰۸۲
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۷ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۳
نشنال اینترست:

گروه تروریستی داعش با این 5 پیشنهاد نابود می شود

زمانی که یک خبرنگار در نشست خبری بیست و یکم از چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا سؤال کرد که آیا دولت اسلامی عراق و شام(داعش) تهدیدی قریب الوقوع برای امنیت ملی آمریکاست یا خیر، وی با صراحت اعلام کرد:« به عقیده من شواهد مربوط به تهدید قریب الوقوع این گروه کاملاً آشکار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشنال اینترست نوشت: زمانی که یک خبرنگار در نشست خبری بیست و یکم از چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا سؤال کرد که آیا دولت اسلامی عراق و شام(داعش) تهدیدی قریب الوقوع برای امنیت ملی آمریکاست یا خیر، وی با صراحت اعلام کرد:« به عقیده من شواهد مربوط به تهدید قریب الوقوع این گروه کاملاً آشکار است.

به گزارش «انتخاب»، اقدامات داعش ، کاری که با جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی انجام دادند، تهدیدهایشان علیه آمریکایی ها و اروپایی ها و کارهایی که هم اکنون انجام می دهند را تنها می توان وحشیانه دانست. آنها انسانیت ندارند و تصویر ویدئویی منتشر شده از سربریدن جیمز فولی توسط آنها مؤید این واقعیت است. بنابراین، آنها تهدیدی قریب الوقوع برای همه منافع ما چه در عراق و چه در دیگر نقاط جهان هستند.»

این اظهارات به منزله محکوم کردن شدید داعش و ایدئولوژی این گروه است،‌ اما ارزیابی هیگل از تهدید داعش برای امنیت ملی آمریکا بسیار وحشتناک تر از ارزیابی خود کاخ سفید از تهدید داعش است.
البته این بدان معنا نیست که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا یا مشاورانش در شورای امنیت ملی آمریکا تهدید داعش را جدی نمی گیرند. به طور قطع این چنین نیست. اگر اینگونه بود، رئیس جمهور دستور حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش را در شمال عراق صادر نمی کرد. تفاوت لحن کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) در توصیف داعش حاکی از این است که روند راهبرد مبارزه با تروریسم که واشنگتن در تلاش برای اتخاذ آن است هنوز تکمیل نشده است.

این راهبرد باید چگونه باشد؟ زلمای خلیل زاد، سفیر سابق آمریکا در افغانستان بیست و دوم اوت در مقاله ای چند پیشنهاد مبتنی بر تجربه های دیپلماتیک خود در این خصوص مطرح کرد. کارشناسان، ستون نویس های مطبوعات، مقامات سابق و سیاستمداران هر یک عقاید خاص خود را دارند ، و حمله به پایگاههای داعش در سوریه اظهارنظرهای متفاوتی را به دنبال خواهد د اشت. با وجود این، بسیاری از پیشنهادهای مطرح شده مبتنی بر رویکردی نظامی است. به طور قطع در هر گونه عملیات علیه داعش، ارتش آمریکا نقش مهمی ایفا خواهد کرد، اما همانگونه که دولت اوباما به خوبی می داند، مبارزه موفقیت آمیز با داعش مستلزم چیزی فراتر از حملات نظامی است. اگر هدف درازمدت تعقیب ، مهار و در نهایت کاهش توان نظامی و توانمندی داعش باشد، سیاست، اقتصاد و کار دشوار دیپلماسی بین المللی و منطقه ای، همگی باید در خدمت تحقق این هدف باشند. خوشبختانه، کاخ سفید دقیقاً از چنین رویکردی حمایت می کند.

با توجه به خطر ساده لوح و بی تجربه قلمداد شدن دولت اوباما در زمینه پیچیدگی سیاست در جهان عرب، چند نکته وجود دارد که دولت اوباما، ارتش، وزارت امور خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا باید به دقت مدنظر قرار دهند. تصور می کنم مقامات دولتی آمریکا به برخی از این پیشنهادها فکر کرده اند و تعجب خواهند کرد اگر پی ببرند که دولت اوباما به زودی این پیشنهادها را به صورت علنی اعلام خواهد کرد. در هر صورت، سیاست های پیشنهادی به شرح زیر است:

1- تامین تسلیحات بیشتر برای متحدان آمریکا: تا امروز پنتاگون سلاح های سبک و مهماتی را در اختیار نیروهای پیشمرگه کرد قرار داده است؛ نیروهایی که در حال دفاع از اربیل، مرکز منطقه کردستان عراق، و سد موصل هستند که از نظر راهبردی اهمیت زیادی دارد. واشنگتن برای این کار از کمک متحدان اروپایی خود بهره مند شده است، به طوری که فرانسه، انگلیس، آلبانی، ایتالیا و چند کشور دیگر با آمریکا در زمینه مسلح کردن نیروهای پیشمرگه همکاری می کنند. هیگل در نشست خبری بیست و یکم اوت گفت:« ما از طریق نیروهای امنیتی عراق کمک های نظامی گسترده ای در اختیار نیروهای پیشمرگه قرار داده ایم. در واقع، ما در پاسخ به درخواست های دولت عراق برای ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی را تسریع کرده ایم.»

با توجه به گزارش های مطبوعات و اخبار منتشر شده در رسانه های دیگر از جمله تلویزیون و اینترنت ، تسلیحاتی که در اختیار کردهای عراق قرار گرفته است، محدود به یک هدف نظامی بسیار خاص بوده است یعنی در امان نگه داشتن مرکز منطقه کردستان عراق از پیشروی داعش ، و جلوگیری از پیشروی داعش به سمت سد موصل. با اینکه هر دوی این اهداف ، ارزش حمایت از دولت اوباما را دارد، اما حمایت های تسلیحاتی آمریکا به عقب راندن داعش از مناطق گسترده ای که در عراق تحت کنترل خود درآورده ، هیچ کمکی نکرده است. تقویت تماس ها با قبائل سنی در استان های الانبار، صلاح الدین، نینوا و دیاله می تواند این کمبود را جبران کند.

دلایل اولیه موفقیت جنبش سنی بیداری در نابودی بخش عمده زیرساخت های القاعده در عراق از سال 2007 تا 2008 این بود که آمریکا برخی خطرها را به جان خرید و این واقعیت را پذیرفت که قبائل سنی الانبار مانند آمریکایی ها در شکست القاعده ذینفع هستند، به همین دلیل در جهت جدا کردن عناصر مطلوب از عناصر نامطلوب در این استان تلاش کرد. برخی از همان قبائل استان الانبار که شش سال پیش نقش اساسی در مبارزه با شورشیان القاعده داشتند، هم اکنون بار دیگر خواستار کمک آمریکا هستند. شاید اکنون بهترین فرصت برای دولت و وزارت دفاع آمریکا باشد تا جنبش بیداری را احیا کند.

2- گسترش فهرست اهداف: فرماندهی مرکزی آمریکا از بیست و هفتم اوت 101 مورد حمله هوایی علیه اهداف مختلف داعش از جمله مواضع ثابت توپخانه ای، مواضع سیار، کامیون ها و خودروهای زرهی این گروه انجام داده است. در حالی که 101 مورد حمله هوایی زیاد به نظر می رسد، آمریکا به طور میانگین از زمان شروع مداخله نظامی در عراق در تاریخ هشتم اوت تاکنون ، روزانه تنها پنج حمله هوایی به مواضع داعش انجام داده است. در واقع می توان گفت حدود 63 مورد از این حملات برای پشتیبانی از نیروهای عراقی و نیروهای کرد در منطقه ای انجام شده است که سد موصل در آن واقع است. این بدان معناست که تنها اندکی بیش از 62 درصد عملیات نظامی آمریکا در عراق تا امروز محدود به یک منطقه جغرافیایی در این کشور بوده است.

این در حالی است که حوزه فعالیت و حضور داعش تنها محدود به سد موصل نیست. بلکه این گروه مناطق گسترده ای از دو کشور عراق و سوریه را به اندازه کشور اردن است، اشغال کرده است. حملات هوایی آمریکا به همراه عملیات زمینی نیروهای امنیتی عراق و نیروهای پیشمرگه کرد موجب دستاوردهای قابل توجهی در سنجار و منطقه موصل شده است. به لطف این همکاری، نظامیان عراقی و نیروهای پیشمرگه سد موصل را از داعش بازپس گرفتند. چرا نباید این همکاری بین ارتش آمریکا و نیروهای امنیتی و کرد عراق برای بازپس گیری دیگر مناطق عراق از دست داعش صورت نگیرد؟ به سختی می توان باور کرد اوباما با مشاوران نظامی و غیرنظامی اش درباره این گزینه بحث و مشورت نکرده باشد.

3- ایجاد ائتلاف منطقه ای: شاید جمهوریخواهان از اینکه اوباما چنین موضوعی را در نشستی خبری یا یک مصاحبه مطرح کند، آزرده خاطر شوند، اما واقعیت این است که آمریکا به تنها نمی تواند معضل ناشی از پیشروی داعش را در عراق و سوریه حل و فصل کند. ارتش آمریکا بدون استقرار دهها هزار نظامی خود در داخل خاک عراق و سوریه، تنها می تواند در جهت مهار داعش و کاهش دامنه فعالیت این گروه تلاش کند. به همین دلیل، واشنگتن باید از نفود خود در میان ائتلاف های دیرینه خود در منطقه استفاده کند و حمایت کشورهای منطقه را برای تلاشی هماهنگ و تمام عیار در مبارزه با تروریسم جلب کند.

ایدئولوژی تهاجمی داعش به همان اندازه که تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب می شود، برای امنیت ملی عربستان، امارات متحده عربی، اردن، مصر و ترکیه نیز تهدیدآمیز است. در واقع، می توان گفت با توجه به اینکه داعش در قلب خاورمیانه نفوذ کرده است و قصد این گروه برای از بین بردن یک جانبه مرزهایی که حدود یک قرن است که در منطقه خاورمیانه تعیین شده است، متحدان عرب آمریکا باید بیش از آمریکا نگران باشند.

خوشبختانه، به نظر می رسد نظام های پادشاهی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شروع به بحث جدی درباره داعش کرده اند. ملک عبدالله، پادشاه عربستان اوایل بهار داعش و جبهه النصره را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داد و در حکمی اعلام کرد هر تبعه عربستانی را که برای شرکت در جنگ به سوریه و عراق سفر کند، به مجازات زندان محکوم خواهد کرد. شاید شیخ عبدالعزیز الشیخ، مفتی اعظم عربستان به خاطر فشارهای دولت، تروریست های داعش را به عنوان دشمن شماره یک دین اسلام محکوم کرد. سفیر عربستان در انگلیس نیز با انتشار بیانیه ای که به طور قطع مورد استقبال اروپایی ها و آمریکایی هاست اعلام کرد:« عربستان خواستار شکست و نابودی دولت اسلامی و همه شبکه های تروریستی دیگر است. شبکه های تروریستی به همان اندازه که در دیگر کشورهای جهان منفور هستند، مورد نفرت مردم و دولت عربستان هستند.»

متحدان عربستان در حوزه خلیج فارس نیز باید از این کشور تبعیت کنند و دیپلمات های آمریکایی باید هر چه در توان دارند برای قرار دادن این کشورها در مسیر درست انجام دهند.

4- جلوگیری از حمایت مالی از داعش: داعش برای گسترش مرزهای خلافت اسلامی خود مانند هر سازمان دیگری نیاز به منابع مالی دارد. بنابراین راه اندازی جنگ اقتصادی تمام عیار علیه این گروه، یکی از ارکان هر گونه مبارزه با این گروه محسوب می شود.

وزارت خزانه داری آمریکا از زمان حوادث یازده سپتامبر، توانایی خود را در پیدا کردن منابع مالی حامی گروههای تروریستی در خارج از این کشور، و از بین بردن این منابع، افزایش قابل توجهی یافته است. اقدام ششم اوت امسال وزارت خزانه داری در معرفی سه نفر(دو کویتی و یک الجزایری) که قرار دادن وجوه قابل توجه در اختیار داعش را تسهیل کرده بودند، از جمله ابزار غیرنظامی است که دولت می تواند برای تضعیف یک گروه تروریستی از آن استفاده کند. آمریکا باید در جهت شناسایی بیش از پیش حامیان مالی داعش گام بردارد و دولت هم باید از کشورهای حوزه خلیج فارس بخواهد محدودیت های مالی مشابهی را اعمال کنند.

با وجود این، تعقیب بی قید و شرط کمک کنندگان به داعش، موجب ورشکستگی این گروه نخواهد شد؛ در واقع، یکی از عواملی که داعش را از دیگر سازمان های تروریستی متمایز می سازد و این گروه را تا این حد خطرناک و قدرتمند ساخته است، توانایی داعش در استفاده از منابع مالی به جز شبکه های کمک کننده است( این کار از طریق دریافت مالیات از شرکت ها و صاحبان مغازه و فروشگاهها، اخاذی از افراد، سرقت مسلحانه بانک ها، و صادرات نفت خام با قیمت ارزان به بازار سیاه ). جلوگیری از کمک های مالی به داعش در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانع از آن نمی شود این گروه هر هفته میلیون ها دلار از مجاری دیگر دریافت کند. هر چند، این اقدام موجب کاهش منابع مالی داعش می شود.

5- هدف قرار دادن داعش در سوریه: مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا بدون مبارزه با گروهی از جنگجویان داعش که در سوریه فعالیت می کنند، می توان این گروه را شکست داد گفت باید با داعش هم در عراق و هم در سوریه مبارزه کرد.

مبارزه با داعش در عراق بدون انجام این کار در سوریه مانند تعمیر نیمی از سقف یک خانه در روزی بارانی است. به طور قطع، بخشی از این سقف تعمیر می شود، اما باز هم باران وارد خانه می شود. در مورد داعش باید گفت همه حملات هوایی که در موصل، تکریت، تلعفر و فلوجه انجام شده است، موجب کاهش محدوده ای نمی شود که جنگجویان داعش در شمال و شرق سوریه به سوی آن پیشروی خواهند کرد. در واقع، این حملات تنها می تواند موجب تقویت حضور داعش در سوریه شود، چرا که این حملات باعث می شود اعضای داعش که در عراق هستند، در سوریه متمرکز شوند.

کاخ سفید نیز شروع به استقبال از استدلال پنجشنبه گذشته دمپسی کرد. بن رودس، معاون امنیت ملی آمریکا در نشست خبری خود با تاکید بر لزوم تبادل نظر درباره استفاده از نیروی نظامی آمریکا در سوریه اعلام کرد: « اگر ما شاهد توطئه علیه آمریکایی ها باشیم، تهدید از جای دیگری نشات می گیرد، بنابراین ما آماده ایم علیه این تهدید وارد عمل شویم.» وی افزود:« ما بارها به صراحت اعلام کرده ایم که اگر آمریکایی ها را هدف قرار دهید، هر جا که بروید شما را پیدا خواهیم کرد. این دستورالعمل ما در روزهای آینده است.»

جامعه اطلاعاتی و وزارت دفاع آمریکا در حال حاضر مشغول تهیه مبنای قانونی لازم است تا اوباما بتواند دستور حملات هوایی آمریکا را علیه مواضع داعش در خاک سوریه صادر کند. هواپیماهای جاسوسی آمریکا هم اکنون برای تعیین موقعیت و مواضع داعش و جمع آوری اطلاعات دقیق تر درباره نحوه فعالیت های این گروه، پایگاههای آن ، و مخفیگاه سران این گروه ، در حریم هوایی سوریه پرواز می کنند. اگر این پروازهای شناسایی پیش زمینه ای برای مشارکت نظامی آمریکا در سوریه باشد، پس حتماً اوباما از این واقعیت آگاه است که برای اعمال فشار به منظور کاهش سرعت پیشروی های داعش، مبارزه و رویارویی با کل « خلافت» اسلامی داعش لازم است.

به طور قطع، هیچ یک از پیشنهادهای مطرح شده خلاقانه نیست. جمهوریخواهان و برخی از دموکرات ها در کنگره مدت زیادی از بسیاری از این اقدامات حمایت کرده اند، و برخی از مقامات کاخ سفید نیز در حال حاضر درباره عملی بودن گزینه های مطرح شده تبادل نظر می کنند.

اجرای راهبردی مشخص در مبارزه با داعش کار آسانی نیست. مقامات آمریکایی ، به ویژه سیاستگذاران این کشور تا حدی در معرض خطر خواهند بود. بنابراین کل تشکیلات امنیتی آمریکا باید در تلاش ها برای به حداقل رساندن مشکلاتی که ممکن است بروز کند، با یکدیگر متحد شوند و اوباما سرمایه سیاسی خود را برای اجرای این راهبرد بگذارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۱۷
غیر قابل انتشار: ۱۱
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
41
123
بهتر نيست نام اين گروه بجاي داعش يا دولت اسلا مي را (دش) مخفف دولت شيطان بگذارند و منبعد آنرا بنام گروه( دش) بشناسيم
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
اسمش مهم نیست...هر کسی با هر نامی اجازه انجام این اعمال غیر انسانی رو نداره
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
برای شما که می دونی اسلام واقعی چیه مهم نیست نه برای اونیکه اولین باره اسم السلام میشنوه !
کیوان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
5
106
خدا این نسل شرور و کثیف را از بر دارد و عقلانیت را جایگزین آن بکند انشاا...
ali
|
UNITED STATES
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
40
34
سلام1 مهمترین عامل مبارزه با داعش پرهیز از اختلافات ادیان واقوام است که متاسفانه عامل ان غرب وامریکاست 2تحریم کشورهای منطقه که ازداعش والنصره حمایت میکنند عربستان -امارات -قطر-3 با عقل واینده نگری نگاه کردن به مسایل امنیتی جهان4حمایت از دولنهای قانونی مثل عراق وسوریه وانجام هرعملیاتی باهماهنگی وخواست انها5توجه دولتها به خواسته های مردمشان وپرهیز از تبعیض
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
شما وی پی ان رو قطع کن تا اون پرچم منحوس امریکا نیاد رو کامنت بعد حرف از مبارزه با غرب بزن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
14
52
اینکه عربستان و مفتی اعظم عربستان داعش را محکوم کرده اند فقط ظاهر قضیه هستش و قطعاً داعش بدون حمایت عربستان خیلی خیلی ضعیف میشه.
دم خروس رو باور کنم یا قسم حضرت عباس رو؟
عربستانیها باید خجالت بکشن.فقط دروغ و دروغ ودروغ بلدن
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
مــثل آمریکایی ها
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
37
40
آمریکایی ها دورو ، ترسو و دروغگوهایی بیش نیستند. همون پاراگراف اول برای اثباتش کافیست. یعنی تا دیروز که سر دیگران را در سوریه و عراق می بریدند بسیار وحشی نبودند. الان که سر خبرنگار آمریکایی رو بریدند وحشی و بسیار خطرناک شدند!!!!!
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
5
31
مسخره کردن داعش بهترین کار در زمان حال می باشد.شبکهای اجتماعی ابزاری قدرتمند در تصاحب و بزیر کشاندن گروهای مثل داعش هستند که بوسیله انها می توان باعث تحلیل بردن 1 جایگاهای اجتماعی انها شد 2از ورود افراد فریب خورده جلوکیری کرد 3اهداف انها را دچار چالش کرد و....
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
خدا به داد ما برسه که حالا این گروه وحشی جایگاه اجتماعی هم داره!!!
حسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
34
39
سریعترین راه نابودیشون اینه که آمریکا، بهشون سلاح و اطلاعات نده.
اکبر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
12
23
حمله های پراکنده وبی اثر آمریکا بهترین یاور داعش هست..

داعش اینهمه نیرو را از ژاپن گرفته تا مکزیک و کانادا مرهون تبلیغاتی هست که به اسم جنگ با ابر قدرت شیطانی یعنی آمریکا کسب کرده..

این حمله های بی اثر آمریکایی در نیرو گیری و ثبت سربازهای جدید و بالا بردن روحیه آنها بی همتا تأثیر گذار هست..

یک داعشی وقتی می شنود آمریکا به دولت اسلامی وی حمله کرده ولی شکست خورده و برگشته چه حالی دارد؟
چه تبلیغاتی می شود روی این قضیه کرد؟
آمریکا به دروغ داعیه دار نبرد با تروریسم هست وگرنه اگر شرف داشت عربستان را تحت فشار قرار می داد که دست از بزرگ کردن داعش بردارد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
26
21
شیربچه های شیعه نسل نوادگان ابوسفیان را از روی زمین بر خواهند داشت
پاسخ ها
ناشناس
| IRAQ |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
ارداه پیامبر خدا بر نابودی ابوسفیان نیود حالا شما بعد از 1400 سال به نام شیر بچه ها ی شیعه .....
داعش مولود تفکر تکفیری است . تکفیر دیگران از هر گروهی بد و مذموم است . ما هم باید از تکفیر دیگران دست بر داریم.
اکبر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
خطاب به ناشناس دوم:
پیغمبر با ابوسفیان زمانی کار نداشت که ابوسفیان شمشیر نمی کشید..
وگرنه جنگ احد و بدر جنگی بنی ابو سفیان و پیغمبر خاتم بوده برادر عزیز..
اطلاعات تاریخی رو بالا ببرید..
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
1
8
ریشه شکل گیری یک مقابله صحیح با داعش و امثال داعش فقط در نزدیک شدن تمام کشورها و خاصه کشورهای نزدیک به آنها و کنار گذاشتن سیاست های اشتباه یا غلط یاکینه توزانه و مهم تر قدرت طلبی انحصاری درجهان است . داعش یک شوخی یا تهدید موقت نیست . خطری فراتر و غیر قابل پیش بینی است .خطری که نه امریکا نه ترکیه نه عربستان و نه هیچ کشور دیگری را استثنا قرار نمیدهد . اگر موفق شود باید مطمئن بود بعد خاورمیانه نوبت کشورهای بزرگ و کوچک دیگر خواهد رسید . چرا که این فرقه شیطانی و البته باید گفت که بلا نسبت شیطان ! به هیچ قانون - مذهب و ........ جز وحشیگری و کشتار و قتل عام پایبند نیست .و تنها شعاری که دارد آنست که هرکه مارا بخواهد بماند و مثل ما کثافتکاری کند هر مارا نمی خواهد کشته شود ! جهان تا بیش از این دیر نشده باید تکلیفش را با این فرقه با ماسک اسلام روشن کند . این امر فقط با اتحاد بقیه کشورها امکان پذیر است ولا غیر .که اگر این غیر -در تصور باشدتنها یک تخیل و توهم و خوشبینی جاهلانه که به نفع داعش است خواهد بود و بس !
علیرضا
|
UNITED STATES
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
17
7
شرکتهای نفتی به خصوص انگلیسیهاش پشت پرده قضیه داعش هستند دعوا سر نفت عراقه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
5
10
پیشنهاد دهنده به راحتی از کنار درخواست همکاری ایران و سوریه برای حذف داعش گذشته است. مشخص است چنین دیدگاه بسته ای موفق نخواهد شد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
11
11
در شکل گیری و تقویت و ادامه فعالیت داعش بنده به هیچ وجه نمیتوانم نقش مستقیم و غیرمستقیم آمریکا را در نظر نگیرم .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
3
11
زیاد به مغزتان فشار نیارید! داعش را میشه با یه اقدام ساده نابود کرد! کافیه تأمین سلاح از سوی ترکیه و عربستان متوقف بشه تا تمام ذخیره مهمات جنگی داعش طی حداکثر دو ماه تمام بشه! داعشی ها حتی نمی تونند یه فشنگ مشقی ساده بسازند!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
14
6
داعش= مخفف دولت آمریکا و (صهیونیزم) علیه شیعیان منطه خاورمیانه است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
2
10
داعش یه تفکر خطرناکه و تنها راه از بین بردنش جلوگیری از عضوگیری بیشتر این گروهک شیطانی است.باید فریب خوردگان را روشن کرد و به انها باور دروغین را شناساند.
علیرضا سوری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
8
5
اوباما:ما باید غده ی سرطانی داعش را نابود کنیم......................چه جالب بالاخره آمریکا هم فهمید که مولود اسرائیل همانند خودش به قول امام (ره) غده ی سرطانیه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
8
2
برای ازبین بردن داعش دولتهای ایران،عراق،سوریه پاداش درنظربگیرندبالاخره جدای ازانگیزه اعتقادی پاداش نقدی ان هم دلاری خیلی می تواندموثرباشدهمانطورکه بعضی دول درراسشان امریکاتوانست یک مشت اوباش وجاهل راازسراسردنیامخفیانه درکشورهای دیگرجمع کنندوتسلیح نمایندقطعااین دودلت سوریه وعراق می تواننداشکارا همین کاررابکنند.درنگ جایزنیست
سارا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
0
3
بهترين را آموزش فرهنگي به مسلمانان عرب و خصوصا نومسلمانان است هر كسي كه الان مسلمون ميشه وهابي ميشه چرا؟؟/ در قرآن نوشته كسي كه يك انسان بي گناه رو بكشه انگار تموم بشريت رو كشته.چرا شيعه انقدر منفعل است؟؟پيام انسان دوستي شيعه رو به دنيا اعلام كنيد شبكه هاي اجتماعي مهمترين راه هستند..مولا علي(ع) وقتي خلخال از پاي زن يهودي باز كردن گفت كسي كه از غصه اين كار بميرد بر او ملامتي نيست.كشورهاي عربي بايد فضاي كشورشون رو باز كنن و به روشنفكران و زنانشون اجازه حضور در جامعه رو بدن.ايجاد گفتگوي تمدنها و فرهنگها هم مهمه.انسانها بايد ياد بگيرن كه هم نوعاشون رو بخاطر انسانيت و محبت دوست داشته باشن نه اعتقادات.جهان وطن باشيم نه ايدئولوژيست
نظرات بینندگان