arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۲۶۰
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۳

یک اشکال قانونی به وزیر اقتصاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سایت خبری صراط نوشت: مدیرعامل فعلی بانک سپه در حالی از 11 ماه پیش با حکم وزیر اقتصاد به این سمت منصوب شده که شرایط "قانونی" قرار گرفتن در این پست را ندارد.

بر اساس اعلام رسمی بانک مرکزی ایران شرایط مدیر عاملی و عضویت در هیات مدیره بانکهای کشور به این شرح است:

دارا بودن بیش از 5 سال سابقه در امور مدیریت بانکی یا بازار پول و سرمایه برای مدیر عامل و قائم مقام وی و اکثریت اعضای هیات مدیره الزامی است.

    محکومین به سرقت، ارتشاء ، اختلاس، خیانت در امانت، کلاهبرداری، جعل و تزویر،‌صدور چک بی محل، ورشکستگی به تقصیر یا تقلب، اعم از اینکه حکم از دادگاههای داخلی یا خارج از کشور صادر شده یا محکوم مجرم اصلی یا شریک یا معاون جرم بوده و مشمول بند الف ماده 35 قانون پولی و بانکی و ماده 111 قانون تجارت باشند، از تصدی اداره امور بانک به هر عنوان ممنوع می‌باشند.

    متصدیان اداره امور بانک باید دارای حسن شهرت و دارای شرایط مقرر در ماده 98 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون اجازه تاسیس بانک‌های غیردولتی مصوب بیست و یکم فرودین ماه 1379 باشند.

    دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی برای مدیر عامل، قائم مقام مدیر عامل و اعضای هیات‌مدیره الزامی است. یک نفر از اعضای هیات مدیره در صورت دارا بودن سایر شرایط می‌تواند از این شرط معاف باشد.



با این وجود، سید کامل تقوی نژاد که فوق لیسانس مدیریت سیستم ها و لیسانس برنامه ریزی اجتماعی دارد، به جز سابقه 11 ماه حضور در هیات مدیره بانک سپه ، سابقه بانکی دیگری در سوابقش دیده نمی شود.

او البته پیشتر در دهها شرکت زیرمجموعه بانک ها، حضور داشته و سمت‌هایی همچون معاون وزیر اقتصاد، معاون وزیر تعاون و عضویت در هیات مدیره بانک سپه را نیز در کارنامه اش ثبت کرده اما این فعالیت‌ها، شرایط مورد نیاز قانون را تامین نمی‌کند.

حقیقت آن است که عمده فعالیت‌های وی در سال‌های اخیر، تحرکات سیاسی بوده و در واقع، فعالیت‌های سیاسی تقوی‌نژاد بر تجارب اقتصادی وی، چربش دارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱۳
غیر قابل انتشار: ۰
شاهمرادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
13
21
به وزیر بیچاره اقتصاد گیر ندید چون ایشون فقط ویترین کار هستند و کار دست ایشون نیست و خصوصاً درباره مدیران عامل بانکها ابداً به ایشون اجازه دخالت نمیدهند و درباره این مدیرعامل مذکور و پرحاشیه اطمینان دارم که فرد مورد نظر تحمیلی بوده است به ایشان وگرنه جنس این بنده خدارو من که یکی از همکاران ایشون در دانشگاه تهران هستم بخوبی میشناسم که انسان سالمی هست و البته ساده که حریف مافیای بانکی نشده و خواهش میکنم هرگونه بی قانونی و قانون شکنی رو از دامن ایشون دور بدانید و بروید سراغ همان مرد پشت پرده را بگیرید که هر دود است از کنده اوست.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
2
19
"محکومین به سرقت، ارتشاء ، اختلاس، خیانت در امانت، کلاهبرداری، جعل و تزویر،‌صدور چک بی محل، ورشکستگی به تقصیر یا تقلب، اعم از اینکه حکم از دادگاههای داخلی یا خارج از کشور صادر شده یا محکوم مجرم اصلی یا شریک یا معاون جرم بوده و مشمول بند الف ماده 35 قانون پولی و بانکی و ماده 111 قانون تجارت باشند، از تصدی اداره امور بانک به هر عنوان ممنوع می‌باشند.

پس اقای سیف که در زمان اختلاس 123 میلیاردی بانک صادرات مدیرعامل این بانک بوده چرا رییس بانک مرکزی شده؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
درقانون عنوان محکوم قید شده و آقای سیف محکومیتی ندارند و شامل این قانون نمیشوند که شما سوال فرمودید. اما استدلال سایت انتخاب درباره تخلف در انتصاب مدیرعامل بانک سپه کاملاً باست.
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
2
4
تو شرایط قانونی ، تاکید شده که "دارا بودن بیش از 5 سال سابقه در امور مدیریت بانکی یا بازار پول و سرمایه برای مدیر عامل و قائم مقام وی و اکثریت اعضای هیات مدیره الزامی است."
5 سال سابفه در امور مدیریت بانکی ، "یا بازار پول و سرمایه" تکرار می کنم "یا بازار پول و سرمایه"

ایشون در سوابقش معاونت وزیر امور اقتصاد و دارایی ، شورای عالی بانک ها و شورای پول و اعتبار رو داره ،

و بنابراین فکر کنم دارای بیش از 5 سال سابقه در بازار پول و سرمایه است، و شرایط پذیرفتن این مسئولیت را دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
اولاً ایشون معاون اداری مالی بوده و معاون اداری مالی جزو امور بانکی یا بازار پول و سرمایه محسوب نمیشه و ثانیاً انتخاب به اشتباه زده پنج سال و در قانون ده سال قید شده است و ثالثاً حتی اگر دوران معاونت ایشان را در وزارت اقتصاد و در زمان آقای صفدرحسینی را هم در نظر بگیریم که خود بسیار سوال برانگیز بوده و ماجرای خاص خود را دارد! باز سوابق پولی و مالی و بانکی ایشان به 5 سال هم نمیرسد چه رسد به 10 سال.
وزیر اقتصاد باید سریعاً درباره این تخلف آشکار پاسخگو باشند و درصورت ایجاد هرگونه مشکلی در امور این بنگاه اقتصادی عظیم همه اتهامات متوجه وزیر میباشد که با نادیده گرفتن قانون این فرد را در این سمت قرار داده اند و در صورتی هم که تحت فشار افراد و جریانات خاصی به این انتصاب تن در داده اند باید د کنفرانسی مطبوعاتی مسائل را برای مردم بازگو کنند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
1
9
دست مرد مرموز پشت پرده درد نکنه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
3
4
واقعاً نقد به جایی هست و وزیر باید جوابگو باشند هر چند ایشان تحت هیچ شرایطی نباید در این پست قرار گیرند و ماده و تبصره ندارد
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
2
9
و از شایسته سالاری اقای تقوی نزاد همین بس که نصرت الله طاهری را با مدرک لیسانس بهداشت کار گذاشته مدیر عامل نفتی پتروامید اسیا
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
1
8
احتمال 90درصد ایشان هم به سفارش همان مرد پشت پرده بانکی به این سمت منصوب شده اند تحقیق کنید مشخص میشود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
1
4
تو مملکت ما تا بوده همین بوده دنبال چه میگردید؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
1
3
اقا جان نه تنها ایشان بلکه اقای بت شکن اقای اشرف افخمی به عنوان مدیر عامل اقایان فیض اخلاقی فاطم وفتانت نیز حکم مقرر قانونی در مورد شان رعایت نشده قدیمی ترینشان اقای ... است که از اواخر سال هشتاد وچهار در موسسه اعتباری سینا بوده است و ده سال نیست اگر موسسه اعتباری صد وبنجاه شعبه ای را بانک فرض کنیم اقای عزیزی در بانک مسکن بعنوان عضو هیات مدیره وخیلی های دیگر انتخاب جان ممنون از شما تازه اگه بررسی کنی میبینی حکم این اقایان قبل از تایید صلاحیت صادر شده یعنی بر اساس قانون اول باید بانک مرکزی تایید صلاحیت میکرد بعد وزارت اقتصاد حکم میداد اینجا معکوس عمل شده اول وزیر حکم داده بعد رفته به بانک مرکزی تازه بعضی از اینها هنوز تاییدیه را هم نگرفته اند
حیدرآبادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
1
3
این قوانین برای کسانیست که در جمله یاران مرد پشت پرده نباشند وگرنه تیم مرد پشت پرده و آقای صفدر حسینی و آقای ت... که نیازی به اجرای این قوانین ندارند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
1
4
فقط مدير عامل بانك سپه اين نقيصه را ندارد سابقه هم در ماده نود وشش قانون برنامه دهسال است نه پنج سال مديران عامل بانكهاي ملي سبه صنعت ومعدن مسكن توسعه تعاون سابقه دهساله كار بانكي را ندارند اعضاي هيات مديره بانكهاي ملي سبه توسعه صادرات توسعه تعاون كه همه توسط وزير اقتصاد ووزراي مربوطه در دولت تدبير واميد منصوب شده اند مشكل مدير عامل بانك سپه را دارند البته در دولت قبل هم اين موضوع بود مدير عامل بانك توسعه صادرات كه هم اينك نيز ابقا شده سابقه بانكي نداشت متاسفانه در اين دولت اين موضوع نمود بيشتري پيدا كرده است پيشنهاد بنده بررسي موضوع توسط نهادهاي نظارتي واعلام نتيجه است
نظرات بینندگان