arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۳۳۶
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۸ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۳

دستور وزیرکار برای صدور گواهی مهارت به کودکان کار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تخصیص 30 میلیارد ریال بودجه در راستای افزایش پوشش تحصیلی کودکان در معرض آسیب خبر داد و گفت: برخی از افراد جامعه هستند که به علت فقر از ثبت‌نام فرزندشان در مدارس باز می‌مانند. برای حل این موضوع مبلغ 30 میلیارد ریال از محل بودجه خود تخصیص دادیم تا این کودکان بتوانند در مدرسه ثبت‌نام کنند.

دکتر علی ربیعی، در حاشیه نشستی که با سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه کودکان در معرض آسیب داشت، با اشاره به راه‌اندازی وب‌سایت گفتگوی اجتماعی، اظهار کرد: دولت معتقد است حل مسائل در حوزه‌های مختلف اجتماعی را باید به کمک نهادهای اجتماعی بررسی و حل کنند. سیاست دولت حمایت از نهادهای اجتماعی برای حل مسائل اجتماعی است.

وی افزود: در واقع به دنبال اجتماعی کردن فعالیت‌های مربوط به حل آسیب‌های اجتماعی هستیم. علاوه بر این مبارزه با آسیب‌های اجتماعی از جمله سیاست‌های اساسی دولت است. در راستای گفتمان‌سازی و بهره‌برداری از زیست‌گاه‌های صاحب‌نظران سایت گفتگوی اجتماعی به تازگی راه‌اندازی شده است که در تالارهای گفتگوی آن مهم‌ترین مسائل اجتماعی به بحث و تبادل نظر گذاشته می‌شود در واقع این سایت یکی از راهکارهای کمک گرفتن از نهادهای اجتماعی برای اجرای سیاست‌های دولت در این حوزه است.

وی در ادامه به بیان خروجی‌های این نشست پرداخت و گفت: اثربخش‌تر کردن شیوه‌های همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت. مشکلات کودکان درمعرض آسیب نیز منعکس شد. از جمله این مشکلات نیاز به آموزش و افزایش مهارت است که آن را در وزارت‌خانه پیگیری می‌کنیم.

ربیعی افزود: یکی دیگر از مشکلات مبتلا به کودکان در معرض آسیب، فقدان شناسنامه و هویت در میان برخی از آنهاست. برخی از این کودکان ایرانی هستند و به دلیل سبک زندگی متفاوتی که داشتند در حال حاضر شناسنامه‌ای در دست ندارند. اکنون به دنبال پیگیری این موضوع در نهادهای ذیربط برای حل مشکل اسناد هویتی آن‌ها هستیم.

وی به ضرورت ساده‌تر کردن فرایند صدور مجوز برای سازمان‌های مردم‌نهاد از سوی بهزیستی نیز تاکید کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد عدم پوشش بیمه‌ای برای کودکان در معرض آسیب است که در حال حاضر قرار بر این شد تا با فراهم کردن مقدمات لازم امکان پوشش بیمه‌ای آنان را فراهم کنیم.

وزیر تعاون در ادامه از دستور ویژه برای صدور گواهینامه‌های فنی مهارت برای کودکان در معرض آسیب که تحت آموزش قرار می‌گیرند از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: بخشی از گروه هدف ما از جمله معلولان برای ورود به بازار کار تحت آموزش‌ها قرار می‌گیرد. کودکان در معرض آسیب نیز باید در این خصوص مورد توجه باشند به همین خاطر سازمان فنی و حرفه‌ای موظف می‌شود تا به این گروه نیز آموزشی و گواهینامه‌های مهارت اعطا کند.

وی در ادامه از تخصیص 30 میلیارد ریال بودجه در راستای افزایش پوشش تحصیلی کودکان در معرض آسیب خبر داد و گفت: برخی از افراد جامعه هستند که به علت فقر از ثبت‌نام فرزندشان در مدارس باز می‌مانند. برای حل این موضوع مبلغ 30 میلیارد ریال از محل بودجه خود تخصیص دادیم تا این کودکان بتوانند در مدرسه ثبت‌نام کنند. این طرح به صورت آزمایشی در دو استان کشور به اجرا درمی‌آید.

ربیعی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اجرای طرح تحول نظام سلامت اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا در راستای اجرای این طرح سهم بیمار از هزینه‌های درمان افزایش نیابد. در راستای اجرای این طرح پیش می‌رویم و یکی از مباحث مورد تاکید در این خصوص درگیر کردن بیشتر بیمه‌ها برای پرداخت هزینه‌های درمان است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: همچنین درصدد گسترش پوشش بیمه‌ای برای برخی از داروها هستیم علاوه بر این تاکنون بیش از شش میلیون نفر در طرح بیمه سلامت همگانی ثبت نام کرده‌اند البته هنوز برخی خانواده‌های غیر متعهد نسبت به آینده اعضای خانواده خود اقدام به ثبت‌نام نکرده‌اند که برنامه‌جدی‌ای را برای پوشش بیمه‌ای آن‌ها و سایر افرادی که تاکنون ثبت‌نام نکرده‌اند دنبال می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به تصویب بیمه اعتیاد در شورای عالی بیمه و فراهم شدن مقدمات اجرای آن گفت: مشکلی را در خصوص مراکز ترک اعتیاد کودکان داشتیم که برای حل آن راه‌اندازی مراکز ویژه ترک اعتیاد کودکان و نوجوانان را به صورت پایلوت در استان سیستان و بلوچستان در دست داریم.

به گفته ربیعی، سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت ایران هر آنچه را در شورای عالی بیمه مصوب شود تقبل می‌کنند و جای نگرانی درباره اجرای مصوبات شورای عالی بیمه وجود ندارد. در حال حاضر روز به روز ارزش دفترچه‌ها را افزایش می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، دکتر علی ربیعی با پیشنهاد یکی از فعالان اجتماعی مبنی بر اینکه نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد در دولت شود موافقت کرد و سفیر NGOها در دولت شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان