arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۳۶۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۸ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳

«بهشت» اصولگرایان !

قرار بود جلسه غیرعلنی شورای شهر برای بررسی انتخابات هیات‌رییسه از ساعت هشت صبح شروع به کار کند. اما تا ساعت 8:40دقیقه به خاطر غیبت اعضا به تاخیر افتاد. سرخو و راستگو با هم آمدند و ساعی و رضازاده هم با یکدیگر و اینها، نشانه‌هایی شد برای گمانه‌زنی برخی حاضران، درباره ابقای
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آرای دقیقه90 اغلب ورزشکاران به نام مهدی چمران به گلدان ریخته شد. چمران به ریاست شورا بازگشت. حساب‌وکتاب‌ها تا صبح روز گذشته از رقابتی تنگاتنگ میان مسجدجامعی و چمران حکایت می‌کرد اما آرای شناور پیش‌بینی ناظران را غلط از آب درآورد.
به گزارش انتخاب تا صبح روز گذشته، هر دو طیف شورای شهر در تلاش برای جذب آرای شناور اعضای ورزشکار شورا بودند و اصلاح‌طلبان عضو شورا به نتیجه تلاش خویش خوش‌بین‌تر بودند. هرچند، شنیده می‌شد ورزشکاران شورایی تا دقیقه 90 برای تصمیم‌گیری صبر خواهند کرد و در نهایت هم اغلب آنان در دقیقه 90 رایشان را به نفع نامزدهای اصولگرا، در گلدان انداختند.
شورای شهر تهران از این پس یکدست اصولگراست؛ از منشی‌ها و نایب‌رییس گرفته تا سخنگو، این
در حالی است که سال گذشته در چنین روزی زمانی که مسجدجامعی رییس شورای شهر شد؛ اصلاح‌طلبان عضو شورا، قدرت را با اصولگرایان تقسیم کردند و با هدف مشارکت‌دادن اصولگرایان در مناصب مدیریتی شورا، در انتخاب نایب‌رییس به مرتضی طلایی رای دادند.
روز گذشته شورای شهر تهران شاهد یکی از تکرار‌نشدنی‌ترین جلسات خود بود، جلسه‌ای که حاصلش انتخاب هیات‌رییسه‌ای تماما اصولگرا بود. جلسه‌ای که در آن یکی از تشیع‌جنازه مادرش آمد، دیگری از بیمارستان، با ویلچر و آتل.
شاید خوش‌بین‌ترین اصولگراها هم تصور کسب 18رای برای ریاست شورا را نداشتند. چنانچه خود چمران هم گفت: «فکر می‌کردم 16رای خواهم آورد اما صبح امروز فهمیدم 18 رای خواهم داشت. پارسال هم فکر می‌کردم با 16 رای پیروز می‌شوم.»
قرار بود جلسه غیرعلنی شورای شهر برای بررسی انتخابات هیات‌رییسه از ساعت هشت صبح شروع به کار کند. اما تا ساعت 8:40دقیقه به خاطر غیبت اعضا به تاخیر افتاد. سرخو و راستگو با هم آمدند و ساعی و رضازاده هم با یکدیگر و اینها، نشانه‌هایی شد برای گمانه‌زنی برخی حاضران، درباره ابقای
احمد مسجدجامعی. اما صحن شورا آبستن حوادث زیادی بود. ساعت 9 جلسه علنی شد و خبرنگاران اجازه حضور یافتند. فضا آرام بود. جلسه تا اینجایش پنج‌غایب داشت، قناعتی که در مراسم تشیع‌جنازه مادرش بود و احمد دنیامالی که به نیابت از اعضای شورای شهر رفته بود تا او را برای رای‌گیری بیاورد، گفته می‌شد ساعت 11:5 می‌رسند. دیگر غایب صابری بود که شب گذشته تصادف کرده و در بیمارستان دی بستری بود. رحمت‌الله حافظی برای رسیدگی به وضعیت او به بیمارستان رفته تا او هم به رای‌گیری برسد. سایت اصولگرای «شورا آنلاین»، از رفتن کاشانی به بیمارستان برای آوردن صابری خبرداد و ادعایی نامستند و جنجالی را منتشر کرد: «از آنجایی که رای صابری قرار بود به صندوق چمران ریخته شود تصادف او عمدی بود.» خبری که آغاز تشنج در صحن شورای شهر بود. با آمدن صابری و سخنان او مبنی بر رای‌دادن به مسجدجامعی، این ادعا، مهر باطل پررنگی خورد.
اتاق فکر اصولگرایان در سمت چپ صحن و جایی که سروری و تقی‌پور نشسته‌اند، فعال شده بود. رضازاده به گوشی‌اش نگاهی کرد و به سمت تقی‌پور و سروری برگشت و نزد آنها رفت؛ شوری سه‌نفره. عکاس شروع به عکاسی از شور کرد که با واکنش یکی از شور‌کنندگان مواجه شد. صحن؛ هر چه می‌گذشت، خلوت‌تر می‌شد. معلوم نبود اعضا کجا می‌روند. گوشی پیرهادی زنگ خورد، گوشی‌اش را به سروری داد و به اتاق فکر پیوست. در آن‌سو، گزارش‌ها در حال ارایه‌شدن‌ و تذکرها روال معمولش را طی می‌کرد. طلایی هم نزد سروری و تقی‌پور رفت. کم‌کم رضازاده، ساعی، تندگویان و... صحن را ترک کردند. ساعت 10:30دقیقه، صحن شورا 11 نفر غایب داشت. ساعت 11 شد و صابری با ویلچر و آتل گردن با لباس بیمارستانی که لای پتو پیچیده‌شده همراه کاشانی و حافظی به صحن وارد شد. مسجدجامعی از صابری تشکر کرد و گفت:
در بیرون صحن، سالن شورا به‌شدت شلوغ است. در حالی‌که کارت خبرنگاران شورا، هنگام ورود کنترل می‌شد سالن شورا پر شد از افراد متفرقه ناشناس کت‌وشلواری و برخی افراد دیگر شاغل در شهرداری.
ساعت نزدیک 11:40 با ورود قناعتی و دنیامالی به صحن عکاسان، کارشناسان شورا برای رای‌گیری از صحن خارج شدند.  دوستی گفت: «همه خواهان ابقا هیات‌رییسه هستند چه مردم تهران، چه خبرنگاران.»
مسجدجامعی روبه دوستی گفت: « تذکرات تکراری است و انتخابات در هر صورت برگزار می‌شود.» و از او تشکر کرد.
جدیدی هم پیشنهاد کرد که چهارسال شورا را دو دوره دوساله کنند؛ در یک‌دوره مسجدجامعی رییس باشد و در دوره بعد چمران. مسجدجامعی گفت: «این همان پیشنهاد دوستی شد.» با خیال اینکه جدیدی به او رای می‌دهد، از حسن لطف او هم تشکر کرد. تصوری که اشتباه از آب درآمد.
تذکر دوستی با واکنش تند مجتبی شاکری مواجه شد. شاکری رو به دوستی گفت: بگذارید حرمت کار هیات‌رییسه حفظ شود. او در نقد عملکرد مسجدجامعی ادامه می‌دهد: «با هر خبری که در شهر می‌شود، بحث استیضاح شهردار را مطرح می‌کنند. فردای روز آتش‌سوزی خیابان جمهوری، بحث استیضاح را مطرح کردید. شما به مدیریت شهری کمک کردید یا مانع شدید؟ اگر بخواهید جواب دهید من فهرستی از مطالب را جلوی رسانه‌ها بیان می‌کنم.»
«بگم بگم» شاکری باعث شد که سرخو و دوستی از جواب‌دادن دربیایند، اما با وساطت مسجدجامعی غایله خاتمه پیدا کرد. مسجدجامعی از همه خواست که سرجای خود بنشینند و اعلام کرد 31برگه زرد رای به امضای ساعی و راستگو رسیده و میان اعضا توزیع می‌شود.
مسجدجامعی چمران را پیشنهاد داد و چمران مسجدجامعی را.
کاشانی به سراغ رضازاده رفت؛ مسجدجامعی به او تذکر داد و دوستی هم در تذکردادن، به مسجدجامعی ملحق شد. تذکر به مشاجره‌ای تبدیل شد که جمع‌کردنش وساطت اعضا را می‌طلبید. پیرهادی، شجاع پوریان و دبیر برای ختم‌به‌خیرکردن قایله به میان آمدند. دوستی صدایش را بلند کرد و کاشانی به حالت پرخاش سمت او رفت که پیرهادی مانع شد. فضا متشنج شد. برگه‌ها پخش می‌شد. رضازاده برگه رای‌اش را به جدیدی و سپس پیرهادی نشان داد. گلدان چرخید و آرا جمع‌آوری و شمارش آغاز شد. چمران پیش افتاد. مسجدجامعی روی 13 متوقف شد و چمران به 18 رسید و ریاست یکساله اصلاح‌طلبان بر شورا درحالی پایان یافت که خوش‌درخشیدن یا ندرخشیدن آنان در دوره مسوولیت‌شان جای بحث جداگانه‌ای دارد. رای‌گیری برای نایب‌رییس میان حکیمی‌پور و طلایی مساوی با یک‌رای سفید شد، اما در دور دوم طلایی 17 به 14 حکیمی‌پور را پشت‌سر گذاشت.همچنین عباس جدیدی، ‌محمدمهدی تندگویان، هادی ساعی، الهه راستگو و ابوالفضل قناعتی نامزد انتخابات منشی هیات‌رییسه شدند.
از بین الهه راستگو، محمدمهدی تندگویان، هادی ساعی و ابوالفضل قناعتی، قناعتی توانست با 18رای منشی هیات‌رییسه شورای شهر تهران شود.
الهه راستگو دیگر منشی فعلی هیات‌رییسه نیز 15 رای آورد که با محمدمهدی تندگویان، آرا مساوی کسب کرده و انتخابات بین او و تندگویان به دور دوم کشیده شد.
الهه راستگو توانست در دور دوم انتخابات با یک‌رای بیشتر از محمدمهدی تندگویان پیشی گیرد و با 16رای در سمت خود به عنوان منشی هیات‌رییسه ابقا شود.
رضا تقی‌پور با 16رای بر اسماعیل دوستی با 14رای پیروز شد. و به‌عنوان سخنگوی شورای شهر تهران باقی ماند.
مسجدجامعی در پایان جلسه شورا با بیان اینکه «پایه‌های تعامل دولت با شورا گذاشته شده است»، گفت: «بسیار امیدوارم که این تعامل ادامه پیدا کند.»
او با تبریک به اعضای جدید هیات‌رییسه درباره برنامه‌ آتی‌اش در شورای شهر تهران، افزود: «تهرانگردی علاقه‌ شخصی خود من است و ربطی به کارهای اداری ندارد و آن را ادامه می‌دهم.»
وی با اشاره به حضورش در کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری افزود: «من فکر می‌کنم که فضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی بار سیاسی پیدا کرده بود، در نتیجه ترجیح دادم در کمیسیونی باشم که آرامش بیشتری دارد.»
وی در پاسخ به اینکه آیا در این کمیسیون ریاست کمیته خاصی را برعهده خواهید گرفت، با خنده گفت: «من به‌عنوان کارشناس حضور خواهم داشت.»
چمران در پایان جلسه شورا در جمع خبرنگاران حضور یافت تا درباره اولویت‌ها و برنامه‌هایش بگوید. رییس جدید شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دعوت از وزیران را ادامه خواهید داد؟ گفت: «این موضوع باید بررسی شود.» چمران در عمل نشان داده علاقه‌ای به این موضوع ندارد و ترجیح می‌دهد مدیران‌کل در سطح استان به شورا بیایند.
او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا فکر می‌کردید امروز رای بیاورید، گفت: «من پارسال هم رای خود را حساب کرده بودم و امسال هم حساب کرده بودم که 16 رای می‌آورم ولی راستش را بخواهید، قاطعانه فکر نمی‌کردم که رییس شوم.»
وی در بخش دیگری در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود دونفر از اعضای شورا که یکی نامزد هیات‌رییسه بوده، هفته گذشته توسط یکی از نهادها احضار شدند و از یکی از آنها خواسته شده که به‌نفع شما از نامزدی کناره‌گیری کند، گفت: «این موضوع را کاملا تکذیب می‌کنم.»
چمران همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه از این به‌بعد شهرداری تعامل بیشتری با شورا خواهد داشت، گفت: «اینکه بگویید شهرداری به شورا تسلط دارد حرف درستی نیست. مقام‌معظم‌رهبری شورا را ریشه شهرداری دانستند و تاکید کرده‌اند که شهرداری و شورا باید با هم تعامل داشته باشند. شورا هیچ‌وقت در هیچ دوره‌ای شورای شهرداری نبوده است. ما در دوره‌های قبل هم تذکر می‌دادیم و نامه می‌نوشتیم و این درست نیست که شما می‌گویید شورا با آمدن من شورای شهرداری می‌شود.»
وی در پاسخ به اینکه چه تغییراتی در روند اداره شورا رخ خواهد داد، گفت: «ما روند قانونی را در گذشته داشتیم و قاعدتا نباید تغییراتی بدهیم زیرا قانون همه‌چیز را مثل مجلس مشخص کرده است.»
احمد دنیامالی، برگه رای خود به مسجدجامعی را در معرض دید خبرنگاران قرار داد اما اصلاح‌طلبان همچنان تاوان نحوه بستن فهرست در انتخابات شورای شهر را می‌دهند؛ تاوانی که بخشی از آن، به دلیل ردصلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر پایتخت، شاید گریزی از آن نبود. . حالا یک‌سال ریاست اصلاح‌طلبان در شورای شهر به پایان رسیده است و اکنون، می‌توان، با فراغ‌بال و در محیطی آرام به بازخوانی نقاط قوت و ضعف یک‌سال سپری‌شده نشست و از نتایج به‌دست‌آمده این ارزیابی، در آینده بهره برد. در حالی ‌که در یک‌ماه مانده به انتخابات، تذکرهای تفاهمنامه و بوستان مادر را متوقف نگه داشته و در پی آرام‌کردن فضا بودند تا آرای بیشتری به‌نفع مسجدجامعی ریخته شود اما آنان در روز انتخاب رییس شورا، تنها نظاره‌گر لابی‌هایی بودند که در آخر به واگذاری کرسی‌های ریاست شورا به رقیب منجر شد.

منبع: شرق
برچسب ها: رای ، غایب ، جنازه ، شورا
نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۶
غیر قابل انتشار: ۳۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
17
69
با با اينقدر نبايد نا اميد بود اگر همه إصلاح طلبان يك روز در شورا شركت نكنند شورا از حد نصاب مي افته و جلسه تشكيل نميشه خوب اين چيز كمي نيست
پاسخ ها
فرزاد
| United States of America |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
اشتباه مثبت دادم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
189
27
ززنده باد اصولگرایی
به امید پیروزی های اینده و شکست دیگر برای اصلاح طلبها
پاسخ ها
نادر
| Germany |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
اشتباها" مثبت دادم به امید پیروزی ملت بزرگ ایران
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
5
85
رضا زاده .جدیدی.ساعی .جالبه
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
11
134
وقتی مردم تهران به جای یک سیاستمدار و یا متخصص ، یک مشت ورزشکار ... را می فرستند به شورای شهر ، باید هم انتظار چنین چیزهایی را داشته باشند.
پاسخ ها
فرزاد
| United States of America |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
هادی ساعی از ائتلاف اصلاح طلبان وارد شورا شده بود ها !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
البته این موضوع به همراه رانندگی سراسر تخلف و جوی های پر از زباله نشان از سطح شهروندی در تهران است و باید بدانیم شهرنشینی با شهروندی چقدر تفاوت دارند
حسن
|
United States of America
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
0
2
مملکتی که اعضا شورای شهرش قهرمان کشتی و تکواندو باشند میتوان حدس زد پیشرفت و ترقی در یک قدمی ماستً!!!!! عامل بسیاری از مشکلات این کشور خود مردم و فرهنگ حاکم بر ماست. به قول معروف از ماست که بر ماست
نظرات بینندگان